Clever tot de 3e Macht dobbelspel review: Tactisch en spannend

Clever tot de 3e Macht dobbelspel review: Tactisch en spannend
Clever tot de 3e Macht review
Clever tot de 3e Macht spel
Clever tot de 3e Macht spel

Eindeloos spelen kunnen we met het dobbelspel Clever. Na de eerste versie waar we de regels leerden en de tweede versie waar we variatie kregen, is nu de derde versie van dit leuke dobbelspel uitgebracht. Clever tot de 3e Macht geeft je weer nieuwe verrassende manieren om punten te scoren met de dobbelstenen die je gooit. Als je een dobbelspelfan bent, dan is dit een enorme aanrader.

Clever tot de 3e Macht
Aantal spelers: 1 tot 4 personen
Speelduur: ongeveer 30 minuten
Vanaf 8 jaar en ouder
Uitgever: 999games
Genre: Roll-and-write Spel

Clever tot de 3e Macht is verkrijgbaar bij bol.com en 999Games.

Doel van het spel

Het doel van Clever tot de 3e macht verschilt niet van het doel van de eerdere varianten Clever en Dobbel zo Clever. Ook bij dit dobbelspel doe je drie worpen waarbij je de beste dobbelstenen selecteert om in te vullen op je scoreblad. Met de dobbelstenen die je invult, kun je punten scoren en welke speler op het einde van het spel de meeste punten heeft wint het potje Clever tot de 3e Macht.

Inhoud van Clever tot de 3e Macht

  • Een blok met scorebladen
  • 6 gekleurde dobbelstenen
  • 4 zwarte viltstiften
  • Dienblad dat verwerkt zit in de doos

Voorbereiding van een spel

Clever tot de 3e Macht is weer een nieuwe versie van Clever en heeft dus geen benodigdheden uit het basisspel nodig. Alles wat je nodig hebt zit in de doos van Clever tot de 3e Macht meegeleverd. Om te beginnen aan een potje Clever tot de 3e Macht geef je alle deelnemers een scoreblad en een viltstift. De dobbelstenen worden in het midden van de tafel gelegd en zo ook de lege doos. De doos heeft namelijk een soort dienblad verwerkt erin. Dit dienblad heb je in het spel nodig om de overgebleven dobbelstenen op af te leggen.

Clever tot de 3e Macht spelregels en spelverloop

In Clever tot de 3e Macht gebruik je de basisregels uit het eerste Clever spel. Deze basisregels bestaan uit een fase voor actieve spelers en een fase voor passieve spelers. De eerste speler start het spel en is direct de actieve speler. Hij dobbelt met de dobbelstenen en kijkt waar de dobbelstenen van zijn worp het beste passen op het scoreblad. Eén van de dobbelstenen kiest hij uit en noteert hij in de desbetreffende categorie. Alle dobbelstenen die lager zijn dan de gekozen dobbelsteen legt hij af op het dienblad en met de overgebleven dobbelstenen werpt hij een tweede maal.

Clever tot de 3e macht spelregels
Clever tot de 3e macht spelregels

Ook tijdens de tweede worp kiest de actieve speler een dobbelsteen uit en noteert deze in een categorie op het scoreblad. De lagere dobbelstenen worden weer afgelegd en de derde worp kan gemaakt worden. Nadat de derde en laatste dobbelsteen is uitgekozen door de actieve speler worden alle overgebleven dobbelstenen op het dienblad gelegd, ongeacht of deze hoger of lager zijn.

Vervolgens zijn de passieve spelers aan de beurt. Dit zijn alle spelers die niet hebben gedobbeld. Zij kiezen allemaal één dobbelsteen van het dienblad om te verwerken op hun eigen scoreblad. Maar hoe scoor je punten in Clever tot de 3e Macht op dat scoreblad met de verschillende categorieën?

Clever tot de 3e Macht roze dobbelsteen
Clever tot de 3e Macht roze dobbelsteen

In Clever tot de 3e Macht zijn er net als in Clever en Dobbel zo Clever vijf categorieën waarin je je score kan invullen. Bij Clever tot de 3e Macht zijn dit de gele, groene, blauwe, bruine en roze categorie. Al deze categorieën hebben een andere manier van punten scoren. Ook zijn er verschillende bonussen te verdienen die een werking hebben op de eigen categorie of een andere categorie. Wij leggen hieronder uit op welke manier je punten kan scoren en bonussen kan verdienen per categorie.

De gele categorie

In het gele vlak kun je punten scoren door getallen af te kruisen. Er staan drie rijen met de cijfers 1 tot en met 6. De eerste rij geldt voor de eerste worp met de dobbelstenen, de tweede rij voor de tweede worp en de derde rij voor de derde worp. Als je in je eerste worp bijvoorbeeld vier dobbelt met de dobbelstenen. Dan mag je in de eerste rij het cijfer 4 afstrepen. Voor de tweede worp mag je dus alleen in de tweede rij afstrepen en voor de derde worp alleen in de derde rij.

Tussen de rijen staan bonussen die je kan gebruiken in het spel. Om zo’n bonus te verdienen moet je het cijfer erboven en eronder hebben afgestreept. Je mag dan de bonus die ertussen staat meteen uitvoeren. De eindscore van de gele categorie bereken je door het aantal kruisjes in de 3 verschillende rijen te tellen. Voor elk aantal staat een bepaalde waarde die je verdient.

De groene categorie

Ook in de groene categorie behaal je punten door de cijfers die geworpen worden af te strepen. Er is echter één extra leuk detail. Heb je tijdens je eerste of eerste en tweede worp al eerder hetzelfde getal gedobbeld met een andere kleur dobbelsteen en gekozen om in te vullen op je scoreblad, dan mag je dit cijfer in de groene categorie nogmaals mee afstrepen. Zo kan je soms, als je de groene categorie bij je laatste worp kiest, wel drie vakjes tegelijk aankruisen.

Bonussen verdien je door een rij of een kolom in de kleur groen volledig te vullen met kruisjes. Niet alle vakjes in de groene categorie zijn echter groen. Er zijn ook witte vakjes met een cijfer erin. De witte vakjes tellen niet mee voor de bonus, maar wel voor de punten.

De eindscore van de groene categorie kun je berekenen door voor elke rij het aantal kruisjes te tellen. Elk aantal kruisjes heeft een bepaalde waarde. Die waardes bij elkaar opgeteld zijn je eindscore voor de categorie groen.

De blauwe categorie

In de blauwe categorie geldt het principe dat we al kennen van Clever en Dobbel zo Clever. Niet alleen de blauwe dobbelsteen telt voor de blauwe categorie, maar in deze categorie tel je de blauwe en de witte dobbelsteen bij elkaar op en dit is de waarde die je in gaat vullen.

De blauwe categorie is een rij met in het midden een 7 geschreven. Elk hokje achter de 7 moet een waarde bevatten die één hoger is dan het vorige getal. Dus 8, 9, 10 etc. Alle hokjes voor de 7 moeten een getal hebben dat één lager is dan het voorgaande getal. Dus 6, 5, 4 etc. Het is altijd toegestaan een 7 te noteren in de blauwe rij aan beide zijdes. Het aflopen of oplopen begint dan echter weer van vooraf aan.

De bonussen die je kan verdienen staan onder de hokjes genoteerd. Wanneer je dit hokje vult, krijg je direct de bonus toegewezen. De eindscore staat aan beide zijdes boven de rij. Je telt de eindscores die bij het laatst ingevulde hokje staan aan beide zijdes bij elkaar op. Ook krijg je vier punten extra als je een 2, 3, 4, 10, 11 of 12 hebt kunnen invullen.

Clever tot de 3e macht keuzen
Clever tot de 3e macht keuzen

De bruine categorie

In de bruine categorie is het weer de bedoeling dat je hokjes gaat afkruisen. In elk hokje in de rij staat een getal dat je precies moet dobbelen om het af te strepen. Dit doe je van links naar rechts, waarbij je altijd een cijfer mag overslaan, maar nooit terug mag om deze alsnog af te strepen. Je gaat dus altijd door na het laatst afgestreepte getal.

De bonussen in deze rij staan tussen de hokjes in. Heb je een kruisje gezet in het vakje recht voor en recht na de bonus, dan verdien je hem. Als je hokjes overslaat, heb je dus de kans om bepaalde bonussen te missen. De eindscore van de bruine categorie krijg je door het aantal hokjes dat je hebt afgestreept bij elkaar op te tellen. Dit aantal heeft een bepaalde waarde die boven de rij wordt genoemd.

De roze categorie

In de roze categorie krijg je steeds een keuze. Kies je ervoor om je worp te vermenigvuldigen met een bepaald getal dat boven de rij staat, dan krijg je geen bonus. Wil je de bonus graag gebruiken, dan moet je je worp door de helft doen. De helft wordt altijd afgerond naar boven bij oneven getallen.

Wat je voor deze roze categorie scoort is het totaal van de waardes in elk hokje in de rij. Je moet soms dus heel goed nadenken of je vermenigvuldigt of deelt door twee.

Nieuwe bonus

Naast de bonussen die we al kennen uit de eerste versie van Clever, zoals een extra dobbelsteen uitkiezen, nog een keer dobbelen, een vosje verdienen en een vakje vullen in een andere categorie, is er ook een nieuwe variant. Dit is de bonus met het dobbelsteentje waar een vraagteken op staat. Gebruik je deze bonus, dan mag je een dobbelsteen die je hebt geworpen of die je als passieve speler neemt veranderen van aantal ogen. Soms moet dit een bepaald getal zijn, maar de bonus kan ook helemaal vrij zijn.

Einde van het spel Clever tot de 3e Macht

Het spel is afgelopen als je alle rondes hebt gespeeld. Bij 3 of meer personen gaat het om vijf rondes en als je het spel met zijn tweeën speelt of solo dan gaat het om zes rondes. Vervolgens ga je de punten tellen. Op de achterkant van elk scoreblad kun je de punten invullen per categorie. Als je met meerdere personen speelt hoeft eigenlijk maar één persoon de scores in te vullen. Je telt de punten van elke categorie bij elkaar op.

Aan het einde van de puntentelling ga je na hoeveel vosjes je hebt verdiend bij de bonussen. Met een vosje mag je de categorie waarin je het laagst hebt gescoord nogmaals bij je score optellen. Het is dus wel belangrijk dat je in elke categorie genoeg punten scoort. Meerdere vosjes kunnen de score flink hoger maken. Heb je alles opgeteld? Dan weet je wie de winnaar is van Clever tot de 3e Macht.

Clever tot de 3e macht eindscores
Clever tot de 3e macht eindscores

Clever tot de 3e Macht dobbelspel review, onze mening

Met Clever tot de 3e Macht heb je weer een nieuwe variant in je Clever verzameling. Wij zijn al fans vanaf het begin en zijn ook zeer tevreden over deze versie. De categorieën zijn weer helemaal anders en laten je weer goed nadenken over de keuzes die je maakt.

De blauwe categorie leek ons een hele moeilijke categorie, omdat je elke keer maar drie verschillende cijfers kan gooien om iets in te mogen vullen. Dat is het cijfer dat achter het laatste cijfer past, het cijfer dat voor het laatste cijfer past en de zeven. Toch gooi je best wel vaak één van deze getallen en was eigenlijk het eerste spel dat we speelden de blauwe rij al nagenoeg vol. Ook wisten we de bonus van vier punten te scoren die je krijgt voor een heel laag getal of een heel hoog getal. Het was dus makkelijker dan we van tevoren dachten.

De categorie waarvan wij dachten dat het makkelijk zou zijn ging echter helemaal niet zo goed als gedacht. Voor de gele categorie dachten wij snel wat vakjes te vullen, maar je gooit toch snel hetzelfde cijfer. En dan mag het cijfer ook nog alleen in de rij van de worp.

De leukste categorie is wat ons betreft de groene categorie. Zeker als je in je laatste worp voor de groene dobbelsteen gaat en al eerder dezelfde getallen hebt gedobbeld. Je kunt dan een aantal vakjes tegelijk afstrepen en dat maakt het spel een stuk interessanter. Ook een bonus is zo gehaald.

De minst leuke toevoeging is de bruine categorie. In deze categorie streep je het gedobbelde getal af van links naar rechts. Het heeft wel iets weg van Qwixx. De bonussen zijn minder snel te verdienen en precies een getal gooien is erg lastig. Zeker als je geen vakjes wil overslaan.

De roze categorie is een keuze categorie, waar je steeds kiest voor de bonus of het vermenigvuldigen van je worp. Je hebt toch de neiging om hier snel te kiezen voor de bonus. Zeker als je een lage worp hebt. Maar vaak is het slim om toch eens naar de vermenigvuldiging die erboven staat te kijken. Als je een worp van zes bijvoorbeeld keer drie mag doen, levert dat flink wat punten op voor je eindscore.

De nieuwe bonus met de dobbelsteen leverde ons nog een moeilijke situatie op. In de spelregels is iets niet helemaal duidelijk aan deze bonus. Als je hem scoort mag je een cirkeltje zetten om één van de getallen of één van de vraagtekens in de bonusrij. Deze getallen of vraagtekens mag je later in het spel inzetten om de waarde van een dobbelsteen te veranderen. Je hoeft de getallen en vraagtekens niet op volgorde te gebruiken. Je zou bijvoorbeeld eerst een vraagteken kunnen gebruiken die achter in de rij staat of eerst de zes die ook niet vooraan staat.

Wij vroegen ons af wanneer je beslist wat je gaat gebruiken. Dit staat namelijk niet in de spelregels. In eerste instantie zetten we wel een cirkel om het eerste getal, drie, maar gebruiken we als we de bonus willen gebruiken een vraagteken. Het omcirkelde getal laten we staan en we kruisen een vraagteken weg. Dit maakte het spel onnodig ingewikkeld, want je moet steeds tellen hoeveel cirkels en kruisjes je al hebt. We hebben daarom maar besloten een eigen regel hiervoor te verzinnen. Je mag elk cijfer of vraagteken in de rij omcirkelen als je de bonus verdient, maar bent wel verplicht de bonussen te gebruiken die je hebt omcirkeld en niet een andere bonus. Of dit de bedoelde regel is weten we niet.

Clever tot de 3e Macht is verkrijgbaar bij bol.com en 999Games.

Geef een antwoord