Dizzle Dobbelspel Review

Je bekijkt nu Dizzle Dobbelspel Review
Dizzle review

Wij kunnen ons zeker vermaken met een goed dobbelspel. Zo spelen wij geregeld een potje Qwixx, Qwinto of Clever. Het dobbelspel Dizzle was voor ons nog een nieuwe in het grote aanbod dat er is. Dit dobbelspel is speciaal door 999 games vervaardigd voor Kruidvat. Het spel is te koop voor een leuke prijs en geeft je weer een hele andere beleving van een dobbelspel.

Algemene informatie over Dizzle

Dizzle is een speciaal voor Kruidvat gemaakt dobbelspel, waarbij je dobbelstenen op je scoreblad gaat leggen.

Aantal spelers: 1 t/m 4
Speelduur: 20 minuten
Leeftijd: Vanaf 8 jaar
Uitgever: 999 games
Spelgenre: Roll & Write

Inhoud van de doos

De doos van Dizzle is lekker compact en zit boordevol spelmateriaal.

• Scoreblok met 4 verschillende niveaus
  • 4 stiften
  • 13 dobbelstenen
Dizzle inhoud van de doos
Dizzle inhoud van de doos

Speluitleg

Dizzle kun je spelen in je eentje of tot een maximaal van 4 medespelers. Voor elk deelnemersaantal heb je een andere hoeveelheid dobbelstenen nodig en mag je een bepaalde hoeveelheid rondes spelen. Volgens de spelregels mag de jongste speler beginnen. Deze dobbelt met de dobbelstenen en kiest een dobbelsteen uit. Vervolgens mag de volgende persoon kiezen met de klok mee. Tot de dobbelstenen op zijn of iedereen gepast heeft. Wanneer dit zo is mag de volgende speler dobbelen met de dobbelstenen om een nieuwe ronde te laten starten.

Als je een dobbelsteen pakt moet je rekening houden met een aantal dingen. Deze dobbelsteen moet je plaatsen op een veld met hetzelfde aantal ogen als de dobbelsteen. Het veld moet grenzen aan een veld met een kruis (dat je al eerder hebt gebruikt). Elke volgende dobbelsteen moet horizontaal of verticaal grenzen aan een eerder geplaatste dobbelsteen.

Als je een dobbelsteen moet kiezen, maar er is geen dobbelsteen beschikbaar die op jouw scoreblad past, dan mag je alle dobbelstenen die er nog zijn opnieuw werpen. Als er na het dobbelen wel een geschikte dobbelsteen is moet je deze op je scoreblad plaatsen. Is er nog steeds geen dobbelsteen die op je scoreblad past, dan moet je een eerder geplaatste dobbelsteen van je blad terugplaatsen.

Het kan gebeuren dat je halverwege het kiezen van de dobbelstenen ingesloten zit en je geen dobbelsteen meer kan plaatsen op een veld naast een veld met een eerder geplaatste dobbelsteen. Dit is niet erg. Je mag in dit uitzonderlijke geval een sprong maken naar een ander veld. Dit veld moet wel naast een eerder geplaatst kruis zijn.

Dizzle eerste dobbel
Dizzle eerste dobbel

Onderweg kom je verschillende velden tegen met speciale effecten en kun je bonussen verdienen.

• De bom: Wanneer je op een vakje met een bom komt kan je de tegenspeler dwarszitten. Als je tegenspeler voor het einde van de ronde namelijk niet dezelfde bom bedekt heeft gaat de bom bij hem of haar af. Als deze bom explodeert krijg je minpunten.
  • Een puzzelstukje: als je alle puzzelstukjes in je veld aan het einde van het spel hebt afgekruist krijg je bonuspunten.
  • Diamanten: Elke diamant die je hebt afgekruist aan het einde van het spel levert punten op.
  • De sleutel en het slotje: In sommige velden staan slotjes, die bepaalde gedeeltes van je scoreveld afsluiten. Je zal eerst een veld met een sleutel in dezelfde kleur moeten aanvinken om het slot te openen.
  • Raketten en planeten: Als je een raket afkruist, vlieg je naar een andere planeet. Meestal bevindt deze andere planeet zich in een ander gedeelte van je scoreblad. Zo kun je ook velden gaan afkruisen in een ander gedeelte op je scoreblad.
  • De vlag: De speler die als eerste een vlag afkruist krijgt de meeste punten. Elke speler die daarna een vlag afkruist krijgt minder bonuspunten hiervoor.
  • Rijen en kolommen: Je krijgt aan het einde van het spel bonuspunten voor het vullen van een hele rij of kolom.
Dizzle scoreblad
Dizzle scoreblad

Het spel eindigt wanneer elke speler startspeler is geweest in de laatste ronde van het spel. Dan mag je gaan tellen. Tel de bonussen en minpunten bij elkaar op en je weet wat je score is. Degene met de hoogste score wint. Als je solo speelt staat er een puntenladder in de spelregels, zodat je kan zien hoe goed je al bent in Dizzle.

Dizzle meerdere levels
Dizzle meerdere levels

Onze mening over Dizzle

Een dobbelspel valt hier meestal wel in de smaak. Echter is Dizzle een uitgave van Kruidvat gemaakt door 999 games. We verwachtten er deze keer dan ook niet al te veel van, want 999 games geeft zijn favorieten vast niet weg aan een winkelketen als Kruidvat. Toch kunnen wij zeggen dat we razend enthousiast zijn over dit dobbelspel. Het heeft een leuk spelmechanisme, dat ons enigszins doet denken aan het dobbelspel Twenty One van White Goblin Games. Het afkruisen van de vakjes op je scorevel doet dan weer meer denken aan Keer op Keer van 999 games.

Bonussen geven steeds meer uitdaging

De bonussen die verzonnen zijn door de maker van het spel zijn herkenbaar, omdat ze ook terugkomen in andere dobbelspellen. Toch voelen ze vernieuwend aan, omdat je er op een andere manier aan kunt komen. In de verschillende levels komen er steeds weer andere bonussen bij. Het spel wordt steeds uitdagender en zorgt soms voor stress, omdat je niet altijd de juiste dobbelstenen voor je hebt liggen.

Ook kun je tegenstanders goed dwarsbomen door op bommen te gaan staan, waardoor deze bij de tegenstander ontploft of door als eerste een vlag te bereiken. Daarnaast kun je natuurlijk bepaalde dobbelstenen voor de neus wegpikken van je medespelers.

Vormgeving is wat saai

De vormgeving van het doosje en de scorevellen van Dizzle is wat saai. Weinig kleur en een wat simpele lay-out. Zo is het doosje grotendeels wit en zie je op de voorkant alleen een foto van het scoreblad dat al is bedekt met dobbelstenen. De scorebladen hebben weinig plaatjes en een statische opstelling. De diamant op het scoreblad identificeerden we in eerste instantie niet als diamant. Wat meteen duidelijk maakt dat de afbeeldingen niet van hoogwaardige kwaliteit zijn.

Desalniettemin is het spel leuk genoeg om dit magere design te compenseren. Dit dobbelspel zal hier nog vaak uit de kast komen en hoort zeker bij de leukere dobbelspellen die er zijn. Ons vooroordeel dat het een Kruidvat-uitgave is, was dus zeer onterecht. Wij raden het zeker aan om Dizzle te scoren bij de plaatselijke Kruidvat of tegenwoordig ook Trekpleister. Ben je na 4 niveaus nog niet uitgespeeld, koop dan via Amazon.nl niveaus 5 t/m 9. Deze zijn namelijk in Nederland nog niet uitgebracht.