The Big Five Safari Tour review (MNKY Entertainment)

Je bekijkt nu The Big Five Safari Tour review (MNKY Entertainment)
The Big Five MNKY Entertainment

Jullie gasten zijn vandaag voor de laatste dag in het safaripark, al dagen rijden jullie de groepen met toeristen door het park om de prachtige landschappen en adembenemende uitzichten te tonen. Maar, jullie bezoekers hebben de grootse wens om de Big Five nog te zien, voordat zij vertrekken. De taak aan jullie om de buffels, luipaarden, leeuwen, olifanten en neushoorns te spotten vóórdat de toeristen huiswaarts keren.

Tot overmaat van ramp spelen er allerlei rampen op, bosbranden verjagen de dieren, hevige regenval veroorzaakt hevig kolkende riviertjes, waardoor jullie auto niet meer kan passeren. En de diesel maar ook proviand die jullie hard nodig hebben om de dag door te komen raakt schaars.

Spelinformatie: 2-5 spelers. Speelduur 45 tot 60 minuten. Vanaf 8 jaar en ouder. Uitgever MNKY Entertainment. Genre coöperatief / familiespel.

The Big Five Safari Tour
The Big Five Safari Tour

Wij kregen een exemplaar van MNKY Entertainment om de proef op de som te nemen. Onze ervaring lees je in dit spelreview.

Iedere speler kruipt in de huid van een eigen karakter

Aan het begin van het spel mogen de spelers zelf kiezen welke safarigids zij willen spelen. Iedere gids heeft zo zijn eigen kwaliteiten. Zo is Jack in staat heel gemakkelijk bosbranden te blussen, mag Anna altijd één extra actie uitvoeren, is Kate in staat dieren van een flinke afstand te herkennen, kan Sam met gemak heuvels oprijden en is David in staat om met zijn safariwagen door struiken heen te rijden. Die eigenschappen komen tijdens het spel goed van pas en vullen elkaar aan.

Jack de ranger
Jack de ranger

Ieder spel een ander safaripark

Doordat het speelbord modulair in elkaar gelegd wordt doormiddel van tegels, kun je blijven variëren en is ieder spel weer net even anders. Ook is de voorkant en achterkant van de tegels bedrukt, waardoor iedere tegel ook nog eens twee varianten kent. Het landschap in het safaripark bestaat uit struiken, heuvels, rivieren, bossen, drinkplaatsen en bergen. Over lege vlakjes kun je met de safariwagen rijden, maar je kunt bijvoorbeeld niet door bossen, een berg en door struiken heen. Riviertjes zijn over te steken, behalve als er zich net een situatie voordoet met hevige regenval. Een heuvel kost wat meer moeite om overheen te rijden, waardoor het meer kost van je acties.

Big Five spelopzet en onderdelen
Big Five spelopzet en onderdelen

De tienzijdige dobbelsteen bepaald het spelverloop

Aan het begin van het spel worden een aantal brandmarkers, dierfiches en proviand op het safaripark gebracht. Dat wordt gedaan door te dobbelen per onderdeel met de tienzijdige en zeszijdige dobbelsteen. De combinatie daaruit bepaald op welke locatie dat betreffende onderdeel geplaatst dient te worden. Ook tijdens het spel zal dit mechanisme constant benut worden, om te bepalen op welke locatie een situatie zich voordoet.

Big Five dobbelsteen
Big Five dobbelsteen

Spelverloop en gebeurteniskaarten trekken

Het doel is dat iedere speler de vijf Big Five diersoorten weet te spotten. Dat doe je door met je safariwagen door het park te rijden, op zoek naar dierfiches met de hoop daar aan te treffen wat je zoekt. Per spelersbeurt moet je een gebeurteniskaart van de stapel trekken, waarop een situatie staat die uitgevoerd dient te worden. Dat kan jullie spel positief of negatief beïnvloeden.

Je moet hierbij denken aan kaarten met bosbrand, waarna je de dobbelstenen dient te gebruiken om de locatie van de bosbrand te bepalen. Of het trekken van een dierkaart, waarna je mag dobbelen om te bepalen op welke locatie het dierfiche komt te liggen. Hevige regen, die de rivieren doet overspoelen waardoor je ze niet kunt passeren, een lekke band, verlies van proviand, diesel of een kapot toegangshek tot het safaripark.

Big Five gebeurteniskaarten
Big Five gebeurteniskaarten

Handelingen uitvoeren op basis van actiepunten

Na het uitvoeren van de gebeurteniskaart mag de speler iedere beurt opnieuw 4 actiepunten inzetten om handelingen uit te voeren. Er zijn tien verschillende acties die ieder een verschillend aantal actiepunten kosten. Soms zorgt een bepaalde safarigids ervoor dat een actie minder kost. En Anna heeft daarnaast altijd 1 actiepunt extra per beurt.

Bij de acties moet je denken aan het één tegel verplaatsen van de safariwagen, brandstof aanvullen, proviand aanvullen, een dier spotten, brand blussen, heuvels oprijden, repareren of een extra dierfiche plaatsen.

Je voert natuurlijk niet zomaar een willekeurige actie uit, dat hangt sterk af van de situatie waar jullie inzitten. Zo ervaarde wij al snel dat het belangrijk is om bosbranden zo snel mogelijk te blussen, want die verjagen ook nieuwe dieren die op het bord komen. En dat kan er weer voor zorgen dat bepaalde dieren volledig uit het spel verdwijnen, waardoor je nooit meer alle 5 de dieren kunt spotten. Heeft een andere speler een lekke band, dan kan hij niet meer verder rijden. Het is dan noodzaak om zo snel mogelijk die wagen te gaan repareren. Afhankelijk wat er gebeurt, dien je bepaalde acties te spelen en die zijn moeilijk te voorspellen.

Big Five speldoos
Big Five speldoos

Onze mening

Wanneer je de speldoos van The Big Five openmaakt zie je direct dat alles netjes geordend in de verpakking zit. De doos is voorzien van handige vakjes waardoor niets door elkaar raakt, een voorbeeld voor speluitgevers die geen inlay gebruiken. Ook valt direct op dat de vormgeving van de fiches en onderdelen samen met de rijke illustraties erg mooi zijn. Belangrijke details die gelijk een indruk geven over het spel.

Wij vonden het erg leuk dat iedere speler in de huid kruipt van een eigen safarigids karakter. Die ieder weer eigen kwaliteiten heeft. Zo begon ik zelf als Jack, de ranger. Ik zag namelijk het grote aantal houten bosbrand figuren, waardoor ik dacht dat de eigenschap van Jack om branden zonder actiepunten te blussen wel eens een voordeel zou kunnen geven. Na een aantal spelen alvorens dit review te schrijven, heb ik nog steeds het idee dat het heel effectief is dat iemand Jack speelt (alvast een tipje J).

De combinatie van een cijfer en teken door de zes- en tienzijdige dobbelsteen geven een grote variatie wat er gedobbeld gaat worden, waardoor het eigenlijk ook niet in te schatten is waar een gebeurteniskaart zich zal afspelen. Je kunt niet rekenen met ‘7 heeft de grootste kans’ zoals normaal het geval met twee dobbelstenen. Dat houdt het iedere gebeurteniskaart weer spannend waar het zich afspeelt. Wel ervaarde wij dat de gebeurteniskaarten niet heel divers zijn.

Als laatste is het modulaire speelbord een echte plus, waardoor je ieder spel anders kunt maken. Of zelfs bewust zo moeilijk mogelijk kunt neerleggen bij de start van het spel, als je al een aantal keren gewonnen hebt.

Als coöperatief spel is The Big Five een leuke om een kans te geven. Het is zeker niet zo dat je altijd zult winnen, soms zit het net wat tegen met de combinaties van bosbranden en dieren die daardoor uit het spel verdwijnen dat je na een half uurtje al door hebt geen kans meer te maken. Die uitdaging maakt het spel zeker de moeite waard!