Anubixx dobbelspel review: gebouwen dobbelen in het oude Egypte

Je bekijkt nu Anubixx dobbelspel review: gebouwen dobbelen in het oude Egypte
Anubixx review
Anubixx dobbelspel
Anubixx dobbelspel

Wie fan is van dobbelspellen als Qwixx, Keer op Keer of Clever moet Anubixx hebben gespeeld. Aan dit dobbelspel van White Goblin Games zit een heus thema gekoppeld, wat zeer nieuw is voor de roll-and-write spellen. Anubixx speelt zich af in het oude Egypte, waar je een tegelvloer gaat leggen, de triomfboog maakt en een piramide bouwt. Wie snel bouwt, kan ook nog een heleboel bonussen in de wacht slepen. Kortom, een leuk vernieuwend spel voor het hele gezin.

Aantal spelers: 2 tot 5 personen
Genre: Roll-and-write Spel

In het dobbelspel Anubixx ga je drie gebouwen uit het oude Egypte bouwen. Een triomfboog, tegelvloer en een piramide. Het is de bedoeling dat je hiermee zoveel mogelijk punten scoort. Dit doe je door het gebouw helemaal of zo ver mogelijk af te bouwen. Spelers die snel zijn in het bouwen van de Egyptische kunstwerken zullen bonussen verdienen, wat zorgt voor meer punten aan het einde van het spel. Als één speler twee gebouwen helemaal af heeft is het spel ten einde en worden de punten geteld.

Inhoud van het doosje van Anubixx

• Blok met scorebladen
  • 4 dobbelstenen
  • 4 potloodjes met gum
Inhoud van het spel Anubixx
Inhoud van het spel Anubixx

Voor een spelletje Anubixx heb je niet veel nodig. Roep je medespelers bij elkaar en geef iedere speler een blaadje van het blok met scorebladen. Zorg er wel voor dat iedereen een andere versie van het scoreblad krijgt. Er zijn namelijk meerdere versies die je kunt herkennen aan de letter rechtsonder in de hoek van het papiertje. De meerdere versies maakt het spel net iets spannender, want iedereen heeft andere opties qua kleuren. Daarnaast geef je elke speler een potloodje met gum erop en leg je de dobbelstenen in het midden.

Anubixx spelregels en spelverloop

In het doosje van Anubixx zit een uitgebreide handleiding. De spelregels worden uitgelegd met voorbeelden en zijn makkelijk te begrijpen. Het spel is super simpel en ook heel gemakkelijk uit te leggen aan nieuwe spelers. De simpelheid van het spel zorgt er ook voor dat het heerlijk vlot speelt. Je bent zo door een potje Anubixx heen en de door White Goblin Games aangegeven 20 minuten, waren bij ons vaak maar 10 minuten per spel.

Om het spel te beginnen wijs je een startspeler aan. De startspeler is weliswaar de actieve speler die als eerste zijn keuze mag maken, maar alle andere spelers doen ook mee in zijn beurt. De startspeler dobbelt met de vier dobbelstenen. Er zijn zes verschillende kleuren op de dobbelstenen, rood, blauw, geel, groen, oranje en paars. De kleuren zijn afgebeeld als bouwblok op de dobbelsteen. Als de startspeler heeft gedobbeld heeft diegene de eerste keus uit de vier dobbelstenen. Hij mag er 1 of 2 gebruiken en deze ook wegnemen. Daarna is de beurt aan de overige spelers. Zij mogen alleen nog de dobbelstenen gebruiken die overblijven.

Anubixx spelregels
Anubixx spelregels

Bij het kiezen van dobbelstenen heb je drie verschillende manieren om ze in te vullen op je scoreblad:

1. Je vult twee kleuren in op de tegelvloer. Deze moeten wel horizontaal of verticaal aan elkaar vastzitten.

2. Je vult 1 of 2 kleuren in bij de piramide. Als je een kleur in een hogere laag van de piramide wil afstrepen moeten de twee vakjes eronder al aangekruist zijn. Je vult de piramide dus in op de manier zoals je een piramide ook zou bouwen.

3. Je vult 1 of 2 kleuren in bij de triomfboog. Ook bij deze moet je onderaan beginnen om hem af te strepen. De afzonderlijke palen van de triomfboog hoeven niet even snel opgebouwd te worden, maar de bovenste steen mag pas worden afgekruist als beide palen volledig af zijn.

Extra bouwstenen

Het komt ook wel eens voor dat de dobbelstenen niet aansluiten met de keuzes die je hebt op je scoreblad. Voor deze gevallen is er de mogelijkheid om gekleurde bouwstenen te gebruiken van je scoreblad. Onderaan staat een rij met kleuren, de steengroeve. Je begint aan de linkerkant met afstrepen en werkt naar de rechterkant. Je mag vakjes overslaan, maar deze mag je nooit in een later stadium weer gebruiken, omdat je alleen maar rechts van de laatste bouwsteen door mag gaan.

Kom je er met deze steengroeve nog niet uit, dan zijn er ook enkele jokers beschikbaar. Deze mag je inzetten voor iedere kleur. De hoeveelheid jokers die je ter beschikking krijgt, hangt af van het aantal deelnemers.

Bonussen in het spel

Zodra je verder komt in je spel zal je verschillende bonussen tegenkomen. De bonussen zien eruit als een kleine hiëroglief. Om de bonussen te scoren moet je de eerste zijn die de hiëroglief afstreept. In de piramide en de triomfboog zitten deze hiërogliefen pas in een hogere rij en nog niet in de eerste rij. Bij de tegelvloer moet je alle hiërogliefen van dezelfde soort hebben weggestreept om de bonus in werking te zetten. De overige deelnemers aan Anubixx hebben dan alleen deze ronde nog om dezelfde bonus ook te innen. Als ze dit niet in dezelfde ronde lukt, kunnen ze deze later niet meer krijgen.

Einde van het spel Anubixx

Als één van de spelers twee van de drie Egyptische bouwwerken af heeft is het spel klaar. Degene die twee gebouwen heeft mag het bonusfiguurtje voor twee gebouwen compleet aanvinken. Iedereen die in dezelfde ronde ook twee gebouwen afmaakt, mag dit ook doen. Op dat moment gaat elke speler de punten tellen. Bij de triomfboog en de piramide krijg je de punten voor de hoogste rij waarin je bent gekomen. Het aantal punten staat aangegeven naast de rij. Bij de tegelvloer tel je het aantal tegels dat je hebt afgestreept. Dit is altijd een even getal, aangezien je bij de tegelvloer altijd twee vakjes tegelijk moet wegstrepen. Hoeveel vakjes, hoeveel punten oplevert zie je naast de tegelvloer in een schema staan.

Anubixx scoreblad
Anubixx scoreblad

Nadat de bouwwerken geteld zijn ga je de bonussen tellen. Elk bonusfiguurtje levert 3 punten op. Vervolgens krijg je ook nog punten voor alle overgebleven jokers en bouwstenen uit je eigen steengroeve die niet gebruikt zijn. Alles bij elkaar opgeteld is je puntentotaal. De speler met het hoogste totaal heeft gewonnen.

Anubixx dobbelspel review, onze mening

Wij zijn zeer enthousiast over Anubixx. Ten eerste omdat er een thema vastzit aan dit dobbelspel. Met de tekeningen en figuurtjes op je scoreblad waan je je in het oude Egypte, waar triomfbogen en piramides aan de orde van de dag waren. De vormgeving is dan ook een groot pluspunt aan dit dobbelspel en draagt echt iets bij.

Daarnaast is het spel misschien nog wel simpeler dan andere simpele dobbelspellen als Qwixx en Qwinto. De uitleg is zo gegeven aan spelers die voor het eerst meespelen. De spelregels hebben wij zelfs nog een keer doorgelezen of we niks over het hoofd hebben gezien, omdat het zo voor de hand liggend was. De minimale leeftijd van 8 jaar zou denk ik daarom ook nog wel iets lager kunnen.

Bij Anubixx kan je geen strafpunten krijgen. Als je een beurt niet kan, dan kan je gewoon niet en vul je niks in. Wij hebben echter gemerkt dat dit eigenlijk vrijwel nooit voorkomt. Het spel heeft met de eigen steengroeve en de jokers altijd wel een mogelijkheid voor je.

Op je beurt wachten is bij Anubixx niet nodig. Als de actieve speler dobbelt, mogen de passieve spelers gewoon mee bouwen. Dit zorgt ervoor dat het spel vlot speelt en je constant gefocust bent. Het wordt nooit saai.

Anubixx kun je echt bijschrijven in het thema ‘filler-games’. Als je even 10 minuten tijd hebt, speel je dit spelletje snel een keer.