Silver & Gold review: baan je weg over schateilanden en scoor punten

Je bekijkt nu Silver & Gold review: baan je weg over schateilanden en scoor punten
Silver & Gold Review
Silver & Gold bordspel
Silver & Gold bordspel

Silver & Gold is geen dobbelspel, maar eigenlijk ook geen roll & write. Toch heeft het spelletje hier veel van weg. We kunnen het spel ook wel in de categorie ‘filler’ games indelen. Het is een makkelijk spelletje voor tussendoor met eenvoudige regels en een grote verslavingsfactor. Silver & Gold heeft een leuk thema en is voor heel de familie.

Genre: Familiespel

Silver & Gold is verkrijgbaar bij bol.com en Amazon.nl.

Het doel van Silver & Gold is zoveel mogelijk punten halen door expedities uit te voeren op schateilanden. Zorg ervoor dat je heel je schateiland ontdekt en behaal nog eens extra punten door het aankruisen van palmbomen of munten. Aan het einde van het spel kun je ook nog extra bonussen halen voor zegels op schatkaarten. De persoon met de meeste punten wint Silver & Gold.

Inhoud van de doos van Silver & Gold

• 47 uitwisbare schatkaarten
  • 4 scorekaarten
  • 1 rondekaart
  • 8 expeditiekaarten
  • 4 stiften
Silver & Gold inhoud van de doos
Silver & Gold inhoud van de doos

Om te starten met het spel Silver & Gold geef je elke speler een stift en een scorekaart. Vervolgens worden de schatkaarten geschud en krijgt elke speler er vier. Van deze vier schatkaarten moet je er twee houden, waarmee je je spel start. De andere twee schatkaarten worden weer op de stapel gelegd. De rondekaart komt in het midden van de tafel. Daarbij leg je de stapel met schatkaarten, waarvan je er vier open neerlegt. Ook de 8 expeditiekaarten worden geschud en op een stapel op tafel neergelegd. Samen bepaal je een startspeler.

Silver & Gold spelregels
Silver & Gold spelregels

Silver & Gold spelregels en spelverloop

Als je alles hebt klaargezet is het spel klaar om te beginnen. De startspeler mag de eerste expeditiekaart omdraaien. Deze expeditiekaart geldt voor alle spelers. Alle spelers mogen nu het patroon dat op de expeditiekaart staat natekenen op één van zijn schatkaarten. Het patroon mag je draaien zoals je wil.

Soms komt het voor dat je het patroon op de expeditiekaart niet wil of niet kan gebruiken. Dan moet je één vakje aankruisen op één van de schatkaarten. Vervolgens is de volgende startspeler aan de beurt, die ook een expeditiekaart omdraait. In totaal worden vier rondes gespeeld, waarbij 7 expeditiekaarten worden omgedraaid.

Silver & Gold startopstelling
Silver & Gold startopstelling

Op je schatkaarten staan allerlei symbolen die een actie teweegbrengen. Als je een vakje op je schatkaart aankruist waar een rood kruisje op staat, mag je direct nog een vakje aankruisen. Dit mag een vakje zijn op dezelfde schatkaart, maar ook een vakje op de andere schatkaart.

Silver & Gold eerste velden aankruisen
Silver & Gold eerste velden aankruisen

Wanneer je een kruis zet door een muntje, mag je op je eigen scorekaart een muntje wegkruisen. Deze muntjes kunnen uiteindelijk extra punten opleveren. Wanneer je van links naar rechts een rij muntjes op je scorekaart vol hebt, mag je er namelijk punten achter noteren. Hoeveel punten je mag noteren staat op de rondekaart. De persoon die als eerste een rij muntjes heeft aangekruist krijgt zes punten, de tweede persoon 5 punten en zo krijgt elke persoon steeds minder punten voor een rij muntjes.

Silver & Gold munten aankruisen
Silver & Gold munten aankruisen
Silver & Gold muntrij vol
Silver & Gold muntrij vol

Ook staan er palmbomen op sommige schatkaarten. De palmbomen geven bonuspunten. Elke keer als je een palmboom aankruist tel je deze en de palmbomen die momenteel staan op de omgedraaide schatkaarten bij de trekstapel bij elkaar op. Het totaal van deze palmbomen noteer je in het hokje naast de palmboom op je scorekaart. Je kunt dit maximaal vier keer doen in een spel Silver & Gold.

Silver & Gold palmbomen
Silver & Gold palmbomen

Wanneer een schatkaart volledig is aangekruist, mag je deze naast je neerleggen. Je bewaart het tot het einde van het spel. Vervolgens neem je een nieuwe schatkaart. Dit mag een schatkaart van de trekstapel zijn of één van de vier schatkaarten die open ligt.

Wanneer vier rondes om zijn, kun je de scores gaan berekenen. Alle schatkaarten die niet af zijn gemaakt, tellen niet meer mee. De punten die op de schatkaarten staan die volledig af zijn tel je bij elkaar op. Vervolgens tel je de punten die je hebt gehaald met de muntjes en de palmbomen. Tot slot hebben sommige schatkaarten nog een extra bonus in de vorm van zegels. De zegels leveren 1 of 2 bonuspunten op voor elke kaart die je hebt afgemaakt in de kleur van de zegel.

Silver & Gold eindscore
Silver & Gold eindscore

Als je al deze punten hebt berekend, kun je ze bij elkaar optellen en weet je wie de winnaar is van Silver & Gold.

Silver & Gold review, onze mening

Geen dobbelspel, geen roll & write, maar iets wat hier enorm op lijkt. Dat is Silver & Gold. Het spel heeft eenvoudige regels, je mag met stiften op kaartjes kruisen en je haalt makkelijk punten. Drie dingen die het spel zeer verslavend maken.

Het thema van het spel is leuk gekozen. Silver & Gold gaat over expedities op schateilanden. Je graaft je schateiland steeds verder uit en komt bijvoorbeeld munten tegen die jou extra punten opleveren. De vormgeving is zeer strak. Alle kaarten hebben een zandachtige kleur, alsof je je op een onbewoond eiland bevind. Op de doos zie je een palmboom op een eiland in het maanlicht. Een gedetailleerd artwork voor een klein simpel spelletje.

De regels van het spel zijn binnen een paar minuten uit te leggen aan een nieuwe speler. Het is simpel en zeker ook te begrijpen voor kinderen. Toch is het spel niet alleen op kinderen gericht en kunnen volwassenen ook uren speelplezier beleven aan Silver & Gold.

De kaartjes zijn allemaal afwasbaar gemaakt. Je kunt met een mooie stift met hoge kwaliteit van het merk Faber Castell op de kaartjes schrijven. Met een keukenpapiertje haal je na afloop alle stift weer van de kaartjes af. Soms blijven we wel een soort vettigheid van de stift zien op de kaartjes, maar dit is verder geen probleem voor het spel. Er valt niks af te kijken voor een speler die na jou het kaartje heeft.

Het spel zelf is een combinatie van tactiek en geluk. Trek je de juiste kaarten van de stapel en komen de expeditiekaarten in een goede volgorde omhoog? Maar zet je zelf de kruisjes wel op de juiste plaats en wanneer kies je ervoor om je bonussen met de muntjes en de palmbomen te nemen? Dit zijn vragen die je jezelf moet stellen in dit snelle spel. Een favoriet voor de hele familie.