Pandemic spel review: Samen de wereld redden!

Je bekijkt nu Pandemic spel review: Samen de wereld redden!
Pandemic spel review

Terwijl de meeste spellen individueel gewonnen kunnen worden, speel je in Pandemic samen om te winnen. Hoe beter je dit doet, hoe eerder je zult winnen. Wij geven je een introductie in de basisregels van Pandemic en geven je onze beoordeling.

Belangrijke spelinformatie

In het spel Pandemic moet je de wereld redden. De wereld wordt bedreigd door vier verschillende soorten virussen. Samen zorg je ervoor dat deze virussen niet uitbreiden en probeer je een geneesmiddel voor deze epidemieën te ontdekken. Je hebt het spel gewonnen als je alle vier de virussen hebt uitgeroeid.

Speelduur: ongeveer 45 minuten
Uitgever: Z-man Games
Auteur: Matt Leacock

Pandemic
Pandemic

Welke onderdelen krijg je in de doos van Pandemic?

In het spel krijg je een grote wereldkaart als speelbord die is opgedeeld in vier zones. In iedere zone verspreiden zich verschillende vissen. De rode, zwarte, gele en blauwe virussen. Daarnaast zitten er 4 medicijnstenen in voor de verschillende virussen. Heel veel gekleurde blokjes, witte onderzoeksstations, pionnen, karakterkaarten, stedenkaarten en epidemie-kaarten.

Pandemic speelmateriaal
Pandemic speelmateriaal

Het spel Pandemic starten

Iedere speler mag een karakterkaart spelen, het unieke karakter die je gedurende het spel zult spelen. Dat kan bijvoorbeeld de rol van arts, wetenschapper of crisismanager zijn. Elke rol heeft een eigen voordeel in het spel en door samen te werken kun je ideaal gebruik maken van de eigenschappen van ieder karakter. Vervolgens raakt de wereld geïnfecteerd. De gekleurde blokjes worden op verschillende steden gelegd, waardoor de virussen worden verspreid.

Pandemic bordspel
Pandemic bordspel

Acties uitvoeren in Pandemic

Elke speler van Pandemic mag in zijn beurt vier acties uitvoeren op het speelbord. De acties zijn voortbewegen over het speelbord, het bouwen van een onderzoekscentrum, besmette steden genezen of een nieuw medicijn ontwikkelen. Wanneer een speler die acties heeft uitgevoerd, mag hij een stadskaart trekken. Elke stad heeft een corresponderende kleur. Bij vijf kaarten van dezelfde kleur kan een virus worden uitgeroeid. Na de stadskaarten moeten er ook nog infectiekaarten worden getrokken om de wereld opnieuw te infecteren. Op de steden die worden getrokken, wordt een extra gekleurd blokje gelegd. Als er één of twee blokjes op de stad liggen is het geen probleem en kun je het derde blokje er gewoon bij leggen. Liggen er echter al drie gekleurde blokjes op een stad, dan vindt er een uitbraak plaats. Het virus verspreidt zich dan over de aangrenzende steden.

Virussen in Pandemic
Virussen in Pandemic

In het ergste geval trek je een epidemiekaart, waarbij de onderste kaart van de stedenkaart getrokken wordt en deze raakt vervolgens geïnfecteerd met drie gekleurde blokjes. Daarna worden alle al geïnfecteerde stedenkaarten geschud en weer bovenop gelegd. Oftewel, alle steden kunnen weer opnieuw besmet raken.

Wanneer alle gekleurde blokjes van een bepaalde kleur op zijn, er acht uitbraken zijn geweest of de stedenkaarten op zijn hebben jullie met zijn allen verloren van het bord. Zorg er dus voor dat je op tijd de geneesmiddelen voor de virussen ontdekt.

Samenwerken in een coöperatief bordspel

Wat Pandemic zo leuk maakt is dat je niet één winnaar of verliezer hebt. Winnen doe je samen, maar verliezen ook. De enige manier om het spel te kunnen winnen is heel veel communiceren en samenwerken. Pandemic zorgt voor een enorme teamspirit als er weer een ziekte wordt opgelost.

Meer medespelers geeft meer interactie en voordelen

Hoe meer spelers, hoe meer voordelen er ook komen. Het zorgt voor meer interactie en meer inbreng van de karakterkaarten die ieder weer unieke eigenschappen bezitten. Je kunt met maximaal vier personen spelen, maar het is net zo goed speelbaar met slechts twee personen. Al wordt het met twee wel een pittigere uitdaging, omdat je ook maar twee voordelen hebt van de karakterkaarten.

Pandemic kun je ook alleen spelen

Heb je geen medespelers paraat om met jou Pandemic te spelen? Dan is het ook nog een optie om het spel alleen te spelen. In een solo spel moet je echter wel twee of meerdere rollen op je nemen om het spel te laten lukken. Zeker een interessante uitdaging om te proberen.

Review en onze mening over Pandemic

Pandemic is één van de eerste spellen waarbij je dient samen te werken over een winnende strategie. Wij zien het als één van de voorlopers in de wereld van coöperatieve spellen. Extra leuk is dat de moeilijkheidsgraaf aangepast kan worden door het aantal epidemieën wat je toevoegt aan het spel. Het spel is lekker vlot speelbaar en neemt grofweg 45 minuten in beslag. Geen spel met een hoge complexiteit, maar juist lekker makkelijk om in te komen en toegankelijk voor iedere type spelers.

Pandemic zie ik als een van de betere bordspellen in coöperatieve setting. Je speelt dus echt volledig samen voor de winst. Veel mogelijkheden tot interactie en discussie maken het interessant. Winnen is een ware strijd, maar als het lukt, smaakt het meteen naar meer!

Pandemic kopen

Je kunt het spel Pandemic online direct bestellen via bol.com.

De prijs van Pandemic is over het algemeen in de regio van € 30,- tot € 35,-. Met een beetje geluk tref je een aanbieding waarbij de prijs soms wil zakken tot net onder de € 30,-.