Overbooked review: Vul je vliegtuig op de juiste manier!

Je bekijkt nu Overbooked review: Vul je vliegtuig op de juiste manier!
Overbooked spel review
Overbooked, Jumbo
Overbooked, Jumbo

Het bordspel Overbooked is genomineerd voor Speelgoed van het Jaar 2020. En dit is zeker niet voor niks als het aan ons ligt. Wij speelden het spel, waarin je een vliegtuig moet vullen met passagiers, met veel plezier. Het zou zeker niet vreemd zijn als dit spel de winnaar gaat worden in de categorie 10 & 11 jaar. Maar wat maakt dit spel nou zo goed?

Overbooked
Uitgever: Jumbo
Genre: strategisch spel

In Overbooked ga je een vliegtuig vullen met passagiers, maar deze passagiers hebben allerlei eisen. Zo willen verliefde koppeltjes graag samen zitten en wil het rugbyteam in één grote groep plaatsnemen in het vliegtuig. Met deze eisen moet je allemaal rekening houden. Wie dit zo goed mogelijk doet wint het spel. Voor alle eisen zijn punten te verdienen, die je kunt bijhouden op een scorespoor. Aan het einde van het spel kijk je wie het verst is gekomen op het scorespoor.

Inhoud van Overbooked

• Een vertrekhal (het speelbord)
  • 4 servicedesks
  • 4 dubbelzijdige vliegtuigen
  • 4 vliegtuigtrappen
  • 4 checklists
  • 150 passagiers in 5 verschillende kleuren
  • 63 passagierskaarten
  • 9 extra moeilijke passagierskaarten
  • 15 eventkaarten
  • 24 dinervouchers
  • 1 verkeerstoren
  • 1 scorespoor
  • 8 blokjes in de 4 kleuren
  • 1 winnaarsbadge

Om te beginnen aan een potje Overbooked, moet je even de tijd nemen om alles klaar te zetten. We starten met het neerleggen van de vertrekhal. Je klapt het bord uit en maakt de servicedesks vast aan het speelbord. Voor elke speler één servicedesk. Als je met minder dan vier personen speelt, kun je deze servicedesks omdraaien en toch aan het speelbord vastmaken. Ze zijn dan gesloten. Op de servicedesks leg je bij iedereen 6 dinervouchers. Elke speler krijgt een vliegtuig dat twee zijdes heeft. De ene zijde is voor wanneer je het spel met 4 personen speelt. De andere zijde gebruik je bij 1 t/m 3 spelers.

Overbooked speelbord
Overbooked speelbord

Ook ontvangt iedere speler een vliegtuigtrap, waar alle overboekingen op geplaatst kunnen worden. De passagierskaarten worden geschud en je bepaald zelf of de 9 moeilijke kaarten ook in het spel worden gebracht. De stapel kaarten wordt op het speelbord geplaatst vóór de douane. Na de douane zijn vier plaatsen, waar je kaarten open op neerlegt. Dit zijn de kaarten die in jouw beurt gekozen kunnen worden.

Overbooked spelerstableau
Overbooked spelerstableau

Vergeet ook niet het scorespoor, in de vorm van een bagageband, te plaatsen en geef iedereen een checklist om de scores te berekenen. Tot slot bouw je de verkeerstoren van het vliegveld in elkaar. Dit puzzelwerkje is voor de startspeler, zodat heel het spel lang duidelijk is wie er is begonnen.

Overbooked spelregels en spelverloop

Het is tijd om te beginnen met een spelletje Overbooked. Je tafel staat vol met alle elementen van een vliegveld. De startspeler heeft de verkeerstoren gekregen en mag als eerste één van de vier opengedraaide kaarten op de vertrekhal kiezen. De passagierskaart die het dichtste bij de gate ligt is gratis, maar wil je de tweede, derde of vierde kaart dan leg je op elke kaart die je overslaat en niet pakt een dinervoucher af. Deze dinervouchers blijven liggen totdat een volgende speler de kaart kiest. Hij of zij krijgt dan alle vouchers die erop liggen en kan ze in een volgende beurt weer gebruiken.

Overbooked spelregels
Overbooked spelregels

De passagierskaart die je neemt, moet je in gaan passen in je vliegtuig. Op de kaart staan koffers in de kleuren groen, geel, blauw, rood en/of wit. Deze koffers komen overeen met de passagiers die dezelfde kleuren hebben. Ze staan in een bepaalde opstelling op de kaart of er staat bij de koffers waar ze geplaatst moeten worden, bijvoorbeeld bij het raam of aan het gangpad. Je moet je altijd aan de kaart houden. Verderop in het spel kan het wel eens zijn dat je een kaart alleen maar kwijt kan in je vliegtuig, als je eerder geplaatste passagiers vervangt. Je overboekt deze passagiers dan en ze komen op je vliegtuigtrap. Let op, want de passagiers op je vliegtuigtrap geven aan het einde 2 strafpunten per persoon.

Overbooked, nieuwe kaart kiezen
Overbooked, nieuwe kaart kiezen

Om de passagiers op de goede plek in het vliegtuig te zetten zijn bepaalde regels. De rode passagiers zijn verliefde stelletjes. Deze willen graag met zijn tweeën (niet met zijn drieën, want dan levert het niks op) naast elkaar zitten. Of dat links, rechts, voor of achter elkaar is, maakt niet uit. De gele, groene en blauwe passagiers willen graag in een zo groot mogelijke groep zitten. Je probeert er dus zoveel mogelijk van dezelfde kleur bij elkaar te krijgen. De witte passagiers zijn kinderen, die absoluut niet alleen mogen reizen. Deze moeten altijd een volwassen persoon links, rechts, voor en achter zich hebben.

Overbooked tickets inzetten
Overbooked tickets inzetten

Extra mogelijkheden voor frequent flyers

Ben je een frequent flyer en heb je het spel al vaker gespeeld, dan kun je wat extra’s toevoegen aan het spel. Op veel passagierskaarten staat namelijk in de hoek een klein symbool. De symbolen hebben verschillende betekenissen. Je hebt een symbool waarbij je aan het eind een punt extra krijgt als je de passagierskaart gebruikt hebt. Je hebt ook een symbool waarbij je bij het overboeken van personen, de passagier niet op de vliegtuigtrap hoeft te zetten maar terug op de stapel mag leggen. Bij een ander symbool mag je het gangpad overbruggen en kun je dus de ene helft van je kaart in de ene rij zetten en de andere helft in de andere rij. Het laatste symbool dat je kunt krijgen is een symbool dat je altijd één koffer niet hoeft in te vullen in je vliegtuig.

Overbooked... naar de vliegtuigtrap
Overbooked… naar de vliegtuigtrap

Ben je met deze extra manier van spelen nog niet tevreden, dan zijn er nog event-kaarten. Deze event-kaarten geven je nog meer manieren om punten te scoren. Een voorbeeld is dat je ervoor zorgt dat er in elke rij een kind zit tussen vier volwassenen en dit levert 5 punten extra op. De event-kaarten zijn speciaal voor de zeer gevorderde speler

Einde van het spel Overbooked

Als één kleur passagiers helemaal op is, wordt het einde van het spel ingezet. Je kijkt bij welke speler de verkeerstoren staat en maakt de beurten af tot deze persoon. Zo heeft elke deelnemer aan Overbooked evenveel beurten gehad. Vervolgens heb je het scorespoor nodig. Aan de hand van de checklist en eventueel de extra event-kaarten kun je je score berekenen. Heb je nog lege plaatsen in je vliegtuig? Dan krijg je een strafpunt per lege stoel. De speler met de meeste punten voor het op de juiste manier plaatsen van de passagiers wint de winnaarsbadge.

Overbooked review, onze mening

In eerste instantie schrokken we wel even toen we de doos van het spel Overbooked openden. Een enorme hoeveelheid aan speelmateriaal kwam eruit en dan ook nog een super dik boekwerk met spelregels. Dit bordspel moest wel een zeer moeilijk spel zijn. Toen we eenmaal het materiaal in elkaar hadden staan viel de hoeveelheid wel mee. De spelregels bleken in vier verschillende talen in het boekje te staan, dus ook dit bleek niet zo veel als verwacht.

Het spel spreekt grotendeels voor zich. Er zijn een aantal kleine details die je even moet weten, maar dan kun je ook snel aan de slag. De passagierskaarten zijn soms nog best lastig om te plaatsen in je vliegtuig. De eerste paar beurten gaan met gemak, maar als je vliegtuig voller begint te worden, moet je lastige beslissingen nemen en soms ook passagiers overboeken.

Het spel is mooi vormgegeven en lijkt echt op een vliegveld. De terminal waar de kaarten op liggen heeft verschillende details met passagiers die allemaal hun vlucht proberen te halen. Het speelbord is een verhaal op zich. Je kan uren kijken naar de mooie plaatjes die erop staan.

De dinervouchers zijn een leuke manier om kaarten over te slaan in jouw beurt. Wat we echter heel jammer vinden is dat je de kaarten niet meer zo goed ziet als er een dinervoucher op ligt. Laat staan als er meerdere dinervouchers op de passagierskaarten worden gelegd. Je zal dan eerst de dinervouchers opzij moeten schuiven om te zien wat er op de kaart staat. Dit maakt het iets moeilijker speelbaar.

Ook zijn we niet echt te spreken over de verkeerstoren. Dit bouwwerk is lastig in elkaar te zetten met de verschillende puzzelstukken die het telt. Als het dan eenmaal in elkaar gezet is, valt het ook snel weer uit elkaar. We zijn eigenlijk altijd aan het vechten met dit element van het spel. Voor het gezicht is het een leuke toevoeging aan je spelmateriaal, maar echt praktisch is het object niet. Wat ons betreft had de startspeler ook gewoon een fiche kunnen krijgen.

Nog zo’n onnodig voorwerp is de winnaarsbadge. Degene die het spel wint krijgt deze badge. Vervolgens ruim je het spel op en gooi je hem weer in de doos. Het nut van de winnaarsbadge snappen wij dan ook niet. Al met al heeft het spel heel veel prachtige thematisering, maar ook veel elementen zonder doel.

Hoe dan ook raden wij Overbooked zeker aan. Of het spel kan tippen aan De zoektocht van Eldorado, die ook genomineerd is in de categorie 10 & 11 jaar van de Speelgoed van het Jaar Verkiezing 2020 twijfelen wij nog over. Maar dit spel zal zeker niet misstaan in jouw spelletjeskast.

Overbooked is verkrijgbaar bij bol.com en Amazon.nl