Cottage Garden review: een tuin vol potten en stolpen

Je bekijkt nu Cottage Garden review: een tuin vol potten en stolpen
Cottage Garden review
Cottage Garden
Cottage Garden

Cottage Garden is een spel voor jong en oud, maar de echte tuiniers zullen hun hart ophalen aan dit spel. Je gaat namelijk een tuin ontwerpen met prachtige bloembedden en de mooiste potten en stolpen. Soms loopt er een kat door je tuin, maar deze gebruik je alleen om je tuin op te vullen. Maak jij de beste tuin?

Speelduur: ongeveer 45 minuten
Genre: strategisch spel

Cottage Garden is verkrijgbaar bij bol.com en Amazon.nl

Het doel van Cottage Garden is het creëren van tuinen die zoveel mogelijk punten geven. Tuinen geven punten aan de hand van het aantal potten en stolpen die erin liggen. Deze potten en stolpen liggen in het begin al in je tuin en moet je je bloembedden omheen bouwen of je legt ze in je beurt in je tuin. Hoe slimmer je de bloembedden in je tuin plaatst, hoe sneller je je tuin vol hebt en de punten van de potten en stolpen mag innen. Aan het einde is de speler met de meeste punten de winnaar van het spel en daarmee een goede tuinier!

Inhoud van Cottage Garden

• Een dubbelzijdig speelbord (de kweektuin)
  • 36 verschillende bloembedden
  • 9 tuinen met een lichte en een donkere kant
  • 30 kattenfiches
  • 16 pottenfiches
  • 2 bijenkorffiches
  • 12 oranje pottenblokjes
  • 12 blauwe stolpenblokjes
  • 1 parasol
  • 4 kweektafels
  • 1 kruiwagen
  • 1 groene dobbelsteen

Je moet even de tijd nemen om een spel Cottage Garden op te starten. Het vele speelmateriaal zal gesorteerd moeten worden. Allereerst leg je de kweektuin op tafel en vult deze met op ieder vakje een bloembed (puzzelstukje). De groene dobbelsteen wordt met de 1 bovenop op de startplek gezet. Vervolgens krijgt iedere speler een kweektafel met 3 oranje blokjes en 3 blauwe blokjes. Precies in de hoek van de kweektafel kun je een tuin schuiven en daarnaast nog één. Eén van de tuinen moet met de lichte kant boven liggen en de andere tuin leg je met de donkere kant boven. Elke speler krijgt twee katten die hij of zij aan de zijkant naast de kweektafel legt.

Cottage Garden startopstelling met drie spelers

Alle bloembedden (puzzelstukjes) die over zijn worden in een grote stroomvorm op de tafel gelegd met de kruiwagen voorop. Hier mag je in het spel vanaf de kruiwagen vandaan nieuwe pakken om de kweektuin weer op te vullen. Ook de bijenkorf-, katten- en de pottenfiches krijgen een vast plekje op de tafel. Tenslotte plaats je de parasol op een plek naast het speelbord (de kweektuin).

Cottage Garden spelregels en spelverloop

Het spel begint met de groene dobbelsteen op 1 en als de groene dobbelsteen met 6 een hele ronde heeft gemaakt is het spel afgelopen. Elke beurt moet de speler de dobbelsteen een vakje verder verplaatsen en als de dobbelsteen een hele ronde is geweest wordt de dobbelsteen ook op een cijfer hoger geplaatst. Een slim systeem.

Tuinen van spelers
Tuinen van spelers

Als je aan de beurt bent heb je twee keuzes. Je kiest een bloembed uit de kweektuin of je neemt een pot van de stapel potfiches. Als je een bloembed wilt kiezen, kun je alleen kiezen uit de horizontale of verticale lijn waar de dobbelsteen aan grenst als je hem verzet hebt voor jouw beurt. Mochten er  nog maar één of zelfs geen puzzelstukjes (bloembedden) op de rij in de kweektuin liggen waar je uit mag kiezen, dan wordt deze rij weer opgevuld. Bij het opvullen van de kweektuin begin je bij de kruiwagen. Het eerste stukje na de kruiwagen komt op de eerste lege plek naast de dobbelsteen en zo verder.

Cottage Garden kweektuin
Cottage Garden kweektuin

Heb je een potfiche of een bloembed genomen, dan mag je hem in gaan passen in je tuin. Zorg ervoor dat je hiermee zo weinig mogelijk potten en stolpen bedekt, want potten en stolpen leveren punten op. Wil je even checken of een puzzelstukje wel in je tuin past, dan kun je de parasol op de plek leggen waar je het bloembed vandaan hebt gepakt. Zo weet je altijd waar het puzzelstukje thuishoorde.

Tuinen met aangelegde bloembedden
Tuinen met aangelegde bloembedden

Er komt natuurlijk een moment dat één van je twee tuinen vol is. Dan ga je punten tellen voor deze tuin. Alle potten zichtbaar in je tuin leveren een punt op en alle stolpen die je kan zien leveren twee punten op. De potten verzet je met je oranje blokje op het scorespoor (de kweektafel) en de stolpen verzet je met het blauwe blokje. De speler die als eerste op de 20 punten komt met één van de twee ontvangt ook nog eens de bijenkorf die 2 punten extra oplevert aan het einde van het spel. De tweede persoon die op de 20 punten komt krijgt 1 punt extra door een bijenkorf. Vervolgens leeg je je tuin, draai je hem om naar de andere zijde en legt hem in de voorraad. Je trekt een andere kaart uit de voorraad om weer een nieuwe tuin te gaan vullen.

De parasol, even kijken waar deze tegel past...
De parasol, even kijken waar deze tegel past…

De twee katten die naast je speelbord liggen, mogen gebruikt worden om gaatjes op te vullen. Je mag ze elk moment inzetten. Nieuwe katten ontvang je door met je scorespoor over de 7 te gaan. Echter mag je in totaal maar 2 katten in voorraad hebben, dus zal je alle katten die je meer hebt moeten afleggen of snel gebruiken.

In de laatste ronde worden alle tuinen die op dat moment maar 2 of minder bloembedjes hebben opgedoekt. Deze tuinen zijn al klaar en mag niet meer mee gespeeld worden. Het zou dus kunnen dat je heel ronde 6 niks meer te doen hebt. Je zet dan nog wel stappen met de dobbelsteen, maar voert geen acties meer uit. Je punten blijven zoals ze zijn na ronde 5. Heb je nog wel tuinen met 3 of meer bloembedden dan moet je elke beurt dat je hem afmaakt in deze laatste ronde in ruil voor een bloembed één stap met een blauw blokje achteruit gaan of twee stappen met een oranje blokje. Soms is het het dus niet meer waard om een tuin af te maken. Maar dit moet je zelf goed in de gaten houden.

Bloembedden aanvullen in de kweektuin
Bloembedden aanvullen in de kweektuin

Einde van het spel Cottage Garden

Aan het einde van het spel worden de punten geteld. Dit is het totaal aantal punten van alle oranje en alle blauwe blokjes die je hebt gebruikt. In het spel mag je het aantal punten dat je per tuin krijgt, niet over meerdere blokjes verdelen. Het scorespoor gaat maar tot 20, dus als je al bijna bij 20 bent en een groot aantal punten van potten of stolpen mag toevoegen, is het dus verstandiger om met een nieuw blokje punten te gaan maken. Als je alle punten van je blokjes bij elkaar opgeteld hebt, kijk je nog naar de bijenkorven. Degene met de grootste bijenkorffiche krijgt nog twee extra punten en degene met de kleinere bijenkorffiche, krijgt nog één punt extra. De beste tuinman is degene met de meeste punten.

Cottage Garden review, onze mening

Wij waren meteen onder de indruk van de mooie thematisering van dit spel. Je waant je met het spelmateriaal echt in een tuin met bloembedden, potten en stolpen. Ook de 3D-effecten van onder andere de kruiwagen zijn erg leuk gedaan. Met deze kruiwagen kun je namelijk de puzzelstukjes naar het speelbord brengen. Iets wat je natuurlijk nooit gaat gebruiken en niet nuttig is, maar wel veel doet voor de vormgeving. Ook de parasol heeft zo’n effect. Eigenlijk gebruik je hem niet, want je kan toch wel onthouden waar je het stukje vandaan pakte. Maar voor de uitvoering van het spel is het een mooie aanwinst.

De spelregels waren even wat ingewikkeld. Er komt nogal veel op je af als je het de eerste keer leest. Maar eigenlijk is het spel Cottage Garden enorm simpel. Noem het een vorm van Tetris. Elke beurt pas je puzzelstukjes zo goed mogelijk in in je tuin en zorg je ervoor dat die tuin zo snel mogelijk af is, zodat je punten kunt vergaren.

Het puntensysteem is er ook wel één om over na te denken. Soms kun je niet zoveel stappen meer zetten naar de 20 punten en is het dus voordeliger om met een nieuw blokje te beginnen op je scorespoor. Ook moet je nadenken over of een blokje je extra katten oplevert, want die kunnen handig zijn. Het scorespoor van de stolpen gaat in één stap van 14 naar 20 punten. Dit levert natuurlijk enorm veel op en deze stap moet je dus zeker nemen.

Na een aantal keer spelen, merken we wel dat de scores eigenlijk altijd in de buurt van elkaar liggen. Je kan geen grote slag slaan of een gapend gat maken tussen jezelf en je medespelers. Qua punten zit het hem in de details van die ene stolp of pot meer of minder.

Cottage Garden speelt lekker weg en is een fijn spelletje om zo af en toe er eens bij te pakken.