Lost Cities Het Bordspel review: op expeditie naar verloren steden

Je bekijkt nu Lost Cities Het Bordspel review: op expeditie naar verloren steden
Lost Cities Het Bordspel
Lost Cities: Het Bordspel
Lost Cities: Het Bordspel

Het spel Lost Cities heeft ondertussen heel wat versies. Zo is er de basisversie, het kaartspel Lost Cities. Maar ook Lost Cities Rivalen, Lost Cities Het Dobbelspel en Lost Cities Flip & Write. Lost Cities Het Bordspel is een op zichzelf staande versie van de reeks en houdt de basisprincipes in eer.

Speelduur: ongeveer 40 minuten
Genre: Denkspel

Lost Cities Het Bordspel is verkrijgbaar bij bol.com, 999Games en Amazon.nl.

Het doel van Lost Cities Het Bordspel is zoveel mogelijk punten verdienen met het maken van expedities en verkrijgen van gebeurtenistegels. Dit doe je door de juiste kaarten te spelen en hiermee een lange expeditie op te bouwen en als eerste langs de gebeurtenistegels te komen.

Inhoud van de doos van Lost Cities Het Bordspel

• 110 kaarten
  • 25 gebeurtenistegels
  • 64 puntenfiches

Om te beginnen met een potje Lost Cities Het bordspel, klap je het speelbord uit en bepaal je welke kleur expeditieleden elke deelnemer gaat gebruiken. Vervolgens schud je alle gebeurtenistegels en legt ze op zijn kop in de vakjes op het speelbord. Vervolgens draai je ze om, zodat ze random op het bord liggen. Daarna schud je de speelkaarten en deelt aan elke speler 8 kaarten uit. Dit zijn de handkaarten. De overige speelkaarten leg je op een stapel op tafel naast het speelbord. Alle expeditieleden in je kleur komen in het midden van het speelbord.

Lost Cities Het Bordspel startopstelling

Lost Cities Het Bordspel spelregels en spelverloop

In Lost Cities Het Bordspel speel je 3 rondes waarin je expedities gaat maken. Na elke ronde worden de punten van deze ronde geteld en uitgekeerd in puntenfiches. Duurt 3 rondes van het bordspel Lost Cities je te lang? Dan kun je simpelweg kiezen om maar één ronde te spelen.

Lost Cities handkaarten
Lost Cities handkaarten

In het spel mogen de deelnemers elke beurt een handkaart spelen of afleggen. Vervolgens pakken ze weer een kaart erbij van de trekstapel. Met de kaarten die je speelt kun je expedities beginnen of uitbreiden. Er zijn expedities in vijf verschillende kleuren. Paars, Rood, Geel, Blauw en Groen. Wanneer je een expeditie wilt beginnen in een bepaalde kleur speel je een handkaart in die kleur. Deze leg je voor je neer. Vervolgens pak je een expeditielid en zet je deze op het eerste vakje van het expeditiespoor in deze kleur. Je komt dan op een vakje met een puntenaantal in de min. Je zult meer kaarten in dezelfde kleur moeten spelen om vooruit te komen op het spoor en punten in de plus te verdienen. Je kunt er ook voor kiezen om een expeditieleider op het expeditiespoor van de kleur te zetten. Dit is de grootste pion en deze verdubbeld je punten aan het einde van een ronde.

Lost Cities kaarten spelen
Lost Cities kaarten spelen

Wil je in een volgende beurt je expeditie uitbreiden en verder komen op het spoor, dan moet je een gelijke of hogere kaart in dezelfde kleur spelen. Je mag nooit een lagere kaart spelen. De kaarten in de verschillende kleuren gaan allemaal van 0 tot 10 en van elke kaart zijn er twee in het spel. Je moet er dus voor zorgen dat je zo laag mogelijk begint, zodat je nog genoeg kansen hebt om er een kaart bovenop te leggen. Als je geen geschikte kaart in je hand hebt, dan kun je een kaart afleggen. Deze kaart leg je naast de trekstapel en mag door iedereen die meedoet getrokken worden. Echter kan elke andere deelnemer ook een kaart afleggen in dezelfde kleur en deze komt dan bovenop jouw afgelegde kaart. Wil je een kaart van de aflegstapels in de verschillende kleuren trekken, dan mag je alleen kiezen uit de bovenste kaarten.

Op het spoor kom je gebeurtenistegels tegen. Deze fiches kunnen voor jou alleen zijn of voor iedereen gelden. Artefacten, te herkennen aan het groene masker, zijn gebeurtenissenfiches die de eerste persoon die op het betreffende vakje komt mag nemen. De volgende speler vindt een leeg vakje als hij of zij hierop komt.

Lost Cities puntenspoor
Lost Cities puntenspoor

Ook overwinningspunten met een waarde van 5, 10 of 15 mag je pakken en in je verzameling doen. De volgende persoon zal pech hebben als hij op het lege vakje komt. Daarnaast zijn er nog etappefiches. Dit zijn zwarte fiches waarop staat dat je een extra stap mag zetten in een expeditie. Wanneer je hierop komt moet je het fiche laten liggen, want alle deelnemers profiteren van dit gebeurtenisfiche. Je mag zodra je hierop komt je expeditielid meteen een stap verder zetten of kiezen om een expeditielid in een andere expeditie één stap vooruit te zetten.

Lost Cities Het Bordspel grote pion
Lost Cities Het Bordspel grote pion

Wanneer vijf expeditieleden een brug in de expedities zijn gepasseerd stopt meteen de ronde. Wanneer de trekstapel op is stopt de ronde ook, waarna vervolgens de punten worden geteld.

Einde van het spel Lost Cities Het Bordspel

Elke ronde worden de overwinningspunten geteld, de scores op het bord geteld, waarbij de expeditieleider dubbele punten krijgt en de groene artefacten ingeruild voor gouden artefacten. De artefacten worden ingeruild, zodat de groene artefacten weer gebruikt kunnen worden op het speelbord voor een nieuwe ronde. Aan het einde van drie rondes tel je alle punten van de rondes bij elkaar op en krijg je nog extra punten voor het aantal artefacten dat je hebt verzameld. Op het speelbord staat een spoor met scores hiervoor. Het totale aantal punten is je eindscore. De deelnemer met de hoogste eindscore wint Lost Cities Het Bordspel.

Punten voor verzamelde artefacten
Punten voor verzamelde artefacten

Lost Cities Het Bordspel kaartspel review, onze mening

Wij zijn absoluut een fan van het kaartspel Lost Cities en testten pas geleden ook al het dobbelspel, maar Lost Cities Het Bordspel is nog zo’n groot succes uit de reeks. Bij Lost Cities Het Bordspel heb je voor ons idee nog meer geluk nodig. Maar ergens is er ook wel een soort tactiek om dit spel te winnen. Zo kun je bijvoorbeeld logisch nadenken welke extra stap handig is om te zetten als je toevallig op het etappefiche komt. Maar welke kaarten dat je in je hand krijgt is altijd weer een verrassing.

Het artwork van dit spel komt overeen met het artwork van het kaartspel. Het kaartspel was al prachtig, maar dit bordspel mag er zeker ook wezen. Omdat de expeditiesporen al de kleuren blauw, rood, groen en geel hebben, konden de expeditieleden (pionnen) in dit spel niet meer de basiskleuren krijgen. Ze hebben ervoor gekozen om aarde tinten te gebruiken, zoals bruin, wit en zilver. De plaatjes op het bord en op de kaarten zijn precies wat je je bij een expeditie en verborgen steden voorstelt. Het neemt je echt mee in het verhaal van het spel. De gebeurtenisfiches en de puntenfiches zijn lekker stevig en gaan dus lang mee.

Het spel is leuk om te spelen met twee personen, maar het wordt nog leuker als je het speelt met meer personen. Je hebt dan nog minder kans om een bepaalde kaart in handen te krijgen en de gebeurtenisfiches zijn eerder weg. Dit maakt het nog spannender.

Wij vinden het spel spelen in 3 rondes leuker dan het spel spelen met maar 1 ronde. Bij één ronde kan het nog geluk zijn dat je het spel wint, doordat je de juiste kaarten kreeg. Bij 3 rondes komt er veel meer tactiek kijken bij dit spel. Wij spelen het spel in de 40 minuten die ervoor beschreven staat en vinden het spannender worden naarmate de rondes vorderen.

Lost Cities Het Bordspel is wat ons betreft een aanrader voor de fans van de Lost Cities spellen. Sterker nog, misschien is het wel het beste spel van de reeks.