Welke Pick a Pen is het leukste? Crypten, Tuinen en Riffen in review

Je bekijkt nu Welke Pick a Pen is het leukste? Crypten, Tuinen en Riffen in review
Leukste Pick a Pen 999Games

Je hebt vast al eens gehoord over de nieuwe roll & write serie van 999 games; Pick a Pen. In dit dobbelspel ga je niet dobbelen met dobbelstenen, maar gebruik je de potloden om te dobbelen. Een innovatieve vorm van de populaire roll & writes, die wij één voor één uitvoerig hebben getest. Maar als je moet kiezen welke Pick a Pen je wil kopen en je zou graag een advies hebben? Lees dan snel verder wat Bordspeltijd de leukste versie vindt van Pick a Pen.

Pick a Pen is een roll & write die zeer vernieuwend is en een mooie ‘filler game’. Alle versies duren ongeveer 30 minuten per potje. De spellen zijn te spelen vanaf de leeftijd van 8 jaar en je doet de spellen met 2 tot 4 spelers. Pick a Pen is geleverd in een compact doosje met alle onderdelen inbegrepen. Je neemt het doosje makkelijk ergens mee naartoe. De basisregels van alle drie de versies van Pick a Pen zijn hetzelfde.

Pick a Pen potloden
Pick a Pen potloden

Basisregels Pick a Pen

Pick a Pen heeft bij ieder spel dezelfde basisregels. Deze basisregels gaan over het rollen en het kiezen van de potloden. De speler die begint rolt de vijf potloden in verschillende kleuren. De potloden zullen allemaal een bepaalde kant boven krijgen, wat de gedobbelde waarde voor dit potlood is. De startspeler kiest een potlood uit om op zijn of haar scoreblad in te vullen. Vervolgens mag de volgende speler met de klok mee een potlood kiezen en zo ga je door tot de potloden op zijn. De eerstvolgende speler die op dat moment aan de beurt is mag de potloden opnieuw rollen. De gedobbelde waarde op het potlood wordt elke keer direct ingevuld op het scoreblad.

Alle Pick a Pen spelregels
Alle Pick a Pen spelregels

Spelregels Pick a Pen Crypten

In Pick a Pen Crypten ga je te werk volgens de basisregels van Pick a Pen. Op de potloden staan crypten, die aangeven in welke rij op je scoreblad je een crypten mag inkleuren. Het inkleuren doe je altijd van links naar rechts. Het is de bedoeling dat je koppels van twee dezelfde gekleurde crypten naast elkaar krijgt. Op deze manier kan je punten verdienen. Extra bonussen zijn te behalen door de omlijnde crypten hun juiste kleur te geven of in één rij twee paren van dezelfde kleur te hebben. Als iemand heel zijn scoreblad vol heeft, zit het spel erop en wordt de winnaar bepaald aan de hand van het aantal punten dat er is gescoord.

Spelregels Pick a Pen Riffen

In Pick a Pen Riffen speel je ook volgens de basisregels van Pick a Pen. Maar in deze versie van het spel ga je geen vakjes inkleuren, maar wegen tekenen. Je begint altijd met je weg op een duikerslocatie. Het potlood dat je kiest bepaald hoeveel stappen je mag zetten en hoe lang je weg wordt. Je mag niet twee keer over dezelfde weg en je gaat altijd verder waar je was gebleven met je weg. Onderweg kom je punten tegen die je mag innen, maar ook bonusmuntjes die je veel extra punten geven. Heeft een speler al de bonusmuntjes gevonden of heeft een speler genoeg punten gescoord met alle wegen, dan is het spel afgelopen. De speler met de meeste punten wint het spel.

Spelregels Pick a Pen Tuinen

In Pick a Pen Tuinen ga je punten scoren door bloemenvelden in te kleuren. De potloden hebben allemaal cijfers die aangeven hoeveel bloemenvelden je mag inkleuren in de kleur. Deze bloemenvelden moeten altijd aan elkaar grenzen. De plaats waar je start met het maken van bloemenvelden mag je wel zelf bepalen. Je kunt punten scoren door bloemenvelden te maken in één specifieke kleur, maar ook door bloemenvelden te maken met alle verschillende kleuren. Bonuspunten krijg je door als eerste de hele buitenste lijn van je scoreblad te hebben gevuld of de meeste bloementuinen in een kleur te hebben. Wanneer iemand alle bloemenvelden heeft gekleurd, stopt het spel en worden de punten geteld.

Welke versie van Pick a Pen is het leukste?

De grote vraag is natuurlijk welke versie van Pick a Pen je moet aanschaffen. De meeste spelletjesliefhebbers zullen eerst met één versie beginnen, voordat ze alle soorten gaan kopen. Wij beoordeelden alle edities van Pick a Pen op een aantal punten, zoals bijvoorbeeld vormgeving en spelregels.

Alle Pick a Pen scoreblokken
Alle Pick a Pen scoreblokken

Vormgeving

De vormgeving van de Pick a Pen spellen is eigenlijk bij alle drie de versies wel redelijk gelijk. Het zijn allemaal compacte doosjes met dezelfde opdruk in een andere kleur. Het doosje van Crypten heeft vooral gele kleuren, het doosje van Riffen is voornamelijk blauw en het doosje van Tuinen heeft toepasselijk groene kleuren. Ook het spelmateriaal zoals de potloden en scorebladen zijn nagenoeg hetzelfde. De verschillen zitten hem in de details van de scorebladen.

Zo heeft Crypten vrij eenvoudige scorebladen. Ze zijn niet zo gedetailleerd en uitgevoerd in wat saaiere gele en crème kleuren. Het scoreblad van Pick a Pen Tuinen is al iets meer kleurrijk. Het stelt een tuin voor met allerlei verschillende kleuren bomen. In het midden van het scoreblad staat een fontein. Maar qua vormgeving zijn wij het meest te spreken over Pick a Pen Riffen. Deze scorebladen zijn zeer gedetailleerd met mooie figuren uit de onderwaterwereld. Ook de wegen om in te vullen zijn duidelijk en rijkelijk geïllustreerd.

Spelregels

Als het aankomt op de spelregels, zijn wij het meest positief over Pick a Pen Tuinen. Pick a Pen Tuinen geeft je een bepaalde mate van uitdaging, door de vraag te stellen of het slimmer is om tuinen te maken met één dezelfde kleur of met allerlei verschillende kleuren. Een uitdaging die wij in de andere Pick a Pen spellen eigenlijk een beetje missen. Bij Riffen kies je namelijk al snel de logische weg, waar je zo snel mogelijk veel punten mee haalt. In Pick a Pen Crypten vul je gewoon in van links naar rechts en is er dus weinig strategisch te kiezen.

Geluksfactor

Wil je een spelletje spelen waar heel veel geluk bij komt kijken, dan moet je vooral voor Pick a Pen Crypten gaan. Doordat je van links naar rechts in moet vullen, zoals bijvoorbeeld ook bij het bekende dobbelspel Qwixx, valt er weinig te kiezen en moet je geluk hebben dat je de juiste kleur kan invullen op de juiste plaats. Ook de bonussen krijg je op geluk. Pick a Pen Riffen en Pick a Pen Tuinen hebben minder last van deze geluksfactor. Natuurlijk blijft een roll & write een bepaalde mate van geluk houden, maar bij deze twee varianten moet je toch echt ook de juiste keuzes maken. Bij Riffen mag je namelijk alle kanten op op je scoreblad en ook bij tuinen ben je tot op zekere hoogte vrij om te kiezen welk veld je kleurt.

Herspeelbaardheid

Als we kijken naar de herspeelbaardheid van de spelletjes hebben ze dit allemaal wel. Ook omdat alle versies verschillende niveaus hebben. De niveaus hebben weer een andere manier van punten of bonuspunten scoren. De meeste uitdaging in nieuwe niveaus zit wat ons betreft in Pick a Pen Riffen. In Pick a Pen Tuinen zit bijvoorbeeld ook een leuke opbouw, maar komen de spelregels van de andere levels een beetje op hetzelfde neer als level 1. Pick a Pen Riffen is hierin echt vernieuwend.

Eindconclusie

Wat ons betreft zijn Pick a Pen Riffen en Pick a Pen Tuinen, om het even, de leukste twee versies van Pick a Pen. Crypten komt voor ons onderaan, omdat dit spel eenvoudiger is en minder uitdaging biedt. Waar Pick a Pen Crypten wel goed voor is, is om het spelmechanisme onder de knie te krijgen en de spelregels uit te proberen. Doordat het spel iets eenvoudiger is, ben je sneller door de spelregels heen en kun je snel een start maken. Maar wil je iets meer strategie, ga dan zeker voor Riffen en/of Tuinen.