De Schat van Kadora kaartspel review: diamanten sparen

Je bekijkt nu De Schat van Kadora kaartspel review: diamanten sparen
De Schat van Kadora: review
De Schat van Kadora
De Schat van Kadora

In De Schat van Kadora ben je een piraat, die klaar is met varen en op het eiland Kadora belandt. Samen met je medespelers ga je diamanten sparen. Alleen de persoon met de meeste diamanten van een kleur kan uitvaren. Heb je niet de meeste diamanten van een kleur aan het einde van het spel, dan krijg je minpunten. De speler met de minste minpunten wint De Schat van Kadora.

Speelduur: ongeveer 25 minuten

De Schat van Kadora is verkrijgbaar bij bol.com, 999Games en Amazon.nl.

Het doel van het spel De Schat van Kadora is om aan het einde van het spel de minste minpunten te hebben. Dit bereik je door van een bepaalde kleur diamant de meeste punten te scoren. Als je van een diamant de meeste punten hebt, mag je je stapel aan het einde van het spel namelijk omdraaien en tellen deze punten niet mee als minpunten. Voor de soorten diamanten waar je niet de meeste van hebt, moet je de minpunten die op de kaartjes staan tellen.

Inhoud van het doosje van De Schat van Kadora

72 speelkaarten met diamanten in verschillende kleuren en vormen

De Schat van Kadora: inhoud van de doos
De Schat van Kadora: inhoud van de doos

Voor De Schat van Kadora moet je eerst een aantal kaarten uit het spel verwijderen. Hoeveel kaarten je uit het spel moet verwijderen ligt aan het aantal deelnemers. Wij speelden het met 3 deelnemers en moesten 18 kaarten uit het spel halen. Dit gebeurt blind en de kaarten worden ook op zijn kop naast het speelvlak gelegd. Vervolgens deel je elke speler 4 kaarten uit en maak je van de overige kaarten een speelveld van 4×4 kaarten, waarbij de middelste 4 plekken leeg blijven.

Dit zijn de plekken waar straks kaarten gelegd mogen worden. De kaarten die over zijn worden uitgespreid aan twee kanten van het speelveld gelegd. Alle 72 kaarten uit het spel hebben aan de binnenkant een diamant staan in een bepaalde kleur en vorm met een getal van 1 t/m 5 erbij voor de punten. De buitenkant geeft wel de kleur aan, maar niet de vorm en het getal. Andere spelers kunnen dus zien welke kleur jij in je handen hebt.

De Schat van Kadora: Spelregels
De Schat van Kadora: Spelregels

De Schat van Kadora spelregels en spelverloop

Het spel de Schat van Kadora bestaat uit één speelronde waarin elke speler verschillende acties uitvoert. Allereerst mag de speler die aan de beurt is bedenken of hij de al gewonnen kaarten weg wil geven. Dit mag alleen als de speler waaraan hij het wil geven deze kleur diamant nog niet bezit. Vervolgens start zijn beurt pas echt en mag hij één van zijn kaarten uit zijn hand spelen. Deze kaart gaat hij in het speelveld leggen op een lege plaats. In het begin van het spel zijn dat dus de middelste 4 plekken, maar dit verandert geregeld.

De Schat van Kadora: startopstelling
De Schat van Kadora: startopstelling

Als de kaart is neergelegd tel je de kolom en de rij waarin de kaart ligt. Is het aantal punten in die kolom en/of rij 10 of hoger, dan mag je alle kaarten die dezelfde vorm en/of kleur hebben als de diamant op de kaart die je neergelegd hebt pakken en voor je neerleggen. Dit zijn de gewonnen kaarten en dat zal steeds meer worden in dit spel.

Vervolgens pak je een kaart uit één van de uitgespreide rijen naast het speelveld om je hand weer op te vullen tot 4 speelkaarten. Dit moet altijd de bovenste kaart zijn van de uitgespreide rij. Zijn er door jouw acties meer lege plekken in het speelveld ontstaan dan de gebruikelijke 4 lege plekken, dan moet je het speelveld ook nog opvullen. Dit doe je door van dezelfde uitgespreide rij waarvan je hebt getrokken, kaart op de lege plekken te leggen, tot er weer een maximum van 4 lege plekken is. Let erop dat je altijd van boven naar onder en van links naar rechts werkt bij het neerleggen van de kaarten.

Zo ga je door met om de beurt kaarten leggen en winnen, totdat de rijen aan de zijkant van het speelveld helemaal leeg zijn. Als dit gebeurt, mag iedere speler nog éénmaal spelen en dan stopt het spel. De kaarten die je aan het einde nog in je hand hebt, leg je bij de rest van de gewonnen kaarten. Het speelveld wat over is blijft gewoon op tafel liggen en telt nergens meer voor mee. Vervolgens ga je punten tellen.

De Schat van Kadora: Verzamelde kaarten
De Schat van Kadora: Verzamelde kaarten

Het tellen gebeurt als volgt; elke speler telt het aantal punten dat op de kaarten staat van een bepaalde kleur diamanten. Degene die het hoogste aantal punten heeft in een kleur, draait zijn stapel om. Als dit gebeurd is, tel je het aantal punten van de kaarten die niet zijn omgedraaid. Dit is het aantal minpunten dat je hebt. De speler met de minste minpunten wint het spel De Schat van Kadora (mits hij in ieder geval één kleur heeft gewonnen en mogen omdraaien).

De Schat van Kadora kaartspel review, onze mening

Het verhaal van De Schat van Kadora is weer meesterlijk verzonnen door 999 Games in samenwerking met Felix Bernat Julian. Het uiterlijk van het doosje neemt je ook meteen mee in de wereld van piraterij en diamantenbuiten. Het spelletje is heel simpel van opzet, maar blijkt toch een flinke nadenker te zijn. Bij elke keer dat je een kaart plaatst moet je nadenken of je wel iets hebt aan de kaarten die je ermee wint. Dit maakt het spel reuze spannend!

In het begin toen wij het speelden wilden we per ongeluk elke keer de gewonnen kaarten in onze hand nemen en hiermee onze hand uitbreiden. Het was even wennen dat we de gewonnen kaarten meteen voor ons neer moesten leggen, omdat we dit concept nog nooit eerder hadden gespeeld.

Ook leek het lastig omdat je zeker aan de start van het spel veel nutteloze kaarten wint. Met sommige kaarten weet je echt niet wat je ermee moet en deze kun je dan ook beter zo snel mogelijk naar een andere speler schuiven die dat soort diamanten nog niet in zijn bezit heeft. Des te sneller je dit doet in het spel, des te vaker het kan.

Wat we erg jammer vonden is dat aan het einde van het spel je hele hand ook nog bij de gewonnen kaarten komt. Dit zijn soms hele andere kaarten dan je al hebt en kan zorgen voor heel wat meer minpunten bij je zorgvuldig uitgezochte buit. Deze regel begrijpen we dan ook niet zo echt aan het spel. Het had logischer geweest als je je hand aan het einde van het spel mocht afleggen.

Wij zijn heel enthousiast over dit compacte kaartspelletje en vergelijken het een beetje met Lost Cities, die behoort tot onze all-time favorieten. Dit spel ligt dan ook binnen handbereik in onze spelletjeskast om het vaak te spelen.