Samoa kaartspel review: versier je geheime masker

Je bekijkt nu Samoa kaartspel review: versier je geheime masker
Samoa kaartspel review
Samoa kaartspel
Samoa kaartspel

In het kaartspel Samoa moet je je masker geheim houden, maar het wel zoveel mogelijk veren geven. Dit lijkt makkelijker dan het is, want als je je eigen masker heel veel veren geeft, dan valt het natuurlijk op welk masker van jou is. Een vernieuwend spelletje dat menigeen zal aanspreken, met eenvoudige regels en hilariteit verzekerd.

Speelduur: ongeveer 25 minuten

Samoa is verkrijgbaar bij bol.com, 999Games en Amazon.nl.

Het doel van het spel Samoa is om het masker dat je toegewezen hebt gekregen zoveel mogelijk veren te geven. Veren leveren punten op in dit spel, maar als de andere spelers raden welk masker je hebt, heb je verloren en krijg je je punten niet. Tactisch spelen is dus zeker nodig. Ook krijg je punten door het masker van andere spelers te raden. Als je na 3 rondes van het kaartspel de meeste punten hebt, ben je de winnaar.

Inhoud van het doosje van Samoa

• 40 kaarten met veren
  • 10 kaarten met verbrande veren (minpunten)
  • 12 actiekaarten
  • 10 maskerkaarten
  • Scoreblok
  • Spelregels in het Nederlands en het Frans
Samoa inhoud van de doos
Samoa inhoud van de doos

Voor dit kaartspel moet je een beginopstelling uitzetten. Alle kaarten, behalve de maskerkaarten, schud je flink door elkaar en leg je op een stapel in het midden van de tafel zodat iedereen er goed bij kan. De maskerkaarten zoek je uit. De vijf verschillende maskers leg je in een rijtje op tafel. Als het goed is heb je nu nog 5 dezelfde maskerkaarten over. Deze schudt je door elkaar en je laat elke speler blind een kaart trekken. Het masker dat je als speler hebt getrokken is jouw masker deze ronde en houd je geheim voor de rest. Vervolgens kan het spel beginnen.

Samoa startopstelling
Samoa startopstelling

Samoa spelregels en spelverloop

In Samoa heeft iedereen een eigen masker. Met dit masker ga jij proberen punten te scoren. De punten scoor je door verenkaarten aan de bovenkant of onderkant van de maskerkaart die al op tafel ligt te leggen. Maar pas op want er zijn ook verenkaarten met minpunten. Deze leg je natuurlijk niet graag bij jouw masker. Iedereen trekt om de beurt een kaart van de stapel en legt deze bij één van de 5 maskers neer. Je moet er ook bij nadenken dat het voor de andere spelers niet mag opvallen welk masker van jou is. Dus misschien is het soms wel slim om een wat lagere minpuntenkaart bij je masker te leggen.

De punten worden niet meteen toegepast als je een kaart neerlegt. Daarvoor moeten er 5 kaarten om de maskerkaart liggen. Dit kan 2 eronder en 3 erboven zijn of 4 eronder en 1 erboven. Alle combinaties die 5 opleveren zorgen voor het moment dat je punten scoort. De kant met de meeste kaarten telt mee voor je punten. Liggen er aan de onderkant bijvoorbeeld 3 kaarten en aan de bovenkant 2, dan heeft de onderkant gewonnen en krijgt het masker die 3 kaarten. Je stapelt deze kaarten op en legt ze onder het masker. De andere kaarten die het niet zijn geworden leg je af op een aflegstapel. Vervolgens gaat de ronde gewoon door en kun je misschien nog wel een keer 5 kaarten bij hetzelfde masker leggen.

Samoa eerste gespeelde kaarten
Samoa eerste gespeelde kaarten

In de stapel verschijnen ook af en toe actiekaarten. Dit zijn speciale kaarten die je soms op twee manieren kan inzetten. Er zijn vier kaarten met de branding erop. Als je deze kaart trekt, mag je hem direct op de aflegstapel leggen en daarna nog twee kaarten trekken. Er zijn ook vier kaarten met vuur erop. Deze kun je inzetten als minpunten kaart of je legt de kaart af en mag bij één van de maskers een kaart verwijderen. In dit geval kun je dus misschien wel een minpunt bij jouw masker verwijderen of een pluspunt bij het masker van iemand anders. Daarnaast zijn er nog vier kaarten met wind erop. Als je deze kaart aflegt, blaast hij als het ware één kaart van de bovenkant naar de onderkant of andersom. Je kiest dus een kaart uit die je verplaatst. Je kan de kaart ook gebruiken voor pluspunten.

Als de stapel met kaarten helemaal leeg is, volgt een kiesmoment, waarin je van alle spelers op het scoreblad schrijft welk masker jij denkt dat ze hebben. Dit levert vijf punten op per goed geraden masker. Daarna worden de verenkaarten onder je eigen masker geteld. Maar is jouw masker door iedereen goed geraden, dan krijg jij geen punten van je veren deze ronde.

De kaarten worden vervolgens weer geschud en de maskerkaarten worden opnieuw getrokken voor een volgende ronde. Je speelt het spel drie rondes en kijkt dan welke speler de meeste punten heeft behaald.

Samoa eindscore van een speler
Samoa eindscore van een speler

Samoa kaartspel review, onze mening

Het kaartspel Samoa is een goede toevoeging aan de spelletjeskast. Het spelletje is vrij vernieuwend. Wij kenden namelijk nog geen kaartspel met soortgelijke spelregels. Het feit dat niemand weet wat voor masker je hebt, maakt het spel nog spannender. Hoe ga je om met de kaarten die je krijgt, zodat de rest er niet achter komt welk masker bij jou hoort? Bluffen is in dit spel dus een ware kunst.

Het thema van het spel is meesterlijk bedacht. Samoa is een bestaand eiland en ook in dit spel is het eiland gebruikt als thema. De maskers in het spel hebben zowel een letterlijke als een figuurlijke betekenis. Letterlijk omdat je een masker krijgt en hiervoor veren moet sparen. Maar figuurlijk omdat je in dit spel eigenlijk een masker op moet zetten. Je moet maskeren dat wat je doet jou punten oplevert. Soms moet je dus veren bij een andere maskerkaart leggen, om niet te laten weten welk masker je hebt.

Het design van het spel is mooi doorgetrokken van het doosje op de kaartjes. Je waant je op een idyllisch eiland met een groot feest met maskers. De kleuren die gebruikt zijn, zijn natuurlijk maar ook vrolijk. Aardetinten en fellere kleuren worden afgewisseld in dit spel. Het compacte doosje past in iedere spelletjeskast en is ook handig voor als je het eens mee wil nemen ergens naartoe.