Impact dobbelspel review: battle of the elements

Je bekijkt nu Impact dobbelspel review: battle of the elements
Impact dobbelspel review
Impact dobbelspel
Impact dobbelspel

In het dobbelspel Impact ga je dobbelen met dobbelstenen die aan vijf kanten een opdruk hebben. Eén kant is leeg en die kant zorgt voor verwijdering van de dobbelsteen uit het spel. Je kunt het spel in een makkelijke versie spelen en in een moeilijkere waarbij alle plaatjes op de dobbelstenen een actie vereisen. Urenlang dobbelplezier met de verschillende elementen, zoals water en vuur.

Aantal spelers: 2 tot 5 personen
Uitgever: Ravensburger
Genre: Dobbelspel

Impact is verkrijgbaar bij bol.com en Amazon.nl.

Het doel van het spel Impact is om zo lang mogelijk dobbelstenen in je hand te behouden. Hier kan je voor zorgen door elke keer als je dobbelt gelijke symbolen te gooien. Als de symbolen op de dobbelstenen niet gelijk zijn verlies je je dobbelsteen en mag je niks pakken.

Inhoud van het doosje van Impact

• 26 dobbelstenen
  • Dobbelarena om in te gooien met dobbelmatje

Om te beginnen met het dobbelspel Impact heb je niet zoveel nodig. Het is handig om de spelregels er even bij te pakken, want in het begin van het spel bepaal je aan de hand van het aantal spelers hoeveel dobbelstenen iedereen krijgt. Bij 2 spelers krijgt iedereen 8 dobbelstenen en bij 3 spelers krijgt iedereen 7 dobbelstenen bijvoorbeeld. Eén van de overige dobbelstenen leg je op een willekeurig element in de dobbelarena en dan kan het spel beginnen.

Impact dobbelspel dobbelen (twee spelers)

Impact spelregels en spelverloop

Het spel Impact is op twee manieren te spelen. Je kunt het in de makkelijke versie spelen, waarbij de elementen op de dobbelsteen geen extra acties vereisen, maar je kunt het ook in de moeilijke versie spelen. In de moeilijke versie gebeurt er telkens iets als je dubbele elementen gooit.

De makkelijke versie begint met het verdelen van de hoeveelheid dobbelstenen. Daarna begint het spel. De oudste speler start en gooit een dobbelsteen in de dobbelarena, waar dus al één dobbelsteen in ligt. Rollen de dobbelstenen beide op hetzelfde plaatje dan mag de speler de dobbelstenen eruit nemen en in zijn voorraad leggen. Als de dobbelsteen op een ander plaatje rolt, gebeurt er niks. Rolt de dobbelsteen op het lege vlak, dan wordt hij uit het spel verwijderd. Dobbelstenen worden ook uit het spel verwijderd als je per ongeluk te hard gooit of niet raak gooit, waardoor de dobbelsteen niet in de dobbelarena belandt.

Impact dobbelspel spelregels
Impact dobbelspel spelregels

Bij gelijke symbolen behoud je dus je dobbelstenen, maar het kan ook zijn dat alle dobbelstenen dubbel of zelfs meer dan twee keer voorkomen waardoor de speler heel de dobbelarena leeg mag halen. De volgende speler heeft dan een lege dobbelarena voor zich als hij begint met spelen. Het is dan de bedoeling dat de volgende speler een ‘big bang’ uitvoert. De speler moet al zijn dobbelstenen tegelijkertijd in de arena gooien en kijken wat er gebeurt. Het kan zijn dat je een deel uit het spel moet verwijderen. Dubbele plaatjes mag je natuurlijk terugpakken, maar de kans is groot dat je ook een heleboel dobbelstenen kwijtraakt. Zo lang je dobbelstenen in je voorraad houdt gaat het spel door. Zijn je dobbelstenen op? Dan heb je het spel verloren.

De moeilijke versie heeft dezelfde opzet als de makkelijk. Om de beurt gooien de spelers een dobbelsteen in de dobbelarena en pakken ze de dubbele dobbelstenen eruit. Probeer zo lang mogelijk dobbelstenen te behouden. In deze versie gebeuren er echter verschillende dingen als je een combinatie van twee of meer plaatjes dobbelt. Rollen er meerdere dobbelstenen op een bliksemschicht, dan gooien alle spelers tegelijk (nog) een dobbelsteen in de dobbelarena. Daarna mag de actieve speler de dubbele dobbelstenen pakken. Rollen er meerdere dobbelstenen op het element water, dan mogen deze helaas niet eruit genomen worden.

Als er meerdere dobbelstenen op het rots-symbool rollen, dan mag de actieve speler ze pakken, maar moet hij of zij ze in een torentje op tafel zetten. Hij mag dit torentje alleen maar in zijn geheel in de dobbelarena gooien. De symbolen vuur zorgen ervoor dat er een wedstrijd losbarst als ze meerdere keren worden gegooid. Alle spelers stapelen zo snel mogelijk de eigen dobbelstenen op tot een torentje. Wie als eerste de toren af heeft en ‘stop’ roept, is degene die de dubbele dobbelstenen uit de dobbelarena mag nemen. Spelers die minder dobbelstenen hebben, zijn hierbij in het voordeel. Het laatst mogelijke element dat je meerdere keren kan gooien is wind. Bij wind trekt de actieve speler alle dubbele dobbelstenen uit de dobbelarena, maar geeft iedereen daarna zijn volledige hand door naar links.

Impact dobbelspel review, onze mening

Wat hebben wij gelachen bij de potjes Impact die we al hebben gespeeld. Het spel is één en al plezier. Het dobbelen, de snelle reactie die je moet hebben en de keren dat het misgaat. We hadden al meteen in de eerste paar worpen dat we dobbelstenen moesten verwijderen, omdat ze over de rand van de dobbelarena vlogen. Door het enthousiasme ga je gewoon te hard gooien.

De makkelijke variant ging naar verloop van tijd vervelen. Het was een beetje saai geworden. De moeilijke variant maakte alles goed. In deze versie moet je namelijk enorm opletten. Het snel een toren bouwen of ineens de dobbelstenen door moeten geven aan je linkerbuurman maken het extra spannend.

We zijn ook een groot fan van het moment dat de ‘big bang’ moet worden uitgevoerd. Ineens kun je al je dobbelstenen kwijt zijn. Dat maakt het zo spannend. Winnen of verliezen maakt ineens niks meer uit, bij het plezier dat je aan het dobbelspel beleeft.

De verpakking van Impact is handig gemaakt. De doos van het spel is ook meteen je dobbelarena. Er ligt zelfs een speciaal matje in, zodat de dobbelstenen minder snel er weer uit kaatsen. Na een paar keer flink dobbelen zagen we echter wel al de deuken in het blauwe matje, maar dat is niet de grootste ramp. Daarbij kan je het matje ook nog omdraaien als je dat wil. De kleuren van de doos geven je het gevoel dat je je in het heelal bevindt. De elementen op de dobbelstenen komen natuurlijk ook allemaal voor op de planeten. Een leuk design. Impact is wat ons betreft dan ook een aanrader als je van snelle simpele dobbelspelletjes houdt, met heel veel lachen, gieren en brullen.