Wizard dobbelspel review: voorspel je worp

Je bekijkt nu Wizard dobbelspel review: voorspel je worp
Wizard dobbelspel review
Wizard dobbelspel
Wizard dobbelspel

Het dobbelspel Wizard is een magisch spel, waarin je voorafgaand aan elke worp een voorspelling maakt. Als de voorspelling uitkomt, behaal je meer punten dan als de voorspelling mislukt. Het spel heeft een bepaalde geluksfactor, maar is elke keer dat je het speelt weer reuze spannend.

Aantal spelers: 2 tot 5 personen
Speelduur: ongeveer 20 minuten
Genre: Dobbelspel

Wizard dobbelspel is verkrijgbaar bij bol.com, Amazon.nl en 999Games.

Het doel van het dobbelspel Wizard is het behalen van zoveel mogelijk punten. Punten haal je door een voorspelling van wat je gaat dobbelen goed te doen. Hoe verder je naast je voorspelling zit, hoe meer minpunten je krijgt. Het is dus de bedoeling dat je goed gokt van te voren.

Wizard dobbelstenen
Wizard dobbelstenen

Inhoud van het doosje van Wizard

• 10 toverkaarten
  • 7 wizard dobbelstenen
  • 1 zienerkaart
  • Scoreblok

Om te beginnen met Wizard heb je in ieder geval voor elke speler een blaadje nodig van het scoreblok. Iedereen krijgt ook zijn eigen pen of potlood om dit scoreblad in te vullen. De zienerkaart wordt op tafel gelegd bij de startspeler, zodat iedereen kan zien wie de eerste voorspelling gaat doen. Daarnaast worden de 7 dobbelstenen op tafel gelegd. Het spel kan beginnen!

Startopstelling Wizard dobbelspel
Startopstelling Wizard dobbelspel

Wizard spelregels en spelverloop

Als je gaat beginnen met Wizard moet je steeds eerst een voorspelling doen. De startspeler begint met een voorspelling en noteert deze op zijn scoreblad. De voorspelling die hij doet is altijd een kleur en een nummer. De kleur staat voor welke figuurtjes hij zal dobbelen en het nummer voor het aantal figuurtjes van deze kleur hij zal dobbelen. Hij kan bijvoorbeeld kiezen voor ‘groen één’ en voorspelt dan dus dat hij één groen figuurtje dobbelt. Maar als actieve speler is het vaak slimmer te kiezen voor een hogere voorspelling.

De reden om te kiezen voor een hoog getal als voorspelling is, omdat je als actieve speler mag beslissen voor welke kleur het Wizard symbool geldt dat op elke dobbelsteen één keer voor komt. De kans dat je deze ook dobbelt is erg groot en op deze manier kun je dus heel veel dobbelstenen dobbelen met jouw kleur symbool.

Wizard dobbelspel voorspelling gele 3
Wizard dobbelspel voorspelling gele 3

Na de voorspelling van de actieve speler is het ook de beurt aan de passieve spelers om een voorspelling te doen. Vaak kiezen deze spelers voor een minder hoog getal, zodat ze snel een goede voorspelling maken. De voorspelling wordt genoteerd door een rondje te tekenen in het vakje van het juiste getal en de juiste kleur.

Wizard dobbelspel resultaat gele 3
Wizard dobbelspel resultaat gele 3

De dobbelbeurt begint direct na deze voorspellingen. De actieve speler heeft drie beurten, op de Yahtzee manier, waarin hij het voorspelde aantal kan dobbelen. Hij hoeft deze drie beurten niet allemaal te gebruiken. Als de voorspelling al gedobbeld wordt in de eerste beurt mag hij daarna stoppen. De passieve spelers mogen ook tijdens elke beurt kiezen voor de geworpen dobbelstenen. Ook voor deze spelers kan het voorkomen dat de voorspelde waarde al wordt gedobbeld in de eerste of tweede worp.

Wordt voor de actieve speler of de passieve spelers de waarde en kleur die ze hebben voorspeld exact gedobbeld, dan mogen ze een kruisje in het rondje zetten wat ze bij de voorspelling hadden getekend. Lukt het niet om de waarde te dobbelen dan schrijf je in het rondje de hoeveelheid dat het aantal dobbelstenen dat wel is gelukt om te dobbelen, afwijkt van het voorspelde aantal. Heb je bijvoorbeeld gegokt op 3 blauwe dobbelstenen en is het maar gelukt om 1 blauwe dobbelsteen te dobbelen, dan vul je in het rondje de waarde 2 in. Want je had dus 2 dobbelstenen tekort. Het kan ook gebeuren dat je er te veel dobbelt. Ook dan schrijf je de afwijking op.

Degene die daarna de actieve speler is, wordt bepaald door welke passieve speler het hoogste aantal heeft voorspeld in een andere kleur dan de actieve speler van de vorige beurt. Vervolgens gaat het spel door zoals de eerste ronde. De actieve speler doet weer een voorspelling, net als de passieve spelers daarna. Er wordt bepaald welke kleur het Wizard symbool heeft deze ronde en er wordt weer gedobbeld.

Op alle 7 dobbelstenen staat ook nog een nar figuurtje. Dit figuurtje zorgt voor een bonus, waardoor je geen minpunten hoeft op te schrijven in een worp. Wordt er een nar figuur gedobbeld kun je ervoor kiezen om deze nar te nemen en af te strepen op je scoreblad. Je mag dan een 0 noteren in het rondje van je voorspelling. Je krijgt door de nar geen punten, maar ook geen minpunten.

Wizard dobbelspel nar
Wizard dobbelspel nar

Het spel is afgelopen als iemand 9 kruizen op zijn scoreblad heeft of als dit niet lukt bij een volle kaart. Vervolgens volgt de scorebepaling. De speler die 9 kruizen had krijgt 3 punten bonus. Daarna ga je alle kolommen af. Vakjes met een kruis erin krijgen het aantal punten van de waarde van dit vak. Vakjes met een getal erin zijn minpunten en vakjes met een 0 erin zijn geen pluspunten, maar ook geen minpunten. Alles bij elkaar opgeteld is je eindscore. De speler met de meeste punten wint het spel Wizard.

Wizard dobbelspel eindscore
Wizard dobbelspel eindscore

In de doos zijn ook nog 10 toverkaarten toegevoegd, die het spel nog spannender kunnen maken. De toverkaarten zorgen voor kleine veranderingen in het spel.

Wizard dobbelspel review, onze mening

Het dobbelspel Wizard heeft een grote geluksfactor. Voorspellingen doe je namelijk zeker niet altijd goed. Toch is het leuk om een voorspelling te doen en kun je een beetje tactisch nadenken over hoe hoog je je voorspelling maakt. Kies je voor een hoge waarde, dan is het slim om de Wizard symbolen ook de kleur van jouw keuze te geven, zodat je sneller een hoog aantal dobbelstenen met deze kleur dobbelt. Stiekem heeft het spel dus nog meer tactiek dan je zou denken.

De vormgeving van het spel Wizard is magisch. De figuurtjes en kleuren op de verpakking en in de doos geven je het gevoel dat je in een magische wereld terechtkomt. Voorspellingen passen natuurlijk ook in een magische wereld. De kleuren op de doos en in de spelregels zijn donker en mysterieus en geven je een spanningsboost. Speel dit spel met een fantasierijk muziekje op de achtergrond en je waant jezelf in een hele andere wereld.

De zienerkaart die je elke ronde aan de actieve speler geeft, vonden wij een beetje lastig. Je vergeet toch heel snel dat je het kaartje ook door moet geven. En zo moeilijk is het niet om te onthouden wie er de actieve speler is. Het is een leuk vormgegeven kaartje, maar wat ons betreft onnodig bij het spel.

Wat ons ook erg opviel was dat je de narren bonus eigenlijk vrij weinig kunt gebruiken. Vaak gooi je maar één of twee narren. Als je de bonus met de één of twee narren al hebt afgestreept lukt het vaak niet meer om nog een narren bonus te halen. Soms valt het spel best tegen zonder de narren bonus en kun je zelfs in de min uitkomen bij het spel.

Het blijkt vaak erg moeilijk te zijn om echt veel punten te halen en het is ook zeker voor een groot deel geluk dat je de juiste voorspelling doet. Al met al maakt het dat wel heel spannend en is het spel elke keer weer anders.