Droomhuis Zonnelaan 156 review: een uitbreiding met missies

Je bekijkt nu Droomhuis Zonnelaan 156 review: een uitbreiding met missies
Droomhuis Zonnelaan 156 review
Droomhuis Zonnelaan 156
Droomhuis Zonnelaan 156

Droomhuis is één van onze favoriete spellen als het neerkomt op vormgeving en herspeelbaarheid. Elke keer opnieuw wil je weer kijken wat jouw nieuwe woning oplevert aan punten in een potje Droomhuis. Met de strakke vormgeving en decoratie van dit spel is het ook nog eens een feest voor het oog. Maar White Goblin Games heeft een extra uitbreiding voor dit spel en wij waren meer dan benieuwd naar Droomhuis Zonnelaan 156.

Aantal spelers: 2 tot 6 personen
Vanaf 7 jaar en ouder
Genre: Strategisch spel

Droomhuis Zonnelaan 156 is verkrijgbaar bij bol.com en Amazon.nl.

In de uitbreiding Droomhuis Zonnelaan 156 krijg je meer manieren om punten te scoren. Het doel is nog steeds om het mooiste huis te maken dat de meeste punten oplevert. In de basisversie Droomhuis deed je dit door kamers op een goede manier in je huis te plaatsen, ze in te richten en een mooi dak op je huis te plaatsen. In de uitbreiding Droomhuis Zonnelaan 156 krijg je de mogelijkheid om missies te voltooien voor extra punten en kun je vrienden uitnodigen in je woning om punten te scoren. Daarnaast is er nog een spelersvariant voor 5 of 6 personen toegevoegd, zodat je het spel met nog meer vrienden kan spelen.

Inhoud van de doos van Droomhuis Zonnelaan 156

• 1 extra speelbord voor 5 of 6 personen
  • 2 extra huisborden
  • 24 kamerkaarten
  • 24 gereedschap-, klussen- en inrichtingskaarten
  • 12 vriendenkaarten
  • 12 verbouwingsplankaarten met missies
  • 5 inrichtingstegels
  • Scoreblok

De uitbreiding Droomhuis Zonnelaan 156 heeft 3 nieuwe manieren van spelen. De eerste nieuwe variant is de 5- of 6 spelersversie. Als je met 5- of 6 spelers wil spelen voeg je de extra kamerkaarten en inrinchtingskaarten toe waar speciaal een nummertje op staat om ze te herkennen. Ook leg je een stuk speelbord aan het speelbord uit de basisversie Droomhuis, zodat je meer combinaties van kaartjes kan plaatsen om uit te kiezen. Tenslotte geef je de 5e en/of 6e speler een eigen huisbord van de extra huisborden die in deze uitbreiding zitten.

Droomhuis Zonnelaan 156 startopstelling
Droomhuis Zonnelaan 156 startopstelling

De tweede nieuwe speelvariant voegt vrienden toe aan je spel. Om deze variant te spelen leg je bij de voorbereiding de vriendenkaarten op tafel. Het aantal vriendenkaarten dat je op tafel legt reken je uit door het aantal spelers keer twee. Je pakt de kaarten blindelings, dus het is steeds een verrassing welke opdrachten op tafel komen.

Droomhuis vriendenkaarten
Droomhuis vriendenkaarten

De derde nieuwe speelvariant voegt missies toe. De zogenaamde verbouwingsplankaarten zijn hiervoor nodig. Elke speler kiest zonder te kijken een verbouwingsplankaart met een waarde van 5 punten en een verbouwingsplankaart met een waarde van 3 punten. Deze plaatst hij op zijn kop op tafel, want de rest van de spelers mag niet weten wat jouw missie is.

Spelregels Droomhuis Zonnelaan 156
Spelregels Droomhuis Zonnelaan 156

Droomhuis Zonnelaan 156 spelregels en spelverloop

In de basis is de uitbreiding Droomhuis Zonnelaan 156 hetzelfde spel. Er zijn alleen elementen toegevoegd, waardoor het spel nog beter uit de verf komt en er nog meer mogelijkheden zijn tijdens het spelen. In Droomhuis Zonnelaan 156 kun je alle extra uitbreidingen apart spelen, maar je kunt ze ook samenvoegen.

Droomhuis Zonnelaan 156 algemeen speelbord

De eerste nieuwe variant op de basisversie is het spel spelen met meer spelers. Deze variant verandert de regels van het basisspel niet. Het enige is dat je extra huisborden nodig hebt voor de 1 of 2 extra spelers en dat je het speelbord uitbreid met een extra plek voor kaarten. Deze extra kaarten worden ook in de twee stocks van kamerkaarten en inrichtingskaarten gedaan. Hoe het spel met 5 of 6 spelers speelt, hebben wij helaas nog niet kunnen uitproberen. Wel hebben we de extra kaarten voor 5 of 6 spelers geruild met kaarten uit de basisversie, zodat we ook eens andere kamerkaarten en inrichtingskaarten hebben. In de 5 en 6 spelersvariant zit onder andere de fitnessruimte die je zowel in de kelder als op een verdieping mag plaatsen. Een leuke afwisseling. Om kaarten te ruilen, moet je wel goed blijven tellen. Voor een spel met 2 t/m 4 spelers moeten er altijd 48 inrichtingskaarten zijn en 60 kamerkaarten.

Droomhuis Zonnelaan 156 kamers opbouwen
Droomhuis Zonnelaan 156 kamers opbouwen

De tweede nieuwe variant die is toegevoegd aan dit spel zijn de vriendenkaarten. Vriendenkaarten liggen tijdens het spel midden op de tafel en kunnen je extra punten opleveren. Op beide verdiepingen in je huis, mag je een vriend uitnodigen. Je kunt dus in totaal twee vriendenkaarten sparen. De kaarten scoor je door de opdracht die op de vriendenkaart staat uit te voeren. Zo’n opdracht is altijd en combinatie van verschillende kamers naast elkaar bouwen. De volgorde van de combinatie maakt daarin niet uit. Bij de ene vriendenkaart moet je drie verschillende kamers naast elkaar bouwen van een specifieke soort, bij de andere vriendenkaart moet je maar twee specifieke kamers naast elkaar bouwen. De moeilijke opdrachten leveren natuurlijk meer punten op. Op het nieuwe scoreblok dat is meegeleverd kun je de punten voor de vrienden die je in je huis uitnodigt noteren.

Vriendenkaart volbracht
Vriendenkaart volbracht

De laatste nieuwe speelvariant zijn de verbouwingsplankaarten. Met deze kaarten krijg je een missie vooraf aan je spel, waarvoor je extra punten kan halen. Je kan altijd een missie van 5 punten voltooien en/of een missie van 3 punten. De missies zijn vaak iets ingewikkelder dan de vriendenkaarten. Zo wordt er bijvoorbeeld gevraagd om naast elke badkamer een slaapkamer te hebben. Of je moet twee badkamers precies boven elkaar plaatsen. De missies zijn eindeloos en elke keer weer anders.

Drie woonkamers op rij
Drie woonkamers op rij

Ook extra bij deze uitbreiding van Droomhuis zijn nieuwe gereedschapskaarten. In de 5- of 6-spelers variant van het spel kan je een gereedschapskist bemachtigen en daarin kun je alle gereedschapskaarten sparen die je niet gebruikt. Dit levert extra punten op aan het einde van het spel. Ook is er een bouwkundige toegevoegd, die je niet alleen kamers horizontaal aan elkaar vast laat maken, maar ook kamers laat uitbreiden boven elkaar. Met een slaapkamer op verdieping één en een slaapkamer op verdieping twee recht boven elkaar heb je dus de volledig afgebouwde slaapkamer. Tot slot zitten er weer nieuwe inrichtingstegels in dit spel. Zo kun je zelfs een ponystal aan je huis maken. Kortom, een heleboel nieuwe variatie in je Droomhuis.

Verbouwingsplankaarten
Verbouwingsplankaarten

Droomhuis Zonnelaan 156 review, onze mening

De vormgeving van Droomhuis Zonnelaan 156 is precies wat we ook al in het basisspel zagen, prachtig. We kunnen uren genieten van de mooie plaatjes en strakke details. De nieuwe kaarten zijn ook netjes vormgegeven en passen precies bij het basisspel Droomhuis. Om geen nieuw speelbord te hoeven toe te voegen aan deze uitbreiding hebben ze ervoor gekozen het bestaande speelbord uit te breiden met een stukje dat er precies aan past. Een slimme truc van de makers; de ene zijde van dit verlengstuk heeft de variant voor 5 spelers en de andere zijde is voor 6 spelers.

De verbouwingsplankaarten zijn een leuke toevoeging aan het spel. Hierdoor heb je vooraf al een bepaald doel en weet je op welke kamerkaarten je je moet focussen.  Bij de basisversie was het nog wel eens dat je maar keek welke kamers erop jouw pad terechtkwamen. Nu ga je voor een specifieke kamer en wordt de strijd om dat ene kaartje alleen maar groter. Ook leuk zijn de extra punten die je met de verbouwplannen kan verdienen. Het lijkt voor ons vooralsnog lastig om beide verbouwplannen tegelijk te voltooien, maar het is niet onmogelijk. Het vergt iets meer aandacht en focus.

De vriendenkaarten zijn wat dat betreft makkelijker te behalen. Soms hadden we zo snel een vriendenkaart bij elkaar gespaard, dat we gingen twijfelen of we hem wel meteen naast ons huis moesten leggen. Wie weet lukt het in een later stadium om een vriendenkaart van meer waarde te bemachtigen. Na een aantal spellen hadden we door dat het toch wel winstgevend is om je voltooide vriendenkaart meteen te kiezen en naast je huisbord te plaatsen. Voor je het weet kaapt iemand anders hem van je weg en heb jij niet meer de mogelijkheid om een andere vriendenkaart te behalen.

De gereedschapskist vinden we één van de mindere details aan de uitbreiding. Gereedschapskaarten zijn namelijk juist leuk om te spelen en geven een extra dimensie aan je spel. Er gebeuren daardoor leuke verrassende dingen in het spel en met een gereedschapskist ga je juist geen gereedschapskaarten meer gebruiken.

Al met al is de uitbreiding Droomhuis Zonnelaan 156 de toevoeging aan Droomhuis die het nodig had. Na een paar spellen is het basisspel wel uitgespeeld, maar met deze uitbreiding is het spel iedere keer weer anders.