Het Verboden Eiland review: verlaat het eiland met vier schatten!

Je bekijkt nu Het Verboden Eiland review: verlaat het eiland met vier schatten!
Het Verboden Eiland review
Het Verboden Eiland
Het Verboden Eiland

In Het Verboden Eiland werk je samen aan een opdracht. Een coöperatief spel met een leuke taak voor alle spelers. Samen moet je het eiland zien te verlaten, voordat het zinkt en jullie allemaal verdrinken. Het spel heeft een leuke manier van spelen die je ook in Pandemic tegenkomt. Maar wie denkt dat dit een makkie moet zijn, komt bedrogen uit. Het Verboden Eiland stelt je echt op de proef!

Genre: strategisch spel

Het Verboden Eiland is verkrijgbaar bij bol.com en Amazon.nl.

Het doel van Het Verboden Eiland is om het eiland zo snel mogelijk te verlaten met vier schatten. Het eiland komt steeds verder onder water te staan en het waterpeil stijgt regelmatig, waardoor het vinden van de schatten en het verlaten van het eiland steeds moeilijker wordt. De schatten kun je vinden door vier dezelfde kaarten van een bepaalde soort schat te verkrijgen. Deze krijg je van de trekstapel of via een andere speler. De schatkaarten moeten ingeleverd worden en geruild worden tegen de schat. Het eiland verlaten kan pas als alle schatten veilig zijn gesteld. Zorg ervoor dat je een helikoptervlucht in je bezit hebt en verlaat met zijn allen tegelijk het eiland via de Dwazenlandsplaats.

Inhoud van Het Verboden Eiland

• 28 schatkaarten
  • 3 het water stijgt – kaarten
  • 3 helikoptervlucht kaarten
  • 2 zandzakken kaarten
  • 24 overstromingskaarten
  • 6 avonturierkaarten
  • 6 houten pionnen
  • 24 dubbelzijdige eilandtegels
  • 4 schatten
  • 1 waterstandmeter met peil
  • De spelregels
Inhoud van de doos
Inhoud van de doos

Om te beginnen aan het spel Het Verboden Eiland maak je het mooie blik waar het spel in is verpakt open. Je haalt de eilandtegels eruit en legt ze in een willekeurige volgorde in het midden van de tafel neer in de opstelling die is meegeleverd. De vier schatten worden ieder in een hoek van het speelveld geplaatst. De 28 schatkaarten worden geschud en op de tafel gelegd, net als de 24 overstromingskaarten. De eerste 6 overstromingskaarten ga je alvast trekken. Deze 6 plaatsen zijn overstroomt als het spel begint. Je draait hierbij de desbetreffende eilandtegels om zodat de overstroomde zijde van de tegel boven komt.

Karakterkaarten Het Verboden Eiland
Karakterkaarten Het Verboden Eiland

Vervolgens trekt iedere speler een avonturierskaart, waar een rol op staat die je aanneemt in het spel. Deze rol kan je voordelen leveren in het spel. De bijpassende pion van de rol die je aanneemt, plaats je op het eiland op de plek waar staat aangegeven dat jouw pion begint. Dit kan ook een overstroomde tegel zijn. Als laatste geef je elke speler alvast twee handkaarten. Trek je per ongeluk een ‘het water stijgt’- kaart, dan duw je hem terug in de stapel en trek je opnieuw. Zet de watermeter op het gewenste startniveau en het spel kan beginnen.

Startopstelling Het Verboden Eiland
Startopstelling Het Verboden Eiland

Het Verboden Eiland spelregels en spelverloop

Zoals al eerder benoemd is Het Verboden Eiland van White Goblin Games een coöperatief spel. Dat betekent dat je met zijn allen speelt tegen het bord. Je moet zien te winnen van het eiland. Dit is zo makkelijk nog niet. Het lukte ons namelijk pas na een aantal keer spelen.

Spelregels Het Verboden Eiland
Spelregels Het Verboden Eiland

Elke beurt van een speler heeft hij of zij keuze- en verplichte acties die moeten worden uitgevoerd. De keuze acties bestaan uit het verplaatsen van je pion. Dit mag alleen horizontaal of verticaal en niet diagonaal. Het droogleggen van delen van het eiland, die al onder water stonden. Ook dit mag alleen horizontaal of verticaal naast de tegel waar je pion staat. Je mag natuurlijk ook de tegel omdraaien waar de pion zelf op staat. Schatkaarten overhandigen aan een medespeler. Dit mag alleen als je samen op dezelfde eilandtegel staat. En als laatste heb je de mogelijkheid om een schat te verkrijgen. Dit kan alleen als je vier schatkaarten van een bepaalde schat in je bezit hebt en met je pion op een eilandtegel met een afbeelding van diezelfde schat staat. De speler die aan de beurt is mag vier van deze acties uitvoeren. Het is slim om samen te onderhandelen welke acties hij of zij gaat doen. Zo voorkom je dat je met zijn allen gaat sparen voor dezelfde schat.

Waterniveau Het Verboden Eiland
Waterniveau Het Verboden Eiland

Vervolgens is de speler verplicht om nog twee acties uit te voeren. Dit zijn het trekken van twee schatkaarten en evenveel overstromingskaarten trekken als het waterniveau aangeeft. In het begin is dit veelal ook twee. De schatkaarten die je hebt getrokken mag je in je eigen bezit nemen. Ook als dit een helikoptervluchtkaart is of een zandzakken kaart. Als er een ‘het water stijgt’ kaart van de schatkaarten stapel wordt getrokken voer je de acties uit die daarbij horen. De overstromingskaarten die je trekt bepalen welke eilandtegels je nog meer moet laten zinken (lees: omdraaien). Is de eilandtegel die je trekt al overstroomt, dan verwijder je de hele tegel uit het speelveld, inclusief de overstromingskaart. Vervolgens is het de beurt aan de volgende speler.

Als je van de schatkaarten stapel een zandzakken kaart trekt, heb je de mogelijkheid deze op elk moment in te zetten. De zandzakken kaart legt een eilandtegel droog die reeds is verzonken. Het kost geen actie om deze kaart te spelen en mag zelfs gespeeld worden in de beurt van een ander. De helikoptervluchtkaart mag ook op elk moment gespeeld worden. Deze kun je gebruiken om met je pion een hele grote sprong te maken naar een tegel naar keuze. Soms is dit handig als je schatkaarten wil overhandigen aan iemand anders. Maar let erop dat je aan het einde van het spel ook nog een helikoptervluchtkaart nodig hebt. Je kan het eiland namelijk alleen maar verlaten met een helikoptervluchtkaart via de Dwazenlandsplaats.

Als een speler een ‘het water stijgt’-kaart trekt wordt het echter een stuk minder plezierig. Op dit moment moet je namelijk de watermeter een stap omhoog plaatsen, waardoor je misschien elke beurt meer overstromingskaarten moet trekken. Ook ben je verplicht de overstromingskaarten die op de aflegstapel liggen opnieuw te schudden en bovenop de andere overstromingskaarten te leggen. Dit betekent dat je de eerstvolgende beurten alleen maar overstromingskaarten krijgt van tegels die reeds overstroomt zijn. Het maakt het spel extra moeilijk en er zullen geregeld eilandtegels uit het spel worden gehaald omdat ze niet op tijd worden drooggelegd, voor ze opnieuw zullen verzinken.

Het Verboden Eiland
Het Verboden Eiland

Om Het Verboden Eiland te winnen moet je samen alle schatten verzamelen door steeds vier kaarten van elke schat af te leggen met je pion op de juiste eilandtegel. Vervolgens moeten alle pionnen zich haasten naar de Dwazenlandsplaats om daar gezamenlijk met een helikoptervluchtkaart op te stijgen. De manieren waarop je het spel verliest zijn er helaas in overvloed. Zo kunnen pionnen zich niet meer verplaatsen als bepaalde eilandtegels uit het spel geraken. Het kan gebeuren dat precies de eilandtegels die je nodig hebt om een schat te verkrijgen verzinken en uit het spel worden verwijderd. Ook kan het zijn dat de Dwazenlandsplaats verzinkt en je dus niet meer kan opstijgen met de helikoptervlucht.

Schat Het Verboden Eiland
Schat Het Verboden Eiland

Het Verboden Eiland review, onze mening

Coöperatieve spellen vinden we steeds leuker. Het samenspelen bemoedigd ons om samen na te denken en beslissingen te maken. Vaak zijn deze spellen zeer complex en zo was Het Verboden Eiland ook een grote puzzel om het voor elkaar te krijgen een keer veilig het eiland te verlaten met vier schatten op zak.

Het spel bevindt zich in een fraai blik, gedecoreerd met afbeeldingen van een eiland. Je waant je in de sfeer van Robinson Crusoe of Columbus. Ook de verschillende eilandtegels bevatten mooie plaatjes van verschillende delen van het eiland. Zo zien we onder andere de Tempel van de Zon en de Brokkenbrug. In de doos is voor elk element van het spel een vakje gemaakt waar je het element in kan opbergen. Alleen voor de watermeter is geen vakje in het blik, wat we toch stiekem jammer vinden. We plaatsen de watermeter daarom maar bovenop de spelregels en sluiten het blik.

De spelregels zijn niet ingewikkeld. Je hebt het een nieuwe speler zo uitgelegd. De tactiek valt echter over te discussiëren. Gelukkig heb je de avonturierskaarten met extra voordelen, zoals het ook diagonaal mogen verplaatsen over het eiland of in 1 actie twee plaatsen droogleggen. Zonder deze kaarten wordt het spel heel ingewikkeld en een hele opgave om het te winnen. Wij zijn zeer benieuwd of iemand dat al is gelukt?

Benieuwd naar andere Coöperatieve bordspellen? Leer onze favorieten kennen: Onze top 10 leukste Coöperatieve bordspellen.