Dobbelvouwen review: vouw je hoeken om doelsymbolen te verbinden

Je bekijkt nu Dobbelvouwen review: vouw je hoeken om doelsymbolen te verbinden
Dobbelvouwen review
Dobbelvouwen
Dobbelvouwen

In het nieuwe dobbelspel ‘Dobbelvouwen‘ van 999Games ga je je scoreformulier vouwen. In vier uitdagende levels ga je proberen als eerste alle doelsymbolen op je scoreformulier in verbinding te krijgen. Maar sommige doelsymbolen bevinden zich op de achterzijde van je scoreformulier, dus zal je je hoeken moeten omvouwen om erbij te kunnen. Doe jij dit het slimst door de juiste dobbelsteen te kiezen en het snelst een weg te maken van het ene doelsymbool naar het andere doelsymbool, dan win je het spel.

Genre: Dobbelspel

Dobbelvouwen is verkrijgbaar bij bol.com, Amazon.nl en 999Games.

Het doel van Dobbelvouwen is het verbinden van de vijf doelsymbolen op het scoreformulier. Dit doe je door wegen aan te leggen tussen de doelsymbolen met de getallen op de dobbelstenen. Je kiest telkens het slimste aantal ogen om een weg te maken op het scoreformulier. Een aantal van de doelsymbolen staan op de achterkant, waardoor je ervoor moet zorgen dat je de hoeken van het scoreformulier mag vouwen. Je mag dit als je alle smiley’s in de desbetreffende hoek hebt afgekruist. Des te sneller je alle smiley’s hebt aangekruist, des te sneller de doelsymbolen tevoorschijn komen en des te sneller je ze dus kan verbinden. Win jij het spel Dobbelvouwen?

Inhoud van de doos van Dobbelvouwen

• Een scoreblok met: 32x level 1, 24x level 2, 24x level 3 en 20x level 4
  • 2 dobbelstenen
  • 4 stiften
Dobbelvouwen inhoud van de doos
Dobbelvouwen inhoud van de doos

Om te beginnen met het spel Dobbelvouwen kies je een level uit en geef je iedereen een scoreblad en een viltstift. Het is in het begin dat je het spel gaat spelen slimmer om te kiezen voor level 1, aangezien dit het makkelijkste niveau is en dit handig is als je het spel wil leren. Level 4 is het moeilijkste niveau en uitsluitend te spelen door de echte pro’s. Wij zijn dan ook gestart bij het begin en speelden eerst level 1. Als iedereen een scoreblad en een stift heeft worden de twee dobbelstenen in het midden op de tafel gelegd en kan het spel beginnen.

Dobbelvouwen spelregels en spelverloop

Bij Dobbelvouwen mogen de spelers om de beurt dobbelen met de dobbelstenen. Er is een witte en een zwarte dobbelsteen en de actieve speler kiest één van de twee dobbelstenen uit. De andere dobbelsteen is dan voor de passieve spelers. Met het getal of de getallen op de dobbelstenen ga je hokjes aankruisen op je scoreblad. Een weg van hokjes begint altijd bij een start-en-eindpunt en het laatste vakje dat je vult met een kruis wordt een nieuw start-en-eindpunt. Zo creëer je steeds meer punten om je weg te vervolgen. Een weg mag alleen rechtuit gaan en mag dus geen bochten hebben.

Dobbelvouwen start van een spel
Dobbelvouwen start van een spel

Je eerste doel is om alle smiley’s in een bepaalde hoek aan te kruisen, want dan mag je de hoek vouwen en dan komt het doelsymbool tevoorschijn. Je kunt de drie smiley’s in het kleine hoekje aankruisen, maar dan mag je alleen de kleine hoek vouwen. Je hebt dan snel je doelsymbool naar voren gevouwen, maar kan geen gebruik maken van een extra bonus. Als je de extra smiley ook afkruist, dan mag je de grote hoek vouwen en heb je direct voor heel het spel een extra bonus. Deze bonus kan bestaan uit +1 toevoegen aan de dobbelwaarde of een bepaalde kleur dobbelsteen altijd mogen gebruiken, ongeacht of de andere speler deze kiest. Onderweg kom je nog bonussen tegen. Zo kun je op een veld komen waar een vierkantje met 1, 2 of 3 in staat. Dit zijn extra wegen met een start-en-eindpunt die je mag zetten in dezelfde beurt. Je voert de actie meteen uit.

Dobbelvouwen hoek vouwen
Dobbelvouwen hoek vouwen

Wanneer je alle hoeken hebt omgevouwen en alle doelsymbolen dus zichtbaar zijn kun je je weg vervolgen door alle doelsymbolen te verbinden. Zodra alles met elkaar in verbinding staat heb je het spel gewonnen.

Dobbelvouwen heeft verschillende levels, waarin steeds iets wordt toegevoegd. Zo kun je in Level 2 glijden over ijs. Zodra je een stap zet op een hokje met ijs, glijd je vanzelf door naar het eerstvolgende hokje zonder ijs in één rechte lijn. Ongeacht hoeveel stappen je mocht zetten door het getal op de dobbelsteen. Je stappen houden ook meteen op na het glijden. Had je nog stappen over? Dan is dat pech hebben. Ook zijn er wakken in het ijs waar je niet verder kan met je weg.

Dobbelvouwen level 2 ijs
Dobbelvouwen level 2 ijs

In level 3 krijg je te maken met afbuigen en beamen. Zodra je op een sterretje komt, mag je de rest van je stappen een andere kant op maken. Je mag dus een weg met een buiging maken. Dit komt vooral erg van pas als je grote getallen dobbelt. Een hokje met een spiraal erin heeft een nog leuker effect. Met dit symbool word je geteleporteerd naar een ander hokje met een spiraal. Je mag zelf uitkiezen bij welke spiraal je er weer uit wil komen en kan dus je weg voortzetten op een hele andere plaats. Elke spiraal wordt ook een start-en-eindpunt, zodat je deze vaker kan gebruiken.

Dobbelvouwen level 3
Dobbelvouwen level 3

Level 4 is het level voor de echte puzzelaar. In dit level ga je niet één keer vouwen, maar zelfs twee keer. Ook heeft het level extra veel bonushokjes, waarmee je extra stappen kunt verdienen. Echter moet je wel exact op zo’n bonushokje eindigen om hem te mogen gebruiken. In eerste instantie zorg je er weer voor dat je je hoeken om kan vouwen. Dit keer niet om de doelsymbolen te verbinden, maar om de lampjes op te sporen, die je af moet kruisen om nogmaals te mogen vouwen. Heb je alle lampjes afgekruist (ze hoeven ditmaal niet in verbinding te zijn), dan draai je je scoreblad om. Op de achterkant kun je door het aankruisen van twee smiley’s de zijkanten vouwen, waardoor er doelsymbolen tevoorschijn komen. Deze doelsymbolen moet je wel weer verbinden. Met een verbinding tussen alle doelsymbolen win je het spel.

Dobbelvouwen level 4
Dobbelvouwen level 4

Dobbelvouwen review, onze mening

Wij als dobbelspel fanaten, zaten te springen om dit spelletje uit te proberen. Dobbelen en een vorm van origami leek ons een geweldige combinatie. En dat is het ook. We zijn helemaal weg van dit simpele en snelle spelletje en hebben alle levels al uitgespeeld.

Het eerste level van Dobbelvouwen was even inkomen. Hoe werkt het precies en wat is de juiste strategie. Wij kwamen tot de conclusie dat het omvouwen van een grote hoek je uiteindelijk meer oplevert dan het snel omvouwen van de kleine hoek. Je moet ook nog maar één smiley meer om de grote hoek te mogen omvouwen, dus het loont om even geduld te hebben. Je hebt dan meteen een bonus voor heel het spel. Na een tijdje ging het steeds vlotter en kregen we steeds meer inzicht in het spel.

De verschillende levels zijn wat ons betreft een leuke toevoeging. We kunnen niet echt zeggen dat we een favoriet hebben. Elk level heeft zijn eigen charme. Het eerste level speelt lekker vlot en heeft alleen de basisregels, zodat je het met iedereen kunt spelen. Het is binnen een paar minuten uitgelegd en je kunt er dus snel mee starten.

Het tweede level heeft het thema Noordpool met pinguïns en ijsschotsen. Het goed opletten of je een juiste uitglijder kan maken, brengt wat uitdaging in het spel. Het kan er ook voor zorgen dat je helemaal de verkeerde kant opgaat en verder wegraakt van je doel. De wakken zijn niet heel vervelend. Sterker nog, we hebben er weinig last van gehad. Misschien hadden er wel wat meer op het scoreformulier mogen staan om het nog wat spannender te maken.

Het derde level laat je afbuigen en beamen. Het beamen hebben we meteen veelvuldig gebruikt. Het afbuigen bleek lastig. Het lukt eigenlijk alleen als je hele hoge getallen dobbelt. Met een weg van 1 stap kun je namelijk niet afbuigen. Deze extra dimensie aan het spel vonden wij dan ook wat minder goed te gebruiken.

In het laatste level lijkt het moeilijker om de bonussen te behalen, omdat je er precies op moet eindigen. Maar toen we eenmaal aan het spelen waren, was het door de hoeveelheid aan bonussen dat op je scoreformulier staat eigenlijk heel simpel om deze te gebruiken. Het hielp je zeker een eind op weg en liet het spel sneller verlopen. Dat je twee keer mag vouwen maakt het level extra leuk en spannend. Toch kun je al snel zien wie er voorloopt en waarschijnlijk gaat winnen. De winnaar was dus al snel duidelijk.

De vormgeving van het spel is erg leuk. Elk level heeft zijn eigen thema en er is veelvuldig gebruik gemaakt van emoticons. Een erg herkenbaar iets, wat menigeen zal aantrekken. Wij kwamen erachter dat de zwarte dobbelsteen niet helemaal goed was uitgesneden. Er zit een beetje extra hout aan één hoek. Waarschijnlijk een productiefoutje. Of het moet in elke doos van dobbelvouwen zo zijn? We hadden in ieder geval niet het idee dat de dobbelsteen vaak op een bepaald cijfer rolde, dus we hebben er geen last van gehad.