Regenwormen Uitbreiding review: dobbel slim naar nog meer wormen

Je bekijkt nu Regenwormen Uitbreiding review: dobbel slim naar nog meer wormen
Regenwormen uitbreiding review
Regenwormen Uitbreiding
Regenwormen Uitbreiding

Grote kans dat je het dobbelspel Regenwormen al kent, wanneer je op zoek bent naar uitleg en onze mening over de uitbreiding van dit leuke spelletje. Mocht je toch even terug willen blikken, dan leggen we je in dit artikel uit hoe Regenwormen werkt. Met de uitbreiding komen er een paar mooie extra’s bij die echt de moeite waard zijn. Benieuwd hoe het allemaal werkt? Wij leggen je uit met heel wat foto’s hoe de uitbreiding speelt en geven je onze mening.

Aantal spelers: 2 tot 7 personen
Speelduur: ongeveer 20 minuten
Genre: Dobbelspel

Regenwormen uitbreiding is verkrijgbaar bij bol.com, 999Games en Amazon.nl.

Het doel van het dobbelspel Regenwormen Uitbreiding is net als bij de basisversie van Regenwormen het vangen van zoveel mogelijk wormen. Dit doe je door met de dobbelstenen op de waarde uit te komen die op de steentjes staat. Je mag dan het steentje met de desbetreffende waarde pakken en op dit steentje staat het aantal wormen dat je hiermee hebt gewonnen. De Regenwormen Uitbreiding heeft diverse manieren om makkelijker aan steentjes te komen of andere spelers dwars te zitten.

Inhoud van de doos van Regenwormen Uitbreiding

• 5 specialisten
  • 2 nieuwe steentjes met nummer 11 en 13
  • 7 regenwormfiches
Regenwormen uitbreiding inhoud van de doos

Om Regenwormen Uitbreiding te spelen heb je het basisspel Regenwormen nodig. Je begint het spel net als het gewone spel Regenwormen. Je legt alle steentjes op volgorde naast elkaar met het laagste getal links en het hoogste getal rechts. De nummer 11 en nummer 13 komen ook in de rij. Daarna ga je de specialisten op de stenen plaatsen. Op de steen met nummer 11 komt de ingeblikte worm. Op de steen met nummer 21 komt de kloek. De raaf komt op de steen met 23. De wezel komt op de steen met 25 en de gouden dobbelsteen leg je op de steen met nummer 27. De zeven regenwormfiches leg je naast de rij met stenen. Daarnaast heb je de dobbelstenen uit het basisspel nodig om te spelen. Dit is de startopstelling van Regenwormen Uitbreiding. Het spel kan beginnen.

Regenwormen uitbreiding startopstelling
Regenwormen uitbreiding startopstelling

Regenwormen Uitbreiding spelregels en spelverloop

De basis van het spel Regenwormen Uitbreiding is nog steeds hetzelfde als de basisversie Regenwormen. De spelers krijgen na elkaar de beurt om te dobbelen met de dobbelstenen en zo het puntenaantal van een steen te behalen. Elke keer leg je de dobbelstenen met één bepaald cijfer apart en dobbel je met de andere dobbelstenen verder. Wil je een steen winnen, dan moet je een dobbelsteen of meerdere dobbelstenen met rode regenwormen erop apart leggen. Deze regenwormen gelden als vijf ogen op een dobbelsteen. Heb je een waarde bij elkaar gedobbeld die op één van de stenen staat, dan kun je stoppen en win je deze steen. Dobbel je toch door en kun je niets meer apart leggen omdat je de cijfers al eerder apart hebt gelegd, dan ben je af. Mocht je al een steen hebben gewonnen als je af bent, dan moet je deze weer inleveren. Bij meerdere gewonnen stenen hoef je alleen de bovenste steen in te leveren. Je kunt ook stenen die bij een tegenspeler bovenop de stapel liggen winnen.

Regenwormen uitbreiding spelregels
Regenwormen uitbreiding spelregels

In Regenwormen Uitbreiding worden deze basisregels uitgebreid met 2 nieuwe stenen, de 5 specialisten en 7 regenwormfiches. De twee nieuwe stenen die zijn toegevoegd zijn nummer 11 en nummer 13. Deze twee nummers hebben een ietwat donkerdere kleur dan de andere stenen. Je moet deze getallen exact dobbelen om ze te winnen en de stenen kunnen niet meer worden afgepakt door andere deelnemers aan het spel. Heb je als speler de steen met 11 en 13 bovenop liggen dan heb je geluk als een andere speler bij jou wil stelen. Hij of zij krijgt dan niks.

Regenwormen uitbreiding, resultaat worp
Regenwormen uitbreiding, resultaat worp

Daarnaast zijn er 7 regenwormfiches toegevoegd. Deze fiches kun je winnen en mag je aan het einde van het spel optellen bij je aantal regenwormen dat je hebt gewonnen. Je krijgt een regenwormfiche als je minstens twee enen apart legt. Je kunt deze meteen pakken vanuit de voorraad. Als de voorraad leeg is, mag je regenwormfiches stelen bij een ander. Bij meerdere spelers met regenwormfiches mag je zelf weten van wie je gaat stelen.

Regenwormen ingeblikte worm
Regenwormen ingeblikte worm

Behaal je een steen waar één van de vijf specialisten op ligt, dan mag je deze hebben. Alle specialisten hebben een eigen voordeel in het spel. Zo mag je de ingeblikte worm altijd inzetten als regenworm, als je er verder geen gedobbeld hebt. Hij telt dan ook mee voor vijf punten. De kloek die je krijgt als je 21 ogen gooit mag je op je stapel met stenen zetten. Deze kloek beschermt je stenen en niemand kan er meer een steen van je stelen. De raaf wordt nooit van steen 23 genomen. Deze wordt altijd naar de laagste steen die nog open ligt gezet. Wel krijg je een gratis regenwormfiche. Dan heb je nog de wezel. Met deze specialist mag je je hele beurt opnieuw gooien. Dit mag maar één keer per ronde. Tot slot kun je de gouden dobbelsteen bemachtigen en deze geldt als extra dobbelsteen en mag je elke beurt mee dobbelen.

Regenwormen uitbreiding raaf
Regenwormen uitbreiding raaf

Als een andere speler een steen bij jou kan stelen, steelt hij of zij ook meteen de specialist mee. Dit geldt alleen niet als de kloek op je stapel staat. In dat geval wordt juist alleen de specialist gestolen en niet de steen. Behaal je een tweede specialist? Dan mag je kiezen welke specialist je bij je houdt. Dobbel je een foute worp en kun je geen steen pakken. Dan moet je niet alleen een steen terugleggen in de rij, maar ook de specialist die je op dat moment hebt.

Regenwormen uitbreiding Gouden Dobbelsteen

Bij de uitslag van het spel Regenwormen Uitbreiding tel je niet alleen de regenwormen op je stenen, maar mag je ook de regenwormen op de fiches erbij optellen. Dit is je totaalscore.

Regenwormen uitbreiding behaald resultaat

Regenwormen Uitbreiding review, onze mening

Met Regenwormen Uitbreiding heb je een heleboel nieuwe mogelijkheden. Het maakt het spel weer interessanter en zorgt voor heel wat hilariteit. De specialisten zorgen voor uitzonderlijke gebeurtenissen en kunnen je goed op weg helpen in het spel Regenwormen.

De doos voor Regenwormen Uitbreiding is wel erg groot in vergelijking met de inhoud. Er zit weinig in de doos, maar het zorgt voor heel veel waarde aan het spel. Als je Regenwormen vaak speelt is het misschien handig om de Regenwormen Uitbreiding op te bergen in hetzelfde doosje als Regenwormen de basisversie. Je hebt dan meteen alles bij de hand.

Onze favoriete specialist is de dobbelsteen. Je kunt met de gouden dobbelsteen erbij net wat hogere punten halen en daarom ook de hogere nummers op de stenen halen. Ook de kloek vinden we van toegevoegde waarde, omdat hij voorkomt dat er stenen gestolen worden. Iets wat bij ons regelmatig gebeurt in een spelletje Regenwormen.

Extra dobbelsteen
Extra dobbelsteen

Bij de wezel vergaten we elke keer dat we nogmaals mochten dobbelen. Als de eerste beurt geweest was en je niet de juiste dobbelstenen had gegooid, moest je goed in de gaten hebben dat je met de wezel nogmaals mocht gooien. De regenwormfiches hebben niet zoveel toegevoegde waarde. De meeste punten behaal je toch met de regenwomen op de stenen. Wat mij betreft hadden ze deze er wel uit mogen laten.

Al met al maakt het het dobbelspel Regenwormen nog interessanter en geven de specialisten je heel wat meer mogelijkheden in het razend populaire spel.