Wingspan bordspel recensie, top spel vol tactiek

Wingspan bordspel recensie, top spel vol tactiek
Wingspan

Als vogelliefhebber probeer jij voor je vogels de best mogelijke leefomgeving te creëren in jouw opvangcentrum. De vogels die je verzameld hebben ieder eigen wensen en eigenschappen. Door combinaties van vogels te verzamelen zorg je ervoor dat je steeds betere combinaties op je speelbord krijgt. Wingspan is een typisch engine building of engine builder bordspel. Hoe meer vogels je combineert, hoe meer handelingen je mag gaan uitvoeren tijdens je beurt. Dat zorgt er op zijn beurt weer voor dat je jouw populatie nog beter kan laten uitgroeien.

Wingspan kopen via bol.com of 999 Games.
Auteur: Elizabeth Hargrave
Geschikt voor 1 tot 5 spelers
Geschikt vanaf 10 jaar en ouder
Speelduur 40 tot 70 minuten
Uitgever: 999Games

Wat is het doel in Wingspan?

In Wingspan probeer je zoveel mogelijk punten te verzamelen in 4 speelrondes. Dat doe je door op je speelbord vogels te verzamelen en deze op te waarderen met eieren en voedsel. Maar ook door aan de condities van je eigen bonuskaarten te voldoen en slim punten te scoren op het spoor voor bonuspunten.

Hoe kun je dan punten verkrijgen?

  • Alle vogels op je speelbord leveren punten op.
  • Eieren die je verzameld hebt in het nest van je vogels leveren één punt per ei op.
  • Voedsel fiches bij je vogels leveren één punt per fiche op.
  • Vogelkaarten die je onder je vogels hebt geschoven leveren ook één punt per kaart op.
  • Met bonuskaart(en) kun je extra punten scoren.
  • Alle punten die je hebt behaald op het scorespoor van het bonuspunten bordje.

Wingspan voorbereiding en start van een spel

In Wingspan start iedere speler met zijn eigen speelbord. Daarop staan drie verschillende leefomgeving waar vogels in bewaard kunnen worden.

Wingspan speelbord
Wingspan speelbord

Alle spelers krijgen 5 verschillende soorten voeding, zaden, vis, fruit, knaagdieren (muizen) en ongewervelden (wormpjes). Daarnaast ontvangen ze 5 verschillende vogelkaarten. Je kiest zelf welke van die vijf je wilt houden, dat mogen er zoveel zijn als je wilt. Maar voor iedere vogelkaart die je wilt bewaren moet je één van je gekregen voedselfiches afleggen.

Je krijgt twee bonuskaarten, daarvan kies je er eentje om te houden. Die bonuskaarten kunnen extra punten geven op het einde van het spel. Bijvoorbeeld wanneer je van één type vogel er meerdere hebt verzameld.

Verder wordt de dobbeltoren in vorm van een leuk vogelhuisje klaargezet, de voedselfiches en eieren centraal neergelegd, worden er drie vogelkaarten opengedraaid en worden er willekeurig 4 bonusfiches op het scorebordje neergelegd.

Om te starten krijgt iedere speler 8 kubussen in zijn kleur, daarmee markeer je acties die je hebt uitgevoerd tijdens een ronde.

Vier rondes met vier belangrijke acties

Wingspan wordt gespeeld in vier rondes. De spelers mogen om de beurt één actie uitvoeren, die actie wordt gemarkeerd met een kubusje. Je kiest steeds uit de acties: spelen van een vogel, pak voedsel, leg eieren of trek vogelkaarten.

Vogelkaarten in Wingspan begrijpen

Waar het allemaal om draait zijn de vogelkaarten. Vogels hebben iedere en eigen aantal punten wat ze opleveren aan het einde van het spel. Vogels hebben eigen kosten in vorm van voedsel om gespeeld te mogen worden, bijvoorbeeld twee vis. Overigens zijn er ook vogels die geen voedsel vereisen om deze te mogen spelen.

Vogels hebben een eigen leefomgeving, sommige kunnen specifiek maar in één habitat leven. Dat is bepalend voor in welke rij van je speelbord ze geplaatst mogen worden. Een nest waarin ze een bepaald aantal eieren in kunnen bewaren, ieder ei levert uiteindelijk één punt op. Verder hebben ze een wingspan, de breedte van de vleugels, wat gebruikt wordt bij activatie van speciale eigenschappen. Voor het thema wordt ook weergegeven waar ter wereld de vogel voorkomt, maar dat heeft verder geen invloed op het spel.

Iedere vogel heeft verder ook een speciale eigenschap. Die kunnen op drie momenten worden geactiveerd, afhankelijk van de vogel.

  1. Direct activeren bij het spelen (witte ondergrond). Deze vorm is eenmalig, de andere manieren van activeren kunnen meermaals plaatsvinden tijdens het spel.
  2. Activeren wanneer andere spelers bepaalde acties uitvoeren (licht rode balk).
  3. Activeren wanneer je er met je kubus overheen gaat (bruine balk)

Bij activatie kan het bijvoorbeeld zo zijn dat je twee nieuwe bonuskaarten mag trekken, waarvan je er eentje mag kiezen om te houden.

Eerste acties uitvoeren in Wingspan

Tijdens iedere actie gebruik je een kubus om te markeren welke actie je uitvoert. De startspeler begint, met de klok mee mogen de spelers steeds één actie uitvoeren. Dat gaat door totdat de spelers ieder alle 8 kubussen gebruikt hebben. Op het eerste gezicht lijkt Wingspan complex, maar het speelt echt vanzelf. Er zijn dan ook maar vier verschillende acties die uitgevoerd kunnen worden. Dat zijn spelen van een vogel, pak voedsel, leg eieren of trek vogelkaarten. We lichten kort voor je toe wat deze vier acties betekenen.

1. ‘Speel een vogel’ (bovenaan speelbord)

Plaats je je kubus bovenaan het speelbord, dan mag je een vogel spelen. Je kiest één van je vogelkaarten, betaald het benodigde voedsel en plaats deze in het gebied waar hij thuis hoort. Het kan zijn dat je twee wormpjes moet betalen, maar het kan net zo goed zijn dat je een vogel speelt die geen voedsel vereist. Als omgeving moet je bijvoorbeeld het moeras kiezen. De vogel komt altijd uit op het eerste vrije vakje zo ver mogelijk aan de linkerkant van het speelbord. Voor de gespeelde vogel krijg je nu aan het eind de aangegeven punten.

De eerste vogel kost geen eieren, maar voor alle opvolgende vogels kost dit ook eieren. Je leest dat af in het bovenste spoor waarin de eitjes weergegeven worden. Hoe verder naar rechts, hoe meer eieren het gaat kosten. Voor de gespeelde

Sale (NL)Sale (NL)
Bergsialia vogelkaart
Bergsialia vogelkaart

Tijdens de actie speel een vogel mag je als je dat wil twee voedselfiches afleggen om er één naar keuze terug te pakken. Dat kan soms wel eens goed uitkomen.

Heeft de vogel een speciale eigenschap die direct geactiveerd wordt? Dan mag je de omschrijving direct uitvoeren. In ons voorbeeld van de Bergsialia mag je direct een tweede vogel in terreintype weide spelen, en daarvoor de normale kosten betalen.

2. ‘Pak voedsel’ (bovenste spoor)

Het bovenste spoor spelen geeft je voedsel. Je mag één dobbelsteen pakken uit het vogelhuisje en het bijbehorende voedselfiche wat de dobbelsteen aangeeft, bijvoorbeeld één vis. Hoe verder je in het pak voedsel spoor komt, hoe meer dobbelstenen je per actie mag pakken, waardoor je meer voedsel verkrijgt.

Als het vogelhuis leeg raakt tijdens een beurt mogen alle dobbelstenen opnieuw via het vogelhuis gedobbeld worden. Stel het gebeurt dat de overige dobbelstenen allemaal hetzelfde voedsel weergeven, dan mag je eventueel eenmaal opnieuw dobbelen.

3. ‘Eieren leggen’ (middelste spoor)

Bij het spelen van eieren leggen mag je eieren plaatsen op de vogels die al op je speelbord liggen. Dat is wel afhankelijk van het aantal eieren wat een vogel mag hebben in zijn nest. Hoe verder je op het eieren leggen spoor komt, hoe meer eieren je mag pakken per keer.

4. ‘Trek vogelkaarten’ (onderste spoor)

Bij deze actie mag je vogelkaarten trekken. Je kiest voor één van de drie vogelkaarten die opengedraaid naast het speelbord liggen. Of je kiest de bovenste kaart van de blinde trekstapel. Hoe verder je op het trek vogelkaarten spoor komt, hoe meer kaarten je per keer mag trekken.

De kracht van meerdere vogels in één spoor, vorming van een engine

Als je een kubus gebruikt met een van de hoofd acties, dat zijn pak voedsel, eieren leggen en trek vogelkaarten dan plaats je één kubusje op het eerste lege vakje van in die strook. Na die actie loopt jouw kubus terug naar de linkerkant van het bord, je kubus stapt daarbij op iedere vogel die je tegenkomt. De speciale eigenschappen van vogels worden daarbij weer geactiveerd, maar alleen als het om een actie in een bruine balk gaat. Hoe verder je in het spel komt, hoe meer vogels er zullen liggen op één spoor. Dat betekent dat je steeds meer handelingen mag uitvoeren in één beurt. Door hier een slimme engine van te maken kun je veel extra punten scoren.

Een voorbeeld van zo’n speciale eigenschap kan zijn dat je twee nieuwe bonuskaarten mag trekken, waarvan je er eentje mag kiezen om te houden. Een andere vogel activeert als eigenschap dat je een vogelkaart met een wingspan van kleiner van 75 cm omgedraaid achter jouw vogelkaart mag stoppen. Iedere kaart achter je vogel levert aan het einde één extra punt op. Er zijn ook vogels waarop je voedsel mag leggen, ook dat is aan het einde van het spel één punt per voedsel waard.

Kubussen bepalen de overgebleven acties

Nadat je klaar bent met een actie, laat je de kubus op je speelbord staan, daaraan is af te lezen welke acties zijn uitgevoerd. Iedere speler start met 8 kubussen en mag dus 8 acties uitvoeren in de eerset ronde.

Wingspan overview
Wingspan overview

Het einde van een ronde in Wingspan

Zijn alle 8 kubussen gebruikt, dan is de eerste ronde afgelopen. Je start dan met tellen aan de hand van het scorebordje waarop je aan het begin van het spel vier willekeurige bonus tegels hebt gelegd. Voor iedere ronde zijn er zo bepaalde punten te scoren. Voor de eerste ronde zou er een bonusfiche kunnen liggen waarbij de telers hoeveel eieren ze hebben bij vogels in terreintype weide. Heb je er twee, dan plaats je één van je kubussen op de twee van het scorebordje.

Na deze telling ga je door met ronde twee. Eén van je kubussen blijft op het scorebordje staan, de andere 7 gebruik je tijdens ronde twee. Dat gebeurt ook voor de volgende rondes, waardoor je steeds met één kubus minder speelt.

Dat bonusbordje is overigens ook om te draaien, maar dat is meer iets voor de volgende spellen die je gaat spelen. Meer competitief in onze mening, het gaat dan steeds erom welke speler op de 1e, 2e of 3e plaats staat voor extra bonuspunten. Daardoor kan het zijn als je achteraan staat dat je geen extra punten scored in een ronde.

Einde van Wingspan na 4 ronden

Na vier rondes vogelen is het spel klaar en tel je alle punten bij elkaar op. De winnaar is degene met de meeste punten op basis van:

Wingspan punten tellen
Wingspan punten tellen
  • De punten die je krijgt op basis van het bonusbordje.
  • Het totaal aantal punten van de vogels die op je speelbord liggen.
  • De punten die je krijgt van je bonuskaart(en), als het gelukt is die te vervullen.
  • Eén punt per ei die op je vogelkaarten liggen.
  • Het voedsel op je vogelkaarten, ook één punt per voedselfiche.
  • Kaarten die onder je vogels op het speelbord liggen, ook één punt per kaart.

Wat vinden we van Wingspan

Als je tot hier bent gekomen snap je al dat we Wingspan een erg mooi spel vinden wat lekker soepel speelt. Het spelmechanisme speelt erg eenvoudig, ondanks dat ik me besef dat ik best een lap tekst heb geschreven over de werking. De spelregels van Wingspan zijn gewoon erg makkelijk te volgen en deze kun je snel aan de kant leggen om gewoon lekker te gaan spelen. Er zijn dan eigenlijk ook maar vier acties die er echt toe doen, spelen van een vogel, pak voedsel, leg eieren of trek vogelkaarten. Begrijp je dat deel samen met de kunst om een goede engine te creëren, dan snap je Wingspan.

Ondanks die simpliciteit is er zoveel mogelijk. Als engine builder is Wingspan echt een kei van een spel. Het uitvinden van goedwerkende combinaties met 170 verschillende vogelkaarten, die ieder unieke eigenschappen en acties hebben, maken het erg gevarieerd. Daardoor ben je tactisch bezig, je probeert steeds op basis van de kaarten die je krijgt de slimste beslissingen te maken.

Een klein minpuntje wat ik zelf ervaar is de hoeveelheid interactie tussen de spelers. Je doet vooral je eigen ding. Dat kun je nog iets verbeteren door het bonusbord in competitieve vorm (omgedraaid) te gebruiken. Daardoor ga je meer opletten waar andere spelers mee bezig zijn, je kan dan immers ook géén punten halen als je achteraan staat op het bonuspunten bord.

Wingspan is ondertussen natuurlijk enorm populair geworden. Het vogel thema, met vogelhuisje, puntgave speelborden, eitjes en alle andere onderdelen zijn ontzettend leuk en bijpassend gemaakt. Geheel terecht vinden wij het dan ook dat Wingspan is genomineerd tot Speelgoed van het Jaar 2019. Als je kans ziet Wingspan te spelen, neem dan je kans!

Sale (NL)Sale (NL)

Geef een reactie