De Taveernen van de Oude Stad review: run je eigen bruine kroeg

Je bekijkt nu De Taveernen van de Oude Stad review: run je eigen bruine kroeg
De Taveernen van de oude stad review
Taveernen van de Oude Stad bordspel
Taveernen van de Oude Stad bordspel

Heb je er stiekem niet altijd al van gedroomd om een eigen kroeg te hebben? In De Taveernen van de Oude Stad kan dat. In dit spel heb je een kroeg waarin je bier moet produceren en klanten moet bedienen. Op een tactische manier met behulp van deck-building probeer je je kroeg steeds succesvoller te maken. Wordt jouw kroeg op het einde van het spel de meest goedlopende?

Speelduur: ongeveer 60 minuten
Uitgever: 999 games
Genre: Deck-building spel

Taveernen van de Oude Stad is verkrijgbaar bij bol.com, 999Games en Amazon.nl.

Het doel van De Taveernen van de Oude Stad is om een zo goed mogelijk lopende kroeg te hebben. Dit kan door zoveel mogelijk bier te produceren en klanten te bedienen in je taveernen. Het bier produceren en klanten bedienen is een klein stukje tactiek door middel van deck-building en het kopen van de juiste kaarten. Daarnaast is het ook voor een klein deel geluk hebben. Je moet namelijk geluk hebben dat je de juiste kaarten trekt in je beurt, maar ook dat je de juiste cijfers dobbelt bij het dobbelgedeelte van het spel. Alleen dan kun je veel bier produceren en veel klanten tevreden stellen.

Inhoud van de doos van De Taveernen van de Oude Stad

• 1 kloostertableau
  • 1 bierpul voor de startspeler
  • 1 ronde teller in de vorm van een maan
  • 80 taveernekaarten
  • 38 gastenkaarten
  • 61 edelliedenkaarten
  • 4 x 1 taveerne met inrichting
  • 4 x 3 bargasten
  • 4 x 3 gekleurde dobbelstenen
  • 4 x 4 witte dobbelstenen
  • 4 x 7 gekleurde stamgastkaarten
  • 4 x 1 geel goudfiche, 1 bruin bieropslagfiche, 1 gekleurd kloosterfiche
  • 4 x 1 bierviltje
  • Modulen spelregels
  • 20 borrels
  • 12 dubbelzijdige artiesten
  • 3 drankinleggen voor het kloostertableau
  • 4 roemfiches
  • 16 bardkaarten
  • 10 speciale gastenkaarten
  • 7 startkaarten
  • 4 gastenboeken
  • 40 handtekeningenfiches

Een hele volle doos dus! Al dat spelmateriaal ziet er bij elkaar zo uit:

De Taveernen van de oude stad: Inhoud van de doos

Aan de hoeveelheid spelmateriaal kun je al zien dat De Taveernen van de Oude Stad wel wat voorbereiding vergt. Je moet heel wat speelmateriaal opzetten om te beginnen. Ten eerste verdeel je de kroegen met de inrichting onder de spelers. Wij hebben het spel met zijn tweeën gespeeld, dus ieder koos een kroeg en bouwde het geheel in elkaar. Het is gemaakt als een soort puzzel. In je kroeg leg je een bruin bieropslagblokje in de kelder met biervaten en een geel goudfiche in je kluis.

Je krijgt alvast een deck met kaarten bestaande uit tafelgasten in je eigen kleur, een extra tafel, een serveerster en een bierleverancier. Ook krijg je een bierviltje met 4 witte dobbelstenen en 3 dobbelstenen in jouw kleur.

Het kloostertableau moet neergelegd worden, voor de basisversie op de zomerkant. Het heeft namelijk ook nog een winterkant voor de extra modulen die zijn meegeleverd. Hierop wordt een fiche in jouw kleur geplaatst en de maan geplaatst bij ronde 1. Ook maak je twee rijtjes van alle kaarten die er zijn. Het ene rijtje bestaat uit de verschillende medewerkers die je kunt aannemen in je kroeg. Het andere rijtje bestaat uit tafelgasten en de edellieden.

De Taveernen van de oude stad: startopstelling 2 spelers

De Taveernen van de Oude Stad spelregels en spelverloop

De Taveernen van de Oude Stad is een spel met 8 rondes. In elke ronde heb je 7 fases die je tegelijk doorloopt of één voor één speelt. De meeste fases zijn tegelijk te spelen, waardoor het spel lekker doorspeelt.

Fase 1

In fase 1 zet je de maan een ronde verder en kijk je wat je aan het begin van deze beurt krijgt. Dit kan in de basisversie van het spel alleen een bargast zijn, maar als je verschillende modules erbij speelt zal je andere elementen tegenkomen zoals borrels en artiesten.

Fase 2

In de tweede fase ga je je deck spelen. Je pakt je stapel met kaarten en begint met het omdraaien ervan. Draai je een stamgast om, dan plaats je deze aan één van de tafels in je kroeg. Komt er een serveerster boven, dan plaats je deze naast de ruimte voor serveersters. Een bierleverancier plaats je naast de bierafslag. In de loop van het spel zal je ook andere medewerkers voor je kroeg kunnen trekken. Bijvoorbeeld de afwasser of de bierkruier. Je blijft kaarten trekken totdat al je tafels zijn gevuld. Edellieden houden van gezelschap en mogen allemaal aan één tafel.

Fase 3

Heb je serveersters getrokken van je stapel kaarten of zelfs een permanente serveerster ingehuurd. Dan mag je per serveerster een gekleurde dobbelsteen nemen en hiermee werpen. De dobbelsteen leg je op het geworpen getal naast je kroeg.

De Taveernen van de oude stad: dobbelstenen

Fase 4

We gaan dobbelen met de witte dobbelstenen. Ieder gooit het bierviltje om waar de witte dobbelstenen op liggen en kiest een dobbelsteen naar keuze uit zijn eigen worp. Vervolgens worden de dobbelstenen doorgeschoven en kun je dus een dobbelsteen kiezen uit de worp van je buurman. Dit gaat zo door, totdat alle dobbelstenen op zijn.

Fase 5

In fase 5 ga je je dobbelstenen in je kroeg plaatsen. Je kunt de dobbelstenen op de kassa en de stamgasten leggen om goud te innen. Heb je een dobbelsteen die op de eerste bargast past, dan mag je met je fiche op het kloostertableau een stap voor uit voor één van de vele extra’s. Plaats je dobbelstenen op het biervat of de bierafslag, dan kan je bier verdienen.

Fase 6

Eén voor één gaan de spelers kijken wat de verdiensten zijn in deze ronde. Dit doe je allemaal in je hoofd, want er zijn geen fysieke goudstukken of bierpullen. Je moet voor je opbrengst dus gelijk iets kopen. Voor het goud dat je verdiend hebt kun je extra stamgasten kopen, maar ook je kroeg upgraden. Je kunt dan bijvoorbeeld een vaste serveerster aannemen of je kluis vergroten. Voor al het bier dat je hebt geïnd in je beurt kun je extra medewerkers inhuren.

De Taveernen van de oude stad: nieuwe gasten

Fase 7

In deze fase leg je de opbrengst van fase 6 op je trekstapel en leg je alle kaarten die deze ronde gebruikt zijn af.

Zo ga je 8 rondes door al de fases heen en zal je deck kaarten steeds interessanter worden. Je kroeg zal een upgrade krijgen en je zal steeds meer punten verdienen. Want daar gaat het allemaal om in De Taveernen van de Oude Stad. De punten staan op sommige kaarten, waaronder de edelliedenkaarten, die je krijgt als je kroeg een upgrade heeft en de kaarten met medewerkers. Aan het einde van het spel is het dus de bedoeling dat je alle kaarten die je hebt opgebouwd in je deck gaat tellen. Het aantal punten op de kaarten is je eindscore en degene met de hoogste eindscore wint het spel.

Ben je al uitgekeken op de basisversie van het spel, dan heeft  het spel een vijftal extra modules meegeleverd. Een speciaal blaadje met spelregels helpt je om ook deze modules te leren. In de eerste module kun je bijvoorbeeld te maken krijgen met artiesten die optreden en daardoor bonussen geven als je ze borrels voert. Ook is er een module waarbij je handtekeningen in het gastenboek verzamelt. Deze handtekeningen kunnen je ook extra’s opleveren zoals een edelliedenkaart of een extra tafel.

De Taveernen van de Oude Stad review, onze mening

Wij zijn helemaal fan van dit leuke deck-building spel. We noemen het deck-building spel, maar om een echt goed deck op te bouwen zijn acht rondes eigenlijk net iets te kort. Maar dat mag de pret niet drukken en maakt het spel zelfs een grote uitdaging. Want hoe krijg je zo snel mogelijk een goede set kaarten, om dit spel te winnen.

In eerste instantie raakten wij ietwat verward door de hoeveelheid speelmateriaal dat in de doos zit. We vermoedden dat dit spel wel heel ingewikkeld zou zijn. Maar niets is minder waar. Het spel speelt heerlijk weg en is binnen no-time te leren. Het is alleen veel. Het kost je wel even tijd om de spelregels door te lezen, maar alles is in zeer begrijpbare taal opgeschreven, waardoor je het na één keer doorlezen kan spelen.

Wat ons wel opviel is dat het kasteeltableau niet zoveel toegevoegde waarde heeft aan het spel. Je kan er de verschillende rondes mee bijhouden en de extra’s komen erop te staan. Maar met het fiche het pad op het kasteeltableau belopen levert je niet zoveel extra op. Sterker nog, je komt in het spel niet veel verder dan 8 stappen op het spoor. Het tableau heeft wel 22 vakken, maar aan het einde van het spoor ga je nooit komen.

Wat wij ook kunnen waarderen aan het spel De Taveernen van de Oude Stad is dat het basisspel meteen met dezelfde doos is uit te breiden met extra modules. De vijf vernieuwende modules zijn eigenlijk een soort van uitbreiding, maar je hoeft hem niet te kopen in een nieuwe doos. Dat is dus twee voor de prijs van één.

Dan hebben we het nog niet gehad over het artwork van dit spel. We bevinden ons direct in de Middeleeuwen als we het deksel van de doos halen. De kroeg die je gebruikt is zo levensecht nagemaakt en tot in de details uitgewerkt. Van de slapende hond in de hoek tot de kassa met muntstukken. Het design is werkelijk prachtig.

Kortom, een spel dat zeker thuishoort in je spellenkast. Een spel dat je niet kan missen. Het heeft alle elementen om een avondje te genieten!

Dit bericht heeft één reactie