Scotland Yard pocketspel review en speluitleg: De jacht op Mister X

Je bekijkt nu Scotland Yard pocketspel review en speluitleg: De jacht op Mister X
Scotland Yard pocketspel review
Scotland Yard pocketspel
Scotland Yard pocketspel

Scotland Yard is een spel waarbij je de spannende achtervolging aangaat van Mister X. Je kunt dit spel spelen met meerdere personen, maar minimaal vanaf 2. Eén persoon kruipt in de huid van mister X en de andere spelers bedienen de drie gekleurde pionnen. Zij proberen Mister X te vangen voordat het te laat is en hij weet te ontsnappen.

In dit review over Scotland Yard laten we je kennis maken met de pocket versie van Scotland Yard. Lees onze toelichting en kom meer te weten over het spelverloop en onze mening over dit bordspel.

Scotland Yard pocketspel: de jacht naar Mister X
Geschikt voor 2 tot 4 spelers
Ongeveer 5-10 minuten speeltijd per spel
Uitgever: Ravensburger

Scotland Yard pocketspel is verkrijgbaar bij bol.com en Amazon.nl.

Het doel van Scotland Yard

In Scotland Yard proberen de spelers die met de groene pionnen spelen de taxi, bus en metro te gebruiken om Mister X zo snel mogelijk te pakken. Ze hebben echter maar een beperkt aantal tickets die ze kunnen inzetten om routes te nemen. Lukt het de spelers om voordat de tickets op zijn Mister X te pakken te nemen, dan winnen zij het spel.

Wat leuk is om te doen, is om de scores bij te houden (op de tickets vermeld) en zo te zien wie van de spelers in de rol van Mister X het beste presteert.

Wat zit er in de doos van Scotland Yard pocketversie?

• Speelbord
  • 3 detective figuren (rood, blauw en groen)
  • 1 Mister X figuur (zwart)
  • 12 taxi tickets
  • 8 bus tickets
  • 4 metro tickets
  • 4 black tickets

Voorbereiden voor een spel Scotland Yard pocketversie

Leg het speelbord, bestaande uit 4 stukken, op tafel en puzzel het in elkaar. Dit vormt de plattegrond waarop het spel zich zal uitspelen. Je ziet rode routes, blauwe routes en witte routes die met elkaar in verbinding zijn en waarover de spelers kunnen bewegen.

Scotland Yard startopstelling
Scotland Yard startopstelling

Leg alle tickets ondersteboven neer, zodat de letters Bus, Taxi en Underground zichtbaar zijn. Bepaal wie Mister X is en bepaal welke spelers met de gekleurde pionnen als detectives gaan spelen. De detectives krijgen gezamenlijk alle tickets met bus, taxi en underground voor zich. Mister X krijgt een Black ticket voor zich, die hij tijdens het spel eenmalig kan inzetten.

Scotland Yard startopstelling pionnen geplaatst

Hoe speel je Scotland Yard de jacht naar Mister X?

Het spelverloop in Scotland Yard is eigenlijk niet ingewikkeld. Mister X is altijd als eerste aan zet en mag zijn zwarte pion op het speelbord verzetten. Mister X heeft hierbij geen limieten, behalve de limieten van de soorten vervoer die hij gebruikt. Met de taxi kan hij een wit lijntje volgen naar een volgende halte, via een bus kan hij een blauw lijntje volgen naar de volgende bushalte en met een rood lijntje kan hij naar een ander metrostation reizen. Mister X hoeft dus nooit een ticket in te leveren om zichtzelf één plek te verplaatsen.

De andere spelers die de rol van detective hebben en Mister X op het speelbord willen pakken, hebben wel die beperking dat ze moeten betalen om te reizen. Dat doen ze door tickets in te leveren. Gebruiken ze een taxi? Dan moeten ze één taxiticket inleveren. Per beurt verbruiken ze dus steeds 3 tickets om alle drie de detectives te mogen verplaatsen.

Zowel Mister X als de detectives mogen altijd maar één halte per beurt verplaatsen. Van een busstation naar een volgend busstation, van een taxipunt naar een volgend taxipunt en vanaf een metrostation naar het volgende metrostation.

Scotland Yard Mister X in het nauw
Scotland Yard Mister X in het nauw

De winnaar en verliezer in Scotland Yard

Zijn de tickets van de detectives op? Dan hebben de detectives verloren. Lukt dat niet, dan gaat Mister X er met de winst vandoor en heeft hij de vrijheid.

Je kunt dit spel heel gemakkelijk meerdere keren spelen, doordat het een vlot spel is wat vaak niet langer zal duren dan ongeveer 5 tot hooguit 10 minuten wanneer je goed begrijpt wat de bedoeling is. Je kunt gemakkelijk om beurten spelen zodat iedere speler één keer Mister X speelt. Je kunt de score per Mister X namelijk heel goed bijhouden.

Scotland Yard behaalde score
Scotland Yard behaalde score

Stel Mister X wordt te pakken genomen, dan kan Mister X alle tickets omdraaien die gebruikt zijn om hem te vangen. Daarop staat een waarde, een taxi heeft waarde 1, bus heeft waarde 2 en de metro heeft waarde 3. Tel de waarden bij elkaar op en hebt de score die Mister X heeft behaald. Hoe lager de score is, hoe beter Mister X het heeft gedaan. De speler met de laagste score is dus de winnaar van Scotland Yard!

Onze mening en review over Scotland Yard pocketversie

Scotland Yard pocketversie is een leuk spelletje wat in een klein doosje verpakt zit. Het kan prima meegenomen worden en past altijd wel ergens in een tas of koffer. Voor in de auto, waar je veel kleine pocket spelletjes voor kunt gebruiken, is dit trouwens geen optie. De pionnen zullen waarschijnlijk gaan schuiven over het speelbord. Maar terug naar Scotland Yard, want wat is onze mening nu precies over dit bordspel?

Het leuke aan Scotland Yard is dat het snel speelt en gewoon heel wat anders is als eigenlijk bijna alle andere bordspellen. Eén voor één kunnen de spelers Mister X zijn, en zo proberen te ontsnappen aan de detectives die routes volgen en daar tickets voor betalen. Dat is best een leuk concept, maar gelijktijdig ook ergens wel eenvoudig. Heel veel opties zijn er niet, al kun je dit spel zeker wel tactisch spelen. Toch blijft de geluksfactor best wel hoog, want je moet ook wel een beetje geluk hebben als Mister X dat je een goede startpositie krijgt. Hoe verder weg van de detectives, hoe groter de kans is dat je zult winnen. Daarentegen vinden wij het een vermakelijke bezigheid voor eventjes, een avondvullend bordspel is het daarentegen zeker niet. Maar daar is een pocketversie natuurlijk ook niet voor bedoelt in onze ogen.