Glasgow review: twee speler architectenspel

Je bekijkt nu Glasgow review: twee speler architectenspel
Glasgow spel review
Glasgow
Glasgow

Sinds de 18e eeuw is Glasgow geherstructureerd, waarbij kooplieden de leiding namen om de stad te ontwikkelen. De stad is daarbij bekend geworden om haar schaakbordpatroon plattegrond, wat ook in het bordspel Glasgow terug zal komen op een zelf te bepalen stadsindeling van 4 bij 5 tegels. In Glasgow kruipen de spelers in de huid van kooplieden waarbij zij zelf grondstoffen gaan verzamelen en met behulp van architecten de stad Glasgow zullen opbouwen en laten floreren met treinstations, fabrieken, monumenten en andere unieke gebouwen.

Glasgow is een spel wat speciaal ontwikkeld is voor twee spelers, het is niet te spelen met meer spelers dan dat. In onze ogen speelt het spel overigens heerlijk met twee spelers, erg goed bedacht en vooral erg gebalanceerd waardoor er tot het einde van het spel veranderingen kunnen optreden waardoor de andere speler de leiding nog kan overnemen.

Glasgow
Geschikt voor 2 spelers
Ongeveer 30 minuten speeltijd

Glasgow is verkrijgbaar bij bol.com, 999Games en Amazon.nl.

Het doel van Glasgow

In Glasgow verzamelen de spelers goederen die ze gebruiken om het stadsplan met gebouwen te vullen. In totaal mogen er 20 gebouwen gemaakt worden in een vlak van 4 bij 5 tegels. Losse gebouwen leveren punten op waarmee de spelers aan het einde van het spel kunnen winnen. Maar hoe de gebouwen geplaatst worden en combinaties van gebouwen kunnen de spelers extra punten opleveren.

Wat zit er in de doos van Glasgow

Glasgow zit in een mooi formaat compact doosje. Daar zijn wij in ieder geval blij mee, alles past er precies in en het levert geen onnodige ruimte op in de spellenkast(en ;)). Dit is wat we aantreffen in de doos van Glasgow:

• 2 spelerstableaus (één per speler)
  • 2 kooplieden (één per speler)
  • 10 bakstenen
  • 6 goud
  • 8 staal
  • 1 vat whisky
  • 37 gebouwentegels
  • 4 architecttegels
  • 14 contracttegels

Voorbereiden voor een spel Glasgow

De architectentegels en contracttegels dienen opgesteld te worden in een cirkel, zoals in onderstaande afbeelding te zien is. Het is belangrijk dat deze in een ruime cirkel worden neergelegd, zodat er later 4 bij 5 gebouwentegels in het midden van de cirkel geplaatst kunnen worden. Bij ieder van de architectentegels komen twee gebouwentegels te liggen. De overige gebouwentegels worden op trekstapels aan de rand van het spel neergelegd.

Iedere speler krijgt zijn eigen spelerstableau die zijn pakhuis moeten voorstellen. Daarop staat aangegeven hoeveel grondstoffen het maximaal kan bezitten. Tijdens de start van het spel krijgen de spelers 1 baksteen en 1 staal. In onderstaande afbeelding zie je een pakhuis van een speler wat al meer goederen in bezit heeft.

Glasgow pakhuis van een speler
Glasgow pakhuis van een speler

De kooplieden van de spelers, de blauwe en de groene mannetjes, worden op de eerste architectentegel geplaatst. De startspeler op het linker vlakje op de architectentegels en de speler die daarna begint op het rechter vlakje.

Glasgow startopstelling
Glasgow startopstelling

Glasgow is nu goed opgesteld om direct te gaan spelen. Ik zal verder eerst nog kort toelichten hoe het spel verder verloopt.

Het spelverloop van Glasgow

In Glasgow is altijd de speler die achteraan staat met zijn kooplied aan de beurt. Daardoor kan het voorkomen dat een speler meerdere acties mag uitvoeren voordat de andere speler weer aan de beurt is. In een spelersbeurt is er maar één actie die een speler mag uitvoeren: en dat is met zijn kooplied langs de rivier lopen (met de klok mee) en zijn kooplied op een architectentegel of contracttegel plaatsen. Vervolgens mag hij voor die tegel bepalen of hij de actie wel of niet wil uitvoeren.

Eindigen op een contracttegel

Eindigt een speler op een contracttegel, dan krijgt de speler meestal een goed of meerdere goederen. Ik heb onderstaand een afbeelding ingevoegd waarin je verschillende soorten contracttegels ziet. Je kunt bijvoorbeeld een baksteen krijgen, een vat whisky krijgen, staal krijgen, enzovoorts. Soms mag je ook ruilen of activeer je fabrieken die al in de stad Glasgow gebouwd zijn.

Glasgow contracttegels
Glasgow contracttegels

Eindigen op een architectentegel

De andere optie is dat je op een architectentegel uitkomt, zoals op onderstaande afbeelding. Sta je op een architectentegel, dan mag je één van de twee gebouwen bouwen die boven de architectentegel liggen. Je moet dan wel voldoen aan de randvoorwaarden om het gebouw te mogen bouwen. Ik zal je verderop laten zien wat de kosten van gebouwen kunnen zijn en wat voor voordelen je kunt verdienen met het realiseren van gebouwen.

Glasgow architectentegels
Glasgow architectentegels

De kosten van gebouwen en voordelen van gebouwen

Om gebouwen te bouwen, moet je in je pakhuis in het bezit zijn van de juiste goederen. Op ieder gebouw is in de linkerbovenhoek weergegeven wat de kosten zijn om het betreffende gebouw te bouwen in Glasgow. Op onderstaande afbeelding zie je dat dat bijvoorbeeld twee munten kan zijn, één staal, één baksteen en munt, één munt, twee bakstenen, enzovoorts.

Glasgow gebouwentegels
Glasgow gebouwentegels

Gebouwen bouwen is het belangrijkste onderdeel van Glasgow, want daarmee verzamel je punten, vanzelfsprekend is de bedoeling dat je meer punten verzameld voor het einde van het spel dan jouw tegenstander. Gebouwen kunnen direct punten opleveren, dan staat het rechts bovenaan weergegeven op de gebouwentegel. Maar aan het einde van het spel tijdens de telling kan een gebouw extra punten opleveren. Bijvoorbeeld een winkel moet in één van de vier hoeken van het 4 bij 5 vlak gebouwd worden voor 5 extra punten. En een treinstation levert 10 punten op wanneer alle soorten gebouwen door jouw in Glasgow gerealiseerd zijn. En parken leveren meer punten op hoe meer parken je hebt, zo heeft ieder gebouw iets.

Fabrieken voor extra grondstoffen of acties

Fabrieken leveren tijdens het bouwen niet zoveel punten op, maar wanneer je ze vroeg in het spel maakt kun je er wel gedurende het spel van profiteren. Fabrieken worden namelijk steeds geactiveerd op het moment dat jij of je tegenstander in dezelfde kolom of rij waarin de fabriek staat een nieuw gebouw maakt. Op die manier kan een fabriek er bijvoorbeeld voor zorgen dat je staal, baksteen of munten krijgt.

Einde van het spel in Glasgow

Bij het bouwen van gebouwen in Glasgow moet je er rekening mee houden dat het veld met gebouwen maximaal 4 bij 5 gebouwentegels groot mag worden. Wanneer alle 4 bij 5 gebouwen gemaakt zijn, dus 20 gebouwen in totaal, dan is Glasgow direct klaar en kunnen de punten geteld worden.

Glasgow einde van het spel
Glasgow einde van het spel

Alle scores van de gebouwen worden bij elkaar opgeteld, zowel de directe punten die de gebouwen geven als de bonussen die ze aan het einde van het spel nog geven. De speler die de meeste punten heeft wordt de winnaar van Glasgow.

Onze review over het spel Glasgow

Glasgow is een fijn en snel te spelen twee speler bordspel. Veel twee-speler bordspellen zijn wat eenvoudiger en kennen minder complexiteit. Glasgow heeft dat zeker niet, ik vind dit meer een bordspel voor net wat meer fanatieke bordspelers die meer willen dan een paar kaarten aanleggen. Ondanks dat ik vind dat Glasgow een spel is voor fanatieke bordspelers, is het toch zeer toegankelijk en zijn de regels eenvoudig. Wel is er veel meer om rekening mee te houden, en dat brengt juist die leuke uitdagingen met zich mee die het spel voor mij (als fanatiekeling) heel interessant maakt.

Glasgow kent namelijk heel erg veel factoren om rekening mee te houden. Dat begint al met het lopen in je beurt en het kiezen welke architectentegel of contracttegel je jouw kooplied op gaat plaatsen. Kies je er voor om verder vooruit te lopen om een goede tegel te kiezen die je kunt gebruiken, dan resulteert dat erin dat jouw tegenstander meermaals aan de beurt zal zijn. Want de speler die achteraan staat met zijn kooplied is altijd aan de beurt. Maar doe je maar één stapje, zodat je tegenstander daarna ook maar één stapje kan zetten, dan is de kans aanwezig dat je een minder interessant actie mag uitvoeren.

En bij het opbouwen van jouw stad moet je er rekening mee houden dat je zoveel mogelijk bonussen van gebouwen naar binnen sleept. Het treinstation bijvoorbeeld is best wel lucratief wanneer het lukt om alle soorten gebouwen te bouwen. En het park geeft bij één of twee parken niet zoveel punten, maar wel wanneer je meer dan 3 parken weet te bouwen. En hoe ga je om met fabrieken? Want tijdens het spel kun je eigenlijk engines vormen die je gedurende het spel extra grondstoffen opleveren. Maar dan moet je ze wel op goede plaatsen zetten in rijen of kolommen waar nog veel nieuwe gebouwen gemaakt zullen worden.

Glasgow is een tactisch twee-speler bordspel wat ik vooral aanraad aan je wanneer je van bordspellen houdt die wat meer uitdagingen met zich meebrengen. Mogelijkheden om je tegenstander dwars te zitten, mogelijkheden om te bepalen wat voor acties je als volgende gaat uitvoeren met voor- en nadelen voor jezelf maar ook voor je tegenstander, en een dynamisch bord van 4 bij 5 vakjes wat zich gedurende het spel vormt. Je weet dus van te voren niet of er nog gebouwen links of rechts gebouwd gaan worden naast jouw gebouw. Misschien heeft jouw tegenstander wel hele andere plannen dan wat jij denkt.