Schotten Totten review: tactisch tweespeler kaartspel

Je bekijkt nu Schotten Totten review: tactisch tweespeler kaartspel
Schotten Totten review
Schotten Totten
Schotten Totten

In Schotten Totten probeer je het dorp van jouw schotse clan uit te breiden en de grensstenen een paar meter verderop te verschuiven. Maar je bent niet alleen, want jouw tegenspeler probeert precies hetzelfde te doen! In dit tweespeler kaartspel probeer je zo slim mogelijk te scoren met waardevolle combinaties van kaarten om zo grensstenen te veroveren. In dit artikel leggen we jou uit hoe je Schotten Totten speelt en wat onze mening is over dit snel te spelen kaartspel voor twee spelers.

Schotten Totten
Geschikt voor 2 spelers
Ongeveer 20 minuten speeltijd
Uitgever: Iello

Schotten Totten is verkrijgbaar bij bol.com en Amazon.nl.

Het doel van Schotten Totten

In Schotten Totten draait het om het veroveren van grensstenen, maar je bent zoals gezegd dus niet alleen. Ook jouw buurman (je tegenspeler) probeert zijn dorp te vergroten en wil daarvoor grensstenen bemachtigen en verschuiven. In Schotten Totten is een ware strijd gaande tussen twee schotse clans die ieder proberen om als eerste vijf grensstenen verspreid langs de grens te veroveren of drie opeenvolgende grensstenen te veroveren.

Het veroveren van grensstenen lukt door combinaties van kaarten aan te leggen bij een grenssteen, hoe steker die combinatie is, hoe meer kans je hebt om je tegenstander af te troeven.

Schotten Totten impressie
Schotten Totten impressie

Wat zit er in de doos van Schotten Totten

In dit geval is doos misschien wel een groot woord, want Schotten Totten is eigenlijk een compact spelletje in een klein doosje. Net wat groter wel dan een kaartspel, want er zit meer in de doos dan alleen speelkaarten.

• 54 clankaarten met nummers 1 tot en met 9 in 6 kleuren
  • 10 tactiekkaarten
  • 9 steentegels (grenskaartjes)
  • 2 hulpkaarten voor de spelers

Voorbereiden voor een spel Schotten Totten

Schotten Totten is een klein en eenvoudig te spelen spel voor twee spelers, maar strategie speelt hier een hele prominente rol. Het is geen spel waarbij je willekeurig kaarten aan het aanleggen bent, verre van zelfs. Haast voor iedere kaart die je aan gaat leggen kunt je wel bedenken wat het meest wijze besluit is. Maar voordat we daar verder op in gaan, eerst even een toelichting over hoe je een spel Schotten Totten voorbereid en start.

Allereerst worden de 9 grenstegels in een rij tussen de spelers in gelegd. Dit vormt de rij met te veroveren grenskaarten tussen jou en je tegenspeler.

Alle clankaarten (de kaarten met cijfers 1 t/m 9) worden geschud en iedere speler krijgt er hier 6 van. De rest van de kaarten vormt de gedekte trekstapel voor tijdens het spel.

Vervolgens wordt de startspeler bepaald. Volgens de spelregels is dat de speler die het meest recent in Schotland is geweest.

Schotten Totten spelopzet
Schotten Totten spelopzet

Hoe speel je Schotten Totten

De eerste speler die aan de beurt is kiest uit zijn hand met 6 clankaarten welke kaart hij wil aanleggen aan één van de 9 grensstenen die op tafel liggen tussen de spelers in. Het is belangrijk om te weten dat wanneer je een kaart hebt aangelegd bij een grenssteen, deze nooit meer verplaatst mag worden gedurende het spel. Nadat je een kaart hebt aangelegd neem je één nieuwe kaart van de trekstapel.

Maar voordat je een kaart aanlegt, is het goed dat ik je even kort toelicht waarom je kaarten moet aanleggen en hoe je ervoor zorgt dat jouw combinatie van kaarten die je aanlegt meer waarde hebben dan de kaarten van jouw tegenstander.

Schotten Totten kaart aanleggen
Schotten Totten kaart aanleggen

De waarde van kaarten

De spelershulpkaart laat in klein overzicht zien wat je allemaal moet weten bij het spelen van Schotten Totten. Eigenlijk is het best wel eenvoudig, ik zal je even kort toelichten wat de 5 combinaties zijn die je kunt maken. De combinaties noem ik, net als op de spelershulpkaart, van sterk naar zwak.

Gekleurde rij: De eerste is een combinatie van een gekleurde oplopende rij kaarten. De combinatie van kaarten 7, 8 en 9 in één kleur is de meest krachtige combinatie. Iets zwakker is de combinatie 6, 7 en 8, vervolgens 5, 6 en 7 enzovoorts.

Drie gelijke: De combinatie daarna is drie gelijke kaarten. De combinatie van drie negens is de sterkste in deze reeks, daarna 3 achten, 3 zevens, enzovoort.

Kleur: Hierna volgt een combinatie van één kleur. 3 blauwe kaarten, 3 rode kaarten, 3 groene kaarten enzovoorts. De waarde van de kaarten opgeteld is de waarde van de set van drie kaarten.

Drie op een rij: Als een na laatste, dus bijna de zwakste combinatie, is een combinatie van drie op een rij in willekeurige kleuren. Bijvoorbeeld 2, 3 en 4 of 7, 8 en 9. Hoe hoger de kaarten, hoe sterker binnen deze combinatie.

Som: De zwakste combinatie is een som van de kaarten. Dit zijn drie willekeurige kaarten. Bijvoorbeeld een blauwe 8, groene 4 en een rode 2. Deze combinatie heeft een waarde van 14. Maar is wel de zwakste uit de serie van 5 mogelijkheden.

Hoe bepaal je wie een grenskaart heeft veroverd?

Met de waarde van kaarten die ik bovenstaand heb toegelicht, kun je bepalen wie de sterkste combinatie bij een grenskaart heeft liggen. Dat doe je op het moment dat beide spelers 3 kaarten bij eenzelfde grenskaart hebben liggen.

In ons onderstaande voorbeeld zie je dat de combinatie van drie negens de grenskaart heeft veroverd, de grenskaart wordt aan de kans van de winnende speler neergelegd.

Schotten Totten meest waardevolle combinatie

Deze speler wint omdat de andere speler met de rode en de paarse 2 nooit meer een hogere combinatie kan maken dan de drie verschillende kleuren negens. De speler kan hooguit de combinatie van drie verschillende kleuren tweeën maken, en die heeft altijd minder waarde van de combinatie van negens.

Om de winnaar van een grenskaart te bepalen, kijk je als eerste naar de combinatie die een speler gemaakt heeft, dus gaat het om een gekleurde rij, drie gelijke, kleur, drie op een rij of som. De speler met de sterkste combinatie wint altijd al. Gaat het om een gelijkspel doordat beide spelers een gekleurde rij hebben, dan wint de speler met de hoogste kaarten binnen die combinatie.

Wie wordt de winnaar van Schotten Totten?

In Schotten Totten draait het erom dat je als eerste 3 aangrenzende grenskaarten hebt veroverd, of dat je op willekeurige volgorde 5 grenskaarten hebt veroverd. Het spel eindigt onmiddellijk wanneer één van de spelers aan deze wincondities voldoet.

Onze mening en review over het spel Schotten Totten

Schotten Totten is typisch een leuk spelletje voor tussendoor wat je in ongeveer 10 tot 15 minuten kunt spelen. Het is een tactisch kaartspel wat, niet onbelangrijk bij een twee-speler spel, heel gebalanceerd speelt voor twee spelers. Het spel klopt gewoon wat dat betreft en wij zien het dan ook, ondanks dat het een snel te spelen spelletje is, als een volwaardig spel voor twee. Geloof mij maar dat je na één potje gelijk de revanche aan wilt gaan met je tegenstander.

Schotten Totten is sluw en strategisch, voordat je kaarten neerlegt bij een grenssteen kun je echt even uitstippelen wat voor informatie je al tot je beschikking hebt voordat je jouw clankaart aanlegt. Van iedere kaart zit er namelijk maar één in het spel. Ligt er al een rode 9? Dan weet je dus dat de combinatie van 7, 8 en 9 in het rood al niet meer beschikbaar is. Op die manier kun je goed uitdenken wat jouw tegenstander nog wel of juist niet meer kan doen om jouw te slim af te zijn. Dan ben je je tegenstander net een stapje voor.

Het leuke is dat er naast de basismodule waarvan ik in dit review de regels en het spelverloop heb toegelicht, nog een tactische variant is die dezelfde basisregels kent maar een paar kleine toevoeging heeft. Er komen namelijk extra kaarten in het spel, waarbij je de optie krijgt om naast een clankaart een tactiekkaart te spelen. Tactiekkaarten zijn er in drie varianten: elite troepen, vechtstijl en streken tactiekkaarten. Ieder hebben eigen voordelen, zoals bijvoorbeeld dat je een clankaart aan de andere kant van de grens mag innemen en aan jouw kant van de grens mag plaatsen. Deze module kan een spannende twist geven aan het spel, doordat er soms acties kunnen plaatsvinden die je niet kunt voorspellen.

Wat is ons eindoordeel over Schotten Totten? Hoewel dit spel in de categorie kaartspellen valt, is het wat ons betreft meer dan dat. Schotten Totten is een zeer tactisch spelletje waarbij je heel goed moet opletten om je tegenstander een stap voor te zijn. Het is snel te spelen in 10 tot 15 minuten, kent eenvoudige regels en is zeer toegankelijk voor nieuwe spelers. Erg leuk en uitdagend als spelletje tussendoor.