Spies & Lies: a Stratego Story review

Je bekijkt nu Spies & Lies: a Stratego Story review
Spies & Lies a Stratego story review
Spies & Lies a Stratego story
Spies & Lies a Stratego story

In Spies & Lies sta je oog in oog met de vijand, dit spel heeft best wat weg van het originele Stratego bordspel, maar toch is het compleet anders. In Spies & Lies a Stratego story probeer je de vestging van de vijand te infiltreren met je dubbelspionne, waardoor je de vlag kunt veroveren en het spel kunt winnen.

Maar tijdens missies kun je je tegenstander saboteren, door slim op te stellen, de speler te misleiden en door tactisch te spelen kan het jou lukken om troepen van je tegenstander te herkennen en ontmaskeren. In dit artikel lees je verder hoe je Spies & Lies a Stratego Story speelt en wat onze mening over dit bordspel is.

Spies & Lies a Stratego Story
Geschikt voor 2 spelers
Ongeveer 30 minuten speeltijd
Uitgever: Jumbo

Spies & Lies a Stratego Story is verkrijgbaar bij bol.com en Amazon.nl.

Het doel van Spies & Lies

In Spies & Lies draait het om één belangrijk ding, en dat is het oprukken en infiltreren met jouw dubbelspionne naar het vijandelijke gebied. Om daar te vesting met de vlag van diens volk te veroveren. Dat doe je door in 3 rondes je strijders op te stellen en zoveel mogelijk strijders van je tegenstander te herkennen. Slim redeneerwerk en misleiding voor je tegenstander is daarbij van belang.

Spies & Lies infiltratie vestiging
Spies & Lies infiltratie vestiging

Wat zit er in de doos van Spies & Lies

• 10 rode en 10 blauwe troepenkaarten
  • 2 sets van 4 missiekaarten
  • 6 inlichtingenkaarten
  • 1 startkaart
  • 8 informatiekaarten
  • 2 sets van 4 inlichtenfiches
  • 3 Stratego torens (1 rode infiltratietoren, 1 blauwe infiltratietoren, 1 zwarte dubbelspionne)
  • 1 dagteller
  • 4 misleidingfiches
  • Het speelbord
  • spelregels

Voorbereiden voor een spel Spies & Lies

De spelers kiezen onderling wie met blauw speelt en wie er met rood gaat spelen. Afhankelijk daarvan krijgt één van de spelers de rode troepenkaarten en de andere speler de blauwe troepenkaarten. Ieder speler krijgt verder 4 missiekaarten, 1 informatiekaart, 4 inlichtingenfiches en 1 misleidingfiche.

Vervolgens wordt het speelbord midden op tafel gelegd. De vlag in jouw kleur moet naar jouw kant liggen. Op het speelbord worden de infiltratietorens geplaatst op het rode en blauwe spoor. De dubbelspionne (zwarte toren) komt in het midden van het speelbord te staan op het middelste beschikbare plekje. De dagteller (haan) wordt op fase 1 gezet op het speelbord. Vervolgens worden de startkaart en de overige misleidingfiches naast het speelbord geplaatst.

Iedere speler legt zijn 4 missiekaarten in een rij op tafel, zoals afgebeeld op onderstaande afbeelding. Op die afbeelding zie je overigens ook hoe de opstelling eruit ziet voordat je het spel start. De spelers zitten tegen over elkaar en daartussen ligt het speelbord plus alle kaarten.

Spies & Lies startopstelling
Spies & Lies startopstelling

Voordat we verder kunnen is het belangrijk dat je de inlichtingenkaarten schud en deze op een stapel legt naast de rode en blauwe kaarten. Dit zijn de kaarten met de verrekijker erop.

Beide spelers schudden de stapel met strijders en laten hun tegenstander willekeurig één kaart trekken uit de eigen stapel. Deze strijder zal in de eerste ronde van het spel niet meedoen, en wordt naast de stapel met inlichtingenkaarten gelegd voor zowel de blauwe als de rode speler. De 9 overgebleven strijders worden gebruikt om de opstelling verder voor te bereiden.

Hoe speel je Spies & Lies

Spies & Lies bestaat uit 3 rondes, iedere ronde stelt daarbij één dag voor. En iedere dag bestaat weer uit drie fasen. Ik zal de drie fasen kort toelichten.

1. Opstellen van de strijders
  2. Inlichtingen worden bepaald
  3. Missie wordt uitgevoerd

1. Opstellen van de strijders

De spelers stellen aan het begin van de ronde de eigen strijders op. Dat doen ze door onder de 4 missiekaarten, de blauwe of rode kaarten met 1 t/m 4, een troepenkaart te plaatsen. Dit zijn de troepenkaarten waarmee je in deze ronde gaat spelen en die je tegenstander moet raden. Er zijn een aantal regels verbonden aan het plaatsen van jouw strijders.

Allereerst is het belangrijk dat de strijders altijd op volgorde liggen van laag naar hoog. Iedere strijder heeft een rang tellende van 1 tot en met 10. Daar is één uitzondering bij, en dat is de sergeant met rang 4. Deze mag overal liggen, en kan dus verwarring aanbrengen voor je tegenstander.

2. Inlichtingen worden bepaald

Nadat de spelers de strijders hebben opgesteld, kunnen de inlichtingen worden bepaald. Daarvoor wordt de bovenste kaart van de stapel met inlichtingenkaarten omgedraaid. Daarop staan waarden, zoals bijvoorbeeld ‘4/5/6/7’ of ‘7/8/9/10’. De spelers moeten op hun eigen missiekaarten inlichtingenfiches leggen wanneer de strijders onder de kaarten overeenkomen met de nummers op de inlichtingenkaart. Op onderstaande afbeelding is te zien dat de blauwe speler op zijn missiekaart 2 en 3 een inlichtingenfiche moet plaatsen. De tegenstander weet nu dat onder deze kaarten een strijder ligt met rang 4, 5, 6 of 7 ligt.

Spies & Lies: inlichtingenkaarten
Spies & Lies: inlichtingenkaarten

Er is echter nog één kleine uitzondering, en da tis opnieuw de sergeant met rang 4. De sergeant mag namelijk valse informatie afgeven. De speler mag zelf bepalen of hij een inlichtingenfiche op de sergeant legt. Hij mag zelfs een inlichtingenfiche op de sergeant leggen wanneer zijn nummer niet overeenkomt met dat van de inlichtingenkaart. Zo maak je lastiger voor je tegenstander om te bepalen met welke strijders je speelt tijdens deze ronde.

3. Missie wordt uitgevoerd

De startspeler begint met het raden van de strijders van de tegenstander. Allereerst probeert de startspeler de strijder te raden die onder missiekaart 1 ligt van de tegenspeler. Je verteld hardop welke rang strijder jij verwacht dat er onder zijn missiekaart ligt.

Vanzelfsprekend zijn er hierbij 2 opties, ofwel je hebt het juist geraden of je antwoord is foutief. Wanneer het antwoord juist is, dan schakel je de strijder van je tegenstander uit. Je mag daarvoor 2 stappen vooruit met je infiltratietoren. De strijder van de tegenstander trekt zich direct terug, de speciale eigenschap van die strijder mag niet meer gebruikt worden.

Spies & Lies infiltratietoren vooruit
Spies & Lies infiltratietoren vooruit

Maar stel het antwoord was foutief, dan krijgt de speler die geraden heeft geen infiltratiepunten. Steker nog, de verdedigende speler mag dan de strijder actief maken die zojuist foutief is geraden. De speciale eigenschap van die strijder wordt dan actief. De kapitein bijvoorbeeld, rang 6, zal je tegenstander 6 infiltratiepunten vooruit geven. Bij de maarschalk, rang 10, zijn dat er zelfs 10. Bij de maarschalk mag je er ook voor kiezen dat je tegenstander 5 infiltratiepunten achteruit gaat en jij er 5 vooruit mag. Zo heeft iedere strijder een unieke eigenschap die een twist aan het spel kunnen geven. Precies zoals we ook kennen uit het Stratego bordspel, waar je toch wat overeenkomsten mee kunt vinden.

Nadat de eerste missiekaart is geraden, mag de andere speler de eerste missiekaart van zijn tegenspeler raden. Zo gaat het om en om door totdat alle 4 missiekaarten van beide spelers geraden zijn.

Hoe win je Stratego Spies & Lies?

Het doel wat je hebt in Spies & Lies is om de vijandelijke vesting binnen te dringen met de dubbelspionne, de zwarte toren in het middelste spoor van het speelbord. Steeds wanneer je met je eigen infiltratietoren 10 punten behaald hebt, mag je de zwarte toren in beweging brengen. In de eerste ronde van het spel mag je maar één stap vooruit met de zwarte toren wanneer je aan de 10 punten komt. Maar in de tweede ronde mag je twee stappen en in de derde ronde 3 stappen. Steeds wanneer je infiltratietoren 10 punten behaald reset die weer naar 0 en moet je opnieuw 10 punten halen zodat je de zwarte toren weer kunt verzetten.

De eerste speler die de vlag van de vijand weet te bereiken is de winnaar van Spies & Lies. Het kan voorkomen, wat bij ons vaak gebeurt, dat je de vlag van de tegenstander niet weet te bereiken na drie rondes spelen. In dat geval wint de spelers die zijn zwarte infiltratietoren het verste richting de vestiging van de tegenspeler heeft staan.

Spies & Lies: strijder onder missiekaart

Onze mening en review over het spel Spies & Lies

Spies & Lies a Stratego story is een spel speciaal bedoelt voor twee spelers, waarbij je elkaars strijders probeert te raden. Een beetje zoals we dat kennen van het originele Stratego bordspel, maar daarbij loop je natuurlijk rond met je speelstukken. Grappig is dat de strijders gelijk zijn gebleven met dezelfde rangen en enigszins vergelijkbare eigenschappen. Wat is nu precies onze menging over het bordspel Spies & Lies?

Dit spelletje is vooral een tactisch en simpel spelletje waarbij je elkaars strijders probeert te raden en daarmee zoveel mogelijk infiltratiepunten probeert te verzamelen. Hoewel de eerste keer spelen wellicht wat lastig is, vooral doordat wij vinden dat de spelregels niet heel erg duidelijk overkomen, speelt het spel na een aantal keren lekker vlot. Het zal niet langer duren dan z’n 20 minuten speeltijd. En hoewel de regels complex zijn om te lezen, is het spel eigenlijk helemaal niet ingewikkeld. Eerder zelfs ontzettend simpel en steeds een herhaling van dezelfde regels per ronde die je speelt.

Na een aantal spellen ga je ook beter doorkrijgen hoe je je tegenstander te slim af kunt zijn, bluffen met je sergeant, je sergeant expres geen inlichtingenfiche geven, misschien wel ontdekken welke strijders de lievelingen van jouw tegenstander zijn, enzovoorts. Er blijft altijd een tikkeltje geluk aanwezig in dit spel, gezien je gewoon goed moet kunnen raden (een beetje gokken) wat jouw tegenstander voor strijders heeft liggen op zijn toneel. Sommige zijn af te leiden door tactisch te spelen, andere totaal niet waardoor de geluksfactor aanzienlijk blijft.