Eurovision Song Contest spel review: creëer de beste act!

Je bekijkt nu Eurovision Song Contest spel review: creëer de beste act!
Eurovision Song Contest bordspel review
Eurovision Song Contest bordspel
Eurovision Song Contest bordspel

In het Eurovision Song Contest spel ga je de allerbeste act proberen neer te zetten. Je probeert met jouw land de meeste punten binnen te krijgen voor bijvoorbeeld de opmaak van het podium, de styling van de kleding en het beste nummer. Om hiervoor punten te krijgen moet je vragen beantwoorden over het Eurovisie Songfestival. De vragen zijn gebaseerd op vroeger en nu. Zelfs vragen over het Songfestival in Nederland in 2021 zullen niet ontbreken.

Aantal spelers: 2 tot 6 personen
Speelduur: ongeveer 45 minuten
Uitgever: Just games
Genre: Partyspel

Het Eurovision Song Contest spel is verkrijgbaar bij bol.com.

Het doel van het Eurovision Song Contest spel is het neerzetten van de act met de meeste punten. Dit kun je doen door kaartjes te sparen met puntenaantallen. Deze kaartjes kun je krijgen door vragen over het Songfestival goed te beantwoorden. Er zijn zowel multiple choice vragen als open vragen. Ook zijn er enkele fotovragen toegevoegd aan het spel. Als je een echte Songfestival kenner bent is dit spel echt iets voor jou.

Inhoud van de doos van Eurovision Song Contest

• 6 pionnen
  • 1 dobbelsteen
  • 25 landkaarten (dubbelzijdig)
  • 24 finalekaarten
  • 449 quizvragenkaarten
  • 12 liedkaarten
  • 12 kostuumkaarten
  • 12 podiumkaarten
  • 12 instrumentkaarten
Eurovision Song Contest inhoud van de doos

Om te beginnen klap je het speelbord van Eurovision Song Contest het bordspel uit en zet je voor iedere speler een pion op een willekeurige plaats op het speelbord. De dobbelsteen wordt in het midden van de tafel gelegd, zodat iedereen er goed bij kan. De quizvragen worden geschud en er wordt bepaald met welke quizvragen gespeeld kan worden. Er zijn drie verschillende niveaus vragen. Je kunt alle soort vragen door elkaar doen, maar je kunt ook kiezen voor alleen maar makkelijke vragen of alleen maar moeilijke vragen. De 12 liedkaarten, kostuumkaarten, podiumkaarten en instrumentkaarten worden ook geschud en op stapels naast het speelbord gelegd. Bij elke stapel worden drie kaarten open gelegd. Waardoor je elke keer als je een vraag goed beantwoord kan kiezen tussen drie liedkaarten, drie kostuumkaarten, drie podiumkaarten en drie instrumentkaarten. Elke speler kiest twee landen waarmee hij of zij wil spelen. De finalekaarten worden alvast geschud en in de buurt klaargelegd. Dan is het tijd om het spel te starten.

Eurovision Song Contest spel landen
Eurovision Song Contest spel landen

Eurovision Song Contest spelregels en spelverloop

Voor het Eurovisie Songfestival spel heb je behoorlijk wat kennis nodig van het Songfestival door de jaren heen. Bij sommige vragen kun je gokken, omdat het multiple choice vragen zijn, maar het leukste is het om het spel te spelen met echte kenners van het Eurovisie Songfestival.

Eurovision Song Contest spelregels
Eurovision Song Contest spelregels

De startspeler dobbelt met de dobbelsteen en gaat het gegeven aantal plaatsen vooruit op het speelbord. De speler belandt met zijn pion op een bepaalde kleur. Deze kleur staat voor het soort kaart waarvoor je een vraag gaat beantwoorden. Dit kan een liedkaart, kostuumkaart, podiumkaart of instrumentkaart zijn. Eén van de andere spelers trekt een quizvraag van de stapel en stelt deze vraag aan de startspeler. Heeft hij of zij de vraag fout, dan is de beurt aan de volgende speler. Wordt de vraag juist beantwoordt. Dan mag de speler een kaartje trekken van de drie opengelegde kaarten bij de kleur die gedobbeld was.

Eurovision Song Contest bordspel vragen
Eurovision Song Contest bordspel vragen

Op deze kaart staan verschillende gegevens. Zo staat er een puntenaantal op, maar ook een heleboel cirkeltjes met een afbeelding erin. Bij de ene kaart zullen er meer cirkeltjes op staan dan de andere kaart. Voor de punten geldt dat hoe hoger het aantal punten is, des te beter het is. Naar de cirkeltjes moet je goed kijken, want als je meerdere kaarten met dezelfde cirkeltjes in bezit hebt aan het einde van het spel, verdien je bonuspunten.

Eurovision Song Contest spel
Eurovision Song Contest spel

De twee landen waar je voor speelt moeten een liedkaart, kostuumkaart, podiumkaart en een instrumentkaart hebben om de finale te kunnen spelen. De spelers mogen net zo lang om de beurt dobbelen en vragen beantwoorden tot iemand voor beide landen alle vier de kaarten heeft. Zodra de andere spelers voor minstens 1 van zijn landen alle vier de kaarten hebben start de finale.

In de finale worden de finalekaarten erbij gepakt. Deze worden één voor één omgedraaid en degene die als eerste roept dat hij de finalekaart wil hebben krijgt hem. Je mag echter voor elk land, maar drie finalekaarten hebben. Op de finalekaarten staan extra bonuspunten voor bijvoorbeeld het laagste aantal punten op een kostuumkaart van alle deelnemers aan het spel of de meeste aantal punten voor het lied. Als alle spelers hun finalekaarten hebben, wordt het spel beëindigt en zullen de punten worden geteld.

Het puntentellen gaat als volgt; eerst telt iedereen de punten die genoemd zijn op de liedkaart, kostuumkaart, podiumkaart en instrumentkaart bij elkaar op. Vervolgens kijk je hoeveel cirkeltjes op alle kaarten overeen komen en tel je daarvoor de bonuspunten op. De finalekaarten geven je nog eens extra bonuspunten. Alles bij elkaar is je totaaluitslag. Let erop dat je je totaaluitslag per land berekend en niet voor beide landen samen. De winnaar is namelijk degene die het hoogste aantal punten heeft voor één bepaald land.

Eurovision Song Contest review, onze mening

Sinds de film Costa van Johan Nijenhuis werd ik geprikkeld door het Songfestival. Het hoofdpersonage in deze film is namelijk helemaal weg van het Eurovisie Songfestival en draait de nummers helemaal grijs. Ik kwam er toen achter dat er zoveel prachtige liedjes zijn gemaakt in al die jaren dat het Songfestival al meegaat. Sindsdien deed ik best wel wat kennis op over het Songfestival en de liedjes.

Deze kennis blijk je heel hard nodig te hebben in het spel. Want alleen als je een vraag over het Eurovisie Songfestival juist kan beantwoorden verdien je een kaartje, waarmee je je act kan uitbreiden en uiteindelijk kan winnen. Het spel bevat een groot aantal multiple choice vragen, waardoor ook spelers met weinig kennis van het Songfestival kunnen winnen, maar Eurovision Song Contest is een spel wat je toch het leukste speelt met mensen die er verstand van hebben.

Het spel heeft een strak design met mooie speelkaarten. Alles is afgewerkt in de kleuren paars en blauw. Het speelbord en de speelkaarten zijn overzichtelijk en duidelijk. Ook de spelregels zijn heel begrijpelijk en je kunt het spel eigenlijk binnen een aantal minuten al spelen.

Door alle vragen over vroeger en nu maak je af en toe een ‘trip down memory lane’. Soms zingen we de nummers hardop mee of schreeuwen we over tafel; ‘Dat nummer ken je toch wel!’. Het enthousiasme bij het spel is groot. Zeker voor de Eurovisie Songfestival liefhebbers.

Het enige minpuntje dat we kunnen noemen aan het Eurovision Song Contest bordspel is de doos. Als je het spel met alle verschillende kaartjes wilt opruimen zijn er geen vakken in de doos, waardoor je alles er los in moet leggen. Grote kans dat bij de volgende keer dat je het spel gaat spelen alle kaarten door elkaar liggen en je eerst alles moet uitzoeken. Verder is dit spel een echte aanrader!

Het Eurovision Song Contest bordspel is verkrijgbaar bij bol.com.