O Mijn Goederen kaartspel review: produceer zoveel mogelijk goederen

Je bekijkt nu O Mijn Goederen kaartspel review: produceer zoveel mogelijk goederen
OMG - O Mijn Goederen kaartspel
OMG - O Mijn Goederen spel
OMG – O Mijn Goederen spel

OMG, oftewel O Mijn Goederen is een kaartspel met heel veel verschillende mogelijkheden. In dit spel kruip je in de rol van een ambachtslied die met behulp van zijn bedrijven allerlei goederen produceert. Met de bedrijven en goederen kun je overwinningspunten behalen om het spel te winnen.

OMG – O Mijn Goederen is te bestellen bij bol.com en 999Games.

In O Mijn Goederen is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk overwinningspunten behaald. De speler met de meeste overwinningspunten wint het spel. Deze overwinningspunten behaal je door bedrijven te bouwen en goederen te produceren. Je begint slechts met een kolenbranderij en een aantal grondstoffen en goederen. Tijdens het spel probeer je dit op te bouwen naar meer bedrijven die waardevollere goederen produceren. Dit doe je door kaarten te ruilen en je ambachtslied in te zetten in het juiste bedrijf.

Inhoud van het doosje van O Mijn Goederen

• 4 kaarten met kolenbranderij
  • 4 kaarten met ambachtslieden
  • 8 kaarten met assistenten
  • 94 grondstof-/gebouwen-/goederenkaarten

Om te starten met een spelletje O Mijn Goederen geef je iedere speler willekeurig een kolenbranderij. De kolenbranderijen zijn allemaal verschillend. Dat wil zeggen; je hebt bij iedere kolenbranderij andere grondstoffen nodig om kolen te produceren. Daarnaast geef je iedereen een ambachtslied en zorg je ervoor dat er 7 kaarten gedekt op de kolenbranderij liggen. Deze 7 gedekte kaarten stellen de geproduceerde goederen voor van de kolenbranderij.

Startopstelling met Kolenbranderij voor iedere speler

Ook schud je de assistentenkaarten en legt zoveel assistenten als je mag gebruiken (afhankelijk van het aantal spelers) in het speelveld neer. Deze assistenten kun je later in het spel kopen. Iedere speler krijgt ook nog eens vijf willekeurige kaarten in de hand. De overige kaarten worden geschud op een stapel gelegd in het speelveld. Met een ambachtslied, kolenbranderij met 7 gedekte kaarten en vijf handkaarten voor iedere speler kan het spel beginnen.

O Mijn Goederen spelregels en spelverloop

We hebben de speluitleg van O Mijn Goederen meerdere keren moeten lezen om het spel goed te begrijpen. De spelregels waren niet altijd even duidelijk, maar zodra je het spel enige keren gespeeld hebt, blijkt het uiteindelijk best wel makkelijk en leuk te zijn. Eén van de belangrijkste en inventieve dingen aan O Mijn Goederen is dat de speelkaarten zowel grondstoffen, goederen als bedrijven zijn. Heel slim gemaakt!

De eerste ronde begint met het wisselen van handkaarten. Heb je handkaarten die je niet kan gebruiken, omdat het grondstoffen zijn die jouw bedrijven niet verwerken, dan kun je deze wisselen voor nieuwe kaarten. Dit mag je aan het begin van de ronde één keer doen. Het maakt hierbij niet uit hoeveel kaarten je omwisselt. De kaarten die je kwijt wilt leg je op de aflegstapel en je trekt evenveel nieuwe kaarten.

Vervolgens krijgt iedere speler twee extra nieuwe kaarten met grondstoffen die hij of zij toe mag voegen aan de handkaarten. Direct daarna worden er kaarten omgedraaid en in het speelveld gelegd van de stapel die de pot vormt. Op sommige kaarten staan aan de linkerkant halve zonnetjes en op sommige kaarten niet. Het neerleggen van de grondstoffenkaarten in het speelveld gaat net zo lang door tot er twee halve zonnetjes zichtbaar zijn. Dit wordt de zonsopkomst genoemd.

Grondstofkaarten
Grondstofkaarten

Alle spelers mogen nu hun eigen ambachtslied bij een bedrijf plaatsen waarmee ze goederen willen produceren. In de eerste ronde is dit vanzelfsprekend alleen de kolenbranderij waar dit bij kan, maar in een later stadium moet je echt kiezen uit verschillende bedrijven. Voor het produceren van goederen heb je grondstoffen nodig die op je handkaarten kunnen staan of in het speelveld kunnen liggen. De kaarten in het speelveld kun je vrij gebruiken en de handkaarten leg je af als je iets gaat produceren. De spelers moeten dus goed kijken waar ze het ambachtslied neerleggen of ze de grondstoffen hiervoor wel hebben.

Dan zijn er ook nog twee verschillende kanten waarop je het ambachtslied kan neerleggen. Je kan zuiver produceren, waarbij je alle grondstoffen moet betalen en dan twee goederen kan innen. Je kan er ook voor kiezen om slordig te produceren. Als je die kant van de ambachtsliedkaart gebruikt, hoef je één grondstof minder te betalen, maar produceer je ook één goed minder.

Als je het ambachtslied geplaatst hebt bij een bedrijf, dan mag je ook nog één handkaart kiezen om te gaan bouwen. Op de handkaarten staan verschillende bedrijven die allemaal verschillende grondstoffen nodig hebben om iets te produceren. De bedrijven kosten geld en dit geld staat in de linkerhoek bovenaan. Je legt het te produceren bedrijf gedekt op tafel, waarna het spel verder gaat naar de zonsondergang.

Tijdens de zonsondergang komen er weer grondstoffenkaarten op tafel net zo lang tot er weer twee halve zonnetjes te zien zijn. Dan is de zonsondergangsfase afgesloten. De laatste fase is de fase waarin je gaat produceren en bouwen.

De actieve speler begint met het produceren van goederen bij het gebouw waar zijn ambachtslied ligt. Hij legt de benodigde grondstoffen af of gebruikt grondstoffen van het speelveld. Als hij kan voldoen aan de vraag aan grondstoffen krijgt hij goederen gedekt op zijn bedrijf gelegd. Vervolgens wordt de productieketen gestart. Bij de productieketen mag je nog meer goederen gedekt op het bedrijf leggen als je de juiste handkaarten bezit. Welke handkaarten je daarvoor moet hebben staat in de rechter hoek onderaan tussen de twee kettingen.

Opbouwen van bedrijven om productie te verbeteren

Vervolgens ga je het bedrijf dat je gekozen had bouwen. Dit doe je door te betalen wat er in de bovenhoek van de kaart staat. Je geld zijn de verschillende goederen op je bedrijven. Bij sommige bedrijven is een goed één munt waard, maar bij andere bedrijven kan een goed veel meer per stuk waard zijn. Je legt de hoeveelheid kaarten die je nodig hebt om het bedrijf te bouwen af. Alle passieve spelers mogen deze fase ook uitvoeren en daarna start de volgende ronde met een nieuwe actieve speler.

In plaats van een bedrijf kopen kun je er ook voor kiezen om een assistent te kopen. Dit doe je altijd in plaats van een bedrijf. Voor een assistent moet je ten eerste geld betalen, maar heb je ook een bepaalde combinatie van bedrijven nodig. Een assistent leg je vast bij één bepaald bedrijf en scoort elke ronde extra goederen voor je. Met een juiste combinatie van het ambachtslied en de assistent neerleggen kun je een leuke keten maken, waarmee je veel waardevolle goederen kunt scoren.

Assistenten voor extra productie
Assistenten voor extra productie

Einde van het spel O Mijn Goederen

Het spel O Mijn Goederen loopt ten einde als één van de spelers zijn achtste bedrijf bouwt. Zodra dit gebeurd is, volgt er nog één volledige ronde. In deze ronde zijn alle bedrijven actief, zelfs zonder ambachtslied. Je kunt op het laatst dus nog snel van je minst waardevolle goederen, duurdere producten maken. Als de ronde is afgelopen gaat iedereen zijn overwinningspunten tellen.

Overwinningspunten staan afgebeeld in de rechter bovenhoek van de kaarten. Je telt de overwinningspunten van alle bedrijven en van de eventuele assistent(en) die je hebt bij elkaar op. Vervolgens krijg je voor de goederen die je geproduceerd hebt ook nog overwinningspunten. Je telt de waarde van de goederen bij elkaar op en deelt dit door 5. Altijd naar beneden afronden. Dit is het aantal overwinningspunten dat er nog bij komt. De speler met de meeste overwinningspunten wint het spel O Mijn Goederen.

O Mijn Goederen review, onze mening

Het duurde even voordat we door hadden hoe dit spel in zijn werk gaat. Meerdere keren de spelregels doorlezen en alvast het één en ander proberen was de oplossing. Het ingewikkelde aan het spel is eigenlijk dat de grondstofkaarten ook bedrijfskaarten zijn en ook goederen zijn die je hebt geproduceerd. Je kunt er ook nog eens mee betalen als je een bedrijf koopt. Het zijn kaarten die alles in één zijn. Heel inventief, maar het maakt het wel ingewikkeld.

Toen we eenmaal begrepen hoe het spel gespeeld moet worden, kwamen we erachter hoe leuk dit kaartspel is. Een klein doosje voor een klein prijsje, maar een zeer compleet en uitgebreid spel. Een kaartspel dat je na één keer spelen graag nog een keer wil doen en een zeer verslavend effect heeft.

De titel OMG (O Mijn Goederen) zette ons vooraf wel even aan het denken. Wat een rare titel. Waarom niet gewoon de volledige titel, zonder de afkorting. De afkorting wordt in het Engels namelijk ook wel gebruikt voor ‘oh my god’. Eigenlijk doet de titel volgens ons gewoon afbreuk aan het geweldige spel. Naar onze mening had het spel gewoon O Mijn Goederen kunnen heten, maar dan zonder de afkorting ook nog eens te noemen op het doosje. Verder is het doosje mooi vormgegeven. De illustraties hebben een mooie stijl.

Kortom; een kaartspel waarbij je veel krijgt voor weinig geld. Een echte ‘must-have’ voor elke bordspelfanaat!

OMG – O Mijn Goederen is verkrijgbaar bij bol.com en 999Games.