Micro Macro – Crime City review: moorden in een overvolle stad

Je bekijkt nu Micro Macro – Crime City review: moorden in een overvolle stad
Micro Macro Crime City review
MicroMacro Crime City
MicroMacro Crime City

Micro Macro – Crime City is een heel anders spel dan je gewend bent. Het is het beste te omschrijven als een coöperatief detectivespel en heeft wel iets weg van een escape room. In deze stad probeer je echter niet te ontsnappen, maar los je moorden op waarvan je hints krijgt op speciale kaartjes in enveloppen. Micro Macro onderscheidt zich van andere spellen en heeft dan ook dik verdiend een Speelgoed van het Jaar 2021 prijs in ontvangst mogen nemen.

Aantal spelers: 1 tot 4 personen
Vanaf 12 jaar en ouder
Genre: Coöperatief detectivespel

Het doel van Micro Macro – Crime City is het oplossen van alle 16 moorden die in enveloppen zijn aangeleverd in de doos. Het begint met een makkelijke moord, maar al snel loopt het niveau op en krijg je de meest moeilijke kwesties voor je kiezen. Alle moorden zijn op te lossen met de enorme poster in zwart-wit.

Micro Macro vergrootglas
Micro Macro vergrootglas

Inhoud van de doos van Micro Macro – Crime City

• 1 zwart-witte poster van een stad
  • 120 onderzoekskaarten met 16 moorden
  • 1 vergrootglas
Micro Macro inhoud van de doos
Micro Macro inhoud van de doos

Om te beginnen zorg je ervoor dat je een goede plaats hebt om je stadsposter uit te leggen. De poster is 75 centimeter bij 110 centimeter en heeft wel wat oppervlakte nodig om alles goed te kunnen zien. Als je poster een mooie plaats heeft, pak je de onderzoekskaarten uit de doos. Elke moord heeft een envelop met de onderzoekskaarten erin. De envelop is doorzichtig, waardoor je de titel van het onderzoek al kunt zien. Ook de moeilijkheid is afgebeeld, zodat je de enveloppen op volgorde kunt leggen. Daarna lees je de spelregels goed door, zodat je de bedoeling van de enveloppen begrijpt.

Micro Macro voorbeeld
Micro Macro voorbeeld

Micro Macro – Crime City spelregels en spelverloop

Eigenlijk heeft Micro Macro – Crime City helemaal niet zoveel spelregels. Het spel is een kwestie van gewoon beginnen. Je start het spel met de introductie moordzaak. Dit is ook gelijk de makkelijkste moord die je gaat oplossen. In deze envelop zitten kaartjes met veel uitleg, waardoor het spel duidelijk wordt. De eerste vraag in de envelop is vaak waar het vermoorde lichaam zich bevindt. Je gaat dan op zoek naar waar de moord is gepleegd op de stadskaart. Als je het hebt gevonden, mag je het kaartje omdraaien en krijg je iets meer informatie en een nieuwe vraag. De meeste enveloppen bevatten zo’n vijf kaartjes met vragen die je meenemen, stap voor stap om de moord op te lossen.

Micro Macro introductie spel
Micro Macro introductie spel

Als je de introductie moord hebt opgelost, ga je beginnen aan het echte werk. De nieuwe envelop met kaartjes geeft minder informatie over de moord. In deze zaken zal je meer dingen zelf uit moeten zoeken. Elke envelop is weer een stukje moeilijker. Om de details op de stadskaart goed te kunnen zien, kun je gebruik maken van het vergrootglas. Het spel is afgelopen als je alle moordzaken hebt opgelost.

Micro Macro introductie spel deel 2
Micro Macro introductie spel deel 2

Micro Macro – Crime City review, onze mening

Zoals al eerder gezegd is Micro Macro – Crime City niet een spel zoals alle andere spellen. Het is een nieuw concept en doet denken aan de escape rooms, waar je ook puzzels op moet lossen. Het oplossen van de moordzaken is in het begin van het spel nog best goed te doen, maar zodra er meerdere sterren op de kaartjes komen te staan en dus de moeilijkheid toeneemt, wordt het erg goed zoeken op de stadskaart om erachter te komen hoe de moord is gepleegd. Het spel is zeker niet gericht op jonge kinderen.

De vormgeving van Micro Macro – Crime City is simpel, maar doeltreffend. Het spel is volledig in zwart-wit en dit is maar goed ook, want met een stadskaart met heel veel kleuren was het nog chaotischer geworden. Voor het spel staat 30 minuten om het te voltooien, maar ik kan zeggen dat je hier wel een avondje mee zoet bent. Plan maar gerust wat meer tijd in om alle 16 moorden op te lossen.

Het spel is alleen te spelen, maar ook met 2 of 3 andere mensen. Als je met andere mensen speelt loop je echter wel tegen een aantal problemen aan. Er is maar één vergrootglas en weinig plaats rondom de stadskaart om de gebeurtenissen echt goed te bekijken. Wij raden aan om het spel met niet meer dan twee personen te spelen, zodat je er beide veel plezier aan beleeft.

Dit coöperatieve detectivespel is weer eens wat anders en zeker een mooie nieuwkomer in de spelletjeswereld. Er is ondertussen zelfs al een tweede versie van het spel uitgekomen; Micro Macro – Crime City – Full House. Als je klaar bent met dit eerste spel kan je meteen in nieuwe moordzaken duiken. Het enige jammere aan het spel is dat als je het uitgespeeld hebt, het niet nogmaals te gebruiken is. Je weet dan natuurlijk al het antwoord op alle moorden.

De conclusie is dat Micro Macro – Crime City een enorme aanrader is als je van puzzelen, escape rooms en detectivespellen houdt. Wat ons betreft kan deze dus zeker niet ontbreken in je spelletjeskast.