Boonanza kaartspel review: plant en oogst bonen

Je bekijkt nu Boonanza kaartspel review: plant en oogst bonen
Boonanza kaartspel review
Boonanza kaartspel
Boonanza kaartspel

Het stond al een tijdje op ons verlanglijstje, maar het kwam er maar niet van het spel aan te schaffen en te spelen. Boonanza leek ons één van die leuke ‘filler games’ die je even tussendoor speelt en waar je heel veel plezier aan beleeft. Niets bleek minder waar. Boonanza kan nu al bestempeld worden tot één van onze favoriete snelle kaartspelletjes. Elke keer is het spel weer anders en met de juiste tactiek word je een kampioen in bonen planten en oogsten.

Aantal spelers: 3 tot 5 personen
Speelduur: ongeveer 45 minuten

Boonanza is verkrijgbaar bij bol.com, 999Games en Amazon.nl.

Het doel van Boonanza is het genereren van zoveel mogelijk munten. Deze munten kun je verdienen door bonen te oogsten. Vooraf moet je de bonen planten om ze te kunnen oogsten. Van elke soort boon probeer je zoveel mogelijk bonen te planten, want hoe meer je plant, hoe meer munten je oogst gaat opleveren. Aan het einde van het spel wint de speler met de meeste munten het spel Boonanza.

Boonanza tijdens het spel
Boonanza tijdens het spel

Inhoud van het doosje van Boonanza

• 104 bonenkaarten
  • 5 dubbelzijdige vellen met bonenvelden
  • 6 fasekaarten, waarvan 2 met startspeler erop
Boonanza inhoud van de doos
Boonanza inhoud van de doos

Om te beginnen met het kaartspel Boonanza deel je elke speler een dubbelzijdig bonenveld uit. Het ligt aan het aantal spelers dat meedoet, welke kant van het dubbelzijdige vel je nodig hebt. Wij speelden het spel met drie spelers en mochten daarom de kant met drie bonenvelden gebruiken. Vervolgens schud je de bonenkaarten goed door elkaar en zorgt ervoor dat elke spelers vijf handkaarten krijgt. De overige kaarten komen in het midden op de tafel. Elke speler krijgt ook een fasekaart, waar de speluitleg nog eens kort en krachtig op staat. Op sommige fasekaarten staat aan de achterkant dat je startspeler bent. De speler met deze fasekaart mag dus beginnen.

Boonanza startopstelling
Boonanza startopstelling

Boonanza spelregels en spelverloop

In het spel Boonanza gaat elke beurt hetzelfde. De speler begint met het aanleggen van de voorste kaart die hij of zij in zijn of haar hand heeft. De speler is verplicht deze kaart op een leeg of vol bonenveld te plaatsen. Op een leeg veld kun je je bonenkaart meteen plaatsen. Op een vol veld moet de kaart hetzelfde zijn als de kaarten die er al liggen. De tweede handkaart mag ook aangelegd worden op een bonenveld, maar dit hoeft niet.

Boonanza spelregels
Boonanza spelregels

Vervolgens draait de actieve speler twee kaarten om van de trekstapel. Hij kiest ervoor om de bonenkaarten die hij omdraait aan te leggen of ze te verhandelen. Als je ze kan aanleggen bij één van de bonenvelden dan is de keuze snel gemaakt. Kan je ze niet aanleggen, dan is het verhandelen of zelfs weggeven van de kaarten een goede optie. Andere spelers mogen bijvoorbeeld bieden wat ze willen geven voor de omgedraaide kaarten. Jij beslist uiteindelijk of je de kaart weggeeft aan de ander of toch zelf houdt. Alle kaarten die je binnenkrijgt van andere spelers of omdat je ze gehouden hebt moeten vervolgens op een bonenveld worden geplaatst.

Boonanza voorbeeld speelbeurt met fasen
Boonanza voorbeeld speelbeurt met fasen

Aan het einde van de beurt vul je je handkaarten weer aan met drie nieuwe kaarten. Deze moeten op volgorde gepakt worden en moet je altijd onderaan je handkaarten stapel steken. Je mag een kaart van de trekstapel nooit ergens tussen de andere kaarten stoppen. Je handkaarten houden dezelfde volgorde aan.

Boonanza handkaarten
Boonanza handkaarten

In de loop van het spel raken je bonenvelden vol en zal je bonen moeten gaan oogsten. Op de bonenkaarten staat precies uitgelegd hoe dit moet. Heb je bijvoorbeeld twee bonenkaarten van het getal acht, dan mag je deze oogsten en hou je hier één munt aan over. De munten staan achterop de bonenkaarten, dus bij het oogsten van bonenkaarten met het getal acht, draai je je bonenkaart om en neem je één munt voor jezelf en leg je de andere bonenkaart met munt op de aflegstapel. Kaarten van de aflegstapel komen in een nieuwe ronde weer aan de beurt.

Boonanza kaarten spelen
Boonanza kaarten spelen

Moet je een kaart aanleggen op een bonenveld, maar heb je geen plaats voor de kaart. Dan ben je verplicht een veld te oogsten. Dit moet ook als de hoeveelheid kaarten die er ligt nog helemaal geen munten opbrengt. In dit geval leg je alle kaarten op de aflegstapel.

Het is slim om in de gaten te houden welke kaart je eerste handkaart is en of je deze aan kan leggen. Anders moet je ervoor zorgen dat deze kaart voordat je zelf aan de beurt bent uit je hand is door hem aan te bieden als ruilmiddel voor een kaart die je wel nodig hebt.

Als de kaarten van de trekstapel allemaal op zijn is er één ronde voorbij. De aflegstapel wordt opnieuw geschud en het spel gaat door voor een tweede ronde. Vaak is deze ronde iets sneller, omdat er al heel wat kaarten geoogst zijn of op de bonenvelden liggen. Als ook deze ronde klaar is, volgt er nog een derde en laatste ronde. Wanneer in deze laatste ronde de kaarten op de trekstapel op zijn stopt het spel meteen.

Boonanza rij bonen compleet
Boonanza rij bonen compleet

Einde van het spel Boonanza

Als het spel gestopt is, mag je al je bonenvelden nog oogsten. Je kunt dus het geld voor de bonenkaarten die je nog hebt liggen nog verdienen. Handkaarten en kaarten die niks meer opleveren bij het oogsten komen op de aflegstapel. Vervolgens telt elke speler het aantal munten dat hij of zij heeft ontvangen door de bonenoogst. De speler met het meeste aantal munten wint Boonanza.

Boonanza kaartspel review, onze mening

Onze verwachtingen over het kaartspel Boonanza kwamen zeker uit. Een vlot spelletje met een berg bluf en tactiek. We speelden het direct de eerste keer al meerdere beurten achter elkaar. Zo leuk was het spelletje. We houden van de manier waarop je kan sparen en oogsten in dit spel. Kies je ervoor om zo snel mogelijk je munten te innen, of speel je nog even door en kan je straks een grotere oogst nemen? Deze vraag word je steeds weer gesteld in het sympathieke spelletje.

Het doosje van Boonanza is knalgeel en oogt erg vrolijk. De 104 bonenkaarten die in het doosje zitten zijn leuk gethematiseerd. Voor elke boon is een naam verzonnen. Zo is er de bruine boon, de vuurboon en de kidneyboon. Sommige herken je uit je eigen moestuin en andere bonen zijn leuke fantasieën. Ook de munten zijn grappig vormgegeven op de achterkant van de bonenkaart. Het velletje met de bonenvelden viel ons een beetje tegen. Het is een dun stukje papier wat makkelijk scheurt of kapot gaat. Wij hadden dan ook liever gezien dat 999 games hier een steviger kartonnen bordje van had gemaakt, maar begrijpen dat dit niet kan voor de prijs van het product.

Er zijn ook fasekaarten meegeleverd met het spel. Op deze kaartjes staat beknopt een samenvatting van het spel en wat er precies gebeurd in elke fase die je uitvoert als je actieve speler bent. In het begin lijkt het handig en nuttig, maar al snel ken je de regels zo goed uit je hoofd, dat het kaartje niet meer nodig is. De enige reden waar de fasekaarten handig voor zijn, is het kiezen van een startspeler. Op de achterkant van sommige fasekaarten staat namelijk dat je de startspeler bent. Als je de juiste kaart kiest mag jij beginnen.

In het spel moet je de juiste keuzes maken bij het onderhandelen. Geef je de andere speler een kaart cadeau om jouw bonenveld uit te breiden of help je die speler dan te goed op weg? Misschien word je er zelf wel beter van als je een kaart weggeeft, omdat je dan in je eigen beurt niet die onhandige kaart moet planten in je bonenveld. Het hele spel bestaat uit deze overwegingen en maakt het ontzettend spannend. Een klein beetje geluk dat je de juiste kaarten op de juiste volgorde trekt komt er ook wel bij kijken.

Wij zijn in ieder geval helemaal weg van dit snelle kaartspel en kijken al uit om de uitbreidingen van dit spel aan te schaffen. Dat zorgt vast voor nog meer uren speelplezier.