Outlaws Last man standing spel review

Je bekijkt nu Outlaws Last man standing spel review
Outlaws spel review
Outlaws spel
Outlaws spel

Outlaws is een sluw strategisch spel waar je slim moet spelen en vooral ook goed moet onthouden wat je tijdens het spel ziet gebeuren. In dit spel draait het erom dat jij de president wordt en middels één van de drie methoden de winst op je eist. Dat kan op een vredelievende en eerlijke manier, een oneerlijke manier maar ook op een smerige manier. Drie paden naar de winst, maar niet allemaal even netjes.

In dit spel review over Outlaws lees je hoe je Outlaws speelt en wat onze mening is over die bordspel uitgegeven door 999Games.

Outlaws: Last man standing
Geschikt voor 2 spelers
Ongeveer 15 minuten speeltijd

Outlaws is verkrijgbaar bij bol.com en 999Games.

Het doel van Outlaws

In Outlaws speel je met 10 karakters, die ieder een eigen unieke eigenschap hebben en je kunnen helpen om de winst te behalen. Dat kan op drie verschillende manieren. Een eerlijke, oneerlijke en een smerige manier.

De eerlijke manier

Het verhaal in Outlaws gaat over een presidentsverkiezing waarbij iedere stem telt. Lukt het jou om jouw gouverneur de meeste stemmen te laten bedachten en weet hij het juiste fiche te bemachtigen, dan win je.

De oneerlijke manier

Je gebruikt jouw huurmoordenaar om de gouverneur van je tegenstander te elimineren. Niet helemaal netjes, maar het bezorgt jou wel de winst.

De smerige manier

Lukt het jou om de huurmoordenaar van je tegenstander op het juiste moment uit te schakelen door je sheriff slim op te stellen in de buurt van jouw gouverneur, ook dan kun je de winst pakken.

In het kort: je probeert middels één van de drie omschreven methoden de winst op je te nemen. Dat doe je door je 10 karakters zo goed mogelijk te spelen en goed te onthouden welke acties je tegenstander uitvoert, dat zodat je erachter komt waar de karakters van je tegenstander op dat moment zijn. Dat betekent goed onthouden en daarop de juiste tactische handelingen uitvoeren.

Wat zit er in de doos van Outlaws

Het doosje zelf is goed gevuld met veel spelmateriaal wat er verder allemaal goed uit ziet. Het engie wat in onze ogen niet zo praktisch is, is de inlay. Wij begrijpen ook eigenlijk niet helemaal hoe je die goed kunt gebruiken. het makkelijkste is om de inlay gewoon plat te maken, waardoor alles beter in het doosje past.

Wat vinden we precies in het doosje van Outlaws?

• 10 karakters met voetjes voor de rode speler
  • 10 karakters met voetjes voor de groene speler
  • 17 voorwerpen (3 kogels, 3 handboeien, 6 stemmen, 4 bluffiches, 1 verkiezingsfiche)
  • 6 krantenkoppen
  • 2 overzichtskaarten
  • 20 dubbelzijdige karakterfiches

Voorbereiden voor een spel Outlaws

Iedere speler neemt zijn eigen 10 karakterkaarten in de juiste kleur (rood en groen). De speler kiezen daarvan 8 kaarten die ze in een lange rij op tafel uitzetten tegenover elkaar. Twee karakters per speler moeten in de saloon blijven, die worden open neergezet of neergelegd zodat beide spelers de karakters van elkaar kunnen zien.

Outlaws spelopzet
Outlaws spelopzet

Iedere speler krijgt daarnaast 1 kogelfiche, 1 handboeienfiche en 3 krantenkoppen. De resterende 13 voorwerpen worden geschud en op een stapel gelegd. Tussen de 8 karakters van de spelers in worden 8 fiches naast elkaar gelegd. Tussen ieder karakter van de groene en rode speler komt er zo precies één te liggen. Die kunnen tijdens het spel worden bekeken of bemachtigd door de spelers.

De startspeler wordt bepaald doormiddel van loting.

Hoe speel je Outlaws

Ik probeer hier globaal toe te lichten hoe je Outlaws speelt. De handelingen die je kunt verrichten zijn eenvoudig, maar wat Outlaws wel wat lastiger maakt bij de eerste paar spellen is dat je goed moet begrijpen wat de verschillende karakters kunnen. Daar is een overzicht blad voor bijgevoegd wat per karakter in een paar regels uitlegt wat ze kunnen, handig voor tijdens het spel en tijdens de eerste spellen ook echt nodig. Het duurt best een aantal spellen voor je door hebt hoe je de karakters goed kunt gebruiken of combineren.

Tijdens een speelbeurt mag een speler steeds twee handelingen uitvoeren, dat mag ook twee keer dezelfde handeling zijn. In totaal zijn er vier verschillende handelingen, die ik verder kort zal toelichten. Dat zijn de handelingen verplaatsen, een fiche bekijken, een fiche nemen en de eigenschap van een karakter gebruiken.

Verplaatsen

Bij de actie verplaatsen mag je twee karakters van jezelf met elkaar wisselen, dat mag je zelfs doen buiten het zicht van de andere speler. Zo kun je karakters die bekend zijn voor je tegenstander weer laten verdwijnen. Je mag ook wisselen tussen karakters uit de saloon, die aan de zijkant van het spel staan. In dat geval pak je twee kaarten uit het spel en één uit de saloon en wisselt ze buiten het zicht van je speler hoe je dat wilt.

Een fiche bekijken

Toon je eigen karakterkaart en neem vervolgens het fiche wat voor je karakterkaart ligt om te bekijken, vervolgens leg je het fiche weer gesloten terug. Je tegenstander weet nu wel waar jouw karakter staat, maar jij weet wat voor fiche er ligt en of dat een interessant fiche is om te nemen.

Outlaws fiche karakters volgen
Outlaws fiche karakters volgen

Een fiche nemen

Je mag het fiche wat voor je kaart ligt nemen. Je moet dan wel eerst noemen wat voor fiche het is. Je draait vervolgens je karakterkaart om en mag draait het fiche om. Komt het fiche overeen met wat je dacht dat het was, dan mag je het fiche in je eigen voorraad nemen. Maar, niet iedere karakterkaart kan alle soorten fiches oppakken.

De eigenschap van een karakter gebruiken

Ieder van de 10 karakterkaarten heeft een unieke eigenschap waarvan je de eigenschap kunt gebruiken wanneer je deze actie toepast. Je draait dan je karakterkaart om en oefent de actie uit. De huurmoordenaar kan bijvoorbeeld de gouverneur elimineren, de verkoper kan fiches in het spel wisselen, de danseres kan karakterkaarten van de tegenstander verplaatsen, enzovoorts.

Outlaws gouverneur
Outlaws gouverneur

Onze mening en review over het spel Outlaws Last man standing

Maar wat vinden wij nou eigenlijk van Outlaws, we proberen onze mening in een kort stukje met jou te delen. In eerste instantie mag zeker gezegd worden dat Outlaws een fraai vormgegeven twee speler bordspel is. Alle details in het artwork ziet er mooi uit en daar is zeker aandacht aan besteed. We gaven al aan dat het doosje met de inlay een kleine tegenvaller was, want hoe pas je de speelstukken daar nu op de beste manier in? Het resultaat is dat wij de inlay niet gebruiken.

Outlaws is een origineel spel en werkt ontzettend goed voor twee speler, ieder karakter heeft eigenschappen en acties die je op de best mogelijke manier probeert te combineren om je tegenstander te slim af te zijn. De regels van het spel zijn eenvoudig en toegankelijk, maar die eigenschappen van de karakters maken het wel vrij complex. Het is best pittig om die regels eigenschappen goed te begrijpen in de eerste paar spellen en voor ons voelde het alsof we niet helemaal wisten waar we mee bezig waren. Dat is op zich niet erg, maar houdt er dus wel rekening mee dat je echt even moet inkomen en leren. Geen spel wat direct voor vanzelf spreekt zoals Carcassonne, Catan of Ticket to Ride.

Door die complexe regels begrijp je waarschijnlijk al dat er echt heel veel mogelijkheden en combinaties te maken zijn. Je kunt bluffen, elkaar bewust dwars zitten, stiekem wisselen met karakterkaarten, enzovoorts. Wat betreft strategie kun je alle kanten op en dat maakt dit spel voor slimmeriken interessant.

Overall vinden wij Outlaws niet een heel toegankelijk bordspel door die lastige eigenschappen en combinaties die je moet leren. Wel is het zeker vermakelijk en gewoon totaal wat anders dan menig ander bordspel waardoor het zich ook wel weer onderscheid. Het fijne is dat een spel soms maar enkele minuten tot hooguit 15 of 20 minuten duurt. Je hebt dus snel tijd voor een revanche. Vind je het niet erg om jezelf door de regels te worstelen en wat tijd te investeren om alle regels onder de knie te krijgen, dan is Outlaws zeker het proberen waard.