Pearls Kaartspel review: duiken naar parels en halskettingen creëren

Je bekijkt nu Pearls Kaartspel review: duiken naar parels en halskettingen creëren
Pearls Kaartspel Review
Pearls kaartspel
Pearls kaartspel

In de grote oceaan duik je naar de mooiste parels voor in je verzameling. Er zijn parels met en hoge waarde, maar ook parels die minder opbrengen. In dit uitdagende kaartspel ga je ervoor zorgen dat je zoveel mogelijk punten scoort met de parels die jij verzamelt. Pearls heeft eenvoudige regels, maar kent tal van mogelijkheden om het spel te winnen of verliezen

Aantal spelers: 2 tot 6 personen
Vanaf 6 jaar en ouder

Pearls is verkrijgbaar bij bol.com, 999Games en Amazon.nl.

Het doel van het kaartspel Pearls is het behalen van zoveel mogelijk punten met je setjes parels die jij verzamelt. Verzamelen doe je door kaarten met parels van dezelfde kleur te kopen van de trekstapel en ze vervolgens in een set te verkopen. Als je halskettingen scoort, behaal je nog meer bonuspunten. Maar pas op, want aan het einde van het spel zijn al de kaarten die je nog in je hand hebt minpunten.

Inhoud van de doos van Pearls

• 100 parelkaarten
  • 10 halskettingkaarten
Pearls: inhoud van de doos
Pearls: inhoud van de doos

Om Pearls te spelen, begin je met het schudden van de 100 parelkaarten. Speel je het spel met niet zoveel deelnemers, dan is er de mogelijkheid om bepaalde kaarten uit het spel te halen, zodat het spel iets vlotter speelt. Dit is in principe niet nodig en wij spelen het spel graag met de gehele stock van 100 parelkaarten. Als de kaarten geschud zijn deel je elke speler 6 kaarten uit en leg je de rest van de trekstapel in het midden van de tafel. Daar haal je nog eens 6 kaarten af om naast de trekstapel op rij neer te leggen. De halskettingkaarten worden ook open en bloot op tafel gelegd, zodat iedereen ze kan zien. Dan kan het spel beginnen.

Pearls: startopstelling
Pearls: startopstelling

Pearls spelregels en spelverloop

Bij Pearls heb je iedere beurt twee keuzes; je kiest kaarten uit de zes openliggende kaarten en neemt deze in je hand of je speelt een set van kaarten en neemt daar eventueel de bijbehorende halskettingkaart bij. Als je kiest voor het trekken van kaarten mag je alle kaarten van eenzelfde kleur pakken en aan je hand toevoegen. De kleuren staan voor een bepaalde waarde. Zo zijn de gele kaarten 1 punt waard en de roze kaarten 5 punten waard. De jokers zijn grijs en hebben een waarde van 0. Des te hoger de waarde, des te meer punten je ook kunt halen in het spel. Je moet ze echter nog wel spelen om de waarde ervan ook te krijgen.

Bij het trekken van kaarten moet je rekening houden met het feit dat je maar 10 handkaarten mag hebben. Heb je al 6 kaarten in je hand en wil je 5 rode kaarten trekken, dan mag dat niet. Je zou dan de limiet van 10 handkaarten overschrijden. Je moet ook altijd alle kaarten van dezelfde kleur nemen. Je kunt dus niet zeggen dat je maar 4 van de 5 rode kaarten neemt, want ook dit mag niet. In het geval dat je niks kunt trekken, moet je dus kaarten gaan spelen.

Pearls halskettingkaarten
Pearls halskettingkaarten

Bij het spelen van kaarten neem je alle kaarten van dezelfde kleur uit je hand en legt ze op een stapel op tafel. Deze stapel wordt de telstapel genoemd. Bij het spelen van 4, 5, 6, 7, 8 of 9 kaarten heb je de mogelijkheid om een halskettingkaart te verdienen. Leg je bijvoorbeeld 6 gele kaarten op je teltafel, dan verdien je de halskettingkaart van 6. Deze halskettingkaart geeft 6 bonuspunten op het einde van het spel. Je mag altijd kaarten afleggen op je telstapel, ook als je maar 1 kaart van die kleur hebt. Met het afleggen van kaarten, raakt je hand weer leger en kun je weer nieuwe kaarten trekken van de rij voor je in het midden van de tafel.

Pearls Halskettingkaart nemen
Pearls Halskettingkaart nemen

Er is ook een joker in het spel. Dit zijn de grijze kaarten met een waarde 0. Als je de grijze kaarten uit de rij wil halen van tafel, moet je ook direct alle kaarten die grijs zijn pakken. Bij het afleggen van de kaarten op de telstapel kun je naast kleurenkaarten ook een grijze kaart toevoegen als joker om bijvoorbeeld het aantal van een halskettingkaart te halen. Grijze kaarten leveren echter geen punten op, omdat ze een waarde van 0 hebben, maar kunnen je dus helpen om bonuspunten te verzamelen.

Wanneer de trekstapel leeg is of alle halskettingkaarten op zijn, wordt er nog één ronde gespeeld inclusief de speler die het opmaakte. Je kunt in die ronde alleen nog maar kaarten afleggen en geen kaarten meer trekken. Dit zou ook heel onverstandig zijn, want handkaarten leveren aan het einde minpunten op.

Om te weten wie het spel heeft gewonnen, tel je alle punten op de kaarten op je telstapel bij elkaar op. Vervolgens tel je de waardes van de kaarten in je hand bij elkaar op. Deze laatste waarde trek je van de eerdere waarde af en je hebt de uitslag van een spel Pearls. Heb jij de meeste punten gescoord met het duiken naar parels?

Pearls review, onze mening

Het kaartspel Pearls is een zeer compact spelletje dat makkelijk mee te nemen is. Het zit in een doosje, wat makkelijk in je tas past en daardoor overal te spelen is. De illustraties op de verpakking nemen je mee in de wereld van parelduiken. Alle kaarten hebben mooie glanzende parels erop en van die parels worden prachtige halskettingen gemaakt. Het thema sprak ons zeer aan en maakt het spel visueel.

De regels van het kaartspel zijn zeer eenvoudig en makkelijk te begrijpen. Je hebt het spel binnen een minuut uitgelegd aan een deelnemer en kan dan al meteen beginnen met spelen. Daarom is het spel ook vanaf 6 jaar, omdat ook zij al snel een spelletje mee kunnen spelen. Maar dat de spelregels simpel zijn, doet niks af aan het plezier dat je aan het kaartspel beleefd.

Het spel is tactisch, heeft een geluksfactor, maar speelt heerlijk weg. Wij speelden het zo meerdere potjes achter elkaar en kwamen steeds weer tot een andere strategie om de meeste parels te verkrijgen. Omdat je maar 10 handkaarten mag hebben, moet je slim zijn en snel afleggen. Je wilt kaarten nemen met een hoge waarde, maar deze zitten minder in het spel en scoor je dus ook minder snel een halsketting mee. Vaak is het verstandig deze kaarten zelfs snel weer te spelen op je telstapel, want als je aan het einde van het spel deze kaarten nog in je hand hebt dan heb je zeer veel minpunten.

Het spel is binnen 10 minuten wel gespeeld, maar dat betekent niet dat je er zo klaar mee bent. Als het spel afgelopen is, heb je alweer zin in een nieuw potje en worden de kaarten snel weer opnieuw geschud. Wat ons betreft is Pearls een echte aanrader voor iedereen.