La Casa de Papel Escape Game: net als in de Netflix-serie

Je bekijkt nu La Casa de Papel Escape Game: net als in de Netflix-serie
La Casa de Papel Escape Game review
Casa De Papel - Escape Game
Casa De Papel – Escape Game

Op Netflix is La Casa de Papel één van de populairste series van dit moment. Je volgt de avonturen van een groep van 8 meesterlijke dieven, die de Koninklijke Munt van Spanje proberen te beroven. Ze willen zelf geld gaan drukken met de drukpersen die binnen staan en sluiten zichzelf daarom op in het gebouw. Met de Escape Game van La Casa de Papel herbeleef je de serie van Netflix.

Aantal spelers: 1 tot 8 personen
Speelduur: ongeveer 60 tot 120 minuten
Vanaf 14 jaar en ouder
Uitgever: Jumbo
Genre: Escape Room

La Casa de Papel Escape Game is verkrijgbaar bij bol.com.

Het doel van het spel La Casa de Papel Escape Game is om het complete ontsnappingsavontuur van 15 vraagstukken binnen een zo snel mogelijke tijd op te lossen. Als je dit binnen een uur kan ben je een superslimme speler.

Casa De Papel - Escape Game missiehandleiding
Casa De Papel – Escape Game missiehandleiding

Inhoud van de doos van La Casa de Papel Escape Game

• 1 missiehandleiding
  • 1 plattegrond
  • 30 hulpkaarten
  • 9 personagekaarten
  • 15 stappenkaarten
Casa De Papel - Escape Game inhoud van de doos
Casa De Papel – Escape Game inhoud van de doos

Om te beginnen met het spel La Casa de Papel Escape Game begin je eerst met het lezen van de missiehandleiding. Het is nogal een verhaal, dus je hebt hier wel even de tijd voor nodig. Deze tijd gaat nog niet van je speeltijd af. Pas als je daadwerkelijk puzzels gaat oplossen wordt er gezegd dat de stopwatch aan mag. Elke speler die meedoet krijgt een kaartje met een personage uit de serie La Casa de Papel. Deze kaart kan handig zijn om te gebruiken bij de raadsels. Daarnaast wordt er een grote plattegrond van de Koninklijke Munt van Spanje in het midden op tafel gelegd. De 15 stappenkaarten moeten op volgorde worden gelegd en ook de hulpkaarten worden gerangschikt van 1 tot en met 30. Als alles klaarligt en je het hele verhaal hebt gelezen, begint het spel.

Casa De Papel - Escape Game spelopzet
Casa De Papel – Escape Game spelopzet

La Casa de Papel Escape Game spelregels en spelverloop

Wij willen natuurlijk niet te veel verklappen van de Escape Room van La Casa de Papel. Je moet het vooral zelf allemaal ervaren. Het spel werkt door telkens een stappenkaart te nemen en de daarbij horende hulpkaarten. Als je de oplossing, die altijd bestaat uit vier cijfers, denkt te hebben dan kun je in een speciale tabel opzoeken of dit juist is. Als het juist is kun je door met de volgende stappenkaart. Je moet 15 stappenkaarten doorlopen om het spel te kunnen eindigen en ondertussen tikt de tijd door. Om de raadsels op te lossen maak je gebruik van de hulpkaarten en personagekaarten.

Casa De Papel - Escape Game handleiding
Casa De Papel – Escape Game handleiding

La Casa de Papel Escape Game review, onze mening

La Casa de Papel Escape Game is een escape room spel dat je niet moet onderschatten. De vraagstukken en raadsels zijn niet eenvoudig en het kost best wel wat moeite om ze op te lossen. De puzzels hebben veel te maken met kleuren en cijfers. Dat het spel voor 14 jaar en ouder is lijkt inderdaad een goede leeftijd, want met een jongere leeftijd wordt het lastig.

Casa De Papel - Escape Game plattegrond
Casa De Papel – Escape Game plattegrond

Kom je er echt niet uit met het spel, dan staan er achterin het missieboekje een aantal tips waar je iets mee kan. Lukt het je na deze tips nog steeds niet om een raadsel op te lossen, dan kun je kijken bij de antwoorden, die nog verder achterin het missieverslag staan. Wij hebben de tips en helaas ook af en toe de antwoorden wel nodig gehad bij deze escape room. Het leek allemaal te doen, maar vaak is het toch pittiger dan je denkt.

Het leuke aan het spel is de samenhang met de serie La Casa de Papel op Netflix. Je waant je echt in de televisieserie met dit spel en speelt eigenlijk het verhaal van de overval op de Koninklijke Munt van Spanje na. Toch is de escape room ook te spelen als je de Spaanse serie nog nooit gezien hebt. Je hebt geen kennis van het verhaal van de serie nodig. Mocht je de serie nog niet hebben gezien, maakt het je wel reuze nieuwsgierig.

Deze escape game is zeker een aanrader. Het is leuker om het met maximaal 2 à 3 spelers te spelen dan met een hele groep, aangezien je met veel spelers vaak niet aan bod komt in het spel. Daarnaast is het lastig om met veel spelers al het speelmateriaal te overzien. Met maximaal drie spelers kan iedereen iets doen en heeft iedereen een goed beeld op het materiaal. Je kunt het spel echter ook gewoon alleen spelen.

Als je La Casa de Papel de escape game één keer hebt gespeeld, kun je het helaas niet vaker doen. Je weet dan natuurlijk de antwoorden en dat maakt het minder interessant om het nogmaals te spelen. Wat ons betreft is dat ook het enige tegenvallende aan het spel. La Casa de Papel Escape Game is een escape room die iedereen gespeeld moet hebben.