Qwirkle Cards kaartspel review: kleuren en vormen combineren

Je bekijkt nu Qwirkle Cards kaartspel review: kleuren en vormen combineren
Qwirkle Cards review
Qwirkle Cards Kaartspel
Qwirkle Cards Kaartspel

Hou je van het spelletje Rummikub, dan is Qwirkle Cards ook zeker iets voor jou. Dit kaartspel heeft heel wat weg van het bekende legspel met kleuren en nummers. Bij Qwirkle Cards zijn echter die nummers verandert in vormen, maar het idee is grotendeels hetzelfde. Qwirkle Cards speelt simpel en snel en is een goede ‘filler’ game voor tussendoor.

Speelduur: ongeveer 20 minuten

Qwirkle Cards is verkrijgbaar bij bol.com en Amazon.nl.

In het spel Qwirkle Cards ga je zoveel mogelijk Qwirkles sparen. Dit doe je door kaarten met dezelfde vormen of dezelfde kleur te combineren. Heb je een hoeveelheid van zes verschillende kleuren met dezelfde vorm of zes verschillende vormen met dezelfde kleur aan het einde van je speelbeurt, dan heb je een Qwirkle compleet en is deze voor jou. Aan het einde van het spel gaat het erom dat je zoveel mogelijk Qwirkles in je bezit hebt.

Inhoud van het doosje van Qwirkle Cards

• 108 speelkaarten
Qwirkle Cards wat zit er in de doos
Qwirkle Cards wat zit er in de doos

Om te starten met een spel Qwirkle Cards schud je alle kaarten goed. Daarna geef je alle spelers negen handkaarten en leg je de overige kaarten op een stapel op zijn kop in het speelveld voor je. De speler die nu de meeste verschillende kaarten van één kleur of één vorm in zijn hand heeft wordt de startspeler van het spel. Als dit een gelijke stand geeft, dan mag de oudste speler beginnen. Het kan ook voorkomen dat niemand een set van 3 verschillende kaarten van één kleur of één vorm heeft. Dan kan er niemand beginnen met spelen en zullen de kaarten opnieuw gedeeld moeten worden.

Qwirkle Cards spelregels en spelverloop

In het spel Qwirkle Cards moet de speler die aan de beurt is altijd minstens één kaart spelen en in het speelveld plaatsen. In een heel uitzonderlijk geval lukt dit wel eens niet. Dan mag de speler zijn 9 handkaarten afleggen en 9 nieuwe handkaarten trekken van de stapel.

Qwirkle Cards spelregels
Qwirkle Cards spelregels

Er zijn elke beurt meerdere mogelijkheden voor spelers van Qwirkle Cards. Je kunt een nieuwe serie starten, kaarten aanleggen, kaarten wisselen en Qwirkles vormen. Een nieuwe serie starten doe je door een set van drie of meer dezelfde kleuren of vormen in het speelveld te leggen. Je serie moet uit drie kaarten bestaan, minder is niet toegestaan.

Qwirkle
Qwirkle

Als het spel eenmaal een beetje op gang is zullen er ook al series van kaarten in het speelveld liggen. Je kunt aan deze series kaarten aanleggen die passen. Ook mag je kaarten van het speelveld uit een rij nemen om daarmee een serie met je eigen handkaarten van te maken. De rij waar je de kaarten uitneemt moet wel altijd drie kaarten lang blijven. Met deze verschillende acties in je beurt kun je Qwirkles vormen. Dit zijn series van zes verschillende kleuren met dezelfde vorm of series van zes verschillende vormen met dezelfde kleur. Lukt het je om in je beurt een Qwirkle te vormen, dan is deze direct voor jou en verwijder je hem uit het spel om hem open voor je neer te leggen. De Qwirkle moet open liggen zodat iedereen kan zien welke kaarten al weg zijn uit het spel.

Qwirkle vormen
Qwirkle vormen

In je beurt mag je meerdere dingen doen. Je kunt een serie aanleggen, een kaart wisselen en een nieuwe serie maken en een Qwirkle vormen allemaal in één beurt doen. Aan het einde van je beurt vul je je hand weer aan tot 9 kaarten en dan is de volgende speler aan de beurt. Op deze manier gaan alle beurten van de spelers, totdat de trekstapel leeg is. Als de trekstapel leeg is mogen alle spelers, inclusief de speler die de laatste kaart trok, nog een keer kaarten proberen aan te leggen en Qwirkles proberen te vormen. Daarna is het spel afgelopen. De speler met de meeste complete Qwirkles wint het spel.

Qwirkle Cards review, onze mening

Wij zijn een grote fan van Rummikub. Dit alom bekende spel staat al jaren bij ons in de kast en komt hier geregeld op tafel. Qwirkle Cards beloofde iets weg te hebben van dit oude spel en dat maakte ons nieuwsgierig. Het is zeker niet te veel gezegd, want Qwirkle Cards lijkt wel een Rummikub in het klein. Het speelt makkelijk weg, duurt niet lang en je wil het spel steeds opnieuw spelen.

De doos van Qwirkle Cards is zeer compact, zoals de meeste kaartspellen van 999games. Je kunt het doosje gemakkelijk ergens mee naartoe nemen, want het past in elke handtas. De inhoud van het doosje bestaat uit 108 speelkaarten die ook handzaam zijn. Het is dus een prachtig spelletje om onderweg te spelen of op de camping.

De vormgeving van het spel is simpel, maar doeltreffend. We hadden nog wel eens moeite met het zien welke kleuren en vormen nu eigenlijk al op tafel lagen. Bepaalde vormen en kleuren lijken net iets te veel op elkaar, waardoor we af en toe de verkeerde kaart speelden. Misschien was het slimmer geweest als de spelbedenker had gekozen voor totaal andere kleuren en vormen, zodat er duidelijk onderscheid gemaakt kan worden tussen de verschillende speelkaarten.

Het spel lijkt enorm op Rummikub en dat maakt het spel verrassend leuk. Een Rummikub spel dat je in maximaal 20 minuten speelt is natuurlijk een feestje. Met deze variant vlieg je door het spel heen en hou je tijd over om nogmaals een potje te spelen.

In het spel moet je slim nadenken. Je kunt voor de tactiek gaan dat je zoveel mogelijk kaarten aanlegt. Maar dan geef je misschien kaarten weg aan een andere speler en kan hij of zij een Qwirkle vormen. Als je kiest om bepaalde kaarten nog even niet te spelen, kun je minder nieuwe handkaarten trekken die je misschien wel verder op weg helpen. De strategieën zijn eindeloos en het is dan ook leuk om te kijken welke het beste werkt.

Wij speelden het spelletje al heel wat keren en raken zeker niet verveeld. De eenvoudige opzet maakt dat iedereen dit spelletje binnen 1 minuut al kan spelen. De uitleg is kort en krachtig. Dat maakt het spelletje ook toegankelijk voor meerdere doelgroepen. Qwirkle Cards is wat ons betreft zeker een aanrader als je van kaartspelletjes houdt.