Fairy Trails review: 2 speler tegel legspel

Je bekijkt nu Fairy Trails review: 2 speler tegel legspel
Fairy Trail
Fairy Trails
Fairy Trails

Als elven en gnomen dagen jullie elkaar uit in dit twee speler tegel legspel van White Goblin Games. In dit review delen wij onze mening met jou over Fairy Trails, een fantasie bordspel wat zich afspeelt in een sprookjesbos. Elven en gnomen proberen iedere paden uit te leggen en deze af te sluiten om zo huisjes die langs het pad liggen te claimen. Fairy Trails is een snel te spelen twee speler bordspel wat leuk is voor even tussendoor.

Aantal spelers: 2 personen
Speelduur: ongeveer 15 tot 20 minuten
Genre: Tegel legspel

Fairy Trails is verkrijgbaar bij bol.com en Amazon.nl.

In Fairy Trails leggen de spelers op beurten één tegel met daarop paden aan de reeds gelegde tegels. Daarop staan paden van elfen (paars) en gnomen (geel). Je probeert je eigen paden in te sluiten, waardoor je de huisjes die langs jouw weg liggen mag claimen. Je probeert daarbij de paden van je tegenstander juist open te stellen, mee kruispunten en splitsingen waardoor je tegenstander moeite heeft met het sluiten van de paden. De huisjes mag je namelijk pas claimen als een pad ook echt gesloten wordt. De speler die als eerste 20 huisjes die langs de paden liggen heeft afgesloten, wint het spel.

Inhoud van de doos van Fairy Trails

• 59 kaarten (tegels)
  • 38 beschermstenen (fiches)
Fairy Trails inhoud van de doos
Fairy Trails inhoud van de doos

De speler die als elf speelt, krijgt 20 paarse fiches, de andere speler speelt als gnoom en krijgt de gele fiches. De paarse speler legt de paarse paden aan en de gele speler de gele paden.

Op het midden van tafel wordt de starttegel klaargelegd. Die is te herkennen aan de ietswat rozere achterzijde van de tegel. De rest van de tegels worden goed geschud en iedere speler krijgt 2 tegels. Vanaf nu zijn we klaar om te beginnen.

Fairy Trails startopstelling
Fairy Trails startopstelling

Fairy Trails spelregels en spelverloop

De eerste speler die aan de beurt is, neemt één van zijn twee gekregen tegels en legt er hier één van aan de reeds liggende starttegel. Daarna neemt de speler één nieuwe tegel van de stapel tegels in de voorraad.

Fairy Trails spelregels
Fairy Trails spelregels

De bedoeling is dat je probeert om je eigen pad af te sluiten, door eindstukjes aan je pad vast te maken. Dat blijkt niet zo eenvoudig, want er zitten veel splitsingen en kruispunten in die het pad alleen maar groter maken, waardoor het ook moeilijker wordt om het pad af te sluiten.

Fairy Trails tegels aanleggen
Fairy Trails tegels aanleggen

Lukt het om een pad te sluiten, dan mag je op ieder van de huisjes die aan het pad grenzen één fiche leggen. De bedoeling is natuurlijk dat je jouw fiches als eerste kwijt bent.

Daarna is de volgende speler aan de beurt, die ook een tegel aangelegd, waardoor de tafel steeds voller raakt met tegels en de paden over het algemeen steeds ingewikkelder en lastiger worden om te sluiten.

Fairy Trails afgesloten weg
Fairy Trails afgesloten weg

Einde van het spel

Het spel is afgelopen wanneer één van de spelers zijn 20 fiches heeft kunnen leggen op huisjes op de tegels. Mochten de tegels eerder op zijn dan dat, dan wint de speler die de meeste fiches heeft gelegd op huisjes.

Fairy Trails einde van het spel
Fairy Trails einde van het spel

Fairy Trails review en onze mening

Fairy Trails is een eenvoudig en snel te speler spel voor twee spelers. Mocht je het leuk vinden om tegels aan te leggen om zo steeds grotere paden te creëren, dan is dit misschien wel wat voor jou. Het heeft wel wat weg van Cacao, maar dan met een simpeler puntensysteem. Of Carcassonne, maar ook in dat spel heb je meer mogelijkheden en zijn er op verschillende manieren punten te scoren.

Fairy Trails is wat dat betreft eenvoudig en meer recht toe recht aan. Je legt een tegel, bepaald of je fiches mag leggen, je trekt een nieuwe tegel en de andere speler mag vervolgens aan zet. Het spel zelf staat binnen 2 minuten opgesteld, niets meer dan de stapel tegels tellen en de starttegel op tafel klaarleggen. Het spel zal niet snel langer duren dan 20 minuten, maar is plezier voor twee personen.

Er zijn wat eenvoudige manieren om elkaar wat dwars te zitten, door bewust kruispunten of lastige splitsingen aan paden van je tegenstander te leggen. Maar, dat kost je ook een beurt. De balans is zeer goed en wij hebben het zelf niet meegemaakt dat de scores heel ver uiteen liggen. In het eerste spel meen ik een score van 19 tegen 20 fiches. En in de meeste spellen bleek soortgelijk het geval, tot z’n 3 of 4 punten verschil tegen het einde van het spel.