Second Chance review: puzzelen en tekenen

Je bekijkt nu Second Chance review: puzzelen en tekenen
Second Chance review
Second Chance spel
Second Chance spel

Hou je van tekenen en puzzelen, dan is Second Chance echt iets voor jou. Second Chance is een soort Tetris, waarbij je puzzelstukjes op een slimme plaats in je raster moet tekenen. Als je dit zo lang mogelijk vol kan houden, kun je je raster zoveel mogelijk opvullen. En dat is ook het doel van dit spel. Een spel dat je zowel solo als met meerdere spelers kan spelen.

Aantal spelers: 1 tot 6 personen
Genre: Strategisch Spel

Het doel van het spel Second Chance is om je lege raster van 9 x 9 vakjes zoveel mogelijk op te vullen. Als jij degene bent met zo weinig mogelijk lege hokjes, win je het spel. Dit opvullen kun je doen door in elke beurt één van de Tetris-gerelateerde figuren in te vullen in jouw diagram.

Inhoud van Second Chance

• Een blok met lege rasters van 9 x 9 vakjes
  • 13 startkaarten
  • 40 puzzelkaarten
  • 6 potloden
  • 6 hulpkaartjes met alle vormen die in het spel voorkomen
Wat zit er in de doos van Second Chance?

Om te beginnen met Second Chance schud je alle startkaarten en puzzelkaarten en legt ze voor je. Elke speler krijgt een eigen leeg vel papier met het raster van 9 x 9 vakjes en een potlood. Vervolgens trekt iedere speler een kaartje van de stapel met startkaarten. Dit is de kaart om je spel te beginnen. Het figuur dat is afgebeeld op de kaart moet getekend worden in jouw veld. De eis is dat het figuur met tenminste één vakje het middelste hokje van jouw veld raakt. Dit middelste hokje is ook aangegeven met een klein cirkeltje erin. Als iedereen zijn startfiguur heeft getekend kan het spel beginnen.

Startvorm
Startvorm

Second Chance spelregels en spelverloop

Second Chance is een vrij eenvoudig spel, maar elke keer weer anders. Na het intekenen van het startfiguur op je vel papier is het tijd voor het echte puzzelen. Elke ronde worden er twee puzzelkaarten getrokken van de stapel. Alle spelers mogen dan kiezen welke van de twee figuren ze op hun vel papier gaan intekenen. Soms zijn het grote puzzelstukken, maar je kan ook puzzelstukken van maar één vakje tegenkomen. Het raster wordt zo goed mogelijk gevuld, zodat je niet veel lege vakjes overhoudt. Ondertussen kan je spieken op de hulpkaartjes welke puzzelstukken er nog in het spel zitten.

De tweede vorm tekenen
De tweede vorm tekenen

Er komt een moment dat beide puzzelstukken niet meer in jouw raster kunnen worden ingetekend, omdat ze niet passen. Op dit moment krijg je een Second Chance. Bij de Second Chance trek je nog een kaartje van de stapel met puzzelstukken. Als je deze kunt invullen in jouw raster mag je mee blijven doen. Kun je dit kaartje ook niet kwijt, dan ben je af en is voor jou het spel klaar.

Progressie, maar nog even te gaan
Progressie, maar nog even te gaan

Einde van het spel Second Chance

Als alle spelers niet meer verder kunnen is het spel Second Chance ten einde. Op dat moment worden bij elke speler alle lege vakjes geteld. De speler met de minste lege vakjes wint het spel. Het is mogelijk dat je al eerder af was na een Second Chance, maar dat je alsnog het spel wint. Als je de eerste speler bent die af is, mag je het cijfer 1 in één van de lege vakjes zetten. Dit veld is nu ook gevuld en hoef je niet mee te tellen bij de lege vakjes.

Bijna vol!
Bijna vol!

Second Chance review, onze mening

Second Chance is een kinderlijk eenvoudig spelletje. Wij zijn dus ook van mening, dat de leeftijdscategorie van 8 jaar en ouder wel heel ruim genomen is. Een zesjarige kan zeker ook meedoen met dit leuke spel.

Eén van de fijne dingen aan het spel zijn de rasterblaadjes. Deze zijn namelijk aan beide kanten bedrukt met een raster van 9 x 9 vakjes en het spel kan op deze manier nog meer keren gespeeld worden. Bij een ander ‘flip & write’ spel zal je al snel door je scorebladen heen zijn, maar dit spel zorgt voor uren speelplezier.

De eerste keer dat wij het spel speelden, zorgden we voor prachtige kunstwerken op het papieren diagram. De botanische opdruk van de verschillende puzzelkaarten gaf ons voldoende inspiratie om de Tetris-figuren op te vullen. Echter merk je dat het spel veel sneller speelt als het puzzelfiguur gewoon vol krast. Maar heb je de tijd, omdat je moet wachten op de keuze van een ander dan heb je in ieder geval iets te doen.

De second chance die is toegevoegd aan het spel geeft voor ons gevoel niet veel meerwaarde. Het is puur geluk hebben welk kaartje je trekt en of je deze nog in kan vullen in je raster. Het had wat ons betreft ook gewoon ‘af is af’ kunnen zijn. Als je eenmaal uit het spel ligt heb je niks meer te doen. Je moet wachten tot de andere spelers klaar zijn. Dit is wel het saaiste gedeelte van het spel. Je zit er maar bij en kijkt toe. Een potje duurt niet lang, maar toch is het weggegooide tijd.

Second Chance is verkrijgbaar bij bol.com.

Compleet ingevuld
Compleet ingevuld

Dit bericht heeft één reactie

1. Rondwijk

Leuk dat puzzelen en tekenen gecombineerd worden binnen dit spel. Dat maakt het uitdagender voor iedereen. Ook goed dat het met kinderen gespeeld kan worden. Die van mij willen ook graag nieuwe spellen kopen die ze in de vakanties kunnen doen.