Qwixx Big Points review: Heel veel punten scoren!

Je bekijkt nu Qwixx Big Points review: Heel veel punten scoren!
Qwixx Big Points review
Qwixx Big Points
Qwixx Big Points

Bijna alle uitbreidingen van Qwixx hebben we, maar de versie Big Points stond nog op onze wensenlijst. We zijn een absolute fan van dobbelspelletjes, dus deze mocht niet ontbreken. Wat is er nou leuker dan heel veel punten halen bij een spel. Dat is wat er met Qwixx Big Points kan gebeuren. Het spel voegt een mogelijkheid extra toe om te scoren, maar dit levert ook wat nieuwe regels op.

Aantal spelers: 2 tot 5 personen
Genre: Roll-and-write Spel

Qwixx Big Points is verkrijgbaar bij bol.com.

Benieuwd naar alle andere versies van Qwixx? Lees eens: Alle varianten en uitbreidingen van Qwixx met toelichting en onze mening.

Het doel van het spel Qwixx Big Points is zoveel mogelijk punten halen. En dat zijn nogal wat punten bij dit spel. Niet alleen met de 4 gekleurde rijen haal je punten binnen, maar ook de twee extra rijen die zijn toegevoegd aan dit spel geven je kans op meer punten. Je wint het spel als jij degene bent die de meeste kruisjes zet in de rijen en de minste strafpunten haalt.

Inhoud van de uitbreiding Qwixx Big Points

• Twee dezelfde blokken met scorebladen

Om een potje Qwixx Big Points te spelen heb je een potlood of pen nodig en een vel papier van het scoreblok. Daarnaast zal je de basisversie van Qwixx ook uit de kast moeten pakken. De dobbelstenen uit de basisversie heb je namelijk nodig om het spel te spelen. Als iedereen een scoreblad en potlood heeft en de dobbelstenen in het midden van de tafel klaarliggen kan het spel beginnen.

Qwixx Big Points
Qwixx Big Points

Qwixx Big Points spelregels en spelverloop

Het eerste wat opvalt aan dit nieuwe spel is de grootte van de scorebladen. Deze is namelijk een fractie groter dan de scorebladen van de basisversie van Qwixx. Je kunt de nieuwe scoreblokken dan helaas ook niet opbergen in het mooie kleine doosje van Qwixx. De reden dat de scoreblokken van groter formaat zijn is dat er twee rijen extra zijn toegevoegd. Met deze twee rijen kun je extra punten scoren.

De versie Big Points speelt in eerste instantie net als de normale Qwixx. De actieve speler dobbelt met de dobbelstenen. Alle spelers mogen de som van de witte dobbelstenen aankruisen, maar alleen de actieve speler mag zowel de som van de witte dobbelstenen als een witte dobbelsteen in combinatie met een gekleurde dobbelsteen aankruisen. Je werkt weer van links naar rechts. Als je een cijfer links in de rij hebt aangekruist, mag je daarna alleen nog maar rechts van dit getal aankruisen.

Qwixx Big Points spelregels
Qwixx Big Points spelregels

Tussen de rode en de gele rij en tussen de groene en de blauwe rij staat een extra rij. Deze rij mag je gebruiken als je dubbel gooit. Stel je hebt het cijfer 2 in de rode rij al aangekruist en je dobbelt nogmaals een rode 2, dan mag je het cijfer 2 in de extra rij aankruisen. Dit kruisje telt zowel mee voor de gele rij als voor de rode rij bij het punten tellen. Ook de middelste rij mag alleen van links naar rechts worden ingevuld.

Een extra rij kun je niet afsluiten. Als de rode of de gele rij echter al wel is afgesloten en je gooit met de witte dobbelstenen een ogenaantal dat je nog wel in de extra rij kunt invullen, dan mag dit. Het leuke aan de extra rij is dat de kruisjes dus voor zowel de rij erboven als de rij eronder meetellen in de punten. Je behaalt zo enorm hoge puntenaantallen.

Einde van het spel Qwixx Big Points

Als twee rijen zijn afgesloten door dezelfde persoon of iemand al zijn strafpunten heeft gebruikt is het spel afgelopen, net als bij de basisversie van Qwixx. Daarna is het tijd om de punten te gaan tellen. Voor elke gekleurde rij tel je het aantal kruisjes mét de kruisjes van de aangrenzende extra rij erbij. Je kijkt in het lijstje onderaan je scoreblad hoeveel punten het aantal kruisjes dat je hebt oplevert en noteert dit onderaan je blad. Voor elke kleur tel je de punten bij elkaar op en je trekt de strafpunten die je hebt gehaald omdat je niet kon in je beurt als actieve speler er vanaf. Het totaal aantal punten is je eindscore. De speler met de hoogste eindscore wint.

Qwixx Big Points
Qwixx Big Points

Qwixx Big Points dobbelspel review, onze mening

Onze kast puilt zowat uit van de dobbelspellen. We zijn er gek op! Gelukkig zijn ze allemaal van klein formaat, dus past het nog aardig. Maar dan komen we ook meteen aan het eerste puntje van kritiek. We zijn niet helemaal weg van het formaat van Qwixx Big Points. Het is een extra groot scoreblad en daardoor kun je de scoreblokken niet opbergen in het doosje van Qwixx. Iets wat we toch graag doen, omdat anders alles maar los door de kast blijft slingeren. We begrijpen dat de extra rijen plek nodig hadden, maar vinden het toch jammer.

Waar we wel heel erg over te spreken zijn is de manier van extra punten scoren. Het gebeurde ons zo vaak dat we dubbel gooiden in Qwixx de basisversie. Je had er niks aan en noteerde een strafpunt of zocht naar een andere combinatie, die je wel iets kon opleveren. Nu kunnen we dan eindelijk onze dubbele worpen ook noteren. En dat gaat hard hebben we gemerkt. Je merkt nu pas hoe vaak je eigenlijk dezelfde getallen dobbelt.

Qwixx Big Points laat je winnen met overtuiging. Nu kun je tenminste vol trots je puntenaantal vertellen, want het zal zeker geen schamele honderd zijn. Bij deze versie moet je eerder denken aan punten ruim in de 200 of 300.

Waar de uitbreidingen Qwixx Mixx en Qwixx Connected twee varianten van scoreblokken hadden, heeft deze uitbreiding twee dezelfde scoreblokken. Je hoeft dus maar één spel te leren en hebt extra veel blaadjes om het spel te spelen. Er zitten namelijk ruim 160 scorevellen op de twee blokken. Ook heeft Qwixx Big Points een uitgebreide uitleg, die zeker handig is als je dit spel voor de eerste keer speelt.

Wat ons betreft is dit zeker een aanrader en een spel dat in huize Bordspeltijd nog vaak op de tafel zal verschijnen.