Lamaland bordspel review: Terreintegels leggen en lama’s verkrijgen

Je bekijkt nu Lamaland bordspel review: Terreintegels leggen en lama’s verkrijgen
Lamaland review
Lamaland
Lamaland

Lamaland draait om het uitbouwen van je terrein met terreintegels zowel in horizontaal als verticaal als in de hoogte. Je probeert gewassen te verbouwen waarmee je lama’s kunt aankopen. Lamaland is een veelzijdig spel waar veel gebeurt, maar de regels zijn eenvoudig. Het spel is in onze ogen een echte familiespel. In dit bordspel review over Lamaland neem ik je mee in de spelregels, het spelverloop en ik deel natuurlijk mijn mening over dit bordspel.

Speelduur: ongeveer 25-35 minuten
Genre: Tegel legspel & strategisch bordspel

Lamaland is verkrijgbaar bij bol.com, 999Games en Amazon.nl.

Doel van het bordspel Lamaland

In Lamaland hebben alle spelers een eigen speltableau van 4 bij 4 tegels. Iedere tegel heeft zijn eigen gewassen, in de vorm van aardappel-, cacao-, en maisvelden of er staan munten of kleine dorpjes afgebeeld. Door terreintegels over die velden heen te bouwen, kun je grondstoffen, munten of karakterkaarten verkrijgen. Met grondstoffen kun je lama’s aanschaffen, die je directe punten opleveren maar ook een lama geven die je op jouw terrein dient te plaatsen. Lama’s maken het spel wat lastiger, doordat je niet meer over ze heen kunt bouwen en ze ook niet meer van positie kunnen veranderen.

Lamaland
Lamaland

Daarnaast zijn er doelkaarten, waar je fiches op mag leggen. Je probeert jouw fiches alleen te leggen op die doelkaarten die jij ook verwacht te behalen gedurende het spel. Maar, je moet je tegenstanders wel voor zijn. Op doelkaarten zijn drie plekjes, er zijn dus drie spelers die per doelkaart mee kunnen dingen voor de punten. Hoe sneller je bent, hoe meer punten je kunt verdienen.

De speler die aan het einde van het spel de meeste punten heeft verzameld met lama’s en doelkaarten plus nog de overige grondstoffen in zijn voorraad, die wint Lamaland.

Inhoud van het spel Lamaland

• 4 starttableaus (4 bij 4 tegels)
  • 12 funderingstegels (3 voor iedere speler)
  • 16 markeerfiches (4 voor iedere speler)
  • 24 munten
  • 36 gewassen (12 van cacao, maïs en aardappel)
  • 1 scoreblok
  • 33 lama’s
  • 60 landtegels (12 per vorm)
  • 1 herdersstaf
  • 30 karakterkaarten
  • 22 doelkaarten (10 blauwe, 6 paarse, 6 gouden)
  • 48 lamakaarten (16 per soort)

Voorbereiding van een spel Lamaland

Alle landtegels worden goed geschud en vervolgens op stapels klaargelegd van de verschillende vormen, waardoor 5 stapels ontstaan. Alle gewassen, munten en lama’s worden als voorraad klaargelegd op de tafel.

Van elke soort lamakaart (cacao, maïs en aardappel) worden stapels gemaakt die goed geschud worden. Afhankelijk van het aantal spelers worden er 6, 8 of 11 kaarten per soort in 3 stapels verdeeld. De kaarten worden op volgorde neergelegd zodat de minst waardevolle kaarten onderaan liggen, en de meest waardevolle kaarten bovenop. Per soort gesorteerd, en neergelegd in dakpannenvorm zodat je de waarde van iedere kaart kunt aflezen.

Vervolgens worden er 3 paarse en 4 blauwe doelkaart klaargelegd. Die kaarten zijn in ieder spel anders, want er zitten in totaal 22 doelkaarten in het spel. De gouden kaarten kun je het beste in je eerste spel nog niet gebruiken, want die zijn moeilijker.

Iedere speler krijgt een eigen tableau van 4 bij 4 tegels, 3 funderingstegels en 4 markeerfiches in zijn eigen spelerskleur. De startspeler krijgt de herdersstaf en krijgt 0 munten, de spelers daaropvolgend krijgen 1, 2 en 3 munten in volgorde met de klok mee. We zijn nu klaar om een spel te starten.

Lamaland startopstelling
Lamaland startopstelling

Spelregels en spelverloop van Lamaland

Iedere speler in Lamaland werkt aan zijn eigen starttableau en terrein wat hij daaromheen gaat bouwen met landtegels. Per beurt mag je steeds één landtegel kiezen van de 5 verschillende stapels op het midden van tafel en je mag vervolgens bepalen of je die landtegel gebruikt om je gebied uit te breiden of dat je de hoogte in gaat bouwen.

Optie 1: uitbreiden van je gebied

Kies je voor uitbreiden, dan pak je de landtegel en die laat je grenzen aan je bestaande stuk terrein. je mag de landtegel alle kanten op draaien of bewegen om hem op de meest gunstige plaats te leggen. Je moet in dit geval altijd grenzen aan je eigen terrein met één van de zijkanten, het maakt niet uit hoeveel tegeltjes jouw bestaande terrein raken, zolang dit er maar minimaal één is.

Na deze stap mag je een markeerfiche leggen op één van de doelkaarten. Ik zal je dalijk nog even uitleggen wat die doelkaarten precies doen.

Eerste landtegel geplaats in Lamaland
Eerste landtegel geplaats in Lamaland

Optie 2: het bouwen van een landtegel

In plaats van je gebied uitbreiden, mag je er ook voor kiezen om je gebied de hoogte in te bouwen. In dit geval stapel je de landtegel op een bestaand stuk terrein. Daar zitten voorwaarden aan, de tegel moet precies passen op het bestaande terrein en mag niet uitsteken naast je terrein. Plus je mag niet exact dezelfde vorm landtegel over een andere landtegel heen plaatsen. Wat wel mag, is dat elkaar bijvoorbeeld schuin overlappen indien ze van exact dezelfde soort zijn.

Alle terreintegels die je bedekt waar een afbeelding op staat, krijg je de grondstof van. Bedek je bijvoorbeeld een cacaoveld, dan krijg je één cacao uit de voorraad. Bedek je een munt, krijg je één munt, bedek je een aardappelveld, dan krijg je één aardappel, enzovoorts. Als laatste optie is er dat je een huisje bedekt, in dat geval mag je één karakterkaart kiezen. Karakterkaarten geven je voordelen gedurende het gehele spel. Ik zal later een paar voorbeelden van karakterkaarten geven.

Lamaland in de hoogte bouwen
Lamaland in de hoogte bouwen

De volgende stap, het voeden van een lama

Nadat je jouw terrein hebt uitgebreid of hebt bebouwd met een nieuwe landtegel, mag je ervoor kiezen om één lama te voeden. Je mag nooit meerdere lama’s in één keer voeden. Het voeden van een lama houdt in dat je vier grondstoffen van de soort die de lama aangeeft moet betalen aan de algemene voorraad om vervolgens de bovenste lamakaart te nemen.

Op de lama staat aangegeven hoeveel punten deze aan het einde van het spel waard is. Doordat de lamakaarten op volgorde van puntenwaarde liggen, loont het om zo snel mogelijk een lamakaart te verkrijgen. De meest waardevolle kaarten liggen namelijk bovenop.

Bij het voeden van een lama mag je ook 2 munten gebruiken om te verruilen tegen één grondstof. Gedurende het spel mag je nooit meer dan 10 grondstoffen bezitten. Bezit je er meer dan 10, dan moet je in die beurt een lama aankopen.

Wanneer je een lama voed, krijg je ook direct één lama die je in op jouw eigen terrein dient te plaatsen. Je moet ze altijd plaatsen op een weide. Het lastige hiervan is dat je de lama niet meer mag verplaatsen en je er ook niet overheen kunt bouwen. Goed opletten dus waar je de lama’s neerzet om te voorkomen dat je bijvoorbeeld niet meer de hoogte in kunt gaan.

Lamaland: lama's op verschillende niveaus
Lamaland: lama’s op verschillende niveaus

Karakterkaarten in Lamaland

Wanneer je een hut of huisje afdekt door er een landtegel overheen te bouwen, dan heb je het recht om één karakterkaart te nemen. Je mag zelf kiezen welke van de 5 karakterkaarten je neemt. Het fijne van karakterkaarten is dat iedere kaart een andere eigenschap heeft die je gedurende het hele spel kunt blijven inzetten. Maar wel slechts één keer per beurt.

Als voorbeelden zijn er karakterkaarten die handel verbeteren. Je hebt bijvoorbeeld nog maar één munt nog in plaats van twee om te verruilen tegen een grondstof bij de aankoop van een lama. Andere voorbeelden van karakterkaarten zijn kaarten die ervoor zorgen wanneer je 2 dezelfde tegels afdekt, dat je één extra grondstof mag nemen. In plaats van 2 maïs krijg je dan dus 3 maïs uit de voorraad, en die kun je weer goed gebruiken om lama’s sneller aan te kopen.

Lamaland doelkaarten

Ik gaf eerder aan dat je in Lamaland doelkaarten hebt waarop iedere speler zijn eigen markeerfiches mag leggen na het uitbreiden van jouw eigen terrein. Er zijn allerlei verschillende soorten doelkaarten.

In onderstaande foto zie je 2 blauwe en 1 geel markeerfiche op drie verschillende doelkaarten liggen op de hoogste trede bovenaan de kaart. Als voorbeeld geef ik je deze drie doelkaarten, zodat je een idee hebt van de doelen waaraan je dient te voldoen. De meest linker betekent dat je 4 lama’s van type aardappel dient te verzamelen, om het middelste doel te behalen moet je 5 karakterkaarten hebben en voor het rechterdoel 4 lama’s van type maïs.

Lamaland doelkaarten
Lamaland doelkaarten

Daarnaast zijn de ook andere soorten doelkaarten, waarvoor je een bepaald aantal lama’s dient te bezitten op jouw terrein op verschillende niveaus of op een bepaalde afstand van elkaar. Bijvoorbeeld 5 lama’s op het laagste verdieping van jouw terrein. Of 4 lama’s verspreid over 4 verschillende verdiepingen van jouw eigen landgoed.

Lamaland doelkaarten
Lamaland doelkaarten

Einde van het spel

Lamaland komt ten einde wanneer er van de drie soorten lamakaarten nog maar één soort over is in de voorraad. Of wanneer er in totaal nog maar 4 landtegels over zijn. Het einde van het spel wordt in Lamaland in dat geval geactiveerd. Dat betekent dat iedere speler in die ronde nog aan de beurt komt tot de startspeler. De startspeler komt niet meer aan de beurt.

Vervolgens mogen de punten worden geteld. Er zijn 4 onderdelen van Lamaland die punten in de lade brengen:

1. Iedere lamakaart heeft een getal wat aangeeft hoeveel punten deze waard is.
  2. Wanneer jouw markeerfiche op een doelkaart ligt en je hebt dat doel behaald, krijg je het aangegeven aantal punten.
  3. Iedere 2 resterende munten leveren 1 punt op.
  4. Elke resterende gewassenfiche levert 1 punt op.

De speler met het hoogste aantal totaalpunten wint het spel.

Lamaland eindscore
Lamaland eindscore

Lamaland bordspel review met onze mening

Lamaland is een tegel legspel waar meer bij komt kijken dan simpelweg het aanleggen van tegels. Je bouwt namelijk twee kanten op, en dat is een leuk extra element. De breedte om je terrein uit te breiden en markeerfiches te mogen leggen op doelkaarten. En de hoogte in om grondstoffen, munten en karakterkaarten te verkrijgen die je hard nodig hebt om lama’s te bemachtigen en gedurende het spel sneller grondstoffen te verzamelen. Het is per beurt het één of het ander, wat al een leuke keuze is.

Want wil je jouw tegenstander voor zijn om een markeerfiche snel op een doel te leggen? Of ga je juist sneller de hoogte in zodat je de meest waardevolle lama’s als eerste kunt aankopen? Beide hebben zijn voor- en nadelen, waar je de balans in zoekt en waarbij je jouw tegenstander net een stap voor wilt blijven.

Qua vormgeving is er met Lamaland echt niet mis. Het karton van de landtegels, goederenfiches en munten zijn stevig, de karakterkaarten, doelkaarten en lamakaarten zijn stevig en buigen niet snel. En wat betreft het design op de kaarten en het speelmateriaal zelf is het een mooi en net geheel. De houten lama’s maken het wel af, die zien er zeker leuk uit.

Kijken we naar de moeilijkheid en de balans van het spel, dan is Lamaland in onze ogen een familie bordspel wat goed te spelen is ook met kinderen vanaf een jaar of 7 of 8. De regels zijn namelijk niet zo moeilijk, en je hebt eigenlijk maar twee opties per beurt. Een landtegel plaatsen om je gebied uit te breiden of om de hoogte in te bouwen. Speel je veel vaker bordspellen, dan is er in Lamaland net zo goed genoeg uitdaging. Wij komen qua eindscore steeds verrassend dicht bij elkaar uit, met af en toe een uitschieter. Maar de balans in het spel is erg goed en je moet echt goede keuzes maken op het juiste moment om veel punten te behalen. Geluk speelt een zeer lage factor.