Everdell bordspel review – de mooiste worker placement?

Je bekijkt nu Everdell bordspel review – de mooiste worker placement?
Everdell bordspel review
Everdell bordspel
Everdell bordspel

Mijn vermoeden is dat je al eens van Everdell gehoord hebt. De komst van Everdell in ons eigen land heeft veel hartjes wat sneller doen kloppen, wat ook wel begrijpelijk is wanneer je dat aan ons vraagt. In de lieflijke vallei Everdell is van alles te beleven. Dat begint al met het prachtig vormgegeven speelbord, de boom en alle spelmaterialen die ontzettend mooi zijn vormgegeven. Alleen daar al om is dit spel de moeite waard om eens te proberen. In dit review over Everdell nemen we je mee in het spelverloop van Everdell en delen we natuurlijk met jou wat onze mening is over dit bordspel./

Everdell kwam in 2021 naar voren als winnaar van de Nederlandse Spellenprijs in categorie Experts. Daarnaast kwam Everdell in 2021 ook naar voren in de Speelgoed van het Jaar verkiezing, in categorie Kennerspel. Dat zijn toch felbegeerde spellenprijzen waar je niet zomaar naar huis gaat met de winst. Laten we snel een kijkje nemen wat het bordspel Everdell zo speciaal maakt.

Speelduur: ongeveer 40 tot 60 minuten
Genre: Worker placement en engine building gecombineerd

Everdell is verkrijgbaar bij bol.com en Amazon.nl.

Doel van het bordspel Everdell

Laten we beginnen met een klein stukje achtergrond over Everdell. In de lieflijke vallei Everdell staat veel te gebeuren, het speelbord barst van de acties die ieder spel blijven rouleren, waaronder ieder opvolgend spel net weer anders speelt. Het is de hoogste tijd om nieuwe gebieden te ontwikkelen en daar steden op te gaan bouwen. Jij bent de leider van een groep boswezens en jij gaat er zelf voor zorgen dat er nieuwe gebouwen in de stad komen en dat nieuwe karakters de stad gaan bewonen.

In Everdell gebruik je jouw arbeiders en plaatst deze op locaties waardoor je grondstoffen kunt verzamelen, of bijvoorbeeld nieuwe kaarten die je kunt spelen. Met grondstoffen die je verzameld, zoals hout en steen, kun je nieuwe gebouwen realiseren. Gebouwen geven je effecten waardoor je als het ware een werkend motortje realiseert waardoor je nieuwe grondstoffen en kaarten kunt verkrijgen. Het doel is uiteindelijk om zoveel mogelijk punten te verzamelen gedurende de drie seizoenen die je speelt. De speler die bij elkaar opgeteld de meeste punten verzameld, is de winnaar van Everdell.

Inhoud van het spel Everdell

Bij het uitpakken van de doos van Everdell werden wij al direct enthousiast. Het speelmateriaal ziet er schitterend uit, waardoor wij direct alles stuk voor stuk goed hebben bekeken. De blikvanger van het speelbord is toch wel de grote boom die je in elkaar zet van hard karton. Maar ook het gehele bord is verder prachtig ontworpen. In de doos van Everdell vind je de volgende onderdelen.

Inhoud van de doos van Everdell
Inhoud van de doos van Everdell
  • 4 gebeurtenistegels
  • 24 arbeiders (6 per speler)
  • Puntenfiches (10 van 3 punten en 20 van 1 punt)
  • 20 bezetfiches
  • 8-zijdige dobbelsteen
  • 128 boswezens & gebouwenkaarten
  • 16 speciale gebeurteniskaarten
  • 11 boskaarten
  • 1 overwinningskaart
  • 30 bessen
  • 30 takken
  • 25 hars
  • 20 kiezelstenen
  • 1 Ever tree (zelf in elkaar te zetten bestaande uit 5 onderdelen)
  • De spelregels

Voorbereiding van een spel Everdell

De eerste keer dat je aan een spel begint, komt er best wel veel op je af, dat kan ik mij nog wel herinneren. Laat dit je er niet van weerhouden om Everdell te proberen, want de basis van het spel is erg eenvoudig. En ik durf je wel te verzekeren dat de meeste van jullie na 1 keer spelen het spel al heel goed doorhebben. De tweede keer gaat dan ineens in de helft van de tijd en voelt een stuk soepeler.

Ik heb me voorgenomen om niet in detail uit te leggen hoe je het spel voorbereid, aangezien dit niet heel interessant is en zeer duidelijk in de spelregels staat omschreven. Ik deel het belangrijkste met je, zodat je een goed beeld kunt vormen over hoe het speelbord en de startsituatie er aan het begin van het spel uit ziet.

Bouw het speelbord op en plaats daar de Ever Tree op. Alle grondstoffen (takken, hars, kiezelstenen en bessen) worden langs de oevers bij de daarvoor bestemde locaties geplaatst. Naast het speelbord leg je de punt- en bezetfiches. Neem 4 boskaarten en plaats deze op de 4 daarvoor bestemde locaties op het speelbord. Het leuke van die boskaarten, is er 11 in zitten waardoor je ieder spel net even anders kunt maken. Ditzelfde geldt voor de gebeurteniskaarten waarvan je er 4 open op de boom legt, ook daarvan zit er meer (16) in het spel waardoor ieder spel net anders is. Je legt ook de 4 gebeurtenistegels op de daarvoor bestemde locaties.

Everdell startopstelling voor twee spelers

Schud de 128 boswezens en gebouwenkaarten door elkaar, en plaats die in de Ever Tree. De startspeler krijgt 5 kaarten, de volgende speler 6 kaarten, de volgende 7, en de laatste 8 speelkaarten (in een spel met 4 spelers). Leg in het midden van het speelbord, wat de weide voorstelt, de 8 bovenste kaarten van de stapel open neer.

Als laatste krijgt iedere speler alle 6 de arbeiders in zijn eigen spelerskleur. De spelers plaatsen er hier 4 van op de bovenste takken van de Ever Tree. We zijn nu klaar om een potje Everdell te spelen.

Everdell spelregels en spelverloop

Eerder gaf ik al aan dat Everdell helemaal niet zo moeilijk is om te spelen. Wanneer je de basisregels begrijpt, zijn de acties helder. Het enige wat je dan gedurende het spel nog moet leren is wat alle kaarten betekenen en in welke volgorde je bepaalde handelingen het beste kunt verrichten. Maar dat laatste komt vanzelf wanneer je Everdell vaker gaat spelen. Ik neem je mee in de basisregels van Everdell, zodat je zelf een goed beeld kunt vormen wat je te wachten staat.

De speler die aan zet is, mag kiezen uit drie verschillende acties. Je mag een arbeider plaatsen, of je kiest ervoor om één kaart te spelen uit je hand of de laatste optie is dat je alvast voorbereid op het volgende seizoen.

Mogelijkheid 1: Een arbeider plaatsen

De eerste optie, is het spelen van één van je beschikbare arbeiders op één van de mogelijke locaties. Je kunt op die manier grondstoffen verzamelen of nieuwe kaarten verkrijgen. Dit is vooral aan het begin van het spel essentieel om aan grondstoffen te komen zodat je überhaupt je eerste gebouw of boswezen kunt realiseren. Er zijn twee soorten locaties, exclusieve locaties en open locaties. Op een exclusieve locatie kan maar één arbeider staat, die daar net zolang blijft staan totdat het seizoen is afgelopen en de arbeiders worden teruggenomen door desbetreffende speler. Op een open locatie mogen meerdere arbeiders staan van meerdere spelers.

Everdell arbeider op steen locatie
Everdell arbeider op steen locatie

Er zijn basislocaties en boslocaties waar je grondstoffen en kaarten kunt verzamelen. Daarnaast zijn er bestemmingskaarten en gebeurteniskaarten die later in het spel relevant worden. Je kunt daarmee extra punten ophalen wanneer je aan de randvoorwaarden voldoet, bijvoorbeeld het in bezit hebben van 3 gebouwen van een bepaald type.

Basislocaties grondstoffen in Everdell
Basislocaties grondstoffen in Everdell

Daarnaast zijn er nog twee andere opties. De eerste is de veilige haven, waar je 2 kaarten mag afleggen in ruil voor één grondstof naar keuze. En de laatste optie, die je alleen in de herfst kunt gebruiken (de laatste ronde die je speelt) is de reis, je ontvangt daarvoor 2, 3, 4 of 5 punten in ruil voor het afleggen van het gelijke aantal kaarten.

Mogelijkheid 2: Een kaart uit je hand spelen

Kies je voor het spelen van een kaart, dan mag je één van de kaarten uit je hand of één van de 8 kaarten die open liggen op de weide spelen. Je moet dan wel kunnen voldoen aan de randvoorwaarden die op de kaart staan afgebeeld. Voor gebouwenkaarten gaat dat om grondstofkosten, bijvoorbeeld 2 takken, 1 steen en 1 hars. Bij boswezens gaat het om bessen of het in bezit hebben van het juiste gebouw.

Everdell handkaarten
Everdell handkaarten

Wanneer je een kaart speelt, wordt deze aangelegd in jouw eigen stad die je vormt. Je kunt in totaal 15 kaarten neerleggen die samen jouw stad vormen, en vol is vol. Er zijn verschillende soorten kaarttypen waar ik je later nog wat meer over zal vertellen.

Mogelijkheid 3: Voorbereiden op het nieuwe seizoen

Je begint in Everdell in de winter, wanneer je geen handelingen meer kunt uitvoeren doordat je jouw arbeiders hebt gebruikt en geen grondstoffen meer hebt om kaarten te spelen, dien je jezelf voor te bereiden op het volgende seizoen. Je schuift door naar de lente, je neemt al je arbeiders van het speelbord en je neemt daarnaast één extra arbeider uit de top van de boom. Je beschikt nu dus over 3 in plaats van 2 arbeiders. Het seizoen daarna over 4 arbeiders en in het laatste seizoen, de herfst, over 6 arbeiders.

Afhankelijk van welk seizoen je in gaat, de lente, zomer of herfst, mag je daarnaast een extra handeling doen. In de lente activeer je opnieuw alle productiekaarten (gebouwen) in de stad. Je ontvangt daardoor vaak wat extra grondstoffen of kaarten. In de zomer mag je de twee kaarten uit de weide pakken en op je hand nemen. En in de herfst activeer je opnieuw alle productiekanten (gebouwen).

Het grappigste, wat voor ons in eerste instantie even verwarrend was, is dat iedere speler zijn eigen spel speelt. Terwijl de ene speler nog in de winter aan het spelen is, kan het zijn dat speler 3 en 4 bijvoorbeeld al in de lente of zelfs al in de zomer spelen. De seizoenen lopen dus door elkaar heen in dit geval. Maar je gaat zien dat je redelijk dicht bij elkaar blijft gedurende het spel.

De basis spelregels van Everdell

Je kent met bovenstaande drie handelingen de basisregels van Everdell en je weet waar je uit kunt kiezen in je beurt. Ik zal nog een aantal details uitlichten zodat je een nog beter beeld krijgt over dit prachtige bordspel.

Kaarttypen gebouwen en boswezens

De gebouwen en boswezens van Everdell zijn er vijf verschillende kaarttypen, je kunt ze het gemakkelijkste herkennen aan de verschillende kleuren met ieder een eigen logo.

Reizigers (bruine wezens en gebouwen) worden direct geactiveerd wanneer je deze kaarten speelt. De kaart kan eenmalig geactiveerd worden, en zal verder gedurende het spel niets meer doen.

Productie (groene wezens en gebouwen) worden direct geactiveerd bij het spelen van de kaart. Vaak leveren deze kaarten extra grondstoffen op. Daarnaast worden ze geactiveerd wanneer je voorbereid voor de seizoenen lente en herfst. Deze kaarten zijn ideaal om snel aan grondstoffen te komen.

Everdell gebouw kaart, de boerderij
Everdell gebouw kaart, de boerderij

Bestemming (rode wezens en gebouwen) worden niet geactiveerd wanneer je ze speelt. Ze worden alleen actief wanneer je hier een arbeider op plaats. Ze vormen dus eigenlijk nieuwe werklocaties voor je arbeiders. Er zijn zelfs kaarten waarop een ‘open’ symbool is weergegeven, plaats jij z’n kaart in jouw stad dan mogen zelfs je tegenspelers daar een arbeider op plaatsen. Jij ontvangt 1 munt (punt) wanneer een tegenstander daar op gaat staan.

Bestuur (blauwe wezens en gebouwen) geven je een bonus wanneer je later gedurende het spel een bepaald kaarttypen speelt. Vaak krijg je korting wanneer je een bepaalde kaart speelt, bijvoorbeeld een boswezen of een gebouw.

Welvaart (paarse wezens en gebouwen) geven je aan het einde van het spel extra punten. Gedurende het spel brengen ze geen voordelen met zich mee.

Gebeurteniskaarten en of gebeurtenistegels in Everdell

Aan het begin van het spel heb je 4 gebeurtenistegels langs de rivier geplaats en daarnaast 4 gebeurteniskaarten in de boom geplaatst. Gebeurtenis tegels en kaarten geven je extra punten die tellen aan het einde van het spel. Om ze verkrijgen moet je er een arbeider op kunnen plaatsen, maar je moet wel aan bepaalde randvoorwaarden voldoen om de kaarten of tegels te bemachtigen.

Je arbeider blijft daar gedurende de ronde (het seizoen) op staan. Voor ieder van de gebeurtenistegels geldt een randvoorwaarden van het in bezit hebben van een bepaald aantal kaarten van dezelfde kaarttypen. Bijvoorbeeld 3 kaarten van type ‘bestemming’ (rood) om de Grand Tour gebeurtenistegel te verkrijgen.

Ditzelfde geldt voor gebeurteniskaarten. Naar mijn idee zijn die nog net wat lastiger om te verkrijgen, de randvoorwaarden daarvan zijn vaak wat hoger. Maar ze kunnen je ook meer punten opleveren. Je meot bijvoorbeeld een houtsnijder en een kapel in je bezit hebben.

Einde van een spel Everdell en puntentelling

Everdell is afgelopen wanneer alle spelers het einde van de herfst hebben bereikt en ze geen verdere acties meer kunnen of willen uitvoeren. Daarna kunnen de punten worden geteld. Het gemakkelijkste is om te tellen in de volgende volgorde:

1. Tel alle basispunten van de kaarten bij elkaar op.
  2. Tel vervolgens de los verkregen puntenfiches bij elkaar op.
  3. De punten die de welvaartskarten met zich meebrengen breng je bij elkaar op per losse welvaartskaart. Dit zijn paarse gebouwen en boswezens in je stad, die je vaak een extra aantal punten geven bijvoorbeeld voor het aantal unieke boswezens in je stad.
  4. Tel de reispunten op, dit is een los actieveld wat alleen in de laatste ronde op het speelbord gebruikt mag worden.
  5. Tel de punten die de gebeurteniskaarten en de gebeurtenistegels geven op.

Het totaal van deze 5 los opgetelde scores is jouw totaalscore. De speler die de meeste punten heeft verzameld is de winnaar van Everdell.

Eindscore berekenen in Everdell
Eindscore berekenen in Everdell

Everdell bordspel review met onze mening

Om maar met de deur in huis te vallen: Everdell is echt een prachtig spel wat ook in jouw collectie huis hoort. In 2020 tipte wij dit spel al als één van de gaafste nieuwkomers, maar in 2021 doet Everdell met zekerheid nog steeds mee. Je combineert in Everdell workerplacement elementen samen met engine building, een combinatie die goed uitpakt en niet ingewikkeld wordt. Juist doordat Everdell eenvoudig blijft, pakt dit bordspel naar ons idee zo goed uit. Laten we ingaan op wat losse details waarom wij Everdell een goed bordspel vinden.

Everdell is eenvoudig om te spelen, maar brengt gelijktijdig ontzettend veel mogelijkheden met zich mee. Plus, ieder spel is anders doordat de boslocaties en gebeurteniskaarten variëren per spel. Je hebt slechts drie mogelijkheden per speelbeurt, het plaatsen van arbeiders om grondstoffen of kaarten te verkrijgen, het bouwen en een gebouw of aannemen van een boswezen, of je bereid je alvast voor op het volgende seizoen en neemt daarbij je arbeiders terug van het speelbord. Simpeler kan eigenlijk niet.

De vormgeving van Everdell is gewoon fantastisch. Er is aandacht gestopt in dit bordspel, en dat merk je aan alles. Dat begint al met een mooie speelbord van goed karton, mooie details op de speelkaarten, de boom die je zelf kunt opbouwen. En wat wij eigenlijk nog het mooiste vinden zijn de grondstoffen en de meeples waarmee je speelt in de vorm van egels, muizen, eekhoorns en schildpadden. De bessen bijvoorbeeld lijken wel echte zachte bessen, ze zijn gemaakt van een plastic gelachtige substantie, wat erg leuk gedaan is. De takken voelen aan als hout, terwijl de stenen weer van kunststof gemaakt zijn die net lijken op ronde rivierkeien.

Waar het in Everdell om draait, en wat ook zo goed in elkaar zit, zijn de combinaties van gebouwen en boswezens die je opbouwt. Je vormt daarmee je eigen engine waardoor je achter opvolgend acties mag uitvoeren. Door het ene gebouw krijg je bijvoorbeeld korting in grondstoffen bij het bouwen van een volgend gebouw, het gebouw wat je opbouwt produceert steeds een bes wanneer je van seizoen wisselt, enzovoorts.

Wij vinden Everdell een aanrader voor bordspelers die een uitgebreid spel willen spelen wat veel mogelijkheden bied maar wat niet te complex is en wat geen uren aan spelregels doorbladeren met zich teweeg brengt. Dit spel leer je al spelende wanneer je de basisregels begrijpt. Oprecht een goed bordspel wat je geprobeerd moet hebben.