BEEZ bordspel review: tactisch vliegroutes uitstippelen

Je bekijkt nu BEEZ bordspel review: tactisch vliegroutes uitstippelen
BEEZ borspel review
BEEZ spel
BEEZ spel

In het bordspel BEEZ probeer je te zoemen van bloem naar bloem met de slimste vliegroutes om er zo voor te zorgen dat je nectar verzameld. Dat gaat niet zonder slag of stoot, aangezien jouw bij niet zomaar alle routes kan bevliegen. Je bij kan in iedere richting namelijk maar een bepaald aantal stappen zetten. Je probeert in BEEZ vliegroutes zo slim mogelijk te bepalen om de meeste nectar te verzamelen. En ook niet zomaar de eerste de beste nectar die je tegenkomt, want in jouw honingraat verzamel je bepaalde soorten nectar zodat je jouw doelen behaald. BEEZ is een tactisch bordspel waar je per beurt de juiste handelingen probeert te bepalen. In dit review over BEEZ lees je hoe de spelregels van BEEZ werken en lees je natuurlijk ook onze mening.

Speelduur: ongeveer 45 minuten
Uitgever: Asmodee
Genre: Tactisch bordspel

BEEZ is verkrijgbaar bij bol.com en Amazon.nl.

Doel van het bordspel BEEZ

In BEEZ probeer je de juiste kleuren nectar te verzamelen die je in je honingraat verzameld. Iedere speler heeft zijn eigen doelen plus er zijn een aantal algemene doelen die de spelers proberen te behalen. De meeste doelen die je probeert te behalen zijn het aanleggen van patronen met verschillende soorten nectar in jouw honingraat. Door patronen compleet te maken ontvang je nectardruppels aan het einde van het spel. En je mag daarbij patronen combineren samen met andere doelkaarten. De speler die aan het einde van het spel de meeste nectardruppels heeft verzameld is de winnaar van BEEZ.

BEEZ bordspel
BEEZ bordspel

Inhoud van het spel BEEZ

Bij het uitpakken van de BEEZ doos valt direct op dat er tijd is besteed aan de vormgeving. De spelmaterialen vinden wij echt fantastisch. Iedere speler krijgt zijn eigen 3D bij die op een bijenkorf staat. De honingraten waar iedere speler er één van krijgt zijn van dik karton en mooi vormgegeven, in dat bord zitten sleufjes voor de kleine en grote nectar, waardoor ze mooi in het bord vallen en niet kunnen schuiven. De nectar zelf is van hout en mooie vrolijke kleuren. En de bloementegels zijn van dik karton en evenals in de mooiste kleuren.

• 4 honingraten (voor iedere speler één)
  • 4 bijen met bijenkorven in de spelerskleuren
  • 4 scorestenen in de spelerskleuren
  • 18 doelkaarten (6 per honingsoort)
  • 45 kleine nectar in 5 kleuren
  • 10 grote nectar in 5 kleuren
  • 1 starttegels (met pijlen)
  • 5 bladtegels
  • 15 bloementegels (3 per kleur)
  • 1 bijlage kaartoverzicht (omschrijvingen van de doelen)
  • 1 scoreblok
  • Spelregels boekje in het Nederlands
  • Spelregels boekje in het Frans
BEEZ inhoud van de doos
BEEZ inhoud van de doos

Voorbereiding van een spel BEEZ

Het leuke aan BEEZ is dat je in ieder spel met een ander speelbord speelt, doordat het bord dynamisch is opgebouwd. Je begint met het samenstellen van het bloemenveld voor één starttegel in het midden van de tafel te leggen. Daaromheen begin je met het plaatsen van bloementegels. In de eerste cirkel rondom de starttegel plaats je 1 bladtegel en 4 verschillende kleuren bloementegels. Vervolgens de ronde daaromheen plaats je 2 bladtegels en alle andere bloemtegels.

Je hebt nu het speelbord gevormd, de tweede stap is het plaatsen van de nectar op het speelbord. Rondom de middelste cirkel leg je alleen kleine nectar op de drie daarvoor bedoelde stippen. Op de buitenste bloemtegels plaats je naast de drie kleine nectar in overeenkomstige kleur van de bloem ook de grote nectar, die je op het hart van de bloem plaats.

Voordat we kunnen beginnen, moeten ook de doelkaarten bepaald worden. Deze worden gesorteerd per honingsoort wat af te lezen is aan de kleur van de deksels van de potjes honing. Van iedere kleur wordt er één open naast het speelbord gelegd, deze stellen gedurende het spel de publieke doelen voor.

Iedere speler krijgt daarnaast ook één doelkaart per kleur, die ze gedekt voor zichzelf bewaren. Op deze doelen probeer je je gedurende het spel te focussen om zoveel mogelijk honingdruppels te verkrijgen. Daarnaast krijgt iedere speler in zijn eigen kleur een honigraat, een scoresteen en een bij met bijenkorf in zijn of haar overeenkomstige spelerskleur.

Vervolgens zijn we klaar om te beginnen met een spelletje BEEZ. Hoe toepasselijk ook, de speler die als laatste een broodje met honing at mag beginnen als startspeler.

BEEZ dynamisch speelbord
BEEZ dynamisch speelbord

BEEZ spelregels en spelverloop

De beurt van een speler bestaat uit drie fasen. Dat klinkt vrij complex, maar eigenlijk is het heel simpel. Daarnaast vinden wij zelf dat fase 1 en 2 eigenlijk erg overlappen met elkaar en je die in één keer uitvoert. Ik zal de drie fasen kort omschrijven.

1. Vliegroute plannen
  2. Vliegen en nectar verzamelen
  3. Nectar opslaan en honing maken

Fase 1: Vliegroute plannen

In deze fase plan je jouw vliegroute door gebruik te maken van jouw eigen bij en je bijenkorf. Je kiest zelf in welke richting je wilt vliegen. De bijenkorf onder jouw bij heeft 6 zijden. Op 5 van de zijden staan één of twee cijfers weergegeven. Dat betekent dat je in die richting bijvoorbeeld 1 veld of 5 velden mag verplaatsen, in een rechte lijn die richting op. Aan de voorzijde van bij staat een teken weergegeven wat betekent dat je niet die kant op mag vliegen.

Het enige wat je doet tijdens deze fase is jouw bij in de richting draaien waar je op wilt vliegen. Je kiest bijvoorbeeld de richting ‘2/4’, je draait dan jouw bij met de voorkant die richting op. Het vliegen zelf doe je pas in de volgende fase.

BEEZ bij met bijenkorf
BEEZ bij met bijenkorf

Fase 2: Vliegen en nectar verzamelen

Nu dat je bij in de goede richting gedraaid staat, is de vervolgstap het aantal stappen zetten wat je gekozen hebt. Dat doe je altijd in één rechte lijn. Heb je bijvoorbeeld 4 gekozen, dan mag je nu 4 stapjes vooruit stappen. Wel zijn er paar richtlijnen om aan te houden. Je mag bijvoorbeeld niet landen op een bij van een andere speler. Of je mag niet buiten het bloemenveld vliegen. Deze regels spreken voor zich, en zijn zeker niet ingewikkeld.

Het mooiste van deze fase is dat je ook nectar mag verzamelen. Je mag een kleine nectar verzamelen wanneer jouw bij op een bloemenveld land waar zich nog nectar bevind. Je moet dan wel tegen een kleine nectar aan landen. Wanneer je precies in het midden van de bloem land, dan mag je zowel de grote nectar als één aangrenzend kleine nectar verzamelen.

Fase 3: Nectar opslaan en honing maken

Hier draait het uiteindelijk allemaal om, het opslaan van de nectar in je honingraat. Iedere honingraat bestaat uit 5 rijen met 19 kamers. Op al die rijen staan getallen weergegeven. Op de bovenste rij staat 4 en 5, de rij daaronder 2 en 3, de middelste rij alleen 1, de rij daarna opnieuw 2 en 3 en de onderste rij gelijk aan de eerste rij 4 en 5. Je bent verplicht om je nectar altijd op een overeenkomstig nummer te plaatsen met het aantal velden dat jouw bij heeft gevlogen.

Heb je als voorbeeld 4 stappen gevlogen en één nectar verzameld, dan moet je je nectar wat je verkregen hebt in deze beurt ook op een veld met waarde 4 leggen van jouw honingraat. Oftewel, je moet goed opletten waar je naar toe vliegt om een goed gevulde honingraat te krijgen met patronen en kleuren die je ook wenst te verzamelen om zo goed mogelijk aan de bonuskaarten te voldoen.

BEEZ honingraat
BEEZ honingraat

Einde van een spel BEEZ

BEEZ is een spelletje waar je goed bij moet nadenken en alleen de echt nodige nectar moet verzamelen. Er is namelijk maar beperkte ruimte en het spel is meestal veel eerder klaar dan je in gedachte hebt. Vaak ben je nog niet waar je wilt zijn en eindigt het spel toch al, oftewel je kunt het vaak beter wat rustig aan doen en alleen de broodnodige nectar verzamelen om de juiste patronen te vormen.

BEEZ is afgelopen wanneer één van de spelers 12 of meer nectar in zijn honingraat heeft verzameld. De ronde wordt nog afgemaakt zodat alle spelers evenveel keren aan de beurt zijn geweest. Vervolgens is het tijd om de scores op te maken en te bepalen aan welke bonuskaarten de spelers voldoen. De spelers ontvangen hier punten voor zowel de publieke doelen als de persoonlijke geheim gehouden doelen. De speler die de meeste honingdruppels (punten) heeft verzameld wordt de winnaar.

Leuke extra’s van het bordspel BEEZ

Mocht je genoeg hebben van het basisspel BEEZ, dan is het mogelijk om te spelen met een variant. Hierbij bouw je compleet andere speelborden op, wat het spel een stuk lastiger maakt. Aangezien je verder moet vliegen van de ene naar de andere kant en daardoor nog beter moet opletten bij het plannen van routes.

Daarnaast is er een twee speler variant wanneer je niet kunt spelen met 3 of 4 spelers. De spelregels zijn verder identiek, het enige verschil is dat je een ander speelbord opbouwt wat ook net wat kleiner. Het fijne hiervan is dat het spel daardoor uitdagend blijft, aangezien er concurrentie is om de beschikbare kleuren kleine en grote nectar om te verzamelen.

Als laatste zijn er ook nog spelregels voor gevorderden, om het spel een stapje moeilijker te maken. Hierbij speel je gedekt met de publieke doelkaarten, alleen de eerste doelkaart wordt omgedraaid. Het is hierdoor lastiger inschatten waar je naartoe werkt qua publieke doelen. In de laatste fase, fase 3 waarbij je nectar opslaat, ben je verplicht om een volgende nectar die je verzameld moet laten grenzen aan eerder opgeslagen nectar.

BEEZ bordspel review en onze mening

Het eerste wat opvalt wanneer je BEEZ in handen krijgt en de doos open maakt is dat er heel veel aandacht is besteed om er een prachtig spel van te maken. Alles ziet er tot in de puntjes verzorgd uit. Het karton wat gebruikt is voor de honingraat (het persoonlijke spelersbord) en het dynamische speelbord is dik en mooi vormgegeven. Er is zelfs rekening gehouden met kleine sleufjes zodat de kleine en grote nectar en goed op blijven liggen. Ook de bijen die op een bijenkorf staan zijn prachtig, erg leuk en origineel bedacht. Qua vormgeving krijgt BEEZ wat ons betreft dan ook de maximaal haalbare punten.

Het leuke van BEEZ is verder dat de regels simpel te onthouden zijn. Eigenlijk voer je maar drie stappen uit. Je kiest een zijde van je bij met bijenkorf waar je naartoe gaat vliegen, draait je bij die richting op en zet het aantal stappen. Vervolgens bepaal je of je nectar ontvangt en die plaats je in je bijenkorf. Die basisregels zijn voor iedereen te begrijpen. Waardoor er in onze ogen gewoon geen drempel is om dit spel te spelen qua spelregels. Iedereen kan spelen binnen een paar minuten.

Wat betreft diepgang van bordspel BEEZ, vinden wij de basis variant van het spel toch wat aan de simpele kant. Hoewel het lastig is om zo goed mogelijk in te spelen richting je doelen, zijn er niet zo heel veel mogelijkheden in het spel. Je kunt maar één ding, en dat is vliegen in een richting en de nectar eventueel oppakken. Wij vinden daardoor eigenlijk dat je na één keer spelen direct moet doorgaan naar de spelregels voor gevorderden. Die brengen gelukkig net iets meer moeilijkheid in het spel. Je bent nu verplicht om je nectar in je honingraat altijd te laten grenzen aan eerder geplaatste nectar.

Een laatste goed punt wat ik wil benoemen voor bordspel BEEZ is dat je werkt met een dynamisch speelbord bestaande uit tegels. Er zijn daardoor niet echt standaard trucs te leren, die werken bij bijvoorbeeld de start van het spel. In ieder spel licht de nectar weer net even anders of maak je een andere vorm van het speelbord.

BEEZ is in onze ogen een tactisch bordspel waarbij je per handeling even moet nadenken hoe je die het beste kunt aanvliegen (letterlijk!). Het spel is abstract en je moet een stap verder kunnen denken dan je huidige beurt. Wat wordt je vliegroute hierna? Zou een andere speler in die beurt daar kunnen staan om jou te blokkeren, enzovoorts. BEEZ is een vermakelijk spel voor logische denkers.