Candy Crush Duel Pocket Edition review: snoepjes verzamelen!

Je bekijkt nu Candy Crush Duel Pocket Edition review: snoepjes verzamelen!
Candy Crush Pocket Edition
Candy Crush Duel Pocket Edition
Candy Crush Duel Pocket Edition

Iedereen kent het spelletje Candy Crush wel, wat je op je telefoon kunt downloaden als app. King bracht dit spelletje uit en het werd razend populair. Iedereen was aan het snoepjes verzamelen. Just Games kwam met een plan om dit spel uit te brengen in het echt met mooie gevormde snoepjes en een echt speelbord. Naast de gewone variant, kwam er ook de Pocket Edition en wij testten deze uit.

Aantal spelers: 2 personen
Uitgever: Just Games
Genre: Strategisch Spel

Candy Crush Pocket Edition is verkrijgbaar bij bol.com.

In de Pocket Edition van Candy Crush Duel ga je proberen zo veel mogelijk snoepjes te verzamelen. Rol de dobbelstenen om te kijken welke snoepjes je mag aanleggen en zorg er vervolgens voor dat je combinaties van 3 of meer snoepjes maakt, zodat je de snoepjes kan innen. Elk snoepje is een punt waard en de speler die op het laatst de meeste snoepjes heeft wint het spel.

Inhoud van Candy Crush Duel Pocket Edition

• 2 spelersvelden van 4×4 hokjes in de vorm van een doosje
  • 6 dobbelstenen met snoepjes erop
  • 8 snoepjes van elke soort
  • 2 chocoladefiches
  • Starttegel
Candy Crush Duel inhoud van de doos
Candy Crush Duel inhoud van de doos

Als je begint met Candy Crush Duel Pocket Edition haal je het doosje uit elkaar en krijgt elke speler één kant van het doosje. In de deksel en de onderkant zit het speelbord van vier bij vier hokjes met een handige rand er omheen. Vervolgens leg je alle snoepjes naast het speelbord en zorgt dat de dobbelstenen in het bereik van allebei de spelers liggen. De starttegel bepaald wie er mag beginnen. Speel kop of munt en bepaal de startspeler.

Candy Crush Pocket Edition
Candy Crush Pocket Edition

Candy Crush Duel Pocket Edition spelregels en spelverloop

De speler die kop of munt wint en de startspeler is mag de dobbelstenen rollen en als eerst een snoepje kiezen uit de dobbelstenen. Als je een dobbelsteen met de afbeelding van een snoepje hebt gekozen, leg je meteen een snoepje in die kleur op je spelersveld. Je mag zelf weten waar je deze neerlegt, maar het is de bedoeling dat je combinaties gaat maken van drie dezelfde snoepjes. Er zit dus zeker een tactiek achter.

Candy Crush Pocket Edition spelregels
Candy Crush Pocket Edition spelregels

Vervolgens kiest de andere speler een dobbelsteen uit en plaatst het snoepje op zijn spelersveld. Als de zes dobbelstenen allemaal gebruik zijn is de ronde afgelopen en gaat de starttegel naar de andere speler. Deze speler rolt nu de dobbelstenen en mag nu als eerste kiezen uit het resultaat dat hij of zij heeft gerold. Zo speel je ronde na ronde tot het einde van het spel.

Wanneer je drie dezelfde snoepjes op een rij hebt liggen, heb je een combinatie gemaakt en mag je deze snoepjes innen. Je pakt ze uit je spelersveld en plaatst de snoepjes in de rand van het doosje. Elk snoepje is aan het eind van het spel een punt waard.

Candy Crush Pocket Edition aanleggen
Candy Crush Pocket Edition aanleggen

Het kan ook gebeuren dat je vier dezelfde snoepjes bij elkaar kunt leggen. Als dit gebeurt, mag je zelfs een bonus uitvoeren. Je mag dan een aantal snoepjes bij je tegenstander uit de rand halen en weer bij de voorraad leggen. In de handleiding staan een aantal voorbeelden van combinaties met meer dan drie snoepjes en daarbij het aantal snoepjes dat je voor deze combinatie bij de tegenstander mag weghalen erbij.

Allebei de spelers hebben ook één chocoladefiche. Dit is een vierkant bruin fiche wat je aan het einde van een ronde bij je tegenstander in het spelersveld mag leggen. Je mag het fiche maar één keer inzetten, dus bedenk goed waar je het gaat plaatsen. Je kunt met het chocoladefiche bijvoorbeeld een rij blokkeren, zodat er geen 3e fiche bij kan komen.

Candy Crush Pocket Edition
Candy Crush Pocket Edition

Einde van het spel Candy Crush Duel Pocket Edition

Als één van de twee personen het volledige spelersveld vol met snoepjes heeft of als de dobbelstenen snoepjes aangeven die niet meer op voorraad zijn eindigt het spel. Vervolgens ga je de punten tellen. Je haalt al je verzamelde snoepjes uit de rand van je spelersveld en telt deze. Degene met de meeste snoepjes wint het spel.

Candy Crush Duel Pocket Edition review, onze mening

Wij vinden Candy Crush Duel Pocket Edition een ontzettend leuk spel. Het is anders dan de app op je telefoon, maar daarom niet minder leuk. In de app schuif je met snoepjes. Bij dit spel leg je zelf je snoepjes in het spelersveld. Je kan dus ook zelf de juiste plaats kiezen, zodat je zo snel mogelijk een rij van drie hebt. Maar de ander kan je dwarsbomen met de chocoladefiche. Verschijnt dit fiche op je spelersveld dan krijg je het een heel stuk moeilijker, want hier moet je omheen gaan werken.

De opzet van het spel is heel leuk. De spelersvelden zitten in een mooi doosje. Het deksel en de onderkant zijn een spelersveld met schotjes, zodat je snoepjes ook goed blijven liggen. Een geniaal ontwerp, want op deze manier kan je het spel overal mee naartoe nemen. Ben je klaar met spelen, dan doe je alle snoepjes en de dobbelstenen in het doosje en klik je de spelersvelden op elkaar om het doosje te sluiten.

De vormgeving van het spel is prachtig. De snoepjes doen me denken aan de app van Candy Crush en je ziet dus echt dat het gebaseerd is op de app van King. Het spel heeft simpele regels die iedereen binnen een minuutje kan leren. Het is dan ook snel te spelen en een goede ‘filler game’.

Wij raden Candy Crush Duel Pocket Edition erg aan en hopen dat dit spelletje net zo’n hit wordt als de app van King.