Clever tot de 3e macht Challenge 1 dobbelspel review: Nieuwe uitdagingen!

Je bekijkt nu Clever tot de 3e macht Challenge 1 dobbelspel review: Nieuwe uitdagingen!
Clever tot de 3e macht challenge 1
Clever tot de 3e macht Challenge 1 spel
Clever tot de 3e macht Challenge 1 spel

Nadat Clever en Dobbel zo Clever al een vervolg kregen in de vorm van Challenge 1, krijgt nu ook Clever tot de 3e macht een nieuwe variant in de vorm van Clever tot de 3e macht Challenge 1. Hetzelfde spel met dezelfde kleuren dobbelstenen, maar dan in een klein nieuw jasje, zodat het voor iedereen uitdagend blijft om het spel te spelen.

Uitgever: 999games
Genre: Roll-and-write Spel

Clever tot de 3e Macht Challenge 1 is verkrijgbaar bij bol.com, Amazon.nl en 999Games.

Benieuwd naar de andere Clever varianten? Bekijk ons overzicht met alle Clever spellen in één overzicht.

Het doel van het spel Clever tot de 3e macht Challenge 1 is het bij elkaar verkrijgen van zoveel mogelijk punten. Dit kun je doen door de worpen die je maakt met de dobbelstenen op de meest gunstige plaatsen op je scoreblad in te vullen. De persoon die slim is en zijn worpen op de juiste plaatsen weet neer te zetten, zal uiteindelijk het spel winnen.

Inhoud van de uitbreiding Clever tot de 3e macht Challenge 1

• Twee dezelfde blokken met scorebladen
  • Spelregels op ieder van de scoreblokken

Om Clever tot de 3e macht Challenge 1 te spelen heb je het basisspel nodig. Uit de doos van Clever tot de 3e macht gebruik je de dobbelstenen in 6 verschillende kleuren, de stiften om de punten op je scoreblad te noteren en de doos zelf met het dienblad om dobbelstenen af te leggen. De scoreblokken van het basisspel kun je opzij leggen. Als elke deelnemer van de het spel een scoreblad van het nieuwe scoreblok heeft en een zwarte stift om mee te schrijven kan het dobbelen beginnen.

Clever tot de 3e macht challenge 1 punten scoren

Clever tot de 3e macht Challenge 1 spelregels en spelverloop

Clever tot de 3e macht Challenge 1 speelt met alle basisregels die we al kennen van de eerste Clever die uitkwam. Om de beurt dobbelen de spelers met de zes gekleurde dobbelstenen. Je kiest in drie pogingen de dobbelstenen die voor jou het meeste opleveren en plaatst ze op je scoreblad. De dobbelstenen die overblijven mogen gebruikt worden door de andere deelnemers om te noteren op het scoreblad. Deze regels veranderen niet bij de nieuwe variant van Clever tot de 3e macht.

Wat het verschil maakt zijn de nieuwe regels in de gekleurde vlakken op je scoreblad. Deze zijn net iets anders gemaakt en geven daarom weer een nieuwe uitdaging. Hieronder lichten we de nieuwe manieren van punten scoren toe.

Clever tot de 3e macht challenge 1 spelregels

1. Het gele vlak

In het gele vlak ga je nog steeds de nummers afkruisen die je dobbelt met je dobbelsteen. Kies je de gele dobbelsteen in je eerste worp, dan kruis je het nummer op de dobbelsteen af in de eerste rij. Kies je voor de gele dobbelsteen in je tweede worp, dan mag je het nummer afstrepen in de tweede rij en voor de derde worp geldt dat het cijfer gelijk aan de dobbelsteen moet worden afgestreept in de derde rij. Kiest een passieve speler de gele dobbelsteen, dan mag hij of zij alleen de grijze nummers afstrepen verdeelt over alle drie de rijen.

Tot zover zijn de regels nog hetzelfde als bij Clever tot de 3e macht. Het verschil bij Challenge 1 zit hem in de plaats van de cijfers. Alle getallen staan kriskras door elkaar. Ook de nummers die grijs zijn staan op een andere plek. Een extra kans om punten te scoren in deze categorie doe je door een kolom van drie cijfers af te kruisen. Aan het einde van het spel krijg je 3 extra punten per gevulde kolom in het gele vlak.

2. Het mintgroene vlak

In het mintgroene vlak blijven ook veel regels gelijk aan Clever tot de 3e macht. Zo moet je nog steeds alleen de groene cijfers afstrepen in een rij of kolom om de bonussen te mogen gebruiken. Wat wel anders is bij Clever tot de 3e macht Challenge 1 is dat het loont om witte cijfers af te strepen.

Bij de basisversie van het spel telden deze witte vlakken alleen mee als extra kruisjes in een rij als je de punten ging tellen. Bij Challenge 1 geven alle witte afgestreepte cijfers een extra bonus van 4 punten per cijfer.

3. De blauw/paarse rij

De blauw/paarse rij was altijd al een spannende, want kon je precies dobbelen wat je nodig had om in te vullen in de rij? Alle cijfers rechts van de 7 waarvan je start moesten hoger zijn dan die 7. Alle cijfers links van de 7 moesten lager zijn. Bij de nieuwe variant gaat dit niet meer op. Tussen de velden in staat precies wat er af of bij moet om een nieuw cijfer te noteren. Aan beide kanten van de 7 staan zowel plus- als minvelden. Het komt dus nogal precies in deze rij. Wat het makkelijker maakt is dat je de 7 altijd mag invullen en je vanaf die 7 weer opnieuw kan beginnen met optellen of aftrekken.

Wat ook veranderd is, is de waarde van de bonus als je ergens een 2, 3 of 4 kan invullen of een 10, 11 of 12. Bij de vorige editie kreeg je dan 4 punten extra, maar bij deze versie krijg je maar liefst 6 punten cadeau. Dit komt waarschijnlijk omdat het door de verschillende op- en aftreksommen veel moeilijker is om deze getallen te behalen in je rij.

4. De bruine rij

Bij de bruine rij lijkt op het eerste oog niet zoveel verandert, maar we zien hier wel degelijk een verschil. De cijfers staan nu op volgorde in plaats van door elkaar heen. Je moet dus een steeds hoger cijfer afstrepen en als je dat niet dobbelt heb je pech of sla je een cijfer over.

Daarnaast is er nog een nieuwe bonus tussen de cijfers gekomen. De nieuwe bonus is een extra aantal punten die je aan het einde van het spel mag toevoegen aan je totaal. Je moet dan wel het cijfer voor en achter deze bonus hebben afgekruist.

5. De roze rij

Bij de roze rij zijn dezelfde bonussen in punten toegevoegd als extra manier om punten te scoren. Wanneer je deze int, hoef je het getal dat je invult niet door twee te delen. Je krijgt de bonus als het ware gratis.

Clever tot de 3e macht Challenge 1 dobbelspel review, onze mening

Wij waren zeer enthousiast toen we het nieuwe spel Clever tot de 3e macht Challenge 1 uitpakten. We zijn een grote fan van dobbelspellen en zijn altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen. Challenge 1 is zo’n nieuwe uitdaging voor ons. Gelukkig zaten bij deze challenge wel spelregels, wat we bij eerdere Challenge 1 varianten niet hadden. Dat maakt het toch een stuk duidelijker.

Het eerste wat we deden was dan ook de spelregels doorlezen. We kwamen er al snel achter dat we ook nog even de spelregels van het basisspel Clever tot de 3e macht nodig hadden. Want hoe speelde je dit spel ook alweer? En wat is er dan veranderd ten opzichte van de basisregels? Na een vergelijking bleken de regels heel eenvoudig en konden we snel aan de slag.

Clever tot de 3e macht challenge 1 eindscore

Wat ons opviel was nog steeds geen antwoord op de regel of je in de rij met de bonus dobbelsteen met vraagteken van links naar rechts de bonussen moet omcirkelen of dat je mag kiezen welke bonus je neemt elke keer als je er één verdient. Dit was voor ons ook al een vraag in de basisversie Clever tot de 3e macht en hier komt dus geen antwoord op in de Challenge 1.

Het gele vlak is uitdagender geworden met leuke bonussen op goede tactische plekken. Met het gele vlak creëer je snel een kettingreactie, waar we altijd enorm van kunnen genieten. Net als in het basisspel blijft dit vlak echter heel erg opletten. Je moet namelijk de dobbelsteen wel in de juiste rij invullen.

Het mintgroene vlak heeft alle donkere en witte vlakken nu dwars door elkaar, wat het iets onoverzichtelijker maakt. Het is ons al overkomen dat we een kolom of rij vol hadden en we dit pas veel later opmerkten. Dit kan enkele punten schelen in je spel. De bonus van het afkruisen van witte cijfers gebruiken we maar zelden. Met de bonussen scoor je namelijk veel sneller extra punten.

De blauw/paarse rij is echt een uitdaging. Je moet een geluksvogel zijn om het goede getal te dobbelen. Het komt veel vaker voor dat je zeven dobbelt en op die manier de rij vult. De extra 6 punten bij een 2, 3, 4 of 10, 11, 12 komen dus ook vrij weinig voor. Wij vonden het nogal moeilijk geworden om deze rij te vullen en zien het niet echt als een verbetering voor het spel.

De bruine rij wordt ook moeilijker te vullen als je tenminste geen cijfers wil overslaan. Sla je cijfers over en daarmee dus ook bonussen, dan is het een lucratieve rij. Maar ook de bonussen zal je nodig hebben om het spel te winnen.

De roze rij vullen wij met gemak tot ver naar het einde. We kiezen vaak voor de helft van de punten en daardoor dus een extra bonus. Alhoewel het vermenigvuldigen van je ogen op de dobbelsteen ook wel eens zeer nuttig kan zijn. Als je kan kiezen voor het bonus vosje kun je ook je ogen vermenigvuldigen met 4 en dat kan bij het dobbelen van 6 zeker veel punten opleveren.

Wat ons betreft is Clever tot de 3e macht Challenge 1 een leuke toevoeging aan je Clever collectie. De nieuwe uitdagingen en mogelijkheden geven weer een frisse wind aan het spel. Bekijk ons overzicht met alle Clever spellen in één overzicht.

De andere varianten van het dobbelspel Clever

Dit bericht heeft één reactie

1. Davy

Zoals bij het ontvangen van elke andere bonus, omcirkel je van links naar rechts. Het verbruiken van een eerder verdiende bonus mag je wel kiezen, dus als je bvb de eerste drie bonussen al verdiend hebt, mag je bvb de derde aankruisen om van een dobbelsteen een 3 te maken.