Clever Challenge 1 dobbelspel review: Uitgebreide nieuwe mogelijkheden

Je bekijkt nu Clever Challenge 1 dobbelspel review: Uitgebreide nieuwe mogelijkheden
Clever Challenge 1
Clever Challenge 1 dobbelspel
Clever Challenge 1 dobbelspel

Het razend populaire Clever heeft een nieuwe versie van het scoreblok ontwikkelt, onder de naam Clever Challenge 1. Op dit nieuwe scoreblok zitten scorebladen met tal van nieuwe mogelijkheden om je worpen op een goede manier in te vullen. Als je het scoreblad van Clever al helemaal uit je hoofd kende, is dit zeker een leuke opvolger. Het spel is eigenlijk meteen speelbaar, want er zijn weinig nieuwe regels.

Aantal spelers: 1 tot 4 personen
Uitgever: 999Games
Genre: Roll-and-write Spel

Clever Challenge 1 is verkrijgbaar bij 999Games en bol.com.

Het doel van het spel Clever Challenge 1 is net als de gewone Clever om zoveel mogelijk punten te behalen. Dit doe je door de worpen met de dobbelstenen op een tactische manier in te vullen in het speelveld. Aangezien bij Clever Challenge 1 de punten en bonussen op andere plekken staan is het wel weer even uitvogelen hoe je het beste zoveel mogelijk punten haalt, maar dit maakt het alleen maar leuk.

Inhoud van de uitbreiding Clever Challenge 1

• Twee dezelfde blokken met scorebladen
Inhoud van Clever Challenge 1
Inhoud van Clever Challenge 1

Om dit spel te kunnen spelen heb je de basisversie van Clever nodig. In deze doos zitten namelijk de gekleurde dobbelstenen die je nodig hebt en de viltstiften. Ook vind je in de doos van Clever het aflegschaaltje wat je nodig hebt om de dobbelstenen die je niet gebruikt op te leggen. Uit de uitbreiding Clever Challenge 1 heb je een scoreblad nodig van één van de scoreblokken. Beide scoreblokken zijn hetzelfde, zodat je nog heel vaak Clever Challenge 1 kunt spelen.

Clever Challenge 1 spelregels en spelverloop

Voor Clever Challenge 1 zijn geen spelregels meegeleverd. Echter zijn de regels zeer vanzelfsprekend en kun je eigenlijk meteen starten met een potje Clever Challenge 1. Alle regels van Clever gelden ook voor het nieuwe spel. Zo dobbel je om de beurt met de gekleurde dobbelstenen. Leg je de dobbelstenen die je wil gebruiken op je scoreblad en houd je dobbelstenen over die de passieve spelers weer mogen gebruiken.

Voor- en achterzijde Clever Challenge 1
Voor- en achterzijde Clever Challenge 1

Net als bij de basisversie Clever heb je 5 verschillende vakken waar je je worpen kan invullen. Deze vakken hebben een bepaalde kleur en bepaalde manier van scoren. Hieronder lichten we de verschillende vakken op het scoreblad toe met de nieuwe mogelijkheden.

1. Het gele vlak

Het gele vlak is nog steeds een vlak waar je cijfers moet afstrepen. De cijfers 1 t/m 6 komen allemaal twee keer voor. De nummers staan wel op een andere plaats dan bij het scoreblad van de basisversie van Clever. Ook de al aangekruiste vakjes staan anders. Ze staan kriskras door het veld.

Maar niet alleen het aankruisen van de nummers is nieuw. Ook de manier waarop je scores kan winnen en bonussen kan innen is verschillend aan de basisversie. De punten en bonussen staan namelijk op een hele andere plaats en ook nog eens door elkaar. Voor de ene rij of kolom krijg je een bonus en voor de andere rij of kolom krijg je punten. De diagonaal vol levert nog steeds het vosje op, maar er is ook een tweede diagonaal toegevoegd, waarmee je de meeste punten scoort voor het gele vlak.

2. Het blauwe vlak

In het blauwe vlak kun je nog steeds alleen een nummer afstrepen als je de blauwe en de witte dobbelsteen bij elkaar optelt. Wel is er een extra vierkantje om af te strepen toegevoegd. Dit vierkantje heeft een extra nummer 7. Het getal 7 dobbel je echter vaak door de vele manieren waarop je dit kunt gooien, dus dit nummer is niet zo’n probleem om af te strepen.

Ook bij het blauwe vlak staan de scores en bonussen op een andere manier langs de rijen en kolommen. Het maximale aantal punten wat je kunt halen in het blauwe vlak is nu 67.

3. De groene rij

In de groene rij staan nog steeds evenveel vakjes en moet je ook nog steeds een getal dobbelen dat hoger of gelijk is aan het getal in het hokje. De getallen staan bij Clever Challenge 1 alleen niet op volgorde. Eerst moet je bijvoorbeeld meer of gelijk aan 2 dobbelen en de keer daarna meer of gelijk aan 4.  De bonussen staan ook onder andere hokjes geplaatst.

4. De oranje rij

Bij de oranje rij heb je nog steeds de vrijheid om een willekeurig getal in te vullen van 1 t/m 6. Wat er wel veranderd is, is dat er nu ook met minpunten wordt gewerkt. In sommige hokjes staat een minteken, waardoor de punten die hier worden ingevuld gelden als minpunten. Hier vul je dan ook liever een laag getal in dan dat je normaal gesproken een zo hoog mogelijk getal invult.

In de basisversie van Clever had je ook vlakken waar je de worp dubbel mocht tellen. Bij deze versie van Clever komen er zelfs hokjes voor waar je de worp drie keer mag tellen. Met het gooien van 6 met de oranje dobbelsteen kun je dus in één keer 18 punten scoren.

5. De paarse rij

De paarse rij is precies omgedraaid dan wat we gewend waren in het basisspel. Je moet er nu voor zorgen dat getallen in een aflopende volgorde worden genoteerd. Zodra je de 1 hebt ingevuld, mag daarna weer ieder getal ingevuld worden. De bonussen op de paarse rij staan daarnaast op een andere plaats.

Einde van het spel Clever Challenge 1

Wanneer alle rondes die bovenaan je scoreblad staan gespeeld zijn is het spel afgelopen. Het is dan tijd om de punten te gaan tellen. Achter op je scoreblad staat een handig systeem om de punten op te tellen.

Clever Challenge 1 scoreblad
Clever Challenge 1 scoreblad

In de gele categorie krijg je punten voor rijen, kolommen of diagonalen die volledig zijn aangekruist. In het blauwe vlak krijg je punten voor de hoeveelheid aangekruiste hokjes. Bij de groene categorie is hoe ver je komt in de rij je puntenaantal. Des te verder, des te hoger je score zal zijn. De oranje en de paarse rij mag je volledig bij elkaar optellen. Hou er in de oranje rij wel rekening mee dat er ook minpunten zijn die je van het totaal af moet trekken.

Achterzijde & scores Clever Challenge 1
Achterzijde & scores Clever Challenge 1

Op het eind check je ook nog of je de bonus met het vosje ergens hebt behaald. Het zou zelfs kunnen dat je deze bonus op meerdere plaatsen hebt behaald. Met het vosje mag je het vlak met het laagste puntenaantal nogmaals rekenen. Per vosje tel je dus je laagste puntenaantal nog een keer bij je totaal op. Alles bij elkaar vormt je eindscore. Degene met de hoogste eindscore heeft gewonnen.

Clever Challenge 1 dobbelspel review, onze mening

Clever Challenge 1 zijn twee scoreblokken in folie. In eerste instantie dachten wij dat het om twee verschillende scoreblokken ging, maar het ging om twee dezelfde scoreblokken. Een lichte teleurstelling, maar ook een reden om het spel heel vaak te spelen. Er is namelijk voorraad genoeg. Daarbij suggereert de titel Clever Challenge 1 dat dit vast niet het laatste nieuwe scoreblok zal zijn, wat 999games gaat uitgeven. Wij hopen dan stiekem ook op een Challenge 2, 3 enz.

Toen we het pakketje openden konden we eigenlijk nergens een speluitleg vinden. Dit vonden we enigszins vreemd voor een nieuw spel. Maar toen we de scorebladen bekeken, zagen we eigenlijk meteen dat het heel vanzelfsprekend is dat er geen spelregels bij zitten. Deze zijn namelijk ook helemaal niet nodig. Met even goed kijken naar het scoreblad heb je de spelregels zo door en kun je eigenlijk meteen beginnen.

De leukste nieuwe toevoeging volgens ons zijn de minpunten in de oranje rij. Je moet er door de mintekens in de hokjes erg rekening mee houden dat je daar een laag getal in moet vullen. Ook de hokjes waarbij je het getal mag vermenigvuldigen met drie zijn erg leuk. Je hebt hier snel veel punten te pakken, die erg belangrijk kunnen zijn voor je winkansen.

Het behalen van de punten in geel leek iets moeilijker te zijn dan bij de basisversie, terwijl de bonussen makkelijker te pakken leken te zijn. Ook bij blauw pak je eerder een leuke bonus. De kettingreacties die dit veroorzaakt is het allerleukste. In de potjes die wij speelden konden we al flink wat kettingreacties invullen.

Bij de nieuwe versie is het vosje echter verraderlijk, want als je niet oppast heb je nul punten in een categorie en daardoor dus ook niks aan het vosje. Het gebeurde ons meerdere malen dat we in het gele vlak geen punten scoorde. Iets waar je in het spel rekening mee moet houden.

Al met al is Clever Challenge 1 een leuke toevoeging aan je spel, waardoor je niet altijd hetzelfde speelt. Wij kijken al uit naar nog meer nieuwe challenges voor Clever.

Benieuwd naar de andere Clever dobbelspellen?

Wij hebben iedere variant van Clever geprobeerd. Bekijk ons overzicht met alle Clever spellen in één overzicht.

Kies jouw variant en lees meer over onze mening en tips.

Dit bericht heeft 7 reacties

1. Steven

In de uitleg geef je aan dat de paarse rij hetzelfde blijft. Als ik het basisspel met die noeiwe vergelijk, dan zijn de kleiner dan tekens omgedraaid naar groter dan. Volgens mij klopt je uitleg bij paars dus niet.

1. Bordspeltijd

Je hebt inderdaad gelijk! Dat is een foutje van ons, we gaan dat natuurlijk aanpassen. Wij hebben blijkbaar niet zo goed opgelet tijdens de eerste keren spelen…

2. Johan Van de Walle

Dag, bij de paarse rij ervaren we nog een onnauwkeurigheid. Bij het nieuwe scoreblaadje moet je bij paars nu in dalende lijn gaan. Pas bij een ‘1’ mag je opnieuw beginnen. Tot daar is alles duidelijk. Maar zowel in geel, blauw en oranje krijg je een paarse ‘6’ als bonus. Als je paarse rij bv. 5 – 4 – 3 is, mag je in principe die 6 niet noteren want je mag maar een groter cijfer schrijven als je eerst een ‘1’ geplaatst hebt. Is het dus mogelijk dat je de paarse ‘6’ bonussen niet altijd kunt gebruiken?

1. Bordspeltijd

Wij zelf spelen dat je de paarse bonus met waarde 6 wel mag gebruiken in die situatie. Je zou het ook kunnen spelen op de manier zoals je omschrijft, dat je de bonus dan juist niet kunt gebruiken. Wij zelf vinden echter dat het wel gewoon een ‘bonus’ is, die mag best een mooie extra geven. Veel plezier!

3. Wan

Wat moeten we doen met bv een oranje 1/4 die je krijgt in het gele vlak?

1. Bordspeltijd

Je mag zelf kiezen of je in de oranje strook een 1 of een 4 opschrijft. De reden waarom er ook een 1 staat is dat je ook minpunten in die krijgt kunt krijgen.

4. Marian

Van de site van 999: Er is 1 aanpassing op de spelregels van het basisspel voor het paarse gebied. Waar in het basisspel alles na een 6 mag, is de spelregel nu dat een 6 na elk cijfer mag worden ingevuld. Je kunt dus na bijvoorbeeld een 1 of een 4 weer een 6 invullen.