Clever 4ever dobbelspel review: de vierde variant in de Clever familie

Je bekijkt nu Clever 4ever dobbelspel review: de vierde variant in de Clever familie
Clever 4Ever review
Clever 4Ever
Clever 4Ever

Na Clever, Dobbel zo Clever en Clever tot de 3e macht is er nu weer een nieuwe variant bijgekomen in de collectie van 999games. Clever 4ever heeft weer heel wat nieuwe manieren om punten te scoren met de dobbelstenen die je rolt. De kleuren van de dobbelstenen zijn weer aangepast en de categorieën zijn uitdagender dan ooit.

Aantal spelers: 1 tot 4 personen
Uitgever: 999games
Genre: Roll-and-write Spel

Clever 4ever is verkrijgbaar bij bol.com, 999Games en Amazon.nl.

Het doel van het spel Clever 4ever is om zoveel mogelijk punten te scoren. Dit doe je door je dobbelstenen op de juiste manier in te zetten in de verschillende categorieën. Met allerlei acties kun je extra bonussen verkrijgen en soms ontstaat er zelfs een kettingreactie van bonussen. Wie de meeste punten scoort in alle categorieën wint het spel Clever 4ever.

Inhoud van de doos van Clever 4ever

• Een scoreblok
  • 6 dobbelstenen in verschillende kleuren
  • Een zilveren dienblad van karton in de binnenkant van de doos
Clever 4Ever inhoud van de doos
Clever 4Ever inhoud van de doos

Clever 4 ever begint door alle deelnemers een blad van het scoreblok te geven. Bij deze versie van Clever zijn er geen stiften meegeleverd, dus je zal zelf een pen, potlood of stift moeten regelen voor elke deelnemer. De verschillende kleuren dobbelstenen worden in het midden op tafel gelegd en het spel kan beginnen.

Clever 4ever spelregels en spelverloop

Clever 4ever werkt in basis hetzelfde als de eerste versie van Clever. Om de beurt dobbelen de spelers met de dobbelstenen en kiezen ze de drie waardes die voor hun veel punten opleveren. Deze vullen ze in op het scoreformulier. Vervolgens mogen de andere deelnemers van het spel kiezen uit de overgebleven dobbelstenen en daarvan nog één dobbelsteen invullen op hun scoreblad. Aan het einde van het spel tel je alle punten die je in de verschillende categorieën op je scoreblad hebt verdiend bij elkaar op. De speler met de meeste punten wint het spel.

Maar wat maakt dan het verschil met de andere versies van Clever? Het verschil zit hem in de manieren waarop je punten kan scoren. De 5 verschillende categorieën op je scoreblad hebben weer een heel nieuwe manier van punten verdienen. Deze keer zijn er een gele, blauwe, grijze, groene en roze categorie. De dobbelstenen hebben ook de kleuren van deze categorieën. Er is ook een nieuwe bonus toegevoegd aan het spel, die het spel nog spannender maakt. Hieronder lichten we de verschillende categorieën en bonussen toe.

Clever 4Ever spelregels
Clever 4Ever spelregels

1. Het gele vlak

In het gele vlak staan drie rijen die je in kan vullen. De bovenste rij moet van links naar rechts oplopend zijn, waarbij je geen velden mag overslaan. De onderste twee rijen mogen willekeurig worden ingevuld. Wel is er iets om over na te denken met deze twee rijen. De middelste rij zijn namelijk minpunten wanneer er geteld gaat worden en de onderste rij zijn juist pluspunten. Je vult dus logischerwijs in de middelste rij lage getallen in. In de onderste rij kies je juist voor hele hoge getallen.

Met de rij met minpunten kun je veel bonussen verdienen. De onderste rij met pluspunten bevat geen bonussen. Naast de min- en pluspunten kun je ook nog punten verdienen door een kolom helemaal vol te hebben. Elke kolom levert een bepaald aantal punten op, wat je bij elkaar op mag tellen wanneer je meer kolommen hebt gevuld.

Clever 4Ever zilveren plateau
Clever 4Ever zilveren plateau

2. Het blauwe vlak

Het blauwe vlak werkt net zoals in alle andere versie van Clever met twee dobbelstenen. Om hier de punten te kunnen noteren kijk je naar zowel de blauwe als de witte dobbelsteen. Het blauwe vlak bevat een veld met 6 x 6 vakjes. Als je gedobbeld hebt kijk je eerst naar de blauwe dobbelsteen en die bepaalt de kolom. Vervolgens kijk je naar de witte dobbelsteen en die bepaalt de rij. Dit is het hokje dat je mag afkruisen. Als je in een rij 2 vakjes hebt afgekruist krijg je de bonus die je erachter kan vinden. Heb je twee vakjes afgekruist in een kolom, dan ontvang je punten. Dit werkt ook zo voor de twee diagonalen.

3. Het grijze veld

Het grijze veld heeft veel weg van het spelletje Keer op Keer. Het is ingedeeld in een veld met witte, lichtgrijze en donkergrijze vakjes. Je begint aan de linkerkant waar je een veld met 1 donkergrijs vakje kan afkruisen of een veld met 4 lichtgrijze hokjes. Gooi je 4 met de dobbelsteen, mag je dus de vier vakjes afkruisen. Vervolgens mag je alleen aangrenzende vakjes weg kruisen. Als het aangrenzende veld vijf vakjes heeft, moet je dus met de grijze dobbelsteen vijf dobbelen om verder te komen.

In de grijze vakjes staan ook bonussen die je mag uitvoeren als je ze afstreept. Punten scoor je in het grijze veld door kolommen te vullen. Als een kolom geheel gevuld is, krijg je de waarde die erboven staat.

Clever 4Ever eerste scores invullen
Clever 4Ever eerste scores invullen

4. De groene rij

De groene rij bestaat eigenlijk uit twee rijen. Een diagonale streep in ieder vakje deelt het vakje in tweeën. Op beide rijen mag je willekeurige getallen invullen. Dit mag alleen van links naar rechts en er mag geen vakje worden overgeslagen. Je kunt er wel voor kiezen om eerst alle onderste delen van de vakjes te vullen. Voor alle onderste rijen verdien je namelijk elke keer een bonus.

Punten verdien je pas als beide delen van het vakje ingevuld zijn. Zowel de onderste als de bovenste diagonaal. Je telt de waarde die je hebt ingevuld in beide diagonalen bij elkaar op en noteert deze boven het vakje als punten. Zodra je bij het vierde vakje bent, mag je je punten zelfs verdubbelen.

5. De roze rij

De roze rij heeft een ietwat ingewikkeldere uitleg. Je mag hier namelijk alle getallen invullen die je wil, maar niet alle getallen geven je de bonus of extra punten. Als je de 1 invult gebeurt er verder niks. Je gaat alleen een vakje vooruit, waardoor je uiteindelijk meer punten zal verdienen. Als je de 2 invult, mag je deze omcirkelen. De twee zorgt ervoor dat je aan het einde 2 punten extra mag optellen bij je score voor de roze rij. Als je een 3 invult, mag je direct ernaast nog een 3 invullen. Je gaat dus sneller in de rij vooruit, doordat je twee vakjes mag vullen. De 4 is weer een cijfer dat omcirkeld mag worden. Bij de 4 krijg je aan het einde 4 extra punten bij je score van de roze rij. De 5 invullen geeft je de bonus die onder het vakje staat. Bij de 6 krijg je ook de bonus die onder het vakje staat, maar deze mag je ook weer omcirkelen. De 6 geeft je aan het einde 3 extra punten bovenop je score. Des te verder de rij vol is, des te meer punten je scoort. Alleen bij de getallen 5 en 6 mag je dus de bonus nemen.

Nieuwe bonus

Naast de nieuwe velden en rijen is er ook een nieuwe bonus in dit spel van Clever. In Clever 4ever heb je zoals gebruikelijk de bonus waarbij je nogmaals mag dobbelen, die te herkennen is aan de pijltjes in een rondje. Daarnaast heb je de +1 bonus, waarbij je een extra dobbelsteen mag uitkiezen. Ook kom je de vraagtekens in verschillende kleuren tegen, waarbij je in de kleur die is aangegeven een extra kruisje of getal naar keuze mag invullen.

Het vosje geeft aan het einde weer een bonus van het aantal vosjes dat je hebt gespaard keer het puntenaantal van de categorie waar je het laagst in hebt gescoord. Maar dan is er ook nog het dienblad. Het dienblad is een nieuwe bonus en deze is vooral van toepassing op de passieve speler. Met het dienblad kan de passieve speler één van de dobbelstenen op het dienblad met 1 waarde verhogen of verlagen voordat hij of zij hem speelt. Als je meerdere dienbladen kunt gebruiken, dan kun je de waarde dus ook met meer dan 1 verhogen of verlagen. De bonus geldt ook als je deze in combinatie met de +1 bonus speelt. De enige regel is, dat deze dobbelstenen op het dienblad moeten liggen en dus afgelegd zijn door de huidige speler.

Clever 4Ever ingevuld scorevel
Clever 4Ever ingevuld scorevel

Clever 4ever dobbelspel review, onze mening

Een nieuwe versie in de Clever familie. Dan worden wij al meteen razend enthousiast. Wij zijn een groot fan van dobbelspelletjes en kennen alle versies van Clever van voor tot achter. Clever 4ever was dus al een grote aanwinst voor we het ook maar hadden gespeeld. Met veel enthousiasme begonnen we een eerste potje. De spelregels waren meteen duidelijk en snel doorgenomen. Het scheelt dat je de andere versies van Clever al kent, want dan kan je de eerste pagina’s van de uitleg overslaan.

We konden binnen een paar minuten al spelen. De blauwe categorie was vooral even wennen. Stond de witte dobbelsteen nou voor de kolom of de rij? En waar was de blauwe dobbelsteen nou voor? We merkten wel dat in deze categorie zeer snel bonussen worden gehaald en dat maakte ons gelijk alert. Want met snelle bonussen kun je ook snel een kettingreactie van bonussen krijgen. Dat is ons al meerdere keren gebeurd.

De gele categorie vonden wij lastig om vol te krijgen. De twee onderste rijen gaan wel, maar de bovenste rij moet je toch precies goed dobbelen. Ook het grijze veld is lastig te vullen, omdat je exact het juiste getal moet dobbelen. Bij je passieve beurt is het wel mogelijk om de dienblad bonussen in te zetten, zodat je wat sneller aan het juiste getal komt. Echter merken we al snel dat de vosjes bonus in de grijze categorie vrijwel onmogelijk lijkt.

De groene categorie gaat ook lekker qua bonussen scoren. Deze vul je snel en levert ook gauw een heleboel punten op. De roze rij is vooral leuk voor de extra punten. Wanneer je een bonus kunt pakken is het handig om 6 te gooien. Dan krijg je zowel je bonus als extra punten. Wanneer er geen bonus onder het vakje staat azen we op 4-en. Want met een 4 scoor je wel vier extra punten.

Al met al merken we wel dat het vullen van het veld slomer gaat. Het lijkt of we halverwege nog niet zoveel punten hebben behaald. Na 3 beurtjes spelen komen we nog niet veel verder dan een schamele 200 punten. Lukt het ons niet of is het onmogelijk om een hoog puntenaantal te halen? We begrijpen het niet zo, want we zijn toch aardig doorgewinterde Clever spelers.

Het artwork is zoals je verwacht van Clever. Het is weer een donkere doos met het scorevel en de dobbelstenen op de voorkant. Ook komt het vosje weer terug boven de naam op de doos. Er is deze keer gekozen voor groen als hoofdkleur in de letters. Herkenbaar en duidelijk. Wat we jammer vinden is dat er geen stiften zijn meegeleverd. We moeten nu altijd op zoek naar pennen of potloden in huis voor we kunnen gaan spelen. Dat is toch een gemis en een kleine moeite om erbij te maken.

Clever 4ever moet je zeker hebben als echte fan van de spellen. Het is weer eens wat anders en zorgt ervoor dat je weer opnieuw een strategie moet bepalen. Wij zijn fan!

Meer weten over de andere Clever spellen?

Bekijk ons overzicht met alle versies van het dobbelspel Clever: alle varianten, spellen en uitbreidingen van Clever.