Dobbelland: dobbel de juiste kleuren

Je bekijkt nu Dobbelland: dobbel de juiste kleuren
Dobbelland review
Dobbelland
Dobbelland

Het spel Dobbelland stond al een tijdje op ons lijstje om te proberen. Omdat we een grote fan zijn van dobbelspelletjes hebben we ook grote verwachtingen van dit spel. Op het eerste oog ziet Dobbelland er heel toegankelijk uit. De doos is kleurig en ook de inhoud bevalt ons wel. Geen papieren blaadjes, maar afwisbare scoreborden. We gaan dan ook enthousiast beginnen aan dit spel.

Genre: Dobbelspel

Het doel van Dobbelland is zo snel mogelijk alle vakjes van een bepaalde kleur vol spelen en daarbij ook nog negen schatvelden aankruisen. Wanneer dit je lukt, win je het spel. Je kunt dit doel bereiken door elke actieve beurt te werpen met de dobbelstenen en de juist kleuren te selecteren en elke passieve beurt de juiste dobbelstenen van de overgebleven paar in te vullen.

Inhoud van de doos van Dobbelland

• 4 scoreborden met 2 verschillende kanten
  • 4 zwarte stiften
  • 6 dobbelstenen met 6 verschillende kleuren
  • Een dobbelvlak in het deksel van de doos
Dobbelland inhoud van de doos
Dobbelland inhoud van de doos

Om te beginnen aan Dobbelland geef je alle deelnemers een scorebord. De deelnemer mag zelf kiezen of hij of zij de voorkant of achterkant van het bord gebruikt. Elke speler krijgt ook een zwarte stift om kruisjes te zetten. De dobbelstenen worden midden op tafel gelegd en er wordt een startspeler bepaald.

Dobbelland spelregels en spelverloop

In Dobbelland ben je om de beurt de actieve speler. Deze speler mag met de dobbelstenen werpen en mag alle dobbelstenen van een gekozen kleur nemen. Hierna mag de speler kiezen of hij nog een keer wil werpen met de andere dobbelstenen of het hierbij wil laten. Wanneer hij nog een keer dobbelt mag hij de dobbelstenen met dezelfde kleur als zijn gekozen kleur ook nemen en bepaalt hij weer of hij door wil gaan. Wanneer hij nog een keer dobbelt, maar niet de juiste kleur werpt, dan is zijn beurt afgelopen en kan hij de dobbelstenen die hij al had gedobbeld noteren.

Dobbelland spelregels
Dobbelland spelregels

De spelers die niet aan de beurt zijn worden passieve spelers genoemd. Zij wachten tot de actieve speler al zijn worpen heeft gemaakt. Vervolgens mag de passieve speler kiezen uit een kleur op de dobbelstenen die nog over blijven na de keuze van de actieve speler. De passieve speler mag deze kleur noteren op zijn of haar scorebord.

Het noteren van de dobbelstenen gaat als volgt. Je start in het midden van het scorebord bij het witte kruis en mag alleen de kleuren noteren die aan dit kruis aansluiten. Heb je bijvoorbeeld 3 blauwe dobbelstenen uitgekozen, dan mag je 3 blauwe vakjes aankruisen aansluitend aan het witte kruis. In een volgende beurt mag je alleen vakjes aankruisen die aan één van je eerdere kruizen aansluiten.

Dobbelland eerste worp
Dobbelland eerste worp

Als je aan een blauw veld met vakjes bent begonnen, moet je dit veld eerst volmaken voordat je aan een nieuw blauw veld begint. Je mag wel eerst verder gaan met een andere kleur. Wanneer je meer gedobbeld hebt dan het aantal vakjes in je veld, dan mag je de dobbelstenen niet invullen op je scoreblad. Stop als actieve speler dus op tijd met dobbelen om zeker te zijn dat je iets in kan vullen.

Wanneer je kruizen zet in de gekleurde vakjes kun je ook vakjes met sterretjes tegenkomen. Dit zijn zogenaamde schatvelden. Als je een schatveld aankruist moet je dit direct benoemen en mag je direct na afloop van het invullen een keer extra werpen. Deze worp maak je niet met 6 dobbelstenen, maar met 5 dobbelstenen. Je mag bij deze worp ook niet meerdere keren gooien, maar vult direct de kleur van jouw keuze in.

De schatvelden kun je onderaan je scorebord invullen. Zodra je negen schatvelden hebt gehaald ben je in de race voor de winst. Naast de 9 schatvelden moet je namelijk ook nog alle vakjes van een bepaalde kleur hebben afgetekend. Wanneer dit gelukt is, dan win je het spel.

Dobbelland volle kaart
Dobbelland volle kaart

Dobbelland review, onze mening

Sinds wij verslaafd zijn aan dobbelspelletjes, staat Dobbelland al op ons lijstje. Toen we het spel eenmaal binnen hadden, hebben we het dan ook direct gespeeld. Het leren van het spel duurt nog geen 5 minuten en na een korte introductie zit je dan ook snel te spelen.

Dobbelland lijkt voor ons idee een beetje op Keer op Keer van 999 games. In dit spel probeer je ook zoveel mogelijk aangrenzende vakjes van een bepaalde kleur aan te kruisen. Je wint punten als je een bepaalde kleur helemaal weg hebt gespeeld, net als bij Dobbelland dus. Het spel speelt heel gemakkelijk weg en het is een echte ‘filler game’. Een spel dat je even snel tussendoor kan doen.

De vormgeving van het spel is anders dan anders bij een dobbelspel. Het is een vrij lichte doos met veel gebruik van de kleur wit. Op de voorkant staat een wereldbol met bomen in de kleuren paars, blauw en oranje. Er vliegen drie dobbelstenen omheen met verschillende kleuren. Schuin erboven staat met grote letters de titel Dobbelland.

De inhoud van de doos is echter heel herkenbaar. Je vindt de dobbelstenen die je nodig hebt, scoreborden en vier zwarte stiften. Om makkelijk te dobbelen is er in het deksel van de doos een stuk zwart vilt geplakt, zodat je een goede ondergrond hebt om op te rollen. De dobbelstenen zijn van houdt en de stiften zijn zogenaamde whiteboardmarkers. Wanneer je klaar bent met een spelletje Dobbelland, veeg je het zo weer weg van het scorebord.

In de doos zitten 4 verschillende scoreborden met aan beide kanten een speelveld. Je kunt dus kiezen uit acht verschillende speelvelden om te vullen. Wanneer je de borden rouleert, blijft het nog wel even spannend, maar over een tijdje heb je wel steeds weer hetzelfde speelveld voor je. Wij denken echter dat dit niet zo erg is bij dit dobbelsteen, omdat wat je dobbelt ook elke keer anders is.

Naast dat het een geluksspel is, komt er toch wel een klein beetje tactiek bij kijken. Dobbel je eerst zo snel mogelijk alle schatvelden? Of zorg je ervoor dat je alles van een bepaalde kleur zo snel mogelijk hebt weggespeeld. Hoe combineer je deze twee dingen zo slim mogelijk om een winnaar te worden? Dobbelland is uitdagend en zeer verslavend.

Dobbeland is verkrijgbaar bij bol.com en Amazon.nl.