De Crew bordspel review: Coöperatief kaartspel

De Crew bordspel review: Coöperatief kaartspel
De Crew review
De Crew
De Crew

In De Crew volbreng je gezamenlijk met je tegenstander missies en zoek je de weg naar de 9e planeet. De Crew is een slagenspel, waarin je probeert met de juiste mensen de juiste slagen te winnen om zo gezamenlijk te winnen. Daarbij heb je beperkte communicatiemogelijkheden, want praten en aanwijzingen geven is niet toegestaan. Gelukkig is er wel één communicatiefiche per speler, waarmee je kunt aantonen wat voor kaarten jij potentieel hebt. Maar goed, die mag je slechts één keer per missie gebruiken.

De Crew is genomineerd voor Speelgoed van het Jaar 2020 in de categorie 18 jaar. En daar willen wij wel mee instemmen, want De Crew is gewoon een heel leuk snel te spelen spel wat totaal anders is als de meeste andere spellen. Want hoeveel kaartspellen met een concept als De Crew bestaat er nu eigenlijk waarbij je coöperatief te werk gaat?

De Crew: Op weg naar de 9e planeet
Geschikt voor 3-5 spelers
Vanaf 10 jaar en ouder
Ongeveer 20 minuten speeltijd (al vanaf enkele minuten per missie)
Uitgever: 999Games

De Crew is te bestellen bij bol.com, Amazon.nl en 999Games.

Wat zit er in de doos van De Crew?

De volgende spelmaterialen treffen we aan in het compacte doosje van De Crew.

De Crew: inhoud van de doos
De Crew: inhoud van de doos
  • 40 grote speelkaarten, waaronder 36 kleurenkaarten (4 x 9 kaarten) en 4 rakettenkaarten
  • 5 grote herinneringskaarten
  • 36 kleine opdrachtkaarten
  • 10 opdrachtfiches
  • 5 communicatiefiches
  • 1 noodsignaalfiche
  • 1 commandantfiguur
  • De spelregels & het logboek (in één)

Voorbereiding van een spel De Crew

Laten we snel beginnen waar het om draait. Hoe start je De Crew?

Allereerst worden alle grote kaarten (de 40 speelkaarten) geschud en opgedeeld onder de spelers. De speler die de raketkaart (zwarte grote speelkaart) met nummer 4 heeft ontvangen wordt de commandant en krijgt het commandantfiguur, hij of zij is de startspeler.

Verder krijgen alle spelers een communicatiefiche en een herinneringskaart. In het midden van de tafel worden de kleien opdrachtkaarten op een stapel geplaatst en daarnaast wordt het noodsignaalfiche klaargelegd.

De Crew: spelregels
De Crew: spelregels

Het spelverloop in De Crew

Vervolgens kun je het logboek erbij pakken. Daar staat allereerst een stukje introductie en hoe je om moet gaan met het invullen van de scores. Op de volgende bladzijdes worden de missies één voor één uitgeschreven. In totaal bestaat het logboek uit 50 missies, die steeds een stapje lastiger worden. De eerste paar missies zijn erg eenvoudig wanneer je door hebt hoe De Crew werkt. Maar zijn wel handig om te gebruiken en het spel te leren kennen.

Per missie wordt aangegeven welke materialen je dient te gebruiken in de missie. Er wordt aangegeven hoeveel opdrachtkaarten er opengelegd moeten worden, of er eventuele fiches nodig zijn die weer beperkingen of volgordes aanbrengen in de opdrachtkaarten die uitgevoerd moeten worden. En of je bijvoorbeeld de communicatiefiche mag inzetten.

De Crew: missie 35 als voorbeeld

Om je een idee te geven, leggen we kort uit hoe missie 35 werkt, waarbij jullie de buitenste planeet van het zonnestelsel bereiken: de ijsreus Neptunus.

De Crew: missie 35
De Crew: missie 35

In het blauwe vakje staat een 7 aangegeven. Dat betekent dat er 7 opdrachtkaarten getrokken dienen te worden en op midden van tafel geplaatst moeten worden. Daarnaast moeten er 3 opdrachtfiches gebruikt worden. De >, >> en >>> fiches. Die opdrachtfiches geven de volgorde weer waarop de opdrachten uitgevoerd moeten worden. De kaart die bij fiche > komt te liggen moet voor de kaart die bij >> komt te liggen uitgevoerd worden, enzovoorts.

De Crew: opdrachtkaarten
De Crew: opdrachtkaarten

In ons voorbeeld kun je zien dat de groene 1 voor de blauwe 5 uitgevoerd moeten worden. En dat de blauwe 5 voor de blauwe 3 uitgevoerd moet worden. De volgorde van de overige opdrachtkaarten maakt niet uit.

Een slag spelen

Dan is het tijd ome een eerste slag te spelen. De commandant start en legt een eerste kaart op tafel. Die kaart heeft een kleur en een getal.

De Crew: handkaarten
De Crew: handkaarten

Met de klok mee zijn nu de andere spelers aan de beurt. Zij moeten in dezelfde kleur een kaart spelen wanneer ze daarover beschikken. Wanneer de startspeler een groene kaart speelt, moeten de andere spelers dus ook met een groene kaart spelen wanneer ze die in bezit hebben. Hebben ze die niet, dan mogen ze afwijken naar een andere kleur.

Wanneer alle spelers een kaart op hebben gelegd, wint de speler de slag die de hoogste waarde heeft opgelegd in de gevraagde kleur.

Opdrachtkaarten vervullen

Waar het natuurlijk om draait in De Crew is dat de opdrachtkaarten vervuld worden, en waar nodig, zoals in ons voorbeeld van missie 35, ook in de juiste volgorde.

De speler die in bezit is van de opdrachtkaart, moet die zelf vervullen door de slag in gelijke kleur te winnen. Stel je voor we nemen de groene 1 als voorbeeld, dat is de eerste opdrachtkaart die we moeten vervullen. Er zijn een paar stappen nodig om dat te realiseren.

De eerste is dat ik de groene 1 als opdrachtkaart in bezit heb. Ik wil dus zelf de hoogste waarde opleggen in de groene kleur. Want wanneer ik de hoogste waarde heb van deze slag, dan win ik in ieder geval de slag alvast.

De tweede is dat de groene 1 door een speler gespeeld moet worden, anders kunnen we opdracht niet vervullen. Wanneer ik zelf de groene 1 in bezit heb is de kans dus erg laag dat dit gaat lukken. Want iedereen zal mijn groene 1 die ik ga spelen vermoedelijk overtreffen. Er zou dus een andere speler moeten zjin die de groene 1 in bezit heeft.

Wanneer met 4 spelers de volgende situatie zich voordoet zouden we de slag winnen: Ik (speler 1) speel de groene 9. Speler 2 speelt de groene 7. Speler 3 speelt de groene 3. En speler 4 speelt de groene 1. Ik had de hoogste kaart en speler 4 had de groene 1, waardoor we de opdracht gezamenlijk volbrengen.

De raketkaarten

Er zitten vier zwarte kaarten in het spel. Dat zijn de raketkaarten. Raketkaarten zijn sterker dan alle andere kaarten. Zelfs wanneer de startspeler dus bijvoorbeeld gestart was met een gele kaart, dan nog zal de zwarte raketkaart deze overtreffen.

Raketkaarten kunnen daardoor erg handig zijn wanneer je een slag moet winnen in de gevraagde kleur.

Communicatiefiche inzetten om effectiever te zijn

Iedere speler heeft de beschikking over één communicatiefiche, deze mag eenmalig gebruikt worden tijdens iedere missie. Zoals de naam doet vermoeden kun je hiermee zonder te praten communiceren over de kaarten die je in jouw hand in bezit hebt.

De kaart waarover je wilt communiceren leg je voor je op tafel neer. Je communicatiefiche moet je vervolgens op die kaart leggen, op één van de volgende drie posities:

  • Bovenaan de kaart: deze kaart is de hoogste kaart die ik bezit in deze kleur.
  • Onderaan de kaart: deze kaart is de laagste kaart die ik bezit in deze kleur.
  • Midden van de kaart: deze kaart is de enige die ik heb in bezit van deze kleur.

Einde van een missie

Nadat het gelukt is om een missie te volbrengen, is die missie afgerond. Mits natuurlijk succesvol! Want er gaan genoeg momenten komen dat het jullie niet lukt om in één keer de missie te volbrengen.

Na missie 50 keren jullie terug naar aarde, maar dat blijkt minder gemakkelijk dan gedacht en moet zeer nauwkeurig gepland worden. Meer verklap ik natuurlijk gewoon even niet!

Na die missie 50 kun je gewoon weer van vooraf aan opnieuw beginnen. Je kunt ook selectief zijn en bepaalde missies spelen. De volgorde hoef je niet speciaal te hanteren. Voor de eerste keer raad ik dat wel aan, zodat je op volgorde kennis maakt met alle opdrachtfiches en type missies.

Sale (NL)Sale (NL)

Onze mening en review over De Crew

De Crew heeft ons best wel verrast. Er worden hier niet heel veel kaartspellen of slagenspellen gespeeld. Maar De Crew is net even anders en dat is toch best wel interessant. Alleen al het idee dat je moet samenwerken om te winnen, maar niet mag praten. En daarnaast dat iedere missie anders is en van gemakkelijk steeds een stapje lastiger wordt. Zouden dat de reden zijn waarom dit spel ook is genomineerd voor Speelgoed van het Jaar 2020 in categorie 18 jaar?

In De Crew moet je communicatiefiche inzetten om af te stemmen hoe jouw handkaarten eruit zien. Dat is best een interessant concept en blijkt best lastig te zijn. Het is goed opletten geblazen wat de opdrachtkaarten zijn en waar het dan wijs voor is je communicatiefiche voor in te zetten. Bij de eerste missies is het zo eenvoudig dat je hem haast niet nodig hebt. Maar wat verder in het spel kun je niet meer zonder.

Je speelt De Crew helemaal gezamenlijk, even wat anders dan elkaar flink dwarszitten. Je moet nu elkaar helpen om ervoor te zorgen dat je missies kunt volbrengen, anders kom je samen helemaal nergens. Competitief is het daardoor dus zeker niet!

De missies van De Crew starten eenvoudig en worden steeds lastiger. Ik moet wel zeggen wanneer alle spelers goed zijn in beredeneren en vooruit denken waarover ze hun communicatiefiche moeten inzetten, dat het spel niet heel ingewikkeld is. Het is echt goed te doen, wat aan de ene kant ook wel een beetje jammer is.

De Crew is een klein spelletje, ik had niet verwacht dit spel te kunnen beschouwen als een ‘hoofdspel’ voor een avondje spellen spelen. Het is gewoon ontzettend leuk om te doen, en eenmaal begonnen wil je die rit naar missie 50 gewoon afmaken.

De Crew is verkrijgbaar bij bol.com, Amazon.nl en 999Games.

In het kort

  • Coöperatief kaartspel: iedereen werkt samen om te winnen.
  • Hints geven via communicatiefiches: praten is niet toegestaan.
  • Je kunt net zo lang spelen als je wilt. Twee of drie missies in 5 tot 10 minuten? Of de hele avond lang en zien of je bij missie 50 kunt uitkomen?
  • Iedere missie is net even anders. Er blijven nieuwe conceptjes bij komen.
  • Van eenvoudig naar moeilijkere missies: maar ons inziens geen echte hersenkraker.

Geef een reactie