Nova Luna review: strategisch spel in een kleurrijk jasje

Je bekijkt nu Nova Luna review: strategisch spel in een kleurrijk jasje
Nova Luna review
Nova Luna bordspel
Nova Luna bordspel

Het spel Nova Luna is een grote puzzel. Een prachtig maanwiel bepaald welke puzzelstukjes je mag gebruiken voor je puzzel. De opdrachten op de puzzelstukjes uitvoeren is het doel van het spel. Want als een opdracht klaar is mag je er een houten fiche op leggen uit je eigen voorraad.

Genre: strategisch spel

Nova Luna is verkrijgbaar bij bol.com en Amazon.nl.

Het doel van het spel Nova Luna is zo snel mogelijk je eigen houten fiches kwijtraken. Dat zijn er maar liefst 20. De 21e houten fiche gebruik je als pion op het maanwiel. De houten fiches raak je kwijt door opdrachten te voltooien die op de tegels staan die je elke beurt kan krijgen van het maanwiel. Leg de tegels zo neer dat ze voldoen aan de opdrachten die erop staan. Dit lijkt heel makkelijk, maar is ingewikkelder dan je denkt.

Nova Luna zijaanzicht
Nova Luna zijaanzicht

Inhoud van Nova Luna

• 1 maanwiel
  • 1 halve maan
  • 21 oranje houten fiches
  • 21 blauwe houten fiches
  • 21 witte houten fiches
  • 21 zwarte houten fiches
  • 68 tegels in de kleuren rood, geel, turquoise en blauw
  • De spelregels

Een potje Nova Luna start met het plaatsen van het maanwiel. Je legt dit speelbord midden op de tafel. Op het speelbord staat het verloop van de maanfases geïllustreerd. Dit verloop is ook meteen het spoor dat je gebruikt om te zien welke speler aan de beurt is. Het maanwiel heeft rondom 12 inhammen voor de gekleurde tegels. Je pakt de halve maan en plaatst deze in de inham waar de volle maan bij staat. De overige 11 inhammen vul je met gekleurde tegels. Natuurlijk zijn er nog een heleboel tegels over. Deze plaats je op een aantal stapeltjes naast het maanwiel, zodat je deze kan gebruiken om het maanwiel later aan te vullen. Elke deelnemer kiest een kleur en krijgt de 21 houten fiches die daarbij horen. Eén van de fiches wordt op de volle maan gezet op het maanwiel. Daarna kan het spel beginnen.

Nova Luna spelopzet
Nova Luna spelopzet

Nova Luna spelregels en spelverloop

In dit spel zijn niet alle spelers om de beurt aan zet. Je kunt namelijk meerdere keren achter elkaar aan de beurt zijn. Deze unieke spelregel die we al eerder zagen in een spel als Patchwork maakt het spel extra uitdagend. De speler wiens houten fiche op het maanwiel achteraan staat is namelijk altijd de speler die aan de beurt is. Ga je in kleine stapjes vooruit, dan is het mogelijk dat je meerdere keren achter elkaar aan de beurt bent.

De speler die aan de beurt is mag een tegel kiezen van het maanwiel. Hij of zij heeft de keuze uit de 3 tegels die met de klok mee naast de halve maan liggen. De tegel die hij of zij wegneemt is de nieuwe plek voor de halve maan. Op de tegel staat in de linkerbovenhoek een getal. Dit is de tijd die het kost op het maanwiel om de tegel te nemen. De speler moet zijn houten fiche over de maanfases vooruit zetten, net zoveel stappen als het getal in de linkerbovenhoek aangeeft. De speler die nu achteraan staat is daarna aan de beurt.

Nova Luna tegels
Nova Luna tegels

De tegels die je trekt, zijn niet zomaar tegels. Op de gekleurde tegels staan namelijk opdrachten. Er kunnen 0, 1, 2 of 3 opdrachten op de tegels staan. De opdrachten bestaan uit gekleurde bolletjes. Deze bolletjes staan voor de kleuren tegels die je om de tegel met de opdracht heen moet leggen. De tegels moeten horizontaal of verticaal aansluiten. Liggen ze diagonaal aan de opdrachttegel telt het niet mee voor de opdracht. Er is één uitzondering voor het plaatsen van de tegels. Als een tegel van een bepaalde kleur naast die tegel nog een tegel van dezelfde kleur heeft, dan telt hij dubbel. Dit is ongelimiteerd. Op deze manier kan je dus een slinger van een bepaalde kleur maken en kan je sneller opdrachten oplossen.

Nova Luna fiches aanleggen
Nova Luna fiches aanleggen

Als je een opdracht hebt voltooid mag je een houten fiche in je eigen kleur op het rondje met de opdracht leggen. Het is de bedoeling dat je al de 20 houten fiches in je eigen kleur zo snel mogelijk kwijt komt. De speler die als eerste zijn houten fiches kwijt is, heeft het spel gewonnen.

Nova Luna review, onze mening

Wij zijn razend enthousiast over dit leuke spel. Nova Luna heeft een schitterend artwork. Dat begint al bij de doos. De kleuren zijn zorgvuldig gekozen en matchen goed. In de doos is vooral het mooie maanwiel een lust voor het oog. De maanfases zijn prachtig weergegeven, maar ook daar omheen is veel te zien. Wat ik ietwat vervelend vond is dat er in plaats van turquoise niet is gekozen voor een andere kleur. Turquoise en donkerblauw behoren toch enigszins tot dezelfde groep kleuren en dat kan in je hoofd af en toe voor verwarring zorgen. Je onthoudt bijvoorbeeld dat je een blauwe tegel moet nemen, maar komt er dan soms ineens achter dat je de turquoise tegel hebt genomen in plaats van de donkerblauwe. Als ze hier voor een hele andere kleur hadden gekozen net zoals bij de houten fiches zou dit gemakkelijker zijn en minder vaak fout gaan.

Het artwork gaat zelfs verder in het deksel van de doos. Geen randje of hoekje is onbenut gebleven. Nergens zie je gewoon de kleur van karton. Overal is de doos van design voorzien. Het enige jammere aan de doos vind ik dat het niet is opgedeeld in vakken. Dan kun je de tegels en de houten fiches mooi kwijt op een eigen plek. De oplossing hiervoor zijn de meegeleverde doorzichtige zakjes waar je de houten fiches in kunt bewaren.

Het spel lijkt heel eenvoudig, maar het is nog best een puzzelwerk. Je hersenen slaan af en toe op hol van het nadenken over welke tegel je moet pakken en welke kleur nou ook alweer naast een bepaalde tegel moest liggen. Geregeld gebeurt het dat je een tegel hebt geplaatst en dat je daarmee de opdracht van een andere tegel niet meer kan afmaken. Is de strategie nou dat je veel dezelfde kleuren tegen elkaar aanplakt of dat je veel tegels trekt met opdrachten waarbij je veel verschillende kleuren nodig hebt? Wij hebben het nog niet zo door.

Ook de solovariant hebben we geprobeerd, maar dit is natuurlijk minder gezellig. In de solovariant moet je in de eerste ronde van kaarten aan het maanwiel 8 houten fiches kwijt kunnen en in de tweede ronde als je het maanwiel weer hebt aangevuld, 13 houten fiches. De getallen in de linkerbovenhoek van alle kaarten vormen je score. En dan is het de bedoeling dat je onder de 100 punten blijft. Een erg moeilijke opgave. Wij geven de voorkeur aan het spel spelen met meerdere personen.