Mysterium review: een moord oplossen met fantasierijke droombeelden

Je bekijkt nu Mysterium review: een moord oplossen met fantasierijke droombeelden
Mysterium spel review
Mysterium bordspel
Mysterium bordspel

Toen de doos van Mysterium bij ons binnenkwam, maakte ons hart al een sprongetje. Wat een prachtige vormgeving en mooie beelden op de doos. We keken al uit naar het moment dat we de doos open konden maken en het spel konden gaan spelen. Na het spelen bleek Mysterium ook zeer de moeite waard en kijken we al uit naar de uitbreidingen die dit spel te bieden heeft.

Aantal spelers: 2 tot 7 personen
Speelduur: ongeveer 45 minuten
Uitgever: Asmodee
Genre: coöperatief spel

Mysterium is verkrijgbaar bij bol.com en Amazon.nl.

Het doel van het spel Mysterium is het oplossen van een moordraadsel. Er is een moord gepleegd en jullie gaan samen op zoek naar de moordenaar, de ruimte waarin de moord gepleegd is en het moordwapen. In dit spel speel je dan ook coöperatief. Eén van de spelers is een geest, die vermoord is en de moordenaar, ruimte en het moordwapen al weet. De andere spelers zijn helderzienden die de moord moeten oplossen. Communicatie tussen beide partijen mag alleen maar via kaarten met fantasierijke beelden. De geest en de helderzienden moeten goed samenwerken om het moordraadsel op te lossen.

Mysterium
Mysterium

Inhoud van Mysterium

• Een magische klok
  • Een zandloper
  • 6 glazen bollen in verschillende kleuren
  • 6 setjes van 6 helderziende fiches in eigen kleur
  • 6 hoezen
  • 6 tekens voor helderziendheidsniveau
  • 1 personagevooruitgangsbord
  • 1 plaatsvooruitgangsbord
  • 1 voorwerpvooruitgangsbord
  • 1 epiloogvooruitgangsbord
  • 18 personagemediumkaarten
  • 18 plaatsmediumkaarten
  • 18 voorwerpmediumkaarten
  • 18 personagegeestkaarten
  • 18 plaatsgeestkaarten
  • 18 voorwerpgeestkaarten
  • Een speelscherm
  • 6 geestfiches
  • 6 daderfiches
  • 3 kraaien
  • 84 visioenkaarten
Inhoud van de doos
Inhoud van de doos

Mysterium vereist nogal wat voorbereiding. Wij gaan bij onze voorbereiding uit van een spel met drie personen, waarbij één iemand de geest is en twee personen de helderzienden zijn. Zodra alle voorwerpen staan opgesteld en alle helderzienden voor een bepaalde speelkleur hebben gekozen beslissen we of we een gemakkelijk, middelmatig of moeilijk spel gaan spelen. We kiezen voor een middelmatig spel. Dat betekent dat we met zijn drieën 6 personagemediumkaarten, 6 plaatsmediumkaarten en 6 voorwerpmediumkaarten moeten trekken uit de stapel. Dit kan een willekeurige speler doen, maar ook ieder twee kaarten bijvoorbeeld. Vervolgens zoek je bij de getrokken kaarten de 6 personagegeestkaarten, 6 plaatsgeestkaarten en 6 voorwerpgeestkaarten. De kaarten zijn voorzien van een nummer, dus ze zijn makkelijk te vinden. De geest krijgt de 18 verschillende geestkaarten en plaats ze achter zijn of haar speelscherm. De helderzienden plaatsen alle mediumkaarten met de afbeelding naar boven op tafel tussen de verschillende vooruitgangsborden.

Mysterium spelopzet
Mysterium spelopzet

Nu is het aan de geest om voor iedere helderziende een personage, plaats en voorwerp te kiezen. Deze kan hij in het speelscherm steken. De overige geestkaarten worden achter het speelscherm bewaard, zodat ze niet zichtbaar zijn voor de helderzienden. De visioenkaarten worden geschud en het spel kan beginnen.

Mysterium spelregels en spelverloop

In de eerste 7 rondes die Mysterium telt is het de bedoeling dat de helderzienden hun eigen combinatie van personage, plaats en voorwerp gaan raden. De wijzer op de grote klok geeft aan hoeveel tijd er nog is. De wijzer start op 1 en als hij de 7 is gepasseerd en iemand heeft zijn unieke combinatie van personage, plaats en voorwerp nog niet geraden, dan hebben jullie gezamenlijk verloren.

Voorwerpkaarten
Voorwerpkaarten

Het raden begint altijd bij het personage. Wanneer deze is geraden mag de helderziende door naar de plaats en vervolgens naar het voorwerp. Raden gaat doormiddel van de visioenkaarten. De geest trekt elke ronde 7 visioenkaarten van de stapel. Hij of zij bekijkt de kaarten goed en geeft de helderzienden de kaart of meerdere kaarten die bij het personage, de plaats of het voorwerp passen. De visioenkaarten zijn een soort droombeelden. Plaatjes met een fantasierijk beeld erop.

Plaatskaarten
Plaatskaarten

De geest kan bijvoorbeeld de helderziende die de bakker moet ontmaskeren een visioenkaart geven waar broden of gebakjes op staan. Ook een visioenkaart met een koksmuts is een idee om aan te reiken. De helderzienden bekijken de visioenkaarten goed. Ze mogen met elkaar overleggen welk personage, plaats of voorwerp erbij zou kunnen passen. Zodra ze eruit zijn zetten ze hun eigen glazen bol op de mediumkaart van hun keuze. De geest kan daarna de glazen bol vooruit plaatsen of terugzetten naar een vooruitgangsbord om te laten zien of het goed is.

Visioenkaarten
Visioenkaarten

Soms krijg je als geest visioenkaarten waar je helemaal niks mee kunt. Dan kun je gebruik maken van de kraaien. Bij het inzetten van een kraai, die je op het speelscherm plaatst mag de geest zelf kiezen hoeveel visioenkaarten hij ruilt voor nieuwe van de trekstapel. Er zijn verschillende moeilijkheidsniveaus in het gebruik van de kraaien. In het makkelijkste niveau mag je de kraai elke ronde één keer inzetten.

Personagekaarten
Personagekaarten

Bij elk geraden personage, plaats of voorwerp mag de helderziende het kaartje dat goed was in zijn eigen hoes steken en verdergaan met het spel. Als alle helderzienden het personage, de plaats en het voorwerp in hun hoes hebben zitten en de klok staat nog niet op 7 uur, dan kan begonnen worden aan het laatste gedeelte van het spel.

In het laatste gedeelte halen alle mediums hun mediumkaarten uit de hoes en leggen ze op tafel in een set met de geestfiche van zijn of haar kleur eronder. Op de geestfiches staat een nummer. Zo heeft elke set kaarten nu een nummer. De geest pakt de daderfiches erbij die dezelfde nummers hebben als de geestfiches. Hij of zij kiest een bepaald nummer en legt dit nummer omgedraaid op de tafel.

Speelscherm voor de geest
Speelscherm voor de geest

Daarna pakt de geest weer 7 visioenkaarten en bedenkt er 3 die bij de gekozen set mediumkaarten past. Van die drie kaarten moet de ene kaart slaan op het personage, de tweede kaart op de plaats en de derde kaart op het voorwerp. Welke visioenkaart op welke mediumkaart slaat wordt niet bekend gemaakt. De helderzienden moeten er nu samen uit proberen te komen welke set kaarten de werkelijke dader, plaats en moordwapen is. Kiezen de helderzienden de juiste set, dan winnen jullie gezamenlijk het spel.

Als je het spel Mysterium met meerdere helderzienden speelt is er nog een extra detail toegevoegd aan het spel. In een versie met meerdere helderzienden maak je ook nog gebruik van de helderziendheidsfiches. Met deze fiches kun je in elke ronde aangeven of je het eens bent met de beslissingen van de andere helderzienden. Je kunt hiermee helderziendheidspunten verdienen, waardoor je aan het einde van het spel meer visioenkaarten te zien krijgt bij de laatste stemming. Als je het met meer spelers speelt mag je bij de laatste stemming ook niet overleggen, maar winnen jullie als het merendeel van de helderzienden het juiste antwoord op het personage, de plaats en het voorwerp geeft.

Mysterium review, onze mening

Wij zijn een onwijs grote fan van dit mysterieuze spel en hebben het al meerdere keren gespeeld. Het spel is een leuke combinatie van Cluedo en Dixit. Je zou zelfs het spel kunnen spelen met de mooie kaarten van het spel Dixit.

Waar we vooral heel tevreden over zijn bij dit spel is de vormgeving. Wat een prachtige kaarten en spelmateriaal is er geleverd bij Mysterium. De personagekaarten omschrijven personages die je zo voor ogen kunt hebben. De bakker, de jager en de naaister zijn stuk voor stuk heel duidelijk omschreven op de kaartjes. Ook de plaatsen en de voorwerpen zijn mooi gedetailleerd afgebeeld. Stiekem zou je willen dat je in de ruimtes zou leven en de voorwerpen kon gebruiken.

De visioenkaarten zijn helemaal van een hoog niveau. De prachtige droombeelden schetsen mooie weelderige tuinen of een hemel vol sterren. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is te zien op een kaartje. Wat dacht je van een schilderspalet waarbij elke kleur een bloem is of een onderwaterwereld met een dwarrelend servies.

Natuurlijk waren er ook kleine minpunten aan het spel. Zo is de klok opgebouwd uit verschillende stukken die je in elkaar moet zetten. Dat in elkaar zetten lukte niet zo goed. De klok is niet erg stevig en de wijzer kregen wij niet aan de plaat. We spelen het spel dan ook met een liggende klok en de wijzer los erop. Jammer dat dit niet helemaal goed in elkaar past.

Ook begrijpen wij het individuele karakter van het spel niet, dat toegepast wordt als er een groot aantal spelers meedoet. Zodra er veel spelers meedoen gebruik je de helderziendheidsfiches, waarmee het spel individueler wordt, terwijl je het coöperatief speelt. Je bent samen op zoek naar een dader, plaats en moordwapen, maar door het helderziendheidsniveau moet je soms alleen beslissen. Je maakt dan een beslissing die invloed heeft op heel de groep en ervoor kan zorgen dat jullie dit coöperatieve spel niet winnen. Wat ons betreft is samen spelen en samen beslissen nog altijd het leukst en had dit individuele gedeelte er niet bij gehoeven.

Als je het spel Mysterium vaak met dezelfde personen speelt komen er bepaalde combinaties van mediumkaarten en visioenkaarten vaak terug. Je gaat op dezelfde manier denken en het spel wordt makkelijker om op te lossen. Daarom is het leuk om eens de kaarten van Dixit te gebruiken bij het spel. Ook zijn er meerdere uitbreidingen van Mysterium met nieuwe visioenkaarten, maar ook nieuwe plaatsen, voorwerpen en personages.

Wij raden het spel Mysterium enorm aan. Zeker op een druilerige zondagmiddag is het gezellig om samen met het gezin of vrienden om de tafel te zitten en een coöperatief bordspel te doen. Bij dit spel waan je je in de wereld van Mysterium. Vergeet zeker niet de mooie oude brief die in de spelregels staat te lezen en een mysterieuze sfeer te creëren door het te laten schemeren in de woonkamer en kaarsjes te branden.

Mysterium kopen