Qwixx Bonus review en spelregels: nieuwe variant van het populaire dobbelspel

Je bekijkt nu Qwixx Bonus review en spelregels: nieuwe variant van het populaire dobbelspel
Qwixx Bonus review
Qwixx Bonus
Qwixx Bonus

Met Qwixx raak je al niet uitgespeeld, maar mocht je het toch zat zijn om de basisversie te spelen is er nu de nieuwe variant Qwixx Bonus. In Qwixx Bonus zijn er nog meer mogelijkheden om punten te verdienen. Door het slim plaatsen van kruisjes in de vakjes, krijg je misschien wel extra kruisjes of een andere bonus. Sommige kruisjes leveren zelfs kettingreacties op, die het spel extra verslavend maken.

Aantal spelers: 2 tot 5 personen
Genre: dobbelspel

Qwixx Bonus is verkrijgbaar bij bol.com en Amazon.nl.

Het doel van het spel Qwixx Bonus is het behalen van zoveel mogelijk punten. Net als bij de basisversie van Qwixx, doe je dat door te dobbelen met de dobbelstenen en de waarden die je dobbelt in te vullen op je scoreblad. Degene die dobbelt mag de waarde van de witte dobbelstenen invullen, maar ook een witte dobbelsteen gecombineerd met een gekleurde dobbelsteen. De passieve deelnemers mogen alleen de witte dobbelstenen invullen. Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk waarden invult, want aan het eind telt het aantal kruisjes dat je hebt gezet.

Inhoud van Qwixx Bonus

• 2 blokken met scorebladen
  • De spelregels
Qwixx bonus: inhoud van de doos
Qwixx bonus: inhoud van de doos

Voor een potje Qwixx Bonus heb je het basisspel Qwixx nodig. Het spel is niet te spelen zonder deze basisversie, omdat er geen dobbelstenen zijn meegeleverd. Neem de dobbelstenen van het basisspel en leg deze in het midden van de tafel. Deel alle spelers een scoreblad uit van één van de varianten van Qwixx Bonus. Er is een variant A en een variant B. Ook zorg je ervoor dat iedereen een potlood of pen heeft om de waarden af te kruisen op zijn of haar scoreblad. Het spel kan beginnen.

Qwixx Bonus uitleg, spelregels en spelverloop

Zoals we al eerder lieten weten heb je voor dit spel de basisversie van Qwixx nodig voor de dobbelstenen, maar ook voor de spelregels. Als je de basisregels al kent is dit wel handig bij de nieuwe varianten.

Spelregels Qwixx Bonus
Spelregels Qwixx Bonus

Het basisspel gaat als volgt. De actieve speler dobbelt met de dobbelstenen en noemt het totaal van de twee witte dobbelstenen op. Iedereen mag nu deze waarde afkruisen op zijn scoreblad. Vervolgens mag de actieve speler nog een getal extra aankruisen door een witte dobbelsteen te combineren met een gekleurde dobbelsteen.

Het afkuisen van de getallen gaat altijd van links naar rechts. Het is dus slim om zoveel mogelijk links te beginnen met de eerste getallen, want anders zal je niet veel kruisjes meer kunnen zetten. De rode en de gele rij beginnen met het getal 2 en eindigen met het getal 12. De groene en blauwe rij lopen juist af van 12 naar 2. Wordt er bijvoorbeeld in één van de eerste beurten het getal 3 gedobbeld, dan is het slim om dit in een gele of rode rij aan te kruisen. Je mag namelijk in een volgende beurt niet meer links van dit getal aankruisen.

Als je 5 kruisjes in een rij hebt staan heb je de mogelijkheid om een rij te sluiten. Dit doe je door exact het laatste getal te dobbelen. Bij rood en geel dus 12 en bij groen en blauw het getal 2. Als jij degene bent die een rij sluit mag je nog een extra kruisje zetten in het rondje achter de rij. De andere spelers kunnen nooit meer een waarde invullen in een afgesloten rij.

Als je gedobbeld hebt, maar je kunt geen één waarde kwijt, dan krijg je een strafpunt. Na 4 strafpunten is het spel afgelopen. Een andere manier om het spel te stoppen is doordat een speler 2 rijen heeft afgesloten. Het spel is dan meteen afgelopen en de punten worden geteld. Met punten tellen, tel je het aantal kruisjes in een rij. Voor elk aantal is een score zichtbaar onderaan op je scoreblad. Deze scores tel je bij elkaar op en je trekt je eventuele strafpunten er vanaf. Degene met de hoogste eindscore wint het spel.

Qwixx Bonus uitleg variant A

In Qwixx Bonus variant A zijn er bepaalde vakjes voorzien van een dikke lijn er omheen. Deze vakjes leveren bonussen op. Als je precies het getal in het vakje met de dikke lijn er omheen dobbelt en je kan het vakje dus afkruisen, dan kijk je onderaan je scoreblad naar de bonusrij. In de bonusrij staan vakjes met de kleuren rood, geel, groen en blauw. Het eerste vakje uit de bonusrij kras je door en je vult een extra kruisje in in de rij van die kleur, direct achter het laatste kruisje.

Deze variant kan leiden tot kettingreacties. Als je namelijk in een vakje met dikke lijn er omheen afkruist en je mag een bonuskruisje zetten in een andere rij, waardoor je weer een vakje met een dikke lijn er omheen afkruist, dan kan je soms al maar doorgaan.

Qwixx Bonus, variant A
Qwixx Bonus, variant A

Qwixx Bonus uitleg variant B

In Qwixx Bonus variant B zijn heel wat meer bonussen te verdienen, die je van te voren even moet leren. In de rijen staan 2x 5 verschillende vormpjes om een aantal getallen. Als je beide vormpjes van een soort aankruist verdien je de bonus die erbij hoort. Als je beide rondjes aankruist mag je in de rij met de minste kruisjes twee extra kruisjes zetten. Lukt het je om beide ruitjes aan te kruisen, dan mag je in elke rij een extra kruisje zetten, inclusief de rij met het ruitje dat je als laatste hebt aangekruist.

Als je de twee vierkantjes te pakken weet te krijgen, wordt aan het einde van het spel de rij met de minste kruisjes dubbel geteld. Bij de zeshoeken krijg je aan het einde van het spel 13 punten extra. Lukt het je om beide tandwielen aan te kruisen, dan hoef je je strafpunten aan het einde van het spel niet eraf te trekken.

Qwixx Bonus, variant B
Qwixx Bonus, variant B

Qwixx Bonus review, onze mening

Dobbelspellen zijn favoriet bij ons thuis. We spelen ze vaak, omdat ze lekker snel spelen en makkelijk tussendoor kunnen. Qwixx is wel de aanvoerder van de dobbelspellen. Dit spel blijf je spelen. Het is zeer verslavend en er zijn al heel veel nieuwe varianten van uitgekomen. Qwixx Bonus is de nieuwste en wij zijn razend enthousiast.

Variant A vinden wij de leukste Qwixx Bonus variant. Vooral omdat een worp kettingreacties kan veroorzaken. Het gebeurde ons al meerdere keren dat we in één beurt wel 4 kruisjes konden zetten dan de gebruikelijke 1 of 2 kruisjes. Als je eenmaal een kettingreactie hebt gehad, wil je er nog één. Het is zeer verslavend kunnen wij zeggen en dit scoreblok begint dan ook al een beetje dunner te worden.

In variant B moesten we even de bonussen uit ons hoofd leren. In het begin keken we af en toe nog bij de spelregels, wat er ook alweer ging gebeuren als je een bepaalde bonus haalt. Het viel ons op dat de bonus van twee kruisjes extra in de minst afgekruiste rij moeilijk te halen is. Hoe dit kan weten we eigenlijk niet. Wellicht is het lastig om de gele 11 die je hiervoor nodig hebt te dobbelen.

In de optelrij voor variant B is netjes een extra vakje toegevoegd voor als je de bonus haalt waarbij je 13 extra punten krijgt. Jammer genoeg is er geen extra vakje in de optelrij als je de bonus haalt waarbij je de rij met de minste punten dubbel mag tellen. Het had wel makkelijker geweest als je die waarde ook even op kan schrijven, voordat je gaat optellen.

Ook variant B is leuk en verslavend. Vooral het afkruisen van extra vakjes maakt deze variant extra plezierig. De bonus waarbij je je strafpunten niet mee hoeft te rekenen lukte ons eigenlijk elke keer om te behalen. Super handig, want je score wordt dan een stuk hoger.

Qwixx Bonus is wat ons betreft een echte aanrader. Net als Qwixx Mixx, Qwixx Big Points en Qwixx Connected is dit weer een pareltje onder de dobbelspellen. Een spel waar je veel plezier van gaat hebben.

Qwixx bonus is verkrijgbaar bij bol.com en Amazon.nl.

Benieuwd naar alle andere Qwixx uitbreidingen?

Lees dan eens ons Qwixx spellen en uitbreiding overzicht. Daar geven we uitleg over alle Qwixx varianten en onze favorieten.