Codenames review: woorden associëren en spionnen ontdekken

Je bekijkt nu Codenames review: woorden associëren en spionnen ontdekken
Codenames review
Codenames
Codenames

In Codenames moet je achter de spionnen zien te komen die bij jouw team horen. Doordat iemand van jouw team een woord verzint dat geassocieerd kan worden met de spionnen kun je gaan raden. Het is de bedoeling dat je alle spionnen binnen zo weinig mogelijk beurtjes weet te raden, maar dat is zo makkelijk nog niet.

Aantal spelers: 2 tot 8 personen
Genre: partyspel

Codenames is verkrijgbaar bij bol.com en Amazon.nl.

Het doel van het spel Codenames is het raden van de woorden die bij jouw team horen. Als je de woorden allemaal geraden hebt met jouw team, dan win je het spel. Het is wel oppassen geblazen voor het verboden woord dat niet geraden mag worden. Raad je dit woord toch, dan heb je meteen verloren.

Inhoud van Codenames

• 200 kaartjes met woorden aan beide zijdes
  • 8 rode spionnenkaarten
  • 8 blauwe spionnenkaarten
  • 1 rood/blauwe spionnenkaart
  • 1 huurmoordenaar kaart
  • 7 onschuldige omstanderkaarten
  • kaarthouder
  • zandloper
  • 40 sleutelkaarten
  • De spelregels
Codenames: inhoud van de doos
Codenames: inhoud van de doos

Om Codenames te kunnen spelen leg je 25 kaartjes met woorden neer in een veld van 5 bij 5. Dit zijn de 25 spionnen die geraden moeten worden. Naast het bord leg je alvast de huurmoordenaar kaart, onschuldige omstanderkaarten en spionnenkaarten neer. In de standaard komt een sleutelkaart en de zandloper wordt klaargezet.

Codenames voorbeeld spelopzet
Codenames voorbeeld spelopzet

Codenames spelregels en spelverloop

Wij speelden het spel met twee teams van 3 personen. Het spel is echter ook te spelen met 3 of 2 personen. Hiervoor gelden andere spelregels. Wij leggen hieronder de spelregels uit voor een potje met twee teams die tegen elkaar spelen.

Codenames spelregels
Codenames spelregels

Van elk team neemt één speler aan de andere kant van de tafel plaats. De spelers van beide teams die zijn uitgekozen trekken een sleutelkaart van de stapel en zetten deze in de standaard. Op deze sleutelkaart is een zelfde veld van 5 bij 5 te zien. Net als het veld met kaartjes dat op de tafel ligt. Op de sleutelkaart staan blauwe en rode vakjes in het veld. Dit betekent dat de rode vakjes de kaartjes met woorden zijn die het rode team moet raden en dat de blauwe vakjes de kaartjes met woorden voorstellen die het blauwe team moet raden. Ook staat er op de sleutelkaart een zwart kruis. Dit is het verboden woord (de huurmoordenaar). Het woord dat absoluut niet geraden mag worden omdat het team dan meteen af is. Alle andere vakjes zijn woorden die geen probleem zijn als ze worden geraden (onschuldige omstanders), maar wel je beurt beëindigen als je ze raadt. Aan de rand van de sleutelkaart staat één van de twee kleuren, rood of blauw. Dat is het team dat start en dit team moet één woord meer raden dan het andere team.

Codenames sleutelkaart
Codenames sleutelkaart

De uitgekozen spelers aan de andere kant van de tafel moeten er nu voor zorgen dat hun team zo snel mogelijk alle woorden raadt. Dit doet de speler door een woord te bedenken dat op meerdere woorden die geraden moeten worden slaat. De associatie is natuurlijk beter als het op veel woorden betrekking heeft, want des te eerder heeft het team alle woorden geraden. In onze foto zou het blauwe team bijvoorbeeld de woorden zuster, advocaat en wetenschapper kunnen combineren en de associatie ‘beroep’ kunnen noemen. De speler zegt dan: ‘beroep, 3 woorden’. Vervolgens is het de beurt aan zijn team om de juiste woorden te raden.

Het team mag 3 keer raden, omdat er 3 woorden is genoemd. Een keuze van het team voor een bepaald woord is pas definitief als het kaartje met het woord wordt aangetikt. Als het woord goed wordt geraden legt de bedenker van de associatie er een blauwe spionnenkaart op. Als er een woord wordt aangewezen die eigenlijk bij het andere team hoort, wordt er een rode spionnenkaart opgelegd en is de beurt van team blauw meteen voorbij. Wijst het team een woord aan dat bij geen één team hoort, dan komt er een beige kaartje op, de onschuldige omstander. Ook dan is de beurt meteen over. Dus mocht het je eerste woord zijn, mag je de andere 2 woorden van de in totaal 3 woorden niet meer raden. Raadt het team het verboden woord, dan wordt de huurmoordenaar op het woord geplaatst en heeft het andere team direct gewonnen.

Codenames voorbeeld
Codenames voorbeeld

Een manier om in een volgende beurt nog woorden te raden van een beurt eerder die je niet hebt af kunnen maken, is door achter de associatie in je volgende beurt niet een aantal woorden te noemen, maar ‘veel’ te zeggen. De spelers van je team kunnen nu zoveel mogelijk woorden raden als ze denken dat bij hun kleur hoort. Het team dat als eerste alle woorden heeft geraden is de winnaar van het spel.

Codenames review, onze mening

Codenames is een gezellig partyspel voor meerdere personen. Het leukste is om het spel te spelen met minstens vier personen. Maar het kan ook met 2 of 3 personen. Het spel wordt er wel minder leuk door, omdat je met 2 personen coöperatief speelt en het bij 3 personen misschien niet altijd helemaal even eerlijk gaat.

In het begin lijkt dit spel erg ingewikkeld en valt het niet mee om associaties te bedenken met de woorden die in het veld liggen. Ook het raden valt niet mee voor de spelers in een team. Soms is het namelijk erg ver gezocht. Overigens staat in de spelregels dat je niet mag zeggen dat het erg ver gezocht is, want dat is het namelijk altijd. Daar ben ik het niet mee eens. Zeker ons voorbeeld is heel duidelijk en makkelijk te raden. Je moet een beetje geluk hebben met de kaartjes die op tafel liggen.

Naarmate je vaker met dezelfde spelers speelt ga je elkaar beter leren kennen en leer je welke associatie iemand met bepaalde woorden heeft. Je wordt dus een sterker team als je vaak samen speelt. Mensen met een grote woordenschat zullen ook sneller dit spel winnen. Voor deze mensen zal het makkelijker zijn om associaties te bedenken.

Codenames zal het vooral goed doen op feestjes. Dit partyspel is een wat serieuzer spel waar je veel bij moet nadenken. Soms kan het langdradig zijn omdat de speler die de associatie moet bedenken lang na moet denken. Maar je zal merken dat als je het spel vaker speelt, je ook sneller op de juiste woorden komt.