Silencio spel review: Zwijgend samenwerken

Je bekijkt nu Silencio spel review: Zwijgend samenwerken
Silencio spel review
Silencio spel
Silencio spel

Wanneer je samenwerken in bordspellen leuk vind, dan is het de moeite waard op dit review over Silencio te lezen. Silencio is namelijk een coöperatief bordspel waarbij geluk geen grote rol speelt. Eigenlijk kun je bijna ieder spelletje wat je speelt wel uitspelen, maar je moet wel heel goed op elkaar ingespeeld zijn! Silencio is een kaartspel zonder woorden of praten, het daagt de spelers uit om voor elkaar te denken en te handelen. En dat kan knap lastig zijn, lees ons complete review maar eens.

Het moge duidelijk zijn dat er in Silencio samengespeeld wordt, maar dan zonder dat er woorden tussen de spelers worden uitgewisseld. Steeds is er één speler aan de beurt die daarbij één van zijn handkaarten speelt. Dat zijn kaarten in vier verschillende kleuren, die ieder in een aparte rij aangelegd moet worden. Maar, ze moeten wel in de juiste volgorde liggen en je weet natuurlijk niet precies welke kaarten jouw tegenstander in zijn hand heeft.

Silencio
Geschikt voor 2 tot 4 spelers
Vanaf 12 jaar en ouder
Ongeveer 15 minuten speeltijd per spel
Uitgever: 999Games

Silencio is verkrijgbaar bij bol.com, 999Games en Amazon.nl.

Het doel van Silencio

In Silencio draait het erom dat alle spelers hun 5 of 6 handkaarten, afhankelijk van het aantal spelers, af kunnen leggen in de rij van de juiste kleur. Die kaarten moeten op volgorde gelegd worden. De eerste kaarten die er al liggen wanneer het spel begint hebben een waarde van 1. De spelers krijgen kaarten met een waarde tot en met 13 uitgedeeld, maar geen van de spelers weet van elkaar welke kaarten ze in hun hand hebben. Door slim te spelen en effecten van kaarten goed toe te passen dient het spel uitgespeeld te worden zodat geen van de spelers nog kaarten in zijn hand heeft en alle speelkaarten in volgorde zijn aangelegd.

Wat zit er in de doos van Silencio

Silencio is een kaartspel wat in een mooi klein doosje zit. Alles past daar precies in en er blijft weinig lucht in de doos over. Dat is wel zo handig voor de spellenkast! Wat zit er precies in de doos van Silencio?

• 48 reiskaarten in 4 kleuren
  • 1 startspelerkaart
  • 1 taveernekaart
  • 1 kaart ‘grote runesteen’
  • 4 kaarten ‘kleine runesteen’
  • 4 overzichtskaarten

Voorbereiden voor een spel Silencio

Er zijn vijf kaarten die bij de start klaargelegd worden, dat gebeurt op het midden van de tafel tussen de spelers in zodat iedere speler de kaarten goed kan bekijken. Die vijf kaarten zijn de ‘grote runesteen’ en de 4 ‘kleine runensteen’ speelkaarten, te herkennen aan de waarde 1 die staat afgebeeld op de kaart. De kaarten worden neergelegd met de verlichte kant naar boven toe, in een grote kolom onder elkaar zodat er aan de rechterkant ruimte is om kaarten te gaan aanleggen naast de 4 kleine runesteen speelkaarten.

Afhankelijk van hoeveel spelers er meespelen, worden er kaarten uit het spel gehaald. Bij 2 spelers gaan alle kaarten met een waarde groter dan 8 uit het spel en bij 3 spelers een waarde groter dan 10. Bij 4 spelers doen alle kaarten mee in het spel, dat zijn de kaarten 2 tot en met 13.4

Alle kaarten worden goed geschud en vervolgens krijgt iedere speler 6 handkaarten in een spel met 2 of 3 spelers en 5 handkaarten in een spel met 4 spelers.

De resterende kaarten vormen een gesloten trekstapel naast het spel, naast die stapel worden zoveel kaarten omgedraaid als dat er spelers zijn. Bij drie spelers worden hier dus drie kaarten omgedraaid. Die vormen het orakel.

De startopstelling ziet er dan vervolgens zoals onderstaande afbeelding uit, in het geval van drie spelers.

Silencio startopstelling
Silencio startopstelling

Hoe speel je Silencio?

Allereerst wordt één van de spelers de startspeler, maar die speler wordt niet aanwezen. Alle spelers bekijken hun handkaarten en vervolgens proberen ze zelf te bepalen of ze zelf een goede startspeler zouden zijn of dat ze dat beter kunnen overlaten aan een andere speler. Er ligt één kaart in het midden, de startspelerkaart, één van de spelers pakt die kaart zonder woorden uit te wisselen en wordt de startspeler. Wanneer het de spelers niet lukt om hier zonder te praten uit te komen, dan hebben zij het spel al verloren. En geloof me, soms kan dat nog best een uitdaging zijn.

Vervolgens is de startspeler als eerste aan de beurt en legt, indien mogelijk, één kaart aan. Dat mag aan één van de rijen kaarten die op het speelbord zichtbaar zijn. Het is dus slim om een zo laag mogelijke kaart te spelen in eerste instantie. Heb je bijvoorbeeld een blauwe 2, dan is het slim die blauwe 2 aan te leggen gezien geen van de andere spelers een lagere blauwe kaart kan hebben.

Wanneer een speler zijn kaart speelt, dan activeert die speler een licht of een donker effect. Lichte effecten zijn positief terwijl donkere effecten een negatief effect teweeg brengen.

Silencio overzichtskaart
Silencio overzichtskaart

Activeren van lichte of donkere effecten

Het belangrijkste om te weten voordat je Silencio gaat spelen is wat voor effecten de kaarten teweeg brengen. Kaarten kunnen namelijk een licht of een donker effect hebben wat gevolgen heeft voor het spel. Lichte effecten zijn positief, donkere effecten zijn vaak negatief.

Donker effect

Een donker effect wordt geactiveerd wanneer een aangelegde kaart de waarde van de vorige kaart opvolgt.  Op onderstaande foto zie je dat een speler een gele twee speelt, dat is een direct opvolgend nummer aan de één die er al lag. Dat betekent dat het donkere effect van de gele kaart wordt geactiveerd. Voor geel betekent dat ‘De volgende speler speelt een willekeurige handkaart’.

Silencio: gele twee aanleggen
Silencio: gele twee aanleggen

Alle donkere effecten die je kunt activeren zijn de volgende:

• Rood: geen volgend licht effect;
  • Blauw: een orakelkaart aan andere speler geven;
  • Geel: De volgende speler speelt een willekeurige handkaart;
  • Groen: volgende gespeelde kaart moet groen zijn;

Je snapt al dat dit best wel nadelig kan zijn. Een rood donker effect zorgt er bijvoorbeeld voor dat het volgende positieve effect teniet wordt gedaan. En een gele kaart zorgt ervoor dat een willekeurige kaart gespeeld moet worden, wat alle gevolgen van dien kan hebben.

Licht effect

Een licht effect wordt geactiveerd wanneer een kaart niet direct de vorige kaart opvolgt. In onderstaande foto zie je dat er een gele kaart wordt gespeeld, die kaart wordt na de gele twee neergelegd. De nummers volgen elkaar niet direct op, waardoor het lichte effect wordt geactiveerd. En lichte effecten zijn altijd positief. In het geval van gele kaarten mag je ‘Een handkaart open voor je neerleggen’.

Silencio: gele vijf aanleggen
Silencio: gele vijf aanleggen

De lichte effecten die je kunt activeren zijn de volgende:

• Rood: Geen volgend donker effect;
  • Blauw: Laatste groene, gele of rode kaart terug in de hand;
  • Geel: Een handkaart open voor je neerleggen;
  • Groen: Ruil kaarten. Speler met speler, speler met orakel of orakel met stapel;

Het blauwe lichte effect is af en toe essentieel om een kaart die verkeerd aangelegd is weg te kunnen spelen. Een geel licht effect is enorm handig zodat je één kaart voor je neer mag leggen, alle spelers kunnen die kaart dan vervolgens zien waardoor ze daarop kunnen inspelen. Zo kun je bijvoorbeeld laten zien dat je nog een lage kaart hebt die je niet meer kunt aanleggen doordat er al hogere kaarten zijn aangelegd. De andere spelers kunnen dan helpen met het weghalen van kaarten zodat jouw kaart toch weer aangelegd kan worden.

Hoe speel je Silencio uit?

Silencio is afgelopen wanneer de spelers alle handkaarten hebben aangelegd. Dat kan in het begin knap lastig zijn, maar wanneer de spelers elkaar wat beter leren kennen in het spel en goed begrijpen hoe de lichte en donkere effecten werken, dan is het best wel goed te winnen.

Waar wij zelf veel aandacht op schenken is ervoor zorgen dat de blauwe kaarten goed worden aangelegd. Dat zijn de meest risicovolle kaarten doordat blauwe kaarten niet meer weggespeeld kunnen worden. Ligt er een blauwe kaart en blijkt één van de spelers nog een lagere blauwe kaart te hebben, dan heb je dus direct verloren. Wij gebruiken gele lichte effecten zodat blauwe kaarten open voor een speler neergelegd kunnen worden. De speler die een open kaart mag leggen legt dan ook altijd de laagste blauwe kaart die hij in zijn hand heeft neer. Dan weten de andere spelers wanneer ze een lagere kaart hebben dat ze die kunnen spelen.

Pas ook op met het donkere groene effect, waardoor de volgende gespeelde kaart ook groen moet zijn. Je kan hierdoor in een ‘loop’ terecht komen waardoor de spelers groene kaarten moeten blijven spelen. Zijn de groene kaarten dan op, dan verliezen de spelers omdat ze geen groene kaart meer kunnen spelen.

Onze mening en review over Silencio

Ik ben verrast door Silencio, ik moet eerlijk toegeven dat ik de eerste twee of drie potjes ook niet zo leuk vond. Dat kwam eigenlijk doordat ik de effecten van de kaarten nog niet goed begreep, en dat moet je echt even instuderen, anders is het spel gewoon niet te winnen. Toen ik die eenmaal begreep was dit echt een leuk spel. En dat terwijl ik helemaal geen fan ben van kaartspellen. Silencio is coöperatief, lachen met elkaar en tegelijkertijd echt een lastig spelletje om met meerdere spelers uit te spelen. Met drie of vier spelers is het spel dan ook duidelijk moeilijker dan met twee spelers.

Silencio zit goed in elkaar. De lichte en donkere effecten brengen een heel mooi samenspel naar voren. Willekeurig kaarten aanleggen gaat je echt niet ver brengen, er moet slim gespeeld worden en er moet geprobeerd worden om witte effecten te activeren zodat de spelers steeds een stapje verder komen. Dat gaat vaak niet vanzelf en is makkelijker gezegd dan gedaan, een leuke uitdaging dus. Het lichte rode effect kan bijvoorbeeld het groene donkere effect doorbreken, door deze teniet te maken. En het blauwe lichte effect kan gebruikt worden om foutjes te herstellen voor de groene, gele en rode rij met speelkaarten die wordt aangelegd. Met blauwe speelkaarten kan het spel in één keer afgelopen zijn wanneer daarmee een fout wordt gemaakt en een andere speler toch een lagere blauwe kaart blijkt te hebben.

En dat is nu precies wat mij zo trekt aan Silencio. Iedere kaart die je speelt heeft een gevolg, lage opeenvolgende kaarten zijn weliswaar veilig om aan te leggen, maar brengen wel weer een negatief effect naar voren. Het spel is simpel, maar daardoor ook weer complex om uit te denken. Winnen is lastiger dan gedacht, meer dan genoeg uitdaging in dit coöperatieve kaartspel! Silencio is wat mij betreft dan ook een absolute aanrader voor een gezellig avondje.