Cascadia spel review: tactisch dieren plaatsen op leefgebiedstegels

Je bekijkt nu Cascadia spel review: tactisch dieren plaatsen op leefgebiedstegels
Cascadia bordspel review
Cascadia bordspel
Cascadia bordspel

Cascadia is een gebied dat zich uitstrekt tussen de stille oceaan en de Rocky Mountians. Het staat bekend om zijn vele verschillende leefgebieden en unieke soorten dieren die hier in leven. Het spel Cascadia is gebaseerd op dit gebied en de dieren die er wonen. In 20 beurten probeer je een zo tactisch mogelijk leefgebied te creëren en houd je ook rekening met de wensen van de dieren.

Speelduur: ongeveer 45 minuten
Genre: Familiespel

Cascadia is verkrijgbaar bij bol.com en Amazon.nl.

Het doel van het spel Cascadia is om de juiste combinatie van leefgebiedstegels en dierenfiches in je speelveld te krijgen. Dit doe je door de juiste combinaties te kiezen van de trekstapel. Je deelt de tegels en fiches zo in dat je de meeste punten kan scoren met de grootste leefgebieden en luisterend naar de wensen die de dieren hebben.

Inhoud van de doos van Cascadia

• 85 leefgebiedtegels, waarvan 25 natuurleefgebiedstegels
  • 1 scoreblok
  • 1 stoffen zak
  • 21 dierkaarten
  • 5 start leefgebiedtegels
  • 100 dierfiches
  • 25 natuurfiches
Cascadia inhoud van de doos
Cascadia inhoud van de doos

Om te beginnen met Cascadia moet je je eerst afvragen met hoeveel spelers je dit spel wil spelen. Bij elke hoeveelheid spelers zijn er weer andere regels en moet je ook andere hoeveelheden van het materiaal gebruiken. Het spel is solo te spelen, maar kan ook tot 4 deelnemers te spelen zijn.

Wij gaan hierbij uit van een spel met 3 spelers. Voor een spel met 3 spelers stop je alle dierfiches in de stoffen zak en schudt ze goed. Bij dit spel heb je 63 leefgebiedstegels nodig. Deze kies je random uit de doos, schud je ook goed. Ze mogen omgekeerd op tafel worden geplaatst in stapeltjes. Kies willekeurig een dierkaart voor elk van de vijf dieren. Wij spelen in het spel met de basis dierkaarten, die een A afgebeeld hebben staan rechtsonder in de hoek.

Elke speler krijgt een startleefgebiedstegel. Deze moet met de pijl omhoog voor je worden geplaatst. Er worden 4 leefgebiedstegels van de stapels gehaald en open geplaatst in het midden van de tafel. Ook worden er 4 dierfiches getrokken uit de stoffen zak en naast de open geplaatste leefgebiedstegels gelegd. De natuurfiches worden in het midden van de tafel geplaatst zodat iedereen erbij kan. Vervolgens wordt er een startspeler aangewezen.

Cascadia startopstelling
Cascadia startopstelling

Cascadia spelregels en spelverloop

In Cascadia wordt om de beurt een leefgebiedstegel met een dierfiche getrokken. De spelers doen dit met de klok mee. Elke keer wordt de situatie op tafel weer aangevuld naar 4 leefgebiedstegels met 4 dierfiches ernaast. Je mag rekening houden met overpopulatie. Dit betekent dat er 4 dezelfde dierfiches op tafel liggen. In dit geval worden meteen alle dierfiches verwijderd en komen er nieuwe dierfiches voor in de plaats, zodat er wel echt een keuze gemaakt kan worden. Wanneer er 3 dezelfde dierfiches liggen, mag de speler die aan de beurt is ervoor kiezen de fiches te wisselen. Dit hoeft echter niet.

Cascadia spelregels
Cascadia spelregels

Wanneer je in het bezit bent van een natuurfiche kan je twee dingen doen. Met deze natuurfiche kan je ook de dierfiches vervangen. Maar je kunt er ook voor kiezen om een leefgebiedstegel en een dierfiche dat geen match zijn te kiezen. Het hoeft dan dus geen bestaande combinatie te zijn van een leefgebiedstegel met een dierfiche. Als je het natuurfiche gebruikt hebt lever je het in.

Vervolgens moet de speler de leefgebiedstegel en het dierfiche gaan aanleggen in zijn of haar speelveld. De leefgebiedstegel moet altijd met een zijde grenzen aan een andere leefgebiedstegel. Het hoeft hierbij niet speciaal te grenzen aan eenzelfde landschap, maar het levert aan het einde van het spel wel meer punten op. De dierfiches moeten altijd geplaatst worden op een tegel waar het specifieke dier op afgebeeld staat. Er mag maximaal één dierfiche op een leefgebiedstegel liggen.

Cascadia tegels aanleggen
Cascadia tegels aanleggen

Sommige leefgebiedstegels hebben een natuuricoontje erop staan. Wanneer je op deze tegel een dier legt, krijg je direct een natuurfiche die je in de volgende ronde weer in kan zetten bij het kiezen van tegels en fiches. Er zit geen limiet aan het aantal natuurfiches dat je per beurt gebruikt. Je kunt het natuurfiche ook bewaren tot het einde van het spel, want dan zijn ze punten waard.

Cascadia meerdere tegels aangelegd
Cascadia meerdere tegels aangelegd

Wanneer er 20 beurten per speler zijn geweest is het spel afgelopen en volgt de puntentelling. Punten kan je op verschillende manieren verdienen. Zo krijg je punten voor dierkaarten, gebieden op de leefgebiedstegels, meerderheden op gebieden van leefgebiedstegels en voor natuurfiches.

Op de dierkaarten van de grizzlybeer, wapiti, chinook zalm, buizerd en rode vos staan manieren waarop je punten kan halen met deze kaart. Vaak moet je een rij van deze dieren in je speelveld creëren om punten te verdienen of bijvoorbeeld een groep van deze diersoort. Er zijn ook dieren die liever alleen zijn. Deze moet je bijvoorbeeld helemaal in een uithoek van je speelveld plaatsen om meer punten te verdienen. Hoeveel punten je met de dierkaarten verdient, staat duidelijk uitgelegd op de kaart zelf.

Cascadia alle A dieren
Cascadia alle A dieren

Per leefgebiedstegel met een gebied van dezelfde soort dat aan elkaar zit, verdien je een punt. Heb je bijvoorbeeld 5 tegels met boslandschap aan elkaar geplaatst, dan verdien je dus 5 punten voor het boslandschap. Ook wordt er gekeken welke speler de meeste tegels van een soort gebied aan elkaar heeft geplaatst. Diegene krijgt nog eens 3 bonuspunten en degene op de tweede plaats krijgt 1 bonuspunt. Voor het aantal overgebleven natuurfiches krijg je 1 punt per fiche. Al deze scores zijn in te vullen op het scoreblok en de speler met de meeste punten wint het spel Cascadia.

Puntentelling in Cascadia
Puntentelling in Cascadia

Wanneer je het ‘gewone’ spel meerdere keren hebt gespeeld kun je ook gaan werken met prestatiepunten. Je kunt prestatiepunten verdienen met speciale scenario’s die je kan spelen. Scenario’s waarbij je bijvoorbeeld een bepaald aantal punten moet halen of een bepaalde diersoort niet in je speelveld hebben. Dit maakt het spel nog uitdagender.

Cascadia prestatiepunten
Cascadia prestatiepunten

Cascadia review, onze mening

Het spel Cascadia heeft een zeer interessant thema. Het gebied Cascadia is een prachtig uitgestrekt gebied met vele diersoorten en landschapsvormen. Het is dan ook reuze leuk om hier een spel over te spelen. De vormgeving van de doos en de speelmaterialen is prachtig. Het geeft echt een leefomgeving van Cascadia weer. Alle materialen zijn van stevige kwaliteit en gaan zeker wat jaartjes mee.

Het spel heeft een leuke opzet, waarbij je goed moet nadenken en soms keuzes moet maken die heel moeilijk zijn. Je moet het een aantal keer gespeeld hebben om echt door te krijgen wat handig is. Moet je je bijvoorbeeld focussen op één dierkaart of kun je beter een combinatie van dierkaarten proberen te verkrijgen in je speelveld? Het is een strategisch spel, wat elke beurt weer anders is. Soms liggen er net niet de juiste tegels en dan kun je je leefgebied niet uitbreiden zoals je zou willen.

Met behulp van de natuurfiches kun je soms wat dingen aanpassen, zodat je tegels en fiches krijgt die je wel aanspreken. Deze extra mogelijkheid in het spel kun je beter zo vaak mogelijk inzetten, want aan het einde van het spel zijn de natuurfiches niet zoveel meer waard in vergelijking met de punten die je voor de dierkaarten kunt verdienen.

Het spel is te spelen met kinderen en volwassenen. De regels zijn niet heel moeilijk, alleen moet je veel dingen tegelijk in de gaten houden. Dit kan nog wel eens in je hoofd gaan duizelen, maar maakt het spel ook heel interessant en elke keer weer anders. Kortom een leuk en makkelijk te leren familiespel waar je heel wat uurtje zoet mee bent.